@Vilscon Wat een raar topic is dit!
- ten eerste blijkt nergens uit dit topic of je je zo vertrouwelijke data nou wel of niet hebt: je kon wel een backup maken van de schijf (= 1 schijf) "omdat die read-only was" geworden maar laater blijkt dat die schijf blijkbaar onderdeel was van een RAID0-volume: dan heb je niets meer aan die "backup" omdat je maar de helft hebt van iets.
- daarna blijkt dat de schijf volgens Synology moet worden vervangen, waarna jij nog een niet nader aangeduide "Check" opstart die iets van 6 uur duurt. Waarop is die "Check" opgestart, op de Synology of op een PC waar je die schijf op hebt aangesloten en wat hield die "Check" in: een high level format + "controle" of een low level format (dat laatst is in alle gevallen voor jou ongewenst)?
- Waarom? Als die "Check" tóch een onverhoeds opgestarte low level format bleek te zijn, is het logisch dat de SMART-data daarná niets meer aangeeft over de oorzaak: zowel het aantal Pending sectoren als het aantal Uncorrectable sectoren wordt daardoor vanuit de aard van de actie in de tabel gereset, zodat die op nul komen te staan.
- vervolgens ga je over tot verkeerde interpretatie van de SMART tabel resultaten en krijg je een verkeerd antwoord.
Dit is géén aanmerking op jouw kennis, daarvoor heb je de resultaten op dit forum gezet, om hulp te krijgen.
Ik heb naar aanleiding van jouw verhaal de volgende vragen aan je:
1. heb jij al je data nu nog (bv. uit backups)?
2. ga jij je schijf nog terug sturen voor RMA? Als je dat van plan bent MOET je eerst de tool van de fabrikant over de schijf heen laten lopen om vast te stellen of die voor RMA in aanmerking komt: was het een bestandssysteem-fout )= geen RMA) of een hardware-fout (= wel RMA). Zonder die test (die alle data vernietigd op de schijf) kan je sowieso geen RMA krijgen.
3. besef je dat je door de "check" mogelijk geen bewijs meer hebt (mogelijk is de originele SMART-tabel beïnvloed) of het een hardwarefout was of niet. Als het géén hardwarefout was, krijg je geen RMA.
Als de RMA wél zou worden geaccepteerd (???) krijg je mogelijk een slechtere schijf terug dan die je hebt ingeleverd. Ga je daar blij van worden?
In jouw situatie gaf ik de schijf (als het antwoord op vraag 1 "Ja" is) alsnog een low level format zodat elke sector op de schijf wordt uitgetest en zette ik hen terug (zie punt 4).
Op grond van de SMART data in de post hierboven mankeert nu niets meer aan je schijf.
In de situatie waarin je nu zit is m.i. de oorzaak van de fout onduidelijk geworden.
Als ik jou was, zette ik (na afwegen van bovenstaande opties, afhankelijk van de antwoorden) je eigen schijf gewoon terug (= geen RMA) en monitorde ik goed wat de schijf doet (= regelmatig kijken of je volume offline gaat en als/zodra dat zo is, de SMART-data direct uitlezen en in veiligheid brengen ZONDER eerst welke test dan ook uit te voeren). Alleen dan kán mogelijk uit de SMART-tabel blijken wat de oorzaak is en wat je er aan kan doen.
[
Voor 3% gewijzigd door
Renault op 07-12-2017 23:24
]