Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen die waarschijnlijk een stuk technischer zijn aangelegd dan ik :)

Mijn vraag
Kan ik een losse equalizer kopen en die gebruiken om het geluid van mijn Logitech z-5500 aan te passen?
Zo ja: waar sluit ik hem op aan (en waar tussen)? En hebben jullie dan ook een idee van welk type equalizer zou passen?
En zo nee: kan het wel op een Sony STR DE-325? Dit omdat ik deze oude receiver ook nog heb liggen.

Het probleem
Ik heb dus 2 potentiële geluidssets voor in mijn woonkamer en beide hebben een gebrek:
- De Logitech Z-5500 klinkt heerlijk helder, en heeft dikke vette bassen, maar ik MIS echt middentonen.
- De Sony STR DE-325 vind ik overall wat dof klinken, maar verder is het geluid (bas, mid, treble) aardig verdeeld. Het liefst doe ik die weg (groot en lomp), maar het is een beter alternatief als ik het niet gedaan krijg met een equalizer aan de Logitech set.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Bij de Logitech set: Toen ik even muziek via Ableton (muziekproductiesoftware) opzette, en daar een virtuele equalizer erop plakte en wat lage middentonen opkrikte (en wat superlaag weghaalde) klonk het perfect.

Maar: Ik wil via de Logitech muziek luisteren via zowel mijn televisie, als telefoon als dvd-speler, als laptop. Ik kan niet op elke device apart de equalizer gaan zitten regelen.

Het meest 'logisch' voelt het dus om een equalizer aan de logitech te hangen. Maar de vraag is: waar? En waar tussen?

Aansluitingen op de Logitech Z-5500:
- coax
- optisch
- zo'n aansluiting waarvan ik de naam niet weet (als iemand het wel weet hoor ik het graag). Het is er zo een die bestaat uit 3 ingangen: een lichtgroene, een lichtoranje en een zwarte. Momenteel gebruik ik alleen de groene ingang. Die verbind ik dan met mijn laptop of telefoon via de koptelefooningang. Ik hoor dan geluid door alle speakers, dus dat lijkt te kloppen.
- Verder zijn de 5 boxen verbonden aan de subwoofer, en de subwoofer is weer verbonden aan het apparaatje waarin je het volume regelt, en waaraan je je geluidsbronnen kunt aansluiten.

Ik vermoed nu eigenlijk dat de meest logische plek voor een equalizer is: tussen de subwoofer en dat apparaatje met volumeknop enzo in. maar die aansluiting is heel raar. Het lijkt een beetje op een VGA aansluiting, maar het is het niet. Aan het apparaat met volumeknop zit de kabel vast, en je kunt het dan in de subwoofer pluggen. Zie dit plaatje:
https://goo.gl/images/yuBXgs

En op dit plaatje kun je de aansluitingen op het apparaat zien:
https://goo.gl/images/R3894E

Hier ook een plaatje van de achterkant van de subwoofer:
https://goo.gl/images/g34x6M

Ik hoop dat iemand het verlossende antwoord voor me heeft :)

Ow ja, en: ik wil een bluetooth audio dongle op het apparaat aansluiten, om zo muziek via mijn laptop en telefoon makkelijker te luisteren. DVD-speler en TV mogen gewoon met kabel aan het apparaatje vast.
Weten jullie toevallig ook of dit idee van me kan? Ik dacht steeds: audiodongle in die 'groene' aansluiting, DVD-speler en TV in de coax en optische aansluiting.

Groetjes,
Marjolein
...

Beste antwoord (via Verwijderd op 07-12-2017 01:41)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Het kan wel met verloopjes van en naar mini-jack. Had je al een Eq op het oog? Een miniDSP is een optie. Wel relatief duur tov je speakers :). Anders misschien een 2e hands analoge grafische eq.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
aint gonna happen met je Logitech iig

bij de sony zou het mogelijk kunnen.. EQ op de Tape out / tape Monitor hangen en alles daar door heen processen... alleen of dat ideaal is?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SMSfreakie schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 22:00:
aint gonna happen met je Logitech iig

bij de sony zou het mogelijk kunnen.. EQ op de Tape out / tape Monitor hangen en alles daar door heen processen... alleen of dat ideaal is?
En waarom kan het niet bij de Logitech-set?

Misschien met een omvormer voor die gekke kabel?
Ik sta echt open voor creativiteit en gekke constructies.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Het kan wel met verloopjes van en naar mini-jack. Had je al een Eq op het oog? Een miniDSP is een optie. Wel relatief duur tov je speakers :). Anders misschien een 2e hands analoge grafische eq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:47
Koop een analoge grafische eq op marktplaats.
Plaats deze tussen de geluidsbron (laptop tv enz) en de speakerset.
Zou moeten werken .

Via spdif gaat niet worden .
En ook.niet via de 9 potige sub d plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah kijk :) leuk, interessante reacties.

Het is inmiddels eigenlijk niet meer nodig. Ik was gisteravond nog gaan puzzelen met de speakers (aan mijn oude receiver aansluiten, en andersom, enz). Dus moest ik ze ook weer 'terug aansluiten'. Sindsdien klinkt het geluid beter lijkt het. Super zelfs :D. Dus misschien zat er ergens een kabeltje niet goed ofzo.

Al ging ik ook ineens cd's draaien. Dus het verschil kan 'm ook deels zitten in kwaliteitsverschil beter horen op een set die meer details weergeeft.

Haha. Nou ja. Geen idee dus.

Edoch, leuk om te lezen over hoe dit soort dingen eventueel kunnen. Wie weet waarvoor het nog van pas komt.

@Jag Ik wilde inderdaad een tweedehands analoge eq kopen. Het woord 'grafische' is wel nieuw voor me. :)

Punt met verloopjes van en naar mini-jack vond ik: dan moet ik dus elke keer los opnieuw mijn geluidsbron koppelen. Mijn ideaalbeeld was: Dat de equalizer op elke geluidsbron te horen is die er al op is aangesloten. Daarom hoopte ik 'm tussen de luidsprekers en het bedieningsapparaat in te kunnen zetten.

Maar, wel leuk om eens stil te staan bij de mogelijkheid om een effectenapparaatje tussen geluidsbron en versterker te zetten. Analoog. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een grafische equalizer is niks meer of minde dan een equalizer met van die oplichtende regeltjes als ie speelt. Een normale equalizer heeft alleen schuifjes ;)

Wat ik me wel afvraag: als ik lees welke bronnen je hebt, hoe heb je alles nu dan aangesloten? Tegelijk lijkt me sterk namelijk, zoveel ingangen heb je namelijk niet.

Qua aansluiten van een EQ op je logitech set zie ik twee mogelijkheden
1) voor je set. Beperkt tot alleen stereo, Al je apparaten moet je dan op je equalizer aansluiten (vraag is hoe dan, je hebt op een eq maar 1 aansluiting namelijk), en vandaar naar je logitech set. Zie ook https://www.manualslib.co...Gr-777.html?page=3#manual Output tape naar input eq, output eq naar je logitech set. Uiteraard wat verloopjes nodig :)

2) IN je set, voor de frontspeakers. Nadeel is dat je niet weet bij welke frequentie je frontspeakers beginnen en dus in hoeverre je iets aan die eq hebt om je middentonen bij te stellen. Bij die logitech sets gaat middentonen vaak via de subwoofer namelijk, omdat je satellieten niet in staat zijn om mid goed weer te geven. Sluit je eigenlijk het zelfde aan, maar van de sub uit gaat die groene plug van de fronts dan tichting EQ en van daar uit verder naar je frontspeakers. Nogmaals, aansluiten kun je dit maar gewenst effect niet gegarandeerd.

Toeval wil dat ik laatste gelinkte equalizer gekocht heb voor mijn eigen jaren 90 Pioneer set. Die logitech set moet je in jouw situatie tov een equalizer zien als een versterker en speakers in 1.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje ikkuh
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-03-2021
Het kan wel bij mij zit er een 2x31 bands equilizer tussen de groene aansluiting van de console naar de geluidskaart, werkt perfect..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egUh7dTLv6EzUYrM8b0ueL_8VDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ni16JAhL3ny8yCxiwOF3Cjhb.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1