Vragen over CPU voor physics games o.a. Kerbal Space Program

Pagina: 1
Acties:
  • 540 views

Vraag

• johan501
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Hallooo Tweakers! :D

Omdat ik te graag physics games speel (als ik het goed zeg) zoals o.a. Kerbal Space Progam (KSP) en Space Engineers (SE) wil ik in het komende jaar een nieuwe game pc bouwen, vooral gericht op de spellen die meer kracht van de CPU vragen dan van de GPU. Voor allebei gebruik ik veel mods. Ik heb een gaming laptop die voor de meeste games goed genoeg is: i7-6700HQ, GTX1060 6GB, 16GB DDR4. Maar een laptop CPU is toch altijd wat beperkter.

Voorlopig heb ik nog geen geld en weet daarom ook nog niet wanneer ik een game pc kan kopen. Dat kan nog letterlijk maanden duren. Maar het kan nooit kwaad om alvast wat vragen te stellen! :D. Ik weet al wel het een en andere, alleen ik weet niet alles.

Mijn vraag is of met een overklokbare i7-7700K, als je nu wat hoger klokt, er ook meer performance voor KSP en SE komt? Sowieso heeft een ''gewone desktop'' CPU meer kracht dan een laptop variant toch? Ik ben van plan om een pc te bouwen met een i7-7700K met geschikt mobo voor overklokken + minimaal 16GB DDR4 + een AMD of Nvidia GPU van rond de €120-€150 met 2 of 4GB VRAM. Het gaat mij vooral om de CPU.

De base frequency van de 7700K is: 4.20GHz
Mijn laptop CPU (6700HQ) base freq is: 2.60GHz

Dan is de 7700K toch al beter voor KSP en SE dan de laptop i7?
Of zou een oudere i7 die alleen compatible is met DDR3 ook goed genoeg zijn? En zoja welke? Het gaat mij er puur om dat het die spellen met veel mods makkerlijker aankan dan mijn laptop. Perfect hoeft niet, wel beter :D

Ik hoop dat het allemaal duidelijk genoeg is, heb daar wel eens moeite mee 8)7
In ieder geval alvast bedankt! _/-\o_

Groeten,
Johan501
(ja 501 is van Star Wars :D)

Alle reacties

• SilencMol
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-01 22:33
Zou pas echt rond kijken en lijstjes opstellen als je het geld hebt of één maand van tevoren.
De 7700K dat je noemt is al weer veroudert, de 8000 series is al uit.
Over een half jaar zijn er ook al weer betere component.

Met overclocken krijg je inderdaad hogere framerate, als je andere componenten niet bottlenecken dan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move PMG -> CAA

Verder inhoudelijk: zoek op of je applicaties multithreading (meerdere cores) ondersteunen en zo ja hoeveel zinnig benut worden. Vuistregel is dat je (voorzover dat binnen je budget kunt) minimaal zoveel cores wilt hebben als je primaire applicatie zinnig kan benutten, en vervolgens moet je kijken naar benchmarks om te zien of AMD danwel Intel beter uit de bus komt voor een bepaald prijspunt (meestal Intel, maar zeker bij flink threaded applicaties kan de prijsdelta genoeg zijn om een AMD toch aantrekkelijk te maken). Als je eenmaal de beste prijs/prestatie hebt is het simpel: meer clock speed is meer performance, en als CPU de beperkende factor is, schaalt het ook vrij liniair.

Oslik blyat! Oslik!

• johan501
  • Niet online
SilencMol schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:50:
Zou pas echt rond kijken en lijstjes opstellen als je het geld hebt of één maand van tevoren.
De 7700K dat je noemt is al weer veroudert, de 8000 series is al uit.
Over een half jaar zijn er ook al weer betere component.

Met overclocken krijg je inderdaad hogere framerate, als je andere componenten niet bottlenecken dan.
Dat maakt mij niet zoveel uit. Mijn vraag was meer of als ik KSP en SE combineer met een 7700K en dan ook overclocked of ik dan meer performance haal dan die ik nu in mijn laptop heb. Ik snap het, maar is het ook bij games die nauwelijks gpu gebruiken en veel cpu met veel mods.
dion_b schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:50:
Ahum:
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move PMG -> CAA

Verder inhoudelijk: zoek op of je applicaties multithreading (meerdere cores) ondersteunen en zo ja hoeveel zinnig benut worden. Vuistregel is dat je (voorzover dat binnen je budget kunt) minimaal zoveel cores wilt hebben als je primaire applicatie zinnig kan benutten, en vervolgens moet je kijken naar benchmarks om te zien of AMD danwel Intel beter uit de bus komt voor een bepaald prijspunt (meestal Intel, maar zeker bij flink threaded applicaties kan de prijsdelta genoeg zijn om een AMD toch aantrekkelijk te maken). Als je eenmaal de beste prijs/prestatie hebt is het simpel: meer clock speed is meer performance, en als CPU de beperkende factor is, schaalt het ook vrij liniair.
Daar zat ik over te twijfelen, alleen de vraag is niet welke CPU. Het ging mij er vooral om of die spellen idd meer performance zouden hebben met een i7 7700K dan een i7 6700HQ. En daarbij vroeg ik ook of een oudere i7 in combinatie met DDR3 ook goed zal zijn of niet. En ik hou het liever bij Intel. Ik begrijp het niet, eigenlijk heb ik al iets wat ik wil en daar stel ik wat vragen over, maar goed 8)7

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Of de 7700K het beter doet dan de 6700HQ in SE/KSP is precies het soort vraag waar Google voor bestaat ;)
De makkelijkere manier is om het spel te openen en met Taakbeheer oid te kijken of de 6700HQ een bottleneck is, zo ja zou je in een desktop een snellere moeten hebben zo nee dan is er toch niks aan de hand?

Fixing things to the breaking point...

• johan501
  • Niet online
RGAT schreef op woensdag 6 december 2017 @ 14:25:
Of de 7700K het beter doet dan de 6700HQ in SE/KSP is precies het soort vraag waar Google voor bestaat ;)
De makkelijkere manier is om het spel te openen en met Taakbeheer oid te kijken of de 6700HQ een bottleneck is, zo ja zou je in een desktop een snellere moeten hebben zo nee dan is er toch niks aan de hand?
Zonder mods gaat het bij allemaal prima. Met mods, hoe meer hoe slechter. Mijn vraag was simpel (dacht ik), is een 7700K (en iets overclocked) beter met KSP en SE met mods dan de 6700HQ. Die is lager geklokt dan de 7700K en kan niet overclocked worden. Als ik KSP speel met veel mods en er bevinden zich veel objecten in het spel dan gaan de framerates flink omlaag. Van rond de 60-50 fps naar 40-25fps en lager. Ik denk juist dat voor dat soort spellen mijn laptop CPU de bottleneck is. En ik weet dat er Google is.. maar hier vragen is toch geen ramp? Misschien zijn er mensen met ervaringen? Het gaat mij puur om de presaties + of een oudere generatie i7 met in combinatie van DDR3 of dat ook gewoon prima zou zijn.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

johan501 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 14:22:
[...]

Daar zat ik over te twijfelen, alleen de vraag is niet welke CPU. Het ging mij er vooral om of die spellen idd meer performance zouden hebben met een i7 7700K dan een i7 6700HQ.
Dat is appels met peren vergelijken:
- CPUs met behoorlijk verschillende default clock speeds, TDP en dus andere TurboBoost mogelijkheden, en andere hoeveelheid L3 cache
- Mogelijk andere RAM speeds
Hoeveel dat alles uitmaakt hangt uit van waar het spel daadwerkelijk op aan het bottlenecken is en hoe elk van die factoren het beinvloeden.
En daarbij vroeg ik ook of een oudere i7 in combinatie met DDR3 ook goed zal zijn of niet.
Hangt helemaal af hoe geheugenbandbreedtegevoelig het is.
En ik hou het liever bij Intel.
Tja, jouw keuze. Ik zou vooral aanraden om AMD wel mee te nemen in de vergelijking en dan bewust een keuze te maken. Dat kan nog altijd Intel zijn als je dat per se wilt, maar dan kies je iig niet blind=dom.

Oslik blyat! Oslik!

• johan501
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:27:
[...]

Dat is appels met peren vergelijken:
- CPUs met behoorlijk verschillende default clock speeds, TDP en dus andere TurboBoost mogelijkheden, en andere hoeveelheid L3 cache
- Mogelijk andere RAM speeds
Hoeveel dat alles uitmaakt hangt uit van waar het spel daadwerkelijk op aan het bottlenecken is en hoe elk van die factoren het beinvloeden.

[...]

Hangt helemaal af hoe geheugenbandbreedtegevoelig het is.

[...]

Tja, jouw keuze. Ik zou vooral aanraden om AMD wel mee te nemen in de vergelijking en dan bewust een keuze te maken. Dat kan nog altijd Intel zijn als je dat per se wilt, maar dan kies je iig niet blind=dom.
Ik weet genoeg.. hoezo appels met peren? De 7700K heeft toch sowieso meer performance dan de 6700HQ en mijn vraag was ook: of spellen zoals KSP beter draait op een processor zoals 7700K die hoger geklokt is dan de 7600HQ en ook nog is overklokbaar is.

Ja idd mijn keuze.. het gaat over een Intel CPU, niet over AMD. Als ik AMD erbuiten houd is dat toch mijn keuze en niet die van jou? Sorry, maar uit eindelijk gaan deze discussies over iets anders dan mijn vragen waren. Wat is een AMD Ryzen CPU is ongeveer het zelfde is als de 7700K?

• RGAT
  • Niet online
Daarom noemde ik Google al ;) Als je een direct antwoord op een vraag wil: Google.
GoT is voor wat verdere hulp dan een simpele Google zoekopdracht en het antwoord is dan ook niet altijd wat je verwacht/hoopte.
Of de 7700K beter is in bepaalde games is dus gewoon Googlen, of je beter kan upgraden is een vraag waar GoT mee kan helpen en dan willen we ook graag AMD meenemen aangezien we anders gewoon slecht advies geven: 'koop merk want merk = goed'.
Dan zal je wel zelf wat inzet moeten tonen door o.a. even te Googlen (5 minuutjes werk) en te kijken naar GPU/CPU/RAM load tijdens de games en die te delen, dan kunnen we een mogelijke bottleneck aanwijzen en een oplossing zoeken, nu is het een 'is ie beter' en dan kunnen we ook zeggen dat je gewoon de allerduurste Intel moet kopen want Intel = goed en duur = beste ;)

• johan501
  • Niet online
RGAT schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:42:
Daarom noemde ik Google al ;) Als je een direct antwoord op een vraag wil: Google.
GoT is voor wat verdere hulp dan een simpele Google zoekopdracht en het antwoord is dan ook niet altijd wat je verwacht/hoopte.
Of de 7700K beter is in bepaalde games is dus gewoon Googlen, of je beter kan upgraden is een vraag waar GoT mee kan helpen en dan willen we ook graag AMD meenemen aangezien we anders gewoon slecht advies geven: 'koop merk want merk = goed'.
Dan zal je wel zelf wat inzet moeten tonen door o.a. even te Googlen (5 minuutjes werk) en te kijken naar GPU/CPU/RAM load tijdens de games en die te delen, dan kunnen we een mogelijke bottleneck aanwijzen en een oplossing zoeken, nu is het een 'is ie beter' en dan kunnen we ook zeggen dat je gewoon de allerduurste Intel moet kopen want Intel = goed en duur = beste ;)
Ik zal het nogmaals proberen duidelijk te maken. Een aankoopadvies wil ik niet! Mijn keuze is de i7-7700K (als ik geld heb en ik het ga doen). Ik hoef eigenlijk dus geen aankoop advies. Het ging er mij om of iemand ervaring heeft met een i7 7700K (of Intel CPU vergelijkbaar, andere generatie) en een spel als KSP + veel mods. Niet KSP zonder mods, dat gaat prima op mijn laptop. Ik wist sowieso dat de i7 7700K beter is dan die in mijn laptop. Het ging er mij om of dat ook in een spel zoals KSP met mods is en dan in het Nederlands.. ik zoek altijd dingen op Google op en vaak met veel moeite. Jaren geleden kon ik op Google snel en makkelijl het resultaat vinden, maar bij mij wordt dan steeds moeilijker. Engels kan ik goed genoeg lezen, maar een antwoord in het NL vind ik makkelijker en ook makkerlijke dan forums met 10 verschillende antwoorden. En of als ik de 7700K overclock of dat echt een groot verschil maakt met de 7700K vergeleken met 6700HQ. Inzet heb ik genoeg, dus probeer mij daar niet de les in te lezen a.u.b. Ik heb genoeg aan mijn hoofd. En jullie kunnen ook even in 5 minuutjes antwoord geven in plaats van:

Zoek het op
Neem AMD mee in je vergelijking
Verkeerde rubriek

Het was nooit als aankoopadvies bedoeld en toch wordt het naar Componenten Aankoopadvies verplaatst. Zal wel aan mij liggen. En nog altijd ik bepaal of ik AMD er in mee neem. Misschien heb ik dat al gedaan en misschien heb ik alvast een keuze gemaakt. Ook vanwege mijn budget wat ik al ongeveer weet, maar niet wanneer ik het heb. Het gaat mij puur alleen om de CPU en niet andere componenten.

• RGAT
  • Niet online
johan501 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:54:
[...]

Ik zal het nogmaals proberen duidelijk te maken. Een aankoopadvies wil ik niet! Mijn keuze is de i7-7700K (als ik geld heb en ik het ga doen). Ik hoef eigenlijk dus geen aankoop advies. Het ging er mij om of iemand ervaring heeft met een i7 7700K (of Intel CPU vergelijkbaar, andere generatie) en een spel als KSP + veel mods. Niet KSP zonder mods, dat gaat prima op mijn laptop. Ik wist sowieso dat de i7 7700K beter is dan die in mijn laptop. Het ging er mij om of dat ook in een spel zoals KSP met mods is en dan in het Nederlands.. ik zoek altijd dingen op Google op en vaak met veel moeite. Jaren geleden kon ik op Google snel en makkelijl het resultaat vinden, maar bij mij wordt dan steeds moeilijker. Engels kan ik goed genoeg lezen, maar een antwoord in het NL vind ik makkelijker en ook makkerlijke dan forums met 10 verschillende antwoorden. En of als ik de 7700K overclock of dat echt een groot verschil maakt met de 7700K vergeleken met 6700HQ. Inzet heb ik genoeg, dus probeer mij daar niet de les in te lezen a.u.b. Ik heb genoeg aan mijn hoofd. En jullie kunnen ook even in 5 minuutjes antwoord geven in plaats van:

Zoek het op
Neem AMD mee in je vergelijking
Verkeerde rubriek

Het was nooit als aankoopadvies bedoeld en toch wordt het naar Componenten Aankoopadvies verplaatst. Zal wel aan mij liggen. En nog altijd ik bepaal of ik AMD er in mee neem. Misschien heb ik dat al gedaan en misschien heb ik alvast een keuze gemaakt. Ook vanwege mijn budget wat ik al ongeveer weet, maar niet wanneer ik het heb. Het gaat mij puur alleen om de CPU en niet andere componenten.
"Ik heb geen zin om in Google mijn vraag in te typen, dus willen jullie dat voor mij doen?..."
Succes met die instelling, mensen willen je graag helpen maar niet zo :+
De 7700K is gewoon zonde, als je die koste wat het kost wil kopen moet je het vooral doen maar er is zat beters ondertussen...
Ik wist sowieso dat de i7 7700K beter is dan die in mijn laptop.
Dus dit hele topic was sowieso al nutteloos?
Lees het nog eens rustig na, mensen proberen je te helpen maar krijgen alleen maar bijdehante reacties dat je gewoon een Google antwoord wil maar zelf niet wil zoeken...

[ Voor 3% gewijzigd door RGAT op 06-12-2017 15:59 ]

• johan501
  • Niet online
RGAT schreef op woensdag 6 december 2017 @ 15:57:
[...]

"Ik heb geen zin om in Google mijn vraag in te typen, dus willen jullie dat voor mij doen?..."
Succes met die instelling, mensen willen je graag helpen maar niet zo :+
De 7700K is gewoon zonde, als je die koste wat het kost wil kopen moet je het vooral doen maar er is zat beters ondertussen...

[...]

Dus dit hele topic was sowieso al nutteloos?
Lees het nog eens rustig na, mensen proberen je te helpen maar krijgen alleen maar bijdehante reacties dat je gewoon een Google antwoord wil maar zelf niet wil zoeken...
Dat maak jij ervan.. het heeft niks met geen zin te maken. Dus alsjeblieft, stop met die onzin. Niet alleen ik ben bijdehand. Als mensen dingen normaal zeggen kan ik normaal antwoorden, en niet dat ik inzet moet tonen of mijn instelling. Jullie kennen mij niet, dus trek niet zomaar een oordeel a.u.b. Oke kom maar op? i5 wil ik sowieso niet, dan blijft AMD over? Of andere intel cpu's? Dan kan ik even nog zelf kijken. Ik heb het geprobeerd op te zoeken, verschillende dingen. Ik lees wel dat Intel CPU beter een betere performance hebben dan AMD. Sorry dat ik dingen vergeet, ik heb te veel aan mijn hoofd. Deze forums zijn voor hulp, niet voor bijhandte opmerking als ik iets perrongeluk ''verkeerd'' doe.

Nutteloos? Nee, mijn vraag was gewoon simpel, of iemand hier in Nederland of Belgie, die dus in het NL kan antwoorden ervaringen heeft met KSP en die processor. Als iedereen verschillende dingen zegt zoals AMD en kijk eens op het internet, inzet tonen, hoe kan ik dan nog normaal reageren? Is het zou zo moeilijk?

Maar goed, als jullie niet willen helpen met mijn vraag dan houd het op. Dan hoeft deze topic niet meer. Het is geen aankoop advies, dus ik snap niet waarom iedereen dat denkt. Misschien begrijp ik het verkeerd door mijn autisme, maar goed. Ik heb hier geen zin meer in, in ieder geval toch bedankt..

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:35
Na 3x de vraag te lezen denk ik dat ik hem begrijp. Jij wil weten of er veel winst is wanneer je een i7 7700k @4.2 ghz overclockt naar 4.5>4.7>5.1 ghz. enz.
Wanneer ik kijk naar deze site http://cpu.userbenchmark....l-Core-i7-7700/3647vs3887
Dan zie ik dat in de case van 0.8 ghz overclock een winst van 14% is dit betekend dat per 0.1ghz oc de winst
+/- 2% is wanneer je alleen kijkt naar ruwe cpu kracht. Dus wanneer we ervan uit gaan dat je 60fps haalt in KBS en SE dan haal je met een oc van 5ghz in een perfecte wereld 60 * 1.14 = 68 fps haalt ipv. 60.

Maar in dit lijstje https://www.gamersnexus.n...view-and-benchmark/page-6 zie je dat de oc veel minder effect heeft tussen 1 en 5 fps.

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 11:10
Ik snap de reacties allemaal niet zo, sinds wanneer is dit FOK? Hij stelt volgens mij een duidelijke vraag.

Dat hij die zelf ook had kunnen beantwoorden, okee, maar soms moet je mensen even de goede richting in nudgen.

Maar goed; een specifieke vergelijking met een specifieke toepassing of game ga je niet vinden. Wat je wel vind is dit http://cpu.userbenchmark....re-i7-6700HQ/3647vsm34954

Daaruit blijkt dat de 7700K inderdaad een stuk sneller is dan je 6700HQ.

Of dat ervoor gaat zorgen dat specifiek KSP met veel mods beter gaat lopen is niet met zekerheid te zeggen, maar de CPU is in ieder geval een stuk sneller.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het algemeen beleid #quickstart

De inzet is hier ver te zoeken. Die "specifieke vraag" is prima te beantwoorden met willekeurig welk benchmark van dit spel. Die zijn er zat. Google eens op "i7 benchmark kerbal". Aangezien dat teveel moeite blijkt en iedere andere discussie op bijdehand repliek stuit gaat dit topic dicht. Wij gaan niet voor je googlen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.