Transparante Dakluik Isolatie ivm warmteverlies

Pagina: 1
Acties:

• topper007
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 20:51

topper007

Toppertje !!

Topicstarter
Ik zoek een oplossing om een behoorlijk 'warmtelek' van mijn dakluik (voor toegang tot dakterras) eens aan te pakken. Het dakluik is deels van aluminium en grotendeels van polycarbonaat (zie foto). Behoorlijk veel warmte gaat hier verloren.

Heb reeds geprobeerd om het met noppenfolie tegen te gaan maar dit lijkt nauwelijks invloed te hebben 8)7 .

- Welk materiaal raden de experts aan om het dakluik, aan de binnenzijde, te voorzien van transparante isolatie?
- Wat is de beste manier om dit aan te brengen?

Transparant omdat de lichtinval van het dakluik zeer wordt gewaardeerd :)
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/jrpKub/20171206_170244.jpg

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Geen idee of er iets speciaals voor is.
Mijn pa heeft iets dergelijks ooit eens aangepakt door een grote plaat polycarbonaat te voorzien van een lijst met een soort van tochtstrips. Die werd met L-haakjes rondom tegen de muur aan geklemd. Zo ontstond er een isolatielaag van stilstaande lucht. Het is geen Rockwool, maar het werkte wel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:03

Reptile209

- gers -

Heb je ruimte op het plafond (bovenzijde foto) om een grote plaat perspex via twee u-profielen in en uit te laten schuiven? Dus over het plafond schuiven als je de trap op moet, en in het trapgat als het warmer moet blijven. Weet alleen niet of het niet onwijs gaat doorgangen over die breedte.

Zo scherp als een voetbal!

• topper007

topper007

Toppertje !!

Topicstarter
Reptile209 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 17:46:
Heb je ruimte op het plafond (bovenzijde foto) om een grote plaat perspex via twee u-profielen in en uit te laten schuiven? Dus over het plafond schuiven als je de trap op moet, en in het trapgat als het warmer moet blijven. Weet alleen niet of het niet onwijs gaat doorgangen over die breedte.
Heb daar helaas geen ruimte voor. Het gaat hierbij echt om iets op het aluminium en polycarbonaat te 'plakken'.

Zat zelf te denken aan een soort van transparante folie (deze worden ook gebruikt voor/op auto's). Zou dit werken (en isoleert het überhaupt)?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:55
topper007 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 17:52:
[...]

Heb daar helaas geen ruimte voor. Het gaat hierbij echt om iets op het aluminium en polycarbonaat te 'plakken'.

Zat zelf te denken aan een soort van transparante folie (deze worden ook gebruikt voor/op auto's). Zou dit werken (en isoleert het überhaupt)?
Als je gaat kijken naar isolatie die ook echt isoleert dan kom je altijd op een of meerdere combinaties van:
- stilstaande lucht, al dan niet verpakt in een materiaal. Rockwool, purschuim, allemaal luchtige materialen van een op zich zelf niet warmte geleidend materiaal.
- vaccuum of iets wat dit benaderd, zoals een dubbellaagd raam, dubbelglas, HR++ dus.

Dus als je folies ziet dan is dit doorgaans om wat zonlicht buiten te houden.. en kan wellicht ook wat IR straling binnen houden maar 'isoleert' niets. Ik zou zelf een oplossing zoeken waarbij je het dubbelglas effect na weet te bootsen, met echt glas (zwaar) of wellicht een kunststof plaat die je rondom kunt afsluiten en waar lucht tussen blijft. Maak je zelf een spouw.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:57
Fatsoenlijke oplossing van maken met glas met de gewenste isolatiewaarde.

• NiGeLaToR
Rukapul schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:11:
Fatsoenlijke oplossing van maken met glas met de gewenste isolatiewaarde.
Ja gehele ding vervangen door iets met isolatiewaarde is uiteraard het allermooiste :) Kun je wellicht nog kiezen voor transparant glas ook.. en in de zomer een zonneschermding :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• topper007

topper007

Toppertje !!

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:05:
[...]

Als je gaat kijken naar isolatie die ook echt isoleert dan kom je altijd op een of meerdere combinaties van:
- stilstaande lucht, al dan niet verpakt in een materiaal. Rockwool, purschuim, allemaal luchtige materialen van een op zich zelf niet warmte geleidend materiaal.
- vaccuum of iets wat dit benaderd, zoals een dubbellaagd raam, dubbelglas, HR++ dus.

Dus als je folies ziet dan is dit doorgaans om wat zonlicht buiten te houden.. en kan wellicht ook wat IR straling binnen houden maar 'isoleert' niets. Ik zou zelf een oplossing zoeken waarbij je het dubbelglas effect na weet te bootsen, met echt glas (zwaar) of wellicht een kunststof plaat die je rondom kunt afsluiten en waar lucht tussen blijft. Maak je zelf een spouw.
Merci voor je bijdrage.
Het dakluik wordt te zwaar met (dubbel)glas waardoor de enige oplossing iets van plastic is. Heb je een tip welk soort plastic te gebruiken?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:57
topper007 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:14:
[...]

Merci voor je bijdrage.
Het dakluik wordt te zwaar met (dubbel)glas waardoor de enige oplossing iets van plastic is. Heb je een tip welk soort plastic te gebruiken?
Waarom het geheel niet vervangen? Volgens mij heeft Velux wel iets in het assortiment.

• NiGeLaToR
@topper007

https://staka-dakluiken.n...gang-dakterras-kopenhagen
http://dakterraswinkel.nl/product/dakluik-glas/
Etc, enfin, je weet hoe Google werkt :-)

Qua improvisatie.. dan wordt het gewoon doorzichtig kunststof, zoals plexiglas. M'n broertje heeft in een huurhuis een enkelglas bovenluikje een keer zo geïsoleerd.. het hielp wat voor de koudeval. Je zou dit op het frame kunnen freubelen, maar echt fraai wordt het niet. Maar, als je écht geen nieuw raam kunt of wilt nemen.. allicht de moeite van het proberen waard.

• topper007

topper007

Toppertje !!

Topicstarter
NiGeLaToR schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:21:
@topper007

https://staka-dakluiken.n...gang-dakterras-kopenhagen
http://dakterraswinkel.nl/product/dakluik-glas/
Etc, enfin, je weet hoe Google werkt :-)

Qua improvisatie.. dan wordt het gewoon doorzichtig kunststof, zoals plexiglas. M'n broertje heeft in een huurhuis een enkelglas bovenluikje een keer zo geïsoleerd.. het hielp wat voor de koudeval. Je zou dit op het frame kunnen freubelen, maar echt fraai wordt het niet. Maar, als je écht geen nieuw raam kunt of wilt nemen.. allicht de moeite van het proberen waard.
Heb uiteraard gebruik gemaakt van Google :) . Dakluik ga ik niet in zijn geheel vernieuwen maar het huidige polycarbonaat wil ik wel vervangen mits dit isoleert en niet te zwaar is.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

En zelf een simpel frame maken van hout waar je piepschuimplaten van 6 of 10cm in kwijt kan?

Als je dan een paar cm ruimte tussen het piepschuim en je dakdeur houdt voorkom je ook problemen met vocht denk ik.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Wat voor polycarbonaatplaat zit er in? Je hebt verschillende soorten. meerlaagse. Misschien dat je daar wat mee kunt doen. En misschien dat het iets helpt.

Je ziet op lichtstraten tegenwoordig ook steeds dikke platen komen om beter de warmte binnen te houden.

https://www.hmg-benelux-s...257SOPC98&source=googleps

PSN - M4uSzi // -

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:03

Reptile209

- gers -

mkleinman schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:42:
En zelf een simpel frame maken van hout waar je piepschuimplaten van 6 of 10cm in kwijt kan?

Als je dan een paar cm ruimte tussen het piepschuim en je dakdeur houdt voorkom je ook problemen met vocht denk ik.
Dan ben je alleen wel al het licht kwijt ;)

Ik zou eens met een glaszetter bellen wat die aan lichtgewicht isolerend spul heeft om in het huidige frame te zetten.

Ander idee: is er ruimte om een soort koepeltje over de buitenkant heen te zetten, groot genoeg om het luik te openen en de koepel opzij te schuiven?

Zo scherp als een voetbal!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Reptile209 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 20:42:
[...]

Dan ben je alleen wel al het licht kwijt ;)

Ik zou eens met een glaszetter bellen wat die aan lichtgewicht isolerend spul heeft om in het huidige frame te zetten.

Ander idee: is er ruimte om een soort koepeltje over de buitenkant heen te zetten, groot genoeg om het luik te openen en de koepel opzij te schuiven?
Dat blijft een afweging. Gesteld je moet dit in december/januari/februari doen. die drie maanden is er toch nauwelijks zonlicht en ga je toch het dakterras niet op.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
topper007 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:14:
Te zwaar?

Een paar gasveren er op om je te helpen het open te drukken? Zoals de achterklep van je auto?

Have a wheelie good weekend!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:27

Onbekend

...

Ik denk dat je het meest kan isoleren door gebruik te maken van stilstaande lucht.
Koop bij de bouwmarkt eens een stuk goedkoop afdekfolie (4 euro voor 4x6 meter), en kijk of je dat op een kleine afstand van die deur kan hangen zodat er geen luchtstroming meer langs die deur komt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:16
@topper007 , het is even geleden, maar ben nieuwsgierig hoe en of je het destijds hebt kunnen oplossen. Ik zit namelijk men een eenzelfde situatie.

• topper007

topper007

Toppertje !!

Topicstarter
renegrunn schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:02:
@topper007 , het is even geleden, maar ben nieuwsgierig hoe en of je het destijds hebt kunnen oplossen. Ik zit namelijk men een eenzelfde situatie.
Heb echt alles geprobeerd; folie gespannen onder luik, speciale isolatiefolie voor polycarbonaat en nog wat dingen. Werkte allen zeer slecht.

De oplossing: een nieuw dakluik ;) . Dit was verreweg de beste oplossing (op lange termijn) maar zeker niet de goedkoopste. De regen hoor je hier overigens wel op kletteren.

Deze heb ik hiervoor aangeschaft en vervolgens laten plaatsen: dakluik van Gorter

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:16
topper007 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:29:
[...]

Heb echt alles geprobeerd; folie gespannen onder luik, speciale isolatiefolie voor polycarbonaat en nog wat dingen. Werkte allen zeer slecht.

De oplossing: een nieuw dakluik ;) . Dit was verreweg de beste oplossing (op lange termijn) maar zeker niet de goedkoopste. De regen hoor je hier overigens wel op kletteren.

Deze heb ik hiervoor aangeschaft en vervolgens laten plaatsen: dakluik van Gorter
Dank voor de reactie. Wij hebben toevallig een luik van Gorter, maar dan met een kunststof afdekking ipv glas, wat ook veel herrie maakt bij regen.

Ik zat dus ook te denken in de richting van isolatieblokken maken, maar mooi wordt het nooit.

Mag ik vragen wat een glazen variant ongeveer kostte?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Er zijn verschillende soorten polycarbonaat. Ook met isolatie.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• topper007

topper007

Toppertje !!

Topicstarter
Marzman schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:37:
Er zijn verschillende soorten polycarbonaat. Ook met isolatie.
Dat klopt maar deze pasten helaas niet (te dik) in het oude frame van het betreffende dakluik gezien het feit dat deze 14 jaar oud was.
renegrunn schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 22:34:
[...]

Dank voor de reactie. Wij hebben toevallig een luik van Gorter, maar dan met een kunststof afdekking ipv glas, wat ook veel herrie maakt bij regen.

Ik zat dus ook te denken in de richting van isolatieblokken maken, maar mooi wordt het nooit.

Mag ik vragen wat een glazen variant ongeveer kostte?
Ik meen dat ik €5500 inclusief btw, montage en kraankosten kwijt was.

[ Voor 44% gewijzigd door topper007 op 01-10-2019 22:43 ]

Pagina: 1