Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthiasDS
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 00:00
Dag allen,

Nu ik mijn fotografieworkflow min of meer op orde heb, ben ik over video aan het nadenken. De laatste 10-15 jaar immers al redelijk wat home movies verzameld (trouw, gezin, kinderen, uitstappen en reizen) en die staan wel mooi op 3 verschillende media op 2 locaties, maar nu wil ik daar ook iets mee kunnen doen natuurlijk. Want op de NAS staan ze maar en dat is het dan.

Voor foto's zet ik RAW's en full-sized images op m'n NAS, maak ik daarvan FHD exports en zet ik ze op Google Photos. Met de Photos app kan ik vervolgens heel snel aan mijn foto's, kan ik ze gemakkelijk sharen met wie ik wil, etc. Als Google ooit de stekker uit Photos trekt heb ik niet zo'n probleem, want ik heb nog alle originelen die ik dan wel weer via een andere manier zal delen.

Voor video's zoek ik nu eigenlijk iets gelijkaardigs. Natuurlijk is video een pak zwaarder en ik vind het moeilijker om een goed systeem uit te denken.

Bronmateriaal over de jaren heen is voornamelijk:
- Canon HV20 (HDV): .m2ts files in 1080i kwaliteit
- smartphones allerhande: voornamelijk 1080p
- Huidige cam: Panasonic VX980: 4K

Vooral met de laatste gaat het hard natuurlijk. Aan een bitrate van 72mbps zijn mijn mogelijkheden om dit vanaf intern netwerk te regelen zeer beperkt:
1. grote last voor wireless netwerk voor mobiele devices in huis
2. uploadsnelheid richting Internet is gewoon onvoldoende om ook extern zaken van NAS te bekijken (max. 40Mbps bij het duurste Telenet-abo - ja, ik woon in België :) )

Buiten het eigen netwerk bekijken (en sharen):
Voorlopig kom ik niet verder dan een oplossing waarbij ik:
- alles op NAS bewaar,
- naar Youtube private upload met compressie, eventueel slechts 1080p
- via de links kan sharen met wie ik wil

Binnen het eigen netwerk bekijken:
> Ofwel ook via YT bekijken (mobiele toestellen)
> Ofwel over UTP trekken voor 4K kwaliteit op TV (heb nog geen 4K TV, maar denk al even in de toekomst)

Problemen:
1. Hoewel private videos niet vindbaar zijn op YT, heb ik natuurlijk geen controle over het privé blijven van de links. Nu niet dat er veel gevoelig materiaal tussen zit, maar toch, qua privacy is dat een issue.
2. Beperkte organisatiemogelijkheden?

Ik was eens benieuwd hoe mensen dit hier opgelost hebben voor zichzelf. Suggesties zeker welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wat dacht je van Plex.tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthiasDS
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 00:00
Uitstekende suggestie, de Plex Cloud zou wel eens net kunnen zijn wat ik zoek. Jaarlijkse kost voor Plex en pakweg een Amazon drive is samen een €100 blijkbaar, wat ik best OK vind.

Ik ga eens verder de mogelijkheden onderzoeken. Bedankt!