Groot geluidsverschil TV > receiver of PS4 > receiver

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningBob
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-12-2024
Beste Tweakers,

Mijn vraag
Wanneer ik Netflix of YouTube kijk via de TV is het geluid een stuk zachter dan wanneer Netflix opgestart wordt via de PS4.

Hoe komt dit en is dit iets wat ik met instellingen op receiver/TV/PS4 aan kan passen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Netflix, YouTube, Spotify op TV en receiver
TV = Samsung KS7000
Receiver = Denon AVR-X2300W
mediaspeler = PS4 Pro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- TV op Bitstream gezet ipv PCM
- PS4 Pro op Bitstream gezet i.p.v. PCM
- Bij zowel PS4 als TV geef ik in de receiver "Dolby X" of gewoon Dolby surround aan
- Receiver bij beide bronnen op stereo, doly, DTS gezet
- Dynamic EQ beide bronnen aan en uit
- Dynamic volume beide bronnen aan en uit
- Beide sturen het geluid via HDMI door naar de receiver middels PCM.

Om ongeveer het zelfde volume te krijgen staat de receiver bij PS4 op +/- 30 en bij TV op +/- 55.

Bij Spotify connect direct op de receiver lijkt het volume een beetje tussen de PS en TV in te zitten.

Bij PCM wordt het signaal gedecodeerd door de bron (TV of PS4 zelf) en bij Bitstream wordt het gedecodeerd door de receiver. Dit 2e lijkt mij beter maar ik lees eigenlijk overal dat PCM de voorkeur geniet wanneer je gebruik maakt van HDMI ipv Optical :? . Of dit relevant is in dit geval weet ik ook niet. :+

Verder kan ik in de TV bijna geen instellingen aanpassen m.b.t. audio wanneer dit naar de receiver gestuurd wordt.

Netflix op de PS4 Pro ondersteund geen 4k + HDR.
En ik vind het niet prettig ook steeds de PS aan te moeten zetten om Netflix te kijken. O-)

mvg

Beste antwoord (via KoningBob op 07-12-2017 15:24)

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:22
Op de Denon kun je input compensatie (afhankelijk van het signaal) instellen. Dan kun je daar het geluid voor een bron harder of zachter zetten.
Het is heel normaal dat een bron niet genormaliseerd is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 14:04

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Ik heb hetzelfde probleem. Interessant om te horen of iemand hier een oplossing voor heeft. Mijn tv en PS4 hebben geen mogelijkheid om het uitgaande volume aan te passen.

Mijn tv stuurt de audio via een optische kabel, de PS4Pro gaat via HDMI naar de tv en dan dus ook via de optische kabel naar de receiver.

Make music, not war

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:22
Op de Denon kun je input compensatie (afhankelijk van het signaal) instellen. Dan kun je daar het geluid voor een bron harder of zachter zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningBob
musiman schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:39:
.....
Mijn tv stuurt de audio via een optische kabel, de PS4Pro gaat via HDMI naar de tv en dan dus ook via de optische kabel naar de receiver.
Zo had ik het voorheen ook aangesloten.
Omdat ik net een nieuwe receiver heb ben ik wat research wezen doen over o.a. aansluitingen.

Als je een 5.1 set hebt en je verstuurd het geluid middels een PCM signaal over een optische kabel naar de receiver, zal je nooit een echte suround ervaring hebben omdat een optische kabel simpelweg niet genoeg bandbreedte heeft. Hier wordt dan een 2.0 signaal van gemaakt. Het is dus aan te raden (mits je een receiver met HDMI hebt) de PS4 dus eerst in de receiver te stoppen en middels HDMI naar de TV. Als je BITSTREAM gebruikt kan het weer wel, dan zal i.p.v. de source, de destination het signaal decoderen.

Het kan overigens wel zo zijn dat je via alle speakers geluid hebt, dit is dan 2.0 geluid verdeeld over alle speakers.

De genoemde oplossing van Kippy heb jij volgens mij nu ook niks aan gezien het allemaal via 1 source af komt (de TV) en de TV geen instellingen heeft om de source aan te passen.
kippy schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:53:
Die instelling ga ik vanavond even opzoeken.
Ik zal hier wel posten of het gelukt is, bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 14:04

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

KoningBob schreef op woensdag 6 december 2017 @ 16:33:
[...]

Zo had ik het voorheen ook aangesloten.
Omdat ik net een nieuwe receiver heb ben ik wat research wezen doen over o.a. aansluitingen.

Als je een 5.1 set hebt en je verstuurd het geluid middels een PCM signaal over een optische kabel naar de receiver, zal je nooit een echte suround ervaring hebben omdat een optische kabel simpelweg niet genoeg bandbreedte heeft. Hier wordt dan een 2.0 signaal van gemaakt. Het is dus aan te raden (mits je een receiver met HDMI hebt) de PS4 dus eerst in de receiver te stoppen en middels HDMI naar de TV. Als je BITSTREAM gebruikt kan het weer wel, dan zal i.p.v. de source, de destination het signaal decoderen.

Het kan overigens wel zo zijn dat je via alle speakers geluid hebt, dit is dan 2.0 geluid verdeeld over alle speakers.

De genoemde oplossing van Kippy heb jij volgens mij nu ook niks aan gezien het allemaal via 1 source af komt (de TV) en de TV geen instellingen heeft om de source aan te passen.

[...]
Volgens mij heeft deze 5.1 receiver geen hdmi, anders had ik hem al anders aangesloten, maar ik zal voor de zekerheid even checken.
Thanks voor de tip!

Make music, not war

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoningBob
@kippy
Input compensatie aangezet op het kanaal van de TV.
met +12dB op deze source wordt het geluid al een stuk meer gelijk getrokken, thx!
Pagina: 1