Nieuwe [Wasmachine] met goede repareerbaarheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino Blauw
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-10 13:00
Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe wasmachine en heb met een witgoed monteur gesproken over wat een goede nieuwe wasmachine zou zijn tot €500.
Zijn reactie was dat dat "tegenwoordig" behoorlijk lastig is omdat AEG, Miele en de andere bekende merken niet zo degelijk meer construeren zo als vroeger en dat de B-merken niet echt slecht meer zijn.
Hij gaf aan dat eigenlijk het enige criteria voor een nieuwe wasmachine zou moeten zijn dat ik een wasmachine zou moeten kopen waar geen gesealde-waskuip in zit.
Dit schijnt een technisch onnodig ontwerp truukje te zijn waardoor het repareren van de wasmachine financieel gezien onaantrekkelijk wordt.

Het probleem:
Hoe vind ik uit welke wasmachines een gesealde-waskuip hebben?

Ik heb geprobeerd om de bestelnummers van lagers van nieuwe wasmachines te googelen, met de verwachting dat er voor wasmachines met een gesealde-waskuip geen lagers aangeboden worden maar dit is niet altijd het geval. Winkel verkopers geven op deze vraag vaak ontwijkende antwoorden. Ik ben al met al na weekjes oriënteren niet veel wijzer geworden.
In de US en UK is dit al wel een bekend topic en zijn wel lijstjes van wasmachines met "goede repareerbaarheid" te vinden maar dit zijn weer land specifieke modellen. -_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-10 20:59
Was het niet zo dat de Beko's met koolborstelloze motor het erg goed deden? Geen idee wat betreft reparatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou bij Bosch of Siemens gaan kijken, daar kan je praktisch alle onderdelen direct via hun eigen webshop bestellen. Dat maakt het een stuk gemakkelijker. Ik zou wegblijven bij nieuwe spelers zoals Samsung en Beko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Beko een nieuwe speler? Die doen al meer dan 15 jaar mee met het spel.

Je kunt beter een goedkopere(±€300) wasmachine nemen. Die dingen gaan toch al gauw een jaar of 5 mee, ieder jaar dat ze langer mee gaan komt jou ten goede. Over 5 jaar koop je dan een nieuwe die dan weer een goedkoop model is. Heb je voor die tijd weer een zuinig model en nieuwe technieken. Machines van €1000 plus hebben alleen maar extra features die niks meer met wassen te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De koolborstelloze machines van Beko hebben absoluut een mooie prijs/kwaliteit verhouding.

Via de vakhandel (dealers/kleine witgoedzaken) verkrijgbaar met vaak 5 jaar "garantie" (welliswaar aflopend en soms met eigen risico) en via bijvoorbeeld Wehkamp met 3 jaar garantie.

Mijn droger is een Beko, blij mee, en wasmachine een overpriced Miele waar na 3 jaar een complete nieuwe printplaat in moest.
Zonder de verlengde garantie een kostenpost van dik 600 euro, i.c.m. bezoek monteur.
De gehele machine was in 2014 dik 1800 euro.
Immer besser is zeker geen standaard meer.

Samsung zou ik nog niet gratis willen hebben.
Ooit één van de eerste eco bubble machines gekocht en na een reparatie (interne lekkage) nog met en in de garantie verkocht.
Ook was 60 graden in werkelijkheid 50 graden en 40 graden was 30 graden 🤔.
Regelmatig slechte soldeer verbindingen op de stuurprint en een waardeloze "klantenservice".

Just my two cents.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2017 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 21:03
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:44:
Ik zou bij Bosch of Siemens gaan kijken, daar kan je praktisch alle onderdelen direct via hun eigen webshop bestellen. Dat maakt het een stuk gemakkelijker. Ik zou wegblijven bij nieuwe spelers zoals Samsung en Beko.
Zelf heb ik een Samsung en ben er zeer tevreden mee. Beko is er al jaren en zijn prima wasmachines. Vaak zitten ze in het lagere prijssegement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb al 16 jaar een indesit, een b-merk. En die werkt nog steeds (maakt wel veel geluid, is dat geen eis?). Nu zou ik voor een Samsung gaan omdat die ook niet duur zijn en er wel mooi uitzien (in hoeverre een wasmachine mooi kan zijn) en ik ben ook tevreden over de Samsung Magnetron. Geen idee hoe repareerbaar dat is, je hebt een paar jaar garantie en je kan nog garantie bijkopen vaak en daarna is het financieel bijna nooit meer aantrekkelijk om iets te laten repareren.

Mijn Indesit heb ik een keer zelf gerepareerd, er was toen zo'n was-opschud-vin in de trommel afgebroken. Die kun je gewoon los kopen en verder klinkt hij alsof hij elk moment kapot kan gaan als hij aan het centrifugeren is, maar dat geluid maakt hij al meer dan 10 jaar ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Marzman op 29-12-2017 18:53 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sypie schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:33:
Beko een nieuwe speler? Die doen al meer dan 15 jaar mee met het spel.
Dat is nieuw ja, Miele maakt bijv. al 60 jaar wasmachines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:48
Ik heb een AEG was/droogcombinatie. Droger in het begin wel gebruikt, maar ding is waardeloos. Als wasmachine doet ie het naar behoren, maar het veel stillere en goedkopere LG ding dat mijn vriendin destijds had beviel ook prima.
Mijn broer heeft in 12 jaar tijd inmiddels een AEG en een Bosch versleten, heeft nu een tweedehands Miele van een reparateur met nieuwe koolborstels en een verstevigd kruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 20:29
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 22:48:
[...]

Dat is nieuw ja, Miele maakt bijv. al 60 jaar wasmachines.
Je legt alleen niet uit waarom 60 jaar wasmachines maken beter zou moeten zijn dan 15 jaar. Waarom vind je dat?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:01:
[...]

Je legt alleen niet uit waarom 60 jaar wasmachines maken beter zou moeten zijn dan 15 jaar. Waarom vind je dat?
Omdat ik inzichten heb in cijfers over defecten binnen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:04:
[...]

En wat zijn die inzichten? En heeft dat te maken met hoe lang een bepaald merk wasmachines maakt, of zou het ook te maken kunnen hebben met de kwaliteit van onderdelen die ze gebruiken (wat los staat van hoe lang ze ze maken)?

Niet iedereen weet wat jij weet, dus iets meer onderbouwing zou welkom zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:04:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Draai zelf een Beko van €240,- al bijna 5 jaar naar volle tevredenheid en geen defecten. ( 1 keer manchet eraf maar dat was waarschijnlijk een kledingstuk wat ertussen is gekomen, opnieuw erop gezet en al 2 jaar weer probleemloos)
Ouders hebben ook een paar keer bij mij moeten wassen want hun AEG ( €600,-) was stuk, die is in de 10 jaar dat ze hem hebben al 4 keer stuk gegaan en loopt nu op zijn laatste loodjes ( lager ), ik kreeg tevens complimenten dat de was uit de Beko er een stuk zachter/lekkerder uit was gekomen.
Dus ben benieuwd naar die cijfers.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Humma Kavula schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:16:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Draai zelf een Beko van €240,- al bijna 5 jaar naar volle tevredenheid en geen defecten. ( 1 keer manchet eraf maar dat was waarschijnlijk een kledingstuk wat ertussen is gekomen, opnieuw erop gezet en al 2 jaar weer probleemloos)
Ouders hebben ook een paar keer bij mij moeten wassen want hun AEG ( €600,-) was stuk, die is in de 10 jaar dat ze hem hebben al 4 keer stuk gegaan en loopt nu op zijn laatste loodjes ( lager ), ik kreeg tevens complimenten dat de was uit de Beko er een stuk zachter/lekkerder uit was gekomen.
Dus ben benieuwd naar die cijfers.
N=1 heb je niets aan, statistisch niet significant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41

Yucon

*broem*

Aan halve antwoorden ook niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yucon schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:31:
[...]

Aan halve antwoorden ook niet zo veel.
Details kan ik niet delen, maar laten we zeggen dat bij grote aantallen de merken die al 50 jaar bezig zijn beter presteren. IIG binnen de garantieperiode.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-01-2018 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:33:
[...]

Details kan ik niet delen, maar laten we zeggen dat bij grote aantallen de merken die al 50 jaar bezig zijn beter presteren. IIG binnen de garantieperiode.
Goed verhaal, lekker onderbouwd ook, ik koop vanaf nu alleen nog maar bij fabrikanten die al 50 jaar bezig zijn.
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:40:
[...]

Kan jij even van jouw werk delen wat jullie marges waren afgelopen jaar per leverancier? Wat voor kosten maken jullie?
Reageer dan niet als je het niet kan onderbouwen.

[ Voor 27% gewijzigd door Humma Kavula op 01-01-2018 19:42 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Humma Kavula schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:39:
[...]

Goed verhaal, lekker onderbouwd ook, ik koop vanaf nu alleen nog maar bij fabrikanten die al 50 jaar bezig zijn.
Kan jij even van jouw werk delen wat jullie marges waren afgelopen jaar per leverancier? Wat voor kosten maken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Heb zelf Bosch en met verlengde garantie. De vorige is 3/4 jaar stuk verklaard. Een hydrologische veer was gaan lekken. Aangezien ze in de tussentijd de veer iets hadden veranderd en ik model A had en veer er alleen model B aankon kon ik nieuwe machine uitkiezen.

Machine was rond de 500 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 20:32
ik zou afgaan op andere kwalitatieve waardes dan alleen de repareerbaarheid. Je wil tenslotte ook een machine die schoon wast :)
Ik checck altijd de consumentenbond tests om daar inzicht in te krijgen en me zo een mening te vormen wat wijs is en wat niet. De BEKO komt daar overigens niet zo goed uit ....

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:44:
Ik zou bij Bosch of Siemens gaan kijken
Ik heb een Bosch, en ben nu aan het derde manchet toe. Zelfs nieuw zat-ie er na 1 wasje scheef in, dit manchet blijft voor het eerst wel goed zitten.
Na aanschaf bleek het afwaterslangetje niet aangesloten te zitten, waardoor het water er van onderen net zo hard uitliep. Al met al een beetje jammer van Bosch.

Hiervoor had ik een Candy-achtig ding, waarbij het lagerschild aan de achter-/binnenkant letterlijk een kapotte gietmal had: de afgebroken randen metaal staken aan alle kanten uit. Niet gek dus dat de lagers kapot gingen, en het vervangende ding was net zo beschadigd als het origineel. Kwaliteitscontrole bestaat dus niet, en gietfouten worden gewoon verkocht.

Miele moet het voornamelijk van de er-is-geen-betere-reclame hebben, maar dat is allang niet meer waar. Het is nu vooral gewoon onnodig duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:33:
[...]

Maar presteren ze beter omdat ze langer bestaan, of omdat ze betere kwaliteit onderdelen gebruiken (en dus ook duurder in de aanschaf)? Want volgens mij haal je correlatie en causaliteit een beetje door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op maandag 1 januari 2018 @ 20:00:
[...]

Maar presteren ze beter omdat ze langer bestaan, of omdat ze betere kwaliteit onderdelen gebruiken (en dus ook duurder in de aanschaf)? Want volgens mij haal je correlatie en causaliteit een beetje door elkaar.
Intern veranderen de modellen amper, de ontwikkeling bij de "hippe" merken gaat veel sneller met als gevolg meer gezeik. Maar dat is maar een hypothese, andere hypothese is marge ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 20:02:
[...]

Intern veranderen de modellen amper, de ontwikkeling bij de "hippe" merken gaat veel sneller met als gevolg meer gezeik. Maar dat is maar een hypothese, andere hypothese is marge ;).
Oké, dus jouw theorie is dat oudere merken het beter doen, omdat ze al langere tijd dezelfde producten maken en die dus beter geoptimaliseerd zijn? Dat vind ik een aannemelijke onderbouwing, die ik tot dusver miste in je posts in dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:54

Fiber

Beaches are for storming.

Ik heb sinds een paar weken deze: pricewatch: LG FH4U2QDN1

Doet het prima, maar of hij echt goed is weten we pas als hij het over 15 jaar of zo nog steeds probleemloos doet. Toen ik hem kocht was hij overigens nog 40 Euro goedkoper... :)

Helpt wel dat ik alleen woon. Met een partner, drie kinderen en een paar huisdieren zal een wasmachine het wellicht wat zwaarder hebben... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41

Yucon

*broem*

RemcoDelft schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:57:
[...]

Miele moet het voornamelijk van de er-is-geen-betere-reclame hebben, maar dat is allang niet meer waar. Het is nu vooral gewoon onnodig duur.
Tegelijkertijd heb ik ook wel eens het idee dat je net zo goed een 20 jaar oude miele van marktplaats kunt halen, in plaats van een nieuwe van een willekeurig merk te kopen. Volgens mij is er bij wasmachines mechanisch gezien niet extreem veel veranderd buiten direct drive. Die oude waren erg goed te repareren en met het geld dat je overhoudt hou je zo'n ding gewoon prima draaiend. En de charme: grotendeels mechanisch dus je kunt er zelf makkelijk iets computer-achtigs opzetten als je dat wil. In ieder geval makkelijker dan bij een half-slimme van 10 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:54

Fiber

Beaches are for storming.

Ik denk dat de meeste mensen bij een wasmachine niet echt op 'charme' zitten te wachten. Dat is gewoon een gebruiksvoorwerp dat het jarenlang probleemloos dag in dag uit moet doen zonder gedoe. :z

En heel belangrijk is dat je hem goed stabiel en waterpas neerzet op een stevige, harde ondergrond.

[ Voor 20% gewijzigd door Fiber op 01-01-2018 20:46 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:36

EiT

Zelf een LG met Direct Drive gehad, deze was opzich wel redelijk te repareren, er bij kunnen was vaak het lastigst. Ding koste 500 nieuw. Gekocht omdat ik een machine wilde die gewoon zijn werk deed.

Al vrij snel hing de trommel er niet recht in, filter slang 2x gescheurd en bij 3e keer lekken de moet maar opgegeven en een Miele WKG 120 gekocht. Totaal 5 jaar mee gedaan.

Toch vind ik die Miele een kwaliteit hoger, de trommel is niet zo’n kaasrasp als bij de LG. En apparaat voeld gewoon meer stabiel en steviger. Enige nadeel vind ik dat het filter te laag zit en die niet 1,2,3 kan schoonmaken zonder water op de vloer te hebben. Maar dit had de LG ook.

De reden dat ik uiteindelijk voor Miele ben gegaan was dat ik een Miele droger een jaar eerder goedkoop heb kunnen kopen en mij toen al opviel dat ie toch een stuk robuuster was dan de LG. Ik wilde graag een machine met automatische dosering, dus kwam bij de TwinDos uit. Ook is mijn kleding keuze wat duurder geworden over de jaren heen. In de LG had ik nog wel eens gaten in mijn kleding, geen idee waar het aan lag. Nu geen last meer van.

Nu ik TwinDos heb wil ik eerlijk gezegt wil ik niet iets anders meer. Geen gekloot met capsules of waspoeder meer. 2 flessen er in en klaar. Wasbeurt iets duurder, maar dat neem ik voor lief. Ze hebben ook een lege fles die je zelf kan vullen, maar ben tevreden met de Miele wasmiddel, wast goed schoon.

Nadelen zijjn dat deze machine energie zuiniger is dan de LG, dit betekend dat de wasbeurten langer duren, nl. 3 uur voor normale was. LG deed het in minder dan 2 uur. Ander nadeel is dat de machine het laad gewicht niet laat zien (LG ook niet, maar nu staat er bijv. Vul gewicht max 8KG, moet ik er een weegschaal naast zetten?).

Punt van mijn verhaal: wasmachine is net wat je zoekt, zoek je gemak, koop een machine met punten waar jij gemak bij hebt. Zoek je goedkoop en heb je ook goedkope kleding? Koop dan gewoon een goedkope machine die wast en that’s it.
Was je alleen in het weekend? Let dan wel op de snelheid van de machine. Heb je geen droger, zoek een machine met hoge toeren, waar de was al redelijk droog uit komt.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Bosch, en ben nu aan het derde manchet toe.
Dit soort reparaties voorkom je dus met een bovenlader. Twee jaar geleden een bovenlader gekocht (Miele, iets van 1200 euro). Mooi apparaat om te zien, witte zuil zonder lelijk kijkvenster en volgens mij degelijker door een simpeler ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Helaas is mijn AEG wasmachine overleden, en heb ik hetzelfde probleem als de TS. In mijn huidige wasmachine is een lagertje van 10 euro overleden (en kan de hele buurt nu meegenieten als we de was doen) maar daar kan ik dus niet bij omdat de kuip gesealed is. Erg jammer bij een machine van 6 jaar oud.

Mijn AEG droger is ook al twee keer stuk geweest, maar die blijkt gelukkig wél goed te repareren en die heb ik beide keren met behulp van een onderdeel onder de 5 euro weer goed aan de praat gekregen. In dat opzicht lijkt mij dus zoeken naar een reparatie-vriendelijke wasmachine best wel de moeite waard.

Nu zoek ik dus een wasmachine met een kuip die gedemonteerd kan worden zodat de basale onderdelen zoals lagers vervangen kunnen worden mochten die stuk lopen. Ik heb alleen moeite om een wasmachine met een dergelijke kuip te vinden. De laatste generatie Siemens en Bosch wasmachines lijken ook allemaal een gesealde kuip te hebben, en dat kost je dus +- 300 euro om te vervangen mocht er bijv. een lagertje stuk gaan.

Zijn er uberhaubt nog wasmachines te koop met een demonteerbare kuip?

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BastiaanN schreef op maandag 5 maart 2018 @ 11:57:
Helaas is mijn AEG wasmachine overleden, en heb ik hetzelfde probleem als de TS. In mijn huidige wasmachine is een lagertje van 10 euro overleden (en kan de hele buurt nu meegenieten als we de was doen) maar daar kan ik dus niet bij omdat de kuip gesealed is. Erg jammer bij een machine van 6 jaar oud.

Mijn AEG droger is ook al twee keer stuk geweest, maar die blijkt gelukkig wél goed te repareren en die heb ik beide keren met behulp van een onderdeel onder de 5 euro weer goed aan de praat gekregen. In dat opzicht lijkt mij dus zoeken naar een reparatie-vriendelijke wasmachine best wel de moeite waard.

Nu zoek ik dus een wasmachine met een kuip die gedemonteerd kan worden zodat de basale onderdelen zoals lagers vervangen kunnen worden mochten die stuk lopen. Ik heb alleen moeite om een wasmachine met een dergelijke kuip te vinden. De laatste generatie Siemens en Bosch wasmachines lijken ook allemaal een gesealde kuip te hebben, en dat kost je dus +- 300 euro om te vervangen mocht er bijv. een lagertje stuk gaan.

Zijn er uberhaubt nog wasmachines te koop met een demonteerbare kuip?
Als ik dat nog ergens zou verwachten zou dat bij Miele zijn.
Pagina: 1