3 fase aansluiting inductie kookplaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1006445

Topicstarter
Hi, ik heb het volgende probleem:
Ik heb een volwaardig 3 fase Perilex wandcontactdoos met 3 fase, neutraal en aarde. In de meterkast zit een volwaardige krachtstroom aansluiting met aparte automaat voor de 3 fase kookgroep.
Mijn kookplaat heeft een vermogen van 7400 W. De installatie instructie geeft alleen een 2 fase aansluiting waarbij ik L1 en L2 op de plaat moet voeden met 1 fase en L3 op de andere fase (Bosch).
Waarom moet ik een 3 fase apparaat aansluiten op slechts 2 fase, of kan ik het toch gewoon als 3 fase aansluiten. De leverancier antwoordt op mijn vraag: "schakel een officiele installateur in"
Mijn inziens is dit eerder slechter, aangezien de 3 fase dan niet gelijkwaardig belast worden.

Enig advies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 22:03

InFamous

excommunicado

@Anoniem: 1006445 Een topic van een ander kapen is niet netjes, ik heb je vraag afgesplitst naar een eigen topic.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 15:36
Geef even het typenummer van de kookplaat, dan kunnen we meekijken in de handleiding, 7400W is normaliter een 2 fase klookplaat.

Met betrekking tot de belasting, in Nederland is een 2L/2N aansluiting voor een kookplaat heel gangbaar dus tja, in theorie is 3 fase beter maar in de praktijk is er volgens mij geen probleem, hier al tig jaar een 2L/2N aansluiting voor mijn Siemens (=Bosch) kookplaat. Wel even zorgen dat je ovens/vaatwassers/cookers (apparaten die gelijktijdig in gebruik zijn met de kookplaat) op een andere fase zet.

[ Voor 61% gewijzigd door Thijs8472 op 06-12-2017 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:50
Welke kookplaat is het exact, of heb je een foto of scan van de handleiding if de aanduiding op de plaat zelf (daar staat vaak ook een plaatje).

Veruit de meeste kookplaten kunnen namelijk op één, twee of 3 fases worden aangesloten, een 7.4 KW kookplaat waar maximaal twee fases op aangesloten kunnen worden lijkt me een zeldzaamheid, al past het in theorie (als ze het netjes over 2x 16A verdeeld krijgen, die pitten werken op 230v, niet op 400v) net...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 15:36
Paul schreef op woensdag 6 december 2017 @ 10:44:
een 7.4 KW kookplaat waar maximaal twee fases op aangesloten kunnen worden lijkt me een zeldzaamheid,
230*16*2 = 7360 en dat noemen de fabrikanten een 7.4kW plaat (niet mijn verzinsel). In het geval van een 4 pitter kookplaat heb je dan gewoon 2 pitten per L (230v). Fase is eigenlijk de verkeerde benaming want je kan ook 2x230v uit dezelfde fase nemen als je hoofdaansluiting zwaar genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:50
Die berekening had ik zelf ook al gemaakt, maar dan moet je dus -exact- uitkomen met je pitten, terwijl ik op heel veel kookplaten 3 of zelfs 4 verschillende groottes zie :)

Daarnaast kost het je als fabrikant vrijwel niets om 3 fases ook mogelijk te maken (1 klem, 1 kram en wat tekst in de handleiding, de bedrading heb je al), dus vandaar dat de meesten het ook doen.

Ik heb een aantal jaar bij een bedrijf gewerkt dat (ook) kookplaten repareerde, en het aantal waarbij 2 groepen wel, en 3 groepen niet mogelijk bleek, was echt op de vingers van 1 hand te tellen. Maar misschien is dat tegenwoordig anders; mijn ervaring is van 10 jaar geleden :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1