Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Omvormer zonnepanelen gaat door aardlek

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.ik heb sinds 6 maand een nieuw bouw woning.
Hier hebben we 18 zonnepanelen op liggen van 300 wp .
Dit heeft gedraaid(5maand) op een omvormer 230v.(25A afzekerwaarde)
De afspraak was 400v omvormer dit is eergisteren vervangen net als de bedrading en de meterkast is aangepast.
Nu gaat de automaat er een paar keer per dag uit .deze automaat is 3x 10A (iMax omvormer is 7.2A )dus dit kan het probleem niet zijn .
Bedrading is vandaag door gemeten en aansluitingen zijn gecontroleerd.
Maar vandaag wederom ging die er weer door heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen de installateur wil dinsdag de automaat vervangen maar dit lijkt mij niet het probleem omvormer type is sma trippel 5000tl-20

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
WVB>>>DED

Maar je hebt garantie, dus ik zou hen het probleem op laten lossen. Ik neem aan dat er zoiets inzit nu: https://www.elektrototaal...eautomaat-4124264/3p-10a/?

Kan zijn dat de karakteristiek (B of C) niet goed is of dat er iets niet goed is aangesloten op de omvormer..

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Welke automaat gaat uit?

Indien het een aardlekautomaat of aardlekschakelaar is die uitschakelt, moet deze minimaal (0,1 A) 100 mA zijn.
En niet de standaard (0,03 A) 30 mA
Voorschrift van SMA...(zoek ff op in manual)

Toevallig ga ik ook een SMA STP 6000 TL-20 ophangen en kies ik gewoon voor: "geen aardlek beveiliging"
Dus gewoon een zekeringautomaat van 3x 16A + N

Ik loop iets achter zie ik:
https://www.sma-benelux.c...worden-geinstalleerd.html
En
https://www.sma-benelux.c...worden-geinstalleerd.html

[ Voor 68% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-12-2017 18:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nu een 10A 30mA in zitten dan zou dat het probleem zijn zal het morgen de installateur laten weten is echt een drama daar nl. Heb jij zo ook een website waar ik die voorschriften kan vinden misschien

• AUijtdehaag
  • Niet online
Net hierboven mijn post ge-edit...

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-12-2017 17:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry zag het dankjewel

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou het maar zo snel mogelijk doen.
Na 24 bedrijfsuren (dacht ik) heb je een grid-guard code (kost geld en kan enkel een installateur aanvragen) nodig.... bij een nieuwe SMA
(eergisteren, ben je al te laat.....)

Je kan er altijd nog zo eentje ophangen
https://superflink.nl/isk...-100ma-b-type-a-10ka.html
https://superflink.nl/isk...-300ma-c-type-a-10ka.html

of geen aardlekautomaat maar gewoon enkel zekeringautomaat zonder aardlekbeveiliging.

[ Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-12-2017 18:12 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Verwijderd
Die 18 panelen zitten nu toch wel in 1 lange string op 1 ingang?
2x 9 is een te lage Vmpp (voor een goed rendement) op een 3-fase omvormer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het geprobeerd om on te loggen dit lukt zowel bij gebruiker als installateur.
Alleen bij installateur krijg ik een slotje achter het sn. Dus denk dat ik te laat ben.
En wat betreft die lange string op een ingang ??? Komen 2 rode en 2 zwarte van het dak . Dua denk 2x 9 kan ik daar zelf nog iets aan doen dan of moet ik dan het dak op

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als er inderdaad 4 draden bij de omvormer komen:

Je kan de plus (mannetje) in de min (vrouwtje) van string 1 naar string 2 doorlussen. (2x 9 wordt dan 1x 18)
Dan kan je (dus) de lange string (wat er eerst 2 waren) op 1 ingang steken.
Met een plat schroevedraaiertje in (1 van de 2) uitsparingen van de sunclix stekker kan je ze lostrekken van de omvormer. Dus niet de wartel losdraaien!

Wel eerst alle 4 de sunclix stekkers eruit halen (en overdag de DC switch eruit trekken, als je het overdag doet)
De lange string van 18 panelen, komt dan op 1 ingang. (je hebt er 2).

Het standaard password van installateur is 1111
Maar het kan ook hetzelfde wachtwoord zijn, als je, je hebt aangemeld bij sunnyportal.
Sunnyportal veranderd je standaard installateurs wachtwoord namelijk als je de omvormer aanmeld.
Of het installateurs WW is door de installateur gewijzigd.

Slotje betekend inderdaad verkeerd wachtwoord.

Ik ga uit van 18x "normale" panelen van 32 Vmpp (en niet 18x 54 Vmpp, maar dat zal wel niet)
Dan kom je uit op 572 Vmpp, ideale Vmpp voor een 3-fase SMA is 590 Vmpp, dus prima rendement.

Edit: Dit hoort een installateur allemaal te weten, en goed te doen.... Dat is al 2x fout... Aardlek en string :'(
Welke panelen zijn het?

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-12-2017 20:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
@auitdehaag hartelijk dank voor jou hulp heb contact gehad met de installateur deze gaat as dinsdag inderdaad de aardlekautomaat vervangen .
Tevens gaat hij uitzoeken of het mogelijk is om de panelen in serie te zetten met een speciaal koppelstuk zo dat er 1 string ontstaat .
Volgens mij heb ik lg panelen van 300wp dacht lg black .
Nu ga ik bezig met mijn mitshubischi electric ecodan puhz-sw75yaa (s){eerste in nl😉} met erst20c-vm2c(s) warmtepomp .
Deze monteer ik zelf waterzijdig zal een loodgieter assisteren .

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ooh interessant. Ik heb ook een mitsubushi. ;-)

De sunclix stekkers passen gewoon in elkaar, dus geen koppelstuk nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Oké ook een ecodan unit gecombineerd met zonnepanelen dus ? En hoeveel is jou jaarlijks stroom verbruik ? Ik heb berekend dat ik ongeveer op 7000kw uit kom max 4000 kw opwek met mijn huidige panelen dus wie weet leg ik de oost(MOET NOORD ZIJN) kant nog vol voor de resterende 3000 kw (met optimizers)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2017 19:38 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb zuid en noord vol. Zie mijn signature.
Levert een 5000 kWh op, en totaal verbruik is ongeveer 4000 kWh
Maar heb ook een doorstromer voor douche en quooker in de keuken.
1-pers huishouden, rijtjeshuis 1986

Pagina: 1