Toevoegen SSD in Desktop maar geen verstand v aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOKO78
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-04 17:46
Beste Tweakers,

Kan ik aan mijn Desktop PC een SSD schijf toevoegen met de aansluitingen?

Ik ben van plan om een SSD schijf toe te voegen aan mijn desktop PC en in ieder geval het besturingssysteem te migreren naar die schijf voor snelheid en ook betrouwbaarheid. Ik denk aan de Samsung 840 EVO van 256 gb.

Omdat ik nauwelijks kennis of ervaring heb van aansluitingen in de pc zelf zou ik graag advies vragen voordat ik de SSD schijf bestel.
- Het gaat om een pavilion PC https://www.computerstore...ml#product_specifications
- Voor spellen heb ik al een Nvidia GEforce750 GTX aangesloten.
- Er is 1 PCI 16 express slot en er zijn 3 PCI 1x sloten maar ik weet niet of dat te maken heeft met de harde schijven?

Mijn vraag is of ik de SSD kan toevoegen ? Het liefst hou ik de oude harde schijf voor opslag van minder belangrijke data.

Veel dank!

Beste antwoord (via LOKO78 op 08-12-2017 17:06)

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:17
Dit is inderdaad geen probleem ! Zoals Fietser1997 al aangeeft kan je de SSD inbouwen en aansluiten op 1 van je vrij sata porten op je moederbord. Tevens moet je voeding nog wel een sata aansluiting over hebben (vaak is dit wel zo maar check dit nog eventjes)

Als je de SSD hebt aangesloten check je in de bios of hij herkent is. Als dit zo is start je verder door naar windows en kijk je onder disk management of je daar de disk zie. Zo ja maak een volume aan met een drive letter en je kunt je disk gebruiken.

Voor het migreren van je huidige OS naar je SSD zijn tools beschikbaar maar daar heb ik geen ervaring mee.

Cloud ☁️

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-06 11:07
- Korte antwoord ja dit kan.

- Deze ssd sluit je aan op een sata aansluiting. Zolang de voeding een sata-power aansluiting heeft en bij de ssd een sata-data aansluiting wordt geleverd. Kun je deze zonder problemen aansluiten.

sata-power
-https://www.google.nl/search?client=firefox-b-ab&dcr=0&ei=NA0oWq2aF4rewALb2bygCg&q=sata+power&oq=sata+power&gs_l=psy-ab.3..0l10.14039.14537.0.15029.5.3.0.2.2.0.80.203.3.3.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.5.229...0i67k1.0.OcqZM9b5H9U

-sata-data
-https://www.google.nl/search?q=sata+data&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&dcr=0&ei=NA0oWruCFfCE8QeUw4rACw

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:17
Dit is inderdaad geen probleem ! Zoals Fietser1997 al aangeeft kan je de SSD inbouwen en aansluiten op 1 van je vrij sata porten op je moederbord. Tevens moet je voeding nog wel een sata aansluiting over hebben (vaak is dit wel zo maar check dit nog eventjes)

Als je de SSD hebt aangesloten check je in de bios of hij herkent is. Als dit zo is start je verder door naar windows en kijk je onder disk management of je daar de disk zie. Zo ja maak een volume aan met een drive letter en je kunt je disk gebruiken.

Voor het migreren van je huidige OS naar je SSD zijn tools beschikbaar maar daar heb ik geen ervaring mee.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOKO78
Beste Fietser1997 en HKLM,

Heel erg dank voor jullie razendsnelle reacties!
Ik begrijp dat PCI express er dus niks mee te maken heeft. Daar was ik wel bang voor als leek dat het die aansluiting bezet was door een video-kaart.
Ik ga kijken of er een SATA aansluiting over is in de voeding en op het moederbord.

Update:
Ik heb zowel een aansluiting gevonden vanuit de voeding direct (vier draden) als vanuit de hdd ( misschien parallele aansluiting, ook 4 draden) Wellicht moet ik deze verlengen maar ik neem aan dat beide aansluitingen goed zijn.

De sata moederbord aansluiting weet ik echter nog niet zo te vinden. Wellicht hebben jullie tips om het te vinden en anders trial by error,

Update2
Ik heb inmiddels een ssd schijf besteld evenals een Sata kabel en een 'mount' voor de schijf.
Ik laat weten hoe het uitgepakt heeft!

Zeker heel veel dank!

[ Voor 47% gewijzigd door LOKO78 op 06-12-2017 18:19 . Reden: verder onderzoek in pc2 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:24

Zorian

What the fox?

Gratis tip: Je kan beter een schone installatie van Windows doen op je nieuwe ssd ipv migreren. ;) Migreren wil soms niet altijd even lekker gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Zorian schreef op donderdag 7 december 2017 @ 00:36:
Gratis tip: Je kan beter een schone installatie van Windows doen op je nieuwe ssd ipv migreren. ;) Migreren wil soms niet altijd even lekker gaan.
Mwah. Gaat met Windows 10 juist over het algemeen prima.
Schone installatie is absoluut op een bepaalde manier prettig maar het vervelende is dat je *alles* opnieuw moet installeren, data moet overhevelen, etc. Ik vind dat persoonlijk geen fijne klus.

Voor mijn nieuwe PC heb ik dat wel gedaan. Hele machine was nieuw, dus heb ik ook Windows schoon geïnstalleerd. Toen ik mijn oude PC heb voorzien van een SSD ipv een HDD heb ik gewoon de disk gecloned naar SSD en doorgedraaid. Dat werkt eigenlijk ook altijd wel goed als je van de ene PC naar de andere gaat. (De tijd van XP waarbij Windows niet meer op start als je je mainboard vervangt is gelukkig voorbij.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LOKO78
Bij deze kan ik aangeven dat het succesvol aansluiten van de 850 EVO en migreren gelukt is!

Ik heb de oude harde schijf ge-disconnect en nu werkt het volledig en stil.

En ondanks dat er zoveel informatie over te vinden is, My 2 cents over hoe het voor mij als leek gelukt is na de reacties:

-Het aansluiten van de Samsung 850 EVO schijf (voeding en SATA) was idd makkelijk met de extra bestelde SATA kabel.
-de Samsung software was ook goed al dacht ik dat de Magician software een belangrijk onderdeel was voor migratie terwijl het meer een schijvenmanagement software is denk ik. En voordat ik het wist zat ik mijn oude HD lang te defragmenteren.
-De Samsung Data-Migratie tool was erg helder en duidelijk en nadat ik mijn hdd opgeschoond had kon ik de c: drive makkelijk migreren ( oa een uur voor 180GB)

-Tegelijkertijd gezocht op schijfselectie bij opstarten en de volgende oplossingen gezien:

1- Bios: Bij opstarten F10 en selecteren andere opstartschijf (dat werkte niet)
2 -Disconnect HDD ( dat werkt )
3 –Verwissel oude HDD SATA kabel met de nieuwe SATA SSD (nog niet geprobeerd)
4 -Clean install windows (nog niet geprobeerd)

De mogelijkheid van een schone installatie werd al aangegeven in de reacties maar omdat ik niet wist dat dit ook voor oude keys en in mijn geval voor een ‘oude’ HP met Windows partitie geldt heb ik dat niet eerder als mogelijkheid gezien. Ik overweeg het wel en dankzij de reacties weet ik dat het kan.
Dank!

Update: Ik heb stap 3 (verwisselen locatie sata kabel aansluiting op het moederbord) geprobeerd en het werkte. De SSD werd ook nu herkend als opstartschijf en ik kon tegelijkertijd de oude hdd benaderen en daarna formateren en opnieuw gebruiken.
Uiteraard heb ik het allemaal gedaan stap voor stap met het nodige her-opstarten.

Dank voor de reacties ! :)

[ Voor 11% gewijzigd door LOKO78 op 09-12-2017 00:32 . Reden: Update ]

Pagina: 1