Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-04 06:22
Beste allen,

Misschien dat iemand van jullie mij meer helderheid kan geven, met google kom ik er niet uit. Ik wil binnenkort een nieuwe woning huren (sociale huur) en heb daarbij een inkomensverklaring nodig (voorheen IB60) deze heb ik opgevraagd en mijn verzamel inkomen is op dit formulier 26.662

Echter op mijn jaaropgave van datzelfde jaar staat bij Loon voor Loonheffing 32.703. Een verschil van dik 6000 euro. Nu kan ik met mijn inkomensverklaring alleen maar tot huizen van 590 euro huur reageren en als ik mijn jaaropgave gebruik van 590 tot 710 euro. En laten nu net alle leuke huizen in die categorie vallen.

Kan iemand mij vertellen waarom er zo'n verschil tussen deze 2 bedragen zitten? Is het een fout? Ik verdien per maand bijna 2100 euro. ik kan een woning van 710 euro makkelijk betalen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 16:36

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Niet toevallig een auto van de zaak?

Verder is het lastig bepalen waar het verschil vandaan komt zonder meer info.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-04 14:41
Je mag ook de definitieve belasting aangifte van het laatste jaar gebruiken als ik het goed heb.

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Op je jaaropgaaf staat wat je bij je werkgever heb verdiend.
Op de inkomensverklaring worden eventuele aftrekposten van het belastbaar inkomen afgetrokken. Het lijkt er dus op, dat je voor dik 6k aftrekposten hebt gehad (wat mij vrij fors lijkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

dat inderdaad. Er zijn waarschijnlijk aftrekposten geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 21:58

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

mrjixies schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:50:
Kan iemand mij vertellen waarom er zo'n verschil tussen deze 2 bedragen zitten? Is het een fout? Ik verdien per maand bijna 2100 euro. ik kan een woning van 710 euro makkelijk betalen.
Bruto of netto? 2100 netto is die ~25k van je inkomensverklaring, maar zover ik weet is een inkomensverklaring altijd bruto.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:29
2100 bruto is al meer vanwege vakantiegeld. Je zit dan op 2100*~13=~27300 bruto

Heb je wel een heel jaar gewerkt?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MA®K
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-04 13:14
Verschil zit hem erin dat je inkomensverklaring een optelsom van je bruto salaris + vakantiegeld + evt. overwerk/vergoedingen is. Het loon voor loonheffing ligt hoger, omdat die optelsom ook bestaat uit een aantal premies die je werkgever betaald, bovenop je bruto salaris.

Je moet dus uitgaan van je inkomensverklaring en niet van het loon voor loonheffing.

Ninja edit: kijk maar eens op een salarisstrook, dan zie je ook een loon voor loonheffing staan die hoger is dan je bruto maandsalaris.

[ Voor 16% gewijzigd door MA®K op 06-12-2017 16:28 ]

Life to is short, not too

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:09

Barrycade

Through the...

Als ik even kijk is een inkomensverklaring het deel het deel nadat je alle aftrekkosten bijtellingen verrekend hebt.
Aangezien je wilt gaan huren ga ik er even vanuit dat je verleden jaar niet een 6k aan hypotheek hebt afgetrokken.

Of zit je nu 2016 met het huidig jaar te vergelijken? Want over 2017 kan je nog geen verklaring downloaden.

[ Voor 8% gewijzigd door Barrycade op 06-12-2017 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Bedankt voor alle antwoorden! Ik verdien 2100 netto, en de inkomensverklaring is volgens mij bruto. Misschien is het wel handig te vermelden dat ik nu in een koopwoning woon en deze binnenkort verkocht word, ik heb verder geen auto van de zaak. En de verklaring is van 2016 die van 2015 is bijna hetzelfde.

Word de hypotheekrenteaftrek dan verrekend met de inkomensverklaring? Ik krijg per maand 260 euro terug aan hra, dan kom ik nog niet aan 6K?

[ Voor 8% gewijzigd door mrjixies op 07-12-2017 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-04 09:49

Praetextatus

the dutch_paki

mrjixies schreef op donderdag 7 december 2017 @ 09:15:
Bedankt voor alle antwoorden! Ik verdien 2100 netto, en de inkomensverklaring is volgens mij bruto. Misschien is het wel handig te vermelden dat ik nu in een koopwoning woon en deze binnenkort verkocht word, ik heb verder geen auto van de zaak. En de verklaring is van 2016 die van 2015 is bijna hetzelfde.
Hier ga je dus de mist in. Je verdient niet 2100 maar 32.703/12=2725 bruto per maand. Hier moet je ook mee rekenen verwacht ik. En 2100 houd je dus netto over per maand.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020

Word de hypotheekrenteaftrek dan verrekend met de inkomensverklaring? Ik krijg per maand 260 euro terug aan hra, dan kom ik nog niet aan 6K?
Je moet niet met netto-bedragen rekenen. Niet met je loon, niet met je aftrekposten/belastingteruggaaf. Alles bruto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11-2024

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

die 260 euro is je belastingvoordeel, niet de rente die je aftrekt. Om aan 260 x 12 = 3120 belastingteruggave te komen tegen 40.8 % belasting, heb je 3120/40.8 * 100 = 7647 aan aftrekpost nodig. Ruim boven die 6k verschil dus.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-04 23:39

Grannd

da Granndest

Je kan iig in de regio Den Haag bij Woonnet ook je huidige jaarinkomen invullen van 2017 en op huizen reageren in het hogere segment als je pas sinds kort meer bent gaan verdienen.
Je moet dan als je het huis gaat bekijken 3 recente loonstroken laten zien op basis waarvan je huidige jaarinkomen wordt berekend, als je daarmee boven de inkomensgrens zit kan je gewoon tekenen voor huizen tussen 590-710 euro.

Ik neem aan dat het voor andere regio's hetzelfde werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrjixies
Nou heb ingelogd bij de belastingdienst en allerlei pdf gedownload en bij mijn voorlopige aanslag staat dus het volgt: Saldo inkomsten en aftrekkosten eigen woning dat aan u wordt toegerekend 6000 euro. Klopt dus precies!

Wel heel raar dat het geld wat ik terugkrijg afgehaald word van mijn inkomen? Nou ja ik weet in ieder geval nu waar het euvel ligt :-) Iedereen bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Nee dat is juist logisch. Doordat je belastbaar inkomen omlaag gaat heb je teveel betaald in de loop van het jaar. Dat wat je teveel hebt betaald krijg je terug.
Pagina: 1