Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kowapanga
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-05-2022
Sinds begin van dit jaar ben ik veel bezig geweest met bug bounty en zit ik nu op een punt dat ik ongeveer evenveel heb verdiend als bij mijn normale baan.
Nu is alleen de vraag wat de beste opties zijn belasting technisch.

Kleine opsomming van de situatie:
-Ik werk 32uur in de week bij een baas en daarnaast spendeer ik 10-20 uur in de week aan bug bounty
-Laten we zeggen dat ik bij beide ongeveer 50.000 bruto verdien op jaar basis.
-Ik krijg per bug betaald dus er is geen sprake van een uur tarief.
-Er word gebruikt gemaakt van een platform waar bedrijven zich kunnen aanmelden en via dat platform meld ik dan weer de bugs, de betalingen lopen altijd via dat platform.

Nu ben ik mijn opties aan het bekijken voor volgend jaar,voorlopig wil ik mijn baan gewoon behouden maar wat is het beste om te doen met mijn bug bounty inkomen.
Freelance? ZZP? of ??

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41

Releases

Ja maar!

Allicht kijken of je bepaalde bedrijven vaker voorbij ziet komen in je bug bounty platform en als je daar reeds wat voor gedaan heb via het platform misschien proberen rechtstreeks voor hun te klussen?>
Allicht dan onder freelance zzp werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kowapanga
Om het platform heen is geen optie.
Er word door de bedrijven bewust gebruik gemaakt van het platform omdat die alles regelen voor ze,in principe hoeven ze alleen maar een bedrag te storten en vanuit die pot worden bugs betaald.
Het platform zorgt voor de gehele afhandeling van de bugs van verifiëren naar beoordelen naar betaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Om welk platform gaat het? Misschien als we dat weten, dat we iets beter kunnen inschatten hoe het werkt en wat de gevolgen zijn belastingtechnisch.

[ Voor 16% gewijzigd door Lethalis op 06-12-2017 11:36 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
kowapanga schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:15:
Sinds begin van dit jaar ben ik veel bezig geweest met bug bounty en zit ik nu op een punt dat ik ongeveer evenveel heb verdiend als bij mijn normale baan.
Nu is alleen de vraag wat de beste opties zijn belasting technisch.

Kleine opsomming van de situatie:
-Ik werk 32uur in de week bij een baas en daarnaast spendeer ik 10-20 uur in de week aan bug bounty
-Laten we zeggen dat ik bij beide ongeveer 50.000 bruto verdien op jaar basis.
-Ik krijg per bug betaald dus er is geen sprake van een uur tarief.
-Er word gebruikt gemaakt van een platform waar bedrijven zich kunnen aanmelden en via dat platform meld ik dan weer de bugs, de betalingen lopen altijd via dat platform.

Nu ben ik mijn opties aan het bekijken voor volgend jaar,voorlopig wil ik mijn baan gewoon behouden maar wat is het beste om te doen met mijn bug bounty inkomen.
Freelance? ZZP? of ??

Alvast bedankt :)
Belastingtechnisch zijn er niet heel veel opties, aangezien je (neem ik aan) niet vanuit jouw B.V. factureert. De winst is dus gewoon belast in de Inkomstenbelasting (resultaat overige werkzaamheden).

"freelance" en "ZZP" zijn begrippen die fiscaal niets betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Conono schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:36:
[...]

Belastingtechnisch zijn er niet heel veel opties, aangezien je (neem ik aan) niet vanuit jouw B.V. factureert. De winst is dus gewoon belast in de Inkomstenbelasting (resultaat overige werkzaamheden).

"freelance" en "ZZP" zijn begrippen die fiscaal niets betekenen.
Maar als hij naar de KVK gaat en een BTW nummer aanvraagt, zou hij wel aan dat platform kunnen factureren.

Enige nadeel is waarschijnlijk dat je het niet gaat redden met 1 klant. Dus eigenlijk wil je direct factureren aan die bedrijven, zodat je in ieder geval meer dan 5 klanten hebt en de belastingdienst het niet als een soort verkapt dienstverband gaat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is het ook niet zo dat als je als ZZP inschrijft, dat je "alvast" een heffing krijgt voor je "verwachte inkomen" voor komend jaar en dan mag je dat alvast ophoesten ondanks dat je misschien komend jaar 0 bugs oplost of helemaal stopt met die bugs?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Lethalis schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:38:
[...]

Maar als hij naar de KVK gaat en een BTW nummer aanvraagt, zou hij wel aan dat platform kunnen factureren.

Enige nadeel is waarschijnlijk dat je het niet gaat redden met 1 klant. Dus eigenlijk wil je direct factureren aan die bedrijven, zodat je in ieder geval meer dan 5 klanten hebt en de belastingdienst het niet als een soort verkapt dienstverband gaat zien.
In dit geval is het geen verkapt dienstverband ook al zou het gaan om slechts één klant.

Voor een dienstverband moet er meer zijn, o.a. een machtsrelatie. In dit geval kan @kowapanga zelf beslissen hoe/of en wanneer hij werkt. Hij zou zelfs het werk uit kunnen besteden aan een paar Indiërs. Dit alles maakt dat dit vrijwel niet als verkapt dienstverband gezien zal worden.

@MAX3400 Je betaalt je belasting inderdaad vooraf. Maar uiteindelijk krijgt je dat ook weer terug als je geen belasting hoeft te betalen.

[ Voor 7% gewijzigd door emnich op 06-12-2017 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Lethalis schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:38:
[...]

Je kan prima factureren zonder BTW-nummer (los van de vraag of dat mag). Ik zie overigens niet waarom dat hier van belang zou zijn. Ik bedoel, het is niet zo dat je die inkomsten niet hoeft op te geven zolang je geen factuur stuurt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conono
MAX3400 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:39:
Is het ook niet zo dat als je als ZZP inschrijft, dat je "alvast" een heffing krijgt voor je "verwachte inkomen" voor komend jaar en dan mag je dat alvast ophoesten ondanks dat je misschien komend jaar 0 bugs oplost of helemaal stopt met die bugs?
Een voorlopige aanslag. Kan je gewoon bijstellen naar 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Conono schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:41:
[...]

Je kan prima factureren zonder BTW-nummer (los van de vraag of dat mag). Ik zie overigens niet waarom dat hier van belang zou zijn. Ik bedoel, het is niet zo dat je die inkomsten niet hoeft op te geven zolang je geen factuur stuurt..
Mja, de echte vraag is natuurlijk of hij aanspraak kan maken op startersaftrek en zelfstandigenaftrek als hij naast zijn dienstverband gaat ZZP-en.

Dat kan lastig worden, maar ervaring heb ik er niet mee:

http://www.lancelots.nl/o...enstverband/consequenties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conono
Lethalis schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:50:
Mja, de echte vraag is natuurlijk of hij aanspraak kan maken op startersaftrek en zelfstandigenaftrek als hij naast zijn dienstverband gaat ZZP-en.
..
Die vraag is niet zo lastig te beantwoorden. Aangezien hij aangeeft 10-20 uur per week hieraan te besteden is het antwoord sowieso "nee".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Lethalis schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:50:
[...]

Dat kan lastig worden, maar ervaring heb ik er niet mee:

http://www.lancelots.nl/o...enstverband/consequenties
Nee want hij gaat het urencriterium niet halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kowapanga
Bedankt voor de input zover :)

Het platform heet Bugcrowd https://bugcrowd.com

Er is geen sprake van factureren vanuit een B.V. en dat lijkt me ook niet mogelijk.
Voor dit jaar moet ik het sowieso bij overige inkomen belasten maar ik zit mijn opties voor volgende jaar even te bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Conono schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:53:
[...]

Die vraag is niet zo lastig te beantwoorden. Aangezien hij aangeeft 10-20 uur per week hieraan te besteden is het antwoord sowieso "nee".
Okee, helder :)

Dan heeft het dus geen zin (zolang hij zijn dienstverband houdt) en worden het sowieso inkomsten uit overige werkzaamheden. Heb ik ook weer wat geleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 06-12-2017 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
kowapanga schreef op woensdag 6 december 2017 @ 11:54:
Bedankt voor de input zover :)

Het platform heet Bugcrowd https://bugcrowd.com

Er is geen sprake van factureren vanuit een B.V. en dat lijkt me ook niet mogelijk.
Voor dit jaar moet ik het sowieso bij overige inkomen belasten maar ik zit mijn opties voor volgende jaar even te bekijken
Echte opties heb je verder niet echt, behalve verhuizen naar de Bahama's.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
https://www.belastingdien...voorwaarden_urencriterium

Je inkomsten uit bugcrowd worden nu gewoon gezien als extra inkomsten.
Als je kan voldoen aan het urencriterium voor ondernemers mag je de zelfstandigenaftrek toepassen.
Echter zal in jou geval 1225 uur lastig worden. 52 x 20 uur = 1040. Tel hierbij nog mogelijk extra uren op rondom je onderneming dan zit je er nog niet aan.

Toch zou ik een urenregistratie bijhouden. Mocht je onverhoopt veel uur bezig zijn met je onderneming, of je loondienst functie valt weg. Kan je altijd achteraf deze aftrek nog verrekenen tot 9 jaar later

https://www.belastingdien...eerde_zelfstandigenaftrek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kowapanga
Viper® schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:07:
Echter zal in jou geval 1225 uur lastig worden. 52 x 20 uur = 1040. Tel hierbij nog mogelijk extra uren op rondom je onderneming dan zit je er nog niet aan.
Die 1225 uur ga ik wel aankomen volgend jaar,maar is dit niet lastig te bewijzen? soms zit er wel een week werk in een bug maar dat kan ik op geen enkele manier aantonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
https://www.ikgastarten.n...urencriterium-hoe-zit-dat

Er zijn meerdere applicaties om uren bij te houden:
https://www.ikgastarten.n...r-effectief-jouw-uren-bij

In principe komt het er volgens mij op neer dat je aannemelijk kan maken dat jij bepaalde uren gewerkt hebt.
Als je 1 uur over een bug hebt gedaan of 10 kan de belastingdienst niet weten. Je administratie is het bewijs. Zolang je die rechtvaardig invult lijkt mij dit geen probleem. Mogelijk stellen ze hier eens een vraag over.

[ Voor 39% gewijzigd door Viper® op 06-12-2017 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-05 08:00
Je kan ook je uren bijhouden in paint met bijbehorende mooie tekeningen.

Het gaat er hier volgens mij om dat hij per bug betaald krijgt die opgelost wordt. Niet per uur wat hij erin steekt om het op te lossen.
Of hij dus nu 1 uur of 10 uur in een bug steekt, het bedrag die hij krijgt blijft hetzelfde.
Zo kan hij dus binnen 1 uur 500 euro verdienen, de andere keer verdiend hij 20 euro per uur (want de bounty voor die bug, heeft een vast bedrag).

Wat ik zou doen om een daadwerkelijk juist antwoord te krijgen is: de belastingdienst bellen :) Dat is iets prettiger als antwoorden met het woord: ''misschien'' of ''denk ik'' erin. Daar heb je helaas niks aan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Der Rudi
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:22
Tip: neem contact op met een accountant in je buurt. Bij de meesten is een eerste gesprek gratis is mijn ervaring. Dan heb je zowel een aanspreekpunt voor belastingtechnische zaken als administratieve perikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
LopendeVogel schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:28:
[...]

Je kan ook je uren bijhouden in paint met bijbehorende mooie tekeningen.

Het gaat er hier volgens mij om dat hij per bug betaald krijgt die opgelost wordt. Niet per uur wat hij erin steekt om het op te lossen.
Of hij dus nu 1 uur of 10 uur in een bug steekt, het bedrag die hij krijgt blijft hetzelfde.
Zo kan hij dus binnen 1 uur 500 euro verdienen, de andere keer verdiend hij 20 euro per uur (want de bounty voor die bug, heeft een vast bedrag).

Wat ik zou doen om een daadwerkelijk juist antwoord te krijgen is: de belastingdienst bellen :) Dat is iets prettiger als antwoorden met het woord: ''misschien'' of ''denk ik'' erin. Daar heb je helaas niks aan :)
Het gaat niet om de verdiensten per uur, maar om het totaal aantal uren in 1 kalenderjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kowapanga
@LopendeVogel Klopt precies,ik kan 1 uur over een bug van 20euro doen maar ook 1 uur over een bug van 5000euro.

Ik ben van plan om ook langs een accountant te gaan in de buurt maar wil graag zoveel mogelijk informatie inwinnen over dit onderwerp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-05 09:32

Basszje

Reisvaap!]

Heeft het sowieso wel zin om een BTW-nummer aan te vragen als er wellicht helemaal geen BTW in het spel is? Meestel Amerikaanse bedrijven factureren gewoon zonder, ik weet niet hoe dat precies werkt dan hier. Zou je ook zelf belasting moeten afdragen. Vraag me af of dat goedkoper gaat zijn dan gewoon werk uit inkomsten.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Basszje schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:42:
Heeft het sowieso wel zin om een BTW-nummer aan te vragen als er wellicht helemaal geen BTW in het spel is? Meestel Amerikaanse bedrijven factureren gewoon zonder, ik weet niet hoe dat precies werkt dan hier. Zou je ook zelf belasting moeten afdragen. Vraag me af of dat goedkoper gaat zijn dan gewoon werk uit inkomsten.
Inkomstenbelasting en BTW hebben niets met elkaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162126

kowapanga schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:20:
[...]

Die 1225 uur ga ik wel aankomen volgend jaar,maar is dit niet lastig te bewijzen? soms zit er wel een week werk in een bug maar dat kan ik op geen enkele manier aantonen.
Als je voor jezelf weet dat je dat urencriterium wel gaat halen kan je dat prima administreren. Gewoon bijhouden in een sheet of via een app hoeveel tijd je er aan besteed.

Alleen kan je in dit geval bij bugcrowd helemaal niks met je BTW nummer. Je kan ook geen facturen schrijven en dat is essentieel als je als bedrijf aan de slag wil.

Ik denk dat je enige optie de volgende is:
https://www.belastingdien...inkomsten_uit_overig_werk

Helaas is het belastingstelsel in NL nogal ouderwets als het gaat om dit soort zaken. Het liefst zien ze dat iedereen gewoon een loonslaaf blijft. Dit om zo het meest efficient belasting te innen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Anoniem: 162126 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:09:
...Je kan ook geen facturen schrijven en dat is essentieel als je als bedrijf aan de slag wil.
...
Hoe kom je hierbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lekker inschrijven bij de kvk en dan al je uren bijhouden die je voor je bedrijf doet.
Hier valt erg veel onder, bijvoorbeeld ook de uren die je aan dit topic besteed.

Daarna gewoon je bounties als facturen boeken in je softwarepakket, tipje gebruik www.acumulus.nl

Succes met ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben er even voor het gemak van uit gegaan dat je geen facturen aan bugcrowd kan sturen.
@Ernemmer denkt daar heel anders over zie ik :) maar volgens mij is dat niet toegestaan (correct me if I'm wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
Anoniem: 162126 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:26:
[...]

Ik ben er even voor het gemak van uit gegaan dat je geen facturen aan bugcrowd kan sturen.
@Ernemmer denkt daar heel anders over zie ik :) maar volgens mij is dat niet toegestaan (correct me if I'm wrong)
Ik bedoel meer: hoe kom je erbij dat het "essentieel is voor als je als bedrijf aan de slag wil"? Dat blijkt volgens mij echt nergens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Conono schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:29:
[...]

Ik bedoel meer: hoe kom je erbij dat het "essentieel is voor als je als bedrijf aan de slag wil"? Dat blijkt volgens mij echt nergens uit.
Ah op die fiets, ja ik zat in de context van bugcrowd. Je kan natuurlijk ook inkomsten uit je kassa halen. Maar op een andere manier kan je geen inkomsten verwerven in een bedrijf lijkt me?

https://www.belastingdien...n_verplicht_te_factureren

edit: Ik ben altijd voorstander van interpreterend lezen bij de belastingdienst hoor, daar niet van. Dus ik leer graag hoe anderen hier mee omgaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 162126 op 06-12-2017 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kowapanga
Zeer goede input mensen! bedankt.
Ik zou factureren nog eens kunnen naar kijken maar ik kan geen facturen naar Bugcrowd sturen.
Misschien kan ik het wel als facturen inboeken waarbij het "product" de bug is die ik verkoop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
Anoniem: 162126 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:36:
[...]

Ah op die fiets, ja ik zat in de context van bugcrowd. Je kan natuurlijk ook inkomsten uit je kassa halen. Maar op een andere manier kan je geen inkomsten verwerven in een bedrijf lijkt me?
Stuurt de internetpokeraar een factuur? Stuurt een topsporter een factuur aan het IOC als 'ie een gouden plak wint? HOE je geld verdient is niet van belang.
https://www.belastingdien...n_verplicht_te_factureren

edit: Ik ben altijd voorstander van interpreterend lezen bij de belastingdienst hoor, daar niet van. Dus ik leer graag hoe anderen hier mee omgaan.
Dit gaat over BTW, niet over IB.

Mensen, hou dit even goed uit elkaar. Omzetbelasting en Inkomstenbelasting hebben nagenoeg niets met elkaar te maken. Je kan prima ondernemer zijn voor de BTW, en niet voor de IB. Andersom lijkt me ook niet per definitie onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mYpzaa
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 11:51
Denk zelf dat je het in je belasting aangifte moet aangeven onder “inkomsten uit overige werkzaamheden”. Echter als je hier al bijna net zoveel inkomsten uit haalt als je gewone baan, lijkt het mij niet meer passend.

Laat je adviseren door een partij die er echt verstand van heeft. Denk dan aan een fiscalist, iemand die belastingaangiftes doet, administratiekantoor of wellicht een accountant.

Veel mensen en ondernemers zeggen vaak dat ze een “accountant” hebben maar vaak is dat gewoon hun boekhouder (veel goedkoper, daarnaast boekhouden maar weinig accountants). Accountant is een beschermde titel net zoals advocaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mYpzaa schreef op woensdag 6 december 2017 @ 17:14:
Denk zelf dat je het in je belasting aangifte moet aangeven onder “inkomsten uit overige werkzaamheden”. Echter als je hier al bijna net zoveel inkomsten uit haalt als je gewone baan, lijkt het mij niet meer passend.

Laat je adviseren door een partij die er echt verstand van heeft. Denk dan aan een fiscalist, iemand die belastingaangiftes doet, administratiekantoor of wellicht een accountant.

Veel mensen en ondernemers zeggen vaak dat ze een “accountant” hebben maar vaak is dat gewoon hun boekhouder (veel goedkoper, daarnaast boekhouden maar weinig accountants). Accountant is een beschermde titel net zoals advocaat.
Zolang je geen BV of NV constructie gebruikt is een boekhouder genoeg. Een BV moet de cijfers vaak laten controleren door een accountant. Sommige partijen die hypotheken verstrekken willen bijv. de cijfers gecontroleerd zien door een accountant. Dat kan ik uit eigen ervaring vertellen.

Ik laat elk jaar mijn jaarrekening en de IB opgave door mijn boekhouder regelen

Je blijft trouwens wel altijd verantwoordelijk, het is dus handig om zelf goed te snappen wat ze adviseren.

@Conono een pokeraar dient 29% kansspelbelasting af te staan. Het maakt dus zeker wel uit HOE je aan de centen komt. Een gouden plak gaat in box 3, net als bij verdiensten uit beleggen. De waarde van je beleggingen zijn belast, niet de winsten.

Ja dat is BTW maar die dient ook afgedragen te worden. Of wil je de winst opgeven zonder BTW af te dragen? Dat is namelijk niet zomaar toegestaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 162126 op 06-12-2017 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Zolang je gewoon netjes je inkomstenbelasting betaald kun je het simpelweg bij je inkomen opgeven. Dan heb je het minste gedoe eraan.

Wil je computers / telefoons / ect gaan aftrekken dan zal je een 'bedrijf/vof/bv/kvk-btwnummer' moeten regelen. Meer gedoe. Meer kans op controle en zelf alles goed bijhouden. Boekhouder kost ook centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:15
Mocht je écht naast je baan boven het urencriterium komen en aanspraak gaan maken op de daarbijbehorende startersaftrek, etc. zorg dan dat je een hele goede administratie voert. Als je bijvoorbeeld al 36 uur in loondienst werkt en daarnaast aangeeft nog 24 uur per week aan je eigen bedrijf (om het maar even zo te noemen) besteed dan wordt dat al snel als onrealistisch/onwaarschijnlijk gezien. Dat is natuurlijk geen probleem zolang je maar goed kan uitleggen wat je precies doet en hoeveel tijd dat kost, en dan helpt een sluitende administratie. Een kennis van mij maakt naast een loondienst baan app's voor kinderen en had een vrij rommelige adminstratie. Dat heeft een enorme shitstorm opgeleverd, vooral ook omdat ze heel lastig kon uitleggen waar nou hoeveel tijd in zit en hoe het allemaal werkt in de app-maak-wereld. Uiteindelijk is er geloof ik zelfs iemand van de BD langsgeweest om eens te kijken hoe en wat. Uiteindelijk wel haar gelijk gekregen overigens.

[ Voor 14% gewijzigd door Valorian op 06-12-2017 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-04 23:22
@kowapanga

Om je te kunnen beroepen op ondernemersfaciliteiten moet je inderdaad voldoen aan het eerder genoemde urencriterium. De bewijslast is zodanig dat je aannemelijk moet maken dat je deze uren besteedt hebt.
Hiervoor is niet per definitie een urenregistratie verplicht maar dit kan een eventuele discussie wel vereenvoudigen.

Gezien de aard van de werkzaamheden en hetgeen het je nu oplevert, zal hierover in mijn beleving geen discussie ontstaan met de fiscus. Mocht je het voor jezelf helemaal "zeker" willen hebben, zal je een urenregistratie bij moeten houden.

Het tweede aspect waar je een goed naar moet kijken, is of jij gezien de omvang van je werkzaamheden niet kwalificeert als ondernemer volgens de wet omzetbelasting.
Het hieraan voldoen resulteert onder andere in de verplichting aangifte omzetbelasting te doen.
Omdat de door jou geleverde (elektronische) dienst belast is op de plaats van de afnemer (USA) ben je hierover geen NL btw verschuldigd. Aangezien het een B2B dienst is, is de kans groot dat de BTW verplichting is verlegd naar bugcoach die daar moet afdragen. Aangezien hierop de BTW wetgeving van de USA van toepassing is, is dit voor mij echter even een gok :).

Voordeel van bovenstaande kan echter wel zijn, dat je door kwalificatie als BTW ondernemer ook BTW terug kan vorderen op zaken die jij zakelijk nodig hebt om te gebruiken.

Mocht je nog (korte) vragen hebben mag je me ook een PM sturen.
Pagina: 1