Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoeben
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-05 11:59
Mijn laptop is een K75VM en draait op Windows 10 Home 64bit.
Er zit een harde schijf in van 500 GB. Deze zou ik willen vervangen door een SSD, mijn keuze is gevallen op een Samsung 850 EVO van 500 GB.

Maar is die compatibel met mijn laptop ?

Ik heb de vraag reeds gesteld aan Asus maar daar krijg ik een afwijkend antwoord, dat ze het eigenlijk zelf niet weten.

Misschien heeft iemand van jullie hier toevallig ervaring mee?

Dank U.

Beste antwoord (via Tjoeben op 07-12-2017 02:54)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:54
Tjoeben schreef op woensdag 6 december 2017 @ 02:19:
Bij de Samsung 850 EVO is er 5 jaar garantie, bij de Intel 545s is dit ook 5 jaar.
Crucial MX300 geeft 3 jaar garantie.
Dat is ook een belangrijk punt.
Ik bouw sinds de Intel X25-M al SSDs in systemen. Zowel laptops, desktops als servers. Van alle SSDs die ik door de vingers heb gehad heb ik nog maar 1 uitval gezien: een OCZ Vertex. Valt niet uit, maar raakt gewoon corrupt, wat een producteigenschap van dat ding is.
Zelfs de Crucial M4 256GB drives in RAID6 zonder TRIM die continu beschreven worden door MySQL sinds 2012 geven geen krimp. Percentage lifetime used staat inmiddels op 62%.

Of je nu 3 jaar garantie of 5 jaar garantie krijgt maakt geen drol uit, een SSD die niet goed is zal in de eerste 3 jaar ook wel falen.
Daarnaast: we zijn inmiddels vele generaties verder, zou jij nu nog een Crucial M4 terug willen krijgen uit RMA? Ja die dingen hebben destijds 300 euro per stuk gekost, maar een vervangende SSD is 90 euro, 2x zo snel en heeft stroomverliesbescherming terwijl de M4 van 5 jaar geleden dat niet had. Nu weet ik niet hoe de garantie afhandeling bij Micron en Samsung verlopen, maar kans is groot dat je het via de winkel laat verlopen, die geeft je na 5 jaar een tientje voor de restwaarde (als die al garantie geeft, veel winkels gooien na 2 jaar de deur in je gezicht ook al staat er "5 years warranty" op de doos en zegt de wet dat ze die garantie moeten verlenen).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zo te zien is de laptop uit 2013, en dus voorzien van een HDD met een SATA-aansluiting, net zoals die Samsung SSD.
Fysiek past het, BIOS zal het waarschijnlijk ook wel snappen, check daar wel even of SATA op AHCI ingesteld is (ipv. IDE/compatible).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoeben
@Iva_Bigone
De laptop heeft een Sata 2 moederbord. De 850 EVO heeft een Sata 3 aansluiting, maar die zou normaal gezien op Sata 2 kunnen draaien. Maar blijkbaar zijn er toch problemen (of problemen geweest) met deze SSD in de Asus K75VM.
In de Bios (is de laatste versie van 25/11/2014) staat de Sata ingesteld op AHCI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:38
Ik heb dezelfde laptop en een aantal jaren geleden heb ik geprobeerd hier een Samsung 840 Evo in te bouwen, maar helaas zonder succes. Ik kreeg gelijk na installatie last van vage problemen, van eeuwig durende opstartschermen tot schijf niet herkend. Schijnbaar heeft Asus heeft voor elkaar gekregen om de backwards compatibiliteit van SATA3 op SATA2 te verprutsen in dit model.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om een Intel 320 SATAII SSD in te bouwen, die tot op de dag van vandaag nog steeds perfect en zonder enige problemen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoeben
sven5010 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 01:18:
Ik heb dezelfde laptop en een aantal jaren geleden heb ik geprobeerd hier een Samsung 840 Evo in te bouwen, maar helaas zonder succes. Ik kreeg gelijk na installatie last van vage problemen, van eeuwig durende opstartschermen tot schijf niet herkend. Schijnbaar heeft Asus heeft voor elkaar gekregen om de backwards compatibiliteit van SATA3 op SATA2 te verprutsen in dit model.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om een Intel 320 SATAII SSD in te bouwen, die tot op de dag van vandaag nog steeds perfect en zonder enige problemen werkt.
Dank U Sven,

Ik heb het al eens bekeken voor een SSD van Intel. Ik zou dan gaan voor de 545s van 512GB. Komt iets duurder dan de Samsung, maar op 't moment is 186,95€ toch nog betaalbaar, en er zit dan ook 12GB meer in.
Denk je dat dit een goede keuze is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Heb je destijds een clean install gedaan @sven5010? En 'm op AHCI gezet? Zelf heb ik meerdere laptops gekend met deze generatie processoren en chipsets en daar was SATA3 nooit een probleem... Kan me het eigenlijk niet voorstellen.

Aan de andere kant snap ik het ook wel voor @Tjoeben, better safe than sorry.

Mocht SATA3 kunnen dan kan dat wel een heel stuk goedkoper. Onder andere Crucial heeft goedkopere SSD's. Doordat je 'm aan gaat sluiten op SATA2 heb je niks aan de iets hogere doorvoersnelheden van de Samsung die je als eerste noemde (sowieso: eigenlijk stelt dat in de praktijk sowieso niks voor en zou ik je ook de Crucial adviseren).
Voor 145 euro heb je 525GB in huis: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 06-12-2017 01:56 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoeben
Bij de Samsung 850 EVO is er 5 jaar garantie, bij de Intel 545s is dit ook 5 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:38
Tjoeben schreef op woensdag 6 december 2017 @ 01:49:
[...]
Dank U Sven,

Ik heb het al eens bekeken voor een SSD van Intel. Ik zou dan gaan voor de 545s van 512GB. Komt iets duurder dan de Samsung, maar op 't moment is 186,95€ toch nog betaalbaar, en er zit dan ook 12GB meer in.
Denk je dat dit een goede keuze is?
Zoals ik nu zo snel kan zien heeft de SSD ook een SATAIII interface (SATA-600), dus ik kan niet garanderen dat hij gaat werken. De Intel SSD die ik benoemde heeft echt specifiek de SATAII interface (SATA-300). Maar ik ben bang dat het sowieso lastig gaat worden om nu nog een nieuwe SSD te kopen, met daarop een in principe verouderde standaard.
Richh schreef op woensdag 6 december 2017 @ 01:56:
Heb je destijds een clean install gedaan @sven5010? En 'm op AHCI gezet? Zelf heb ik meerdere laptops gekend met deze generatie processoren en chipsets en daar was SATA3 nooit een probleem... Kan me het eigenlijk niet voorstellen.
Ik heb toen in der tijd alles uitgeprobeerd wat ik maar kon bedenken, maar niks hielp helaas. De chipset en processor zijn inderdaad beide geschikt voor SATAIII, maar Asus heeft schijnbaar iets in de firmware veranderd waardoor het niet lekker werkt. Er zijn op het internet ook diverse fora te vinden waarin hetzelfde probleem wordt beschreven. Af en toe zit er iemand tussen waarbij het na heel lang proberen uiteindelijk wel gelukt is, maar daar wordt helaas niet duidelijk beschreven hoe het opgelost is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als de ssds nu bij bosjes kapot zouden gaan, dan is garantie wel belangrijk.

Maar laten nu juist ssds tegenwoordig nooit kapot gaan.

10 cent korting en dan maar 1 jaar garantie, dan zou ik daarvoor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Garantie gaat het putje in als je aan je TBW komt.

Ietwat overtrokken maar als jij je TBW-grens overschrijdt binnen 1 jaar, maakt het weinig meer uit of de SSD met 3 of 5 jaar garantie is geleverd; relatief grote kans dat de fabrikant zal aangeven dat garantie niet meer verleend "hoeft" te worden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
Ik bouw sinds de Intel X25-M al SSDs in systemen. Zowel laptops, desktops als servers. Van alle SSDs die ik door de vingers heb gehad heb ik nog maar 1 uitval gezien: een OCZ Vertex. Valt niet uit, maar raakt gewoon corrupt, wat een producteigenschap van dat ding is.
Zelfs de Crucial M4 256GB drives in RAID6 zonder TRIM die continu beschreven worden door MySQL sinds 2012 geven geen krimp. Percentage lifetime used staat inmiddels op 62%.

Of je nu 3 jaar garantie of 5 jaar garantie krijgt maakt geen drol uit, een SSD die niet goed is zal in de eerste 3 jaar ook wel falen.
Daarnaast: we zijn inmiddels vele generaties verder, zou jij nu nog een Crucial M4 terug willen krijgen uit RMA? Ja die dingen hebben destijds 300 euro per stuk gekost, maar een vervangende SSD is 90 euro, 2x zo snel en heeft stroomverliesbescherming terwijl de M4 van 5 jaar geleden dat niet had. Nu weet ik niet hoe de garantie afhandeling bij Micron en Samsung verlopen, maar kans is groot dat je het via de winkel laat verlopen, die geeft je na 5 jaar een tientje voor de restwaarde (als die al garantie geeft, veel winkels gooien na 2 jaar de deur in je gezicht ook al staat er "5 years warranty" op de doos en zegt de wet dat ze die garantie moeten verlenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoeben
Ik heb intussen de Crucial MX300 525GB besteld.
Ik heb een vergelijking gemaakt tussen de Samsung 850 EVO 500GB en de Crucial MX300 525GB.
Als ik bij de Samsung er alle dagen 82,19 GB op schrijf dan is die na 5 jaar overleden (theoretisch).
Bij de Crucial mag er elke dag 87,67 GB op geschreven worden om ook na de theoretische 5 jaren te overlijden. Ga ik dat doen, er dagelijks zoveel op schrijven, ik denk het niet.

Net nadat ik mijn bestelling had geplaatst kreeg ik opnieuw een mail van Samsung.
Dat de 850 EVO toch zou werken op mijn laptop.
In een eerste mail hielden ze zich op de vlakte, en moest ik het maar aan Asus vragen.
Maar Samsung is te laat het is een Crucial geworden.

Stroomverliesbescherming is toch een belangrijk punt, en ook Trim. En dat heeft de Crucial allebei.

Hartelijk Dank aan iedereen die me hier geholpen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
Je had beter kunnen kijken voor een tweedehands SSD'tje en geheugen uit je andere topic. Nu ben je bijna 300 euro kwijt aan onderdelen voor een 5 jaar oude laptop.

[ Voor 3% gewijzigd door chim0 op 07-12-2017 06:42 . Reden: Spelfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
525GB raak je tweedehands zo weer kwijt of neem je gewoon weer mee naar een nieuw systeem. veel nieuwe laptops worden nog met harddisk of magere 128GB geleverd.
waar haal jij overigens 300 euro vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
_JGC_ schreef op donderdag 7 december 2017 @ 07:28:
525GB raak je tweedehands zo weer kwijt of neem je gewoon weer mee naar een nieuw systeem. veel nieuwe laptops worden nog met harddisk of magere 128GB geleverd.
Neem aan dat ie een paar jaar gaat doen met die nieuwe onderdelen. Dan is ie die SSD echt niks meer waard en die laptop al helemaal niet (hij is nu al niks meer waard).
waar haal jij overigens 300 euro vandaan?
SSD 140 euro, geheugen 140 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ik heb nog een crucial mx100. En ik was er toen snel bij. Juni 2014 gekocht .

Zat eerst in mijn desktop. Nu verhuist naar een laptopje. Ik keek eens even hoeveel "levensduur" ik nog heb:

Resterend 92%. :)

Dus nog over 92/8 x 3 1/2 jaar is 40 jaar.

:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
@Reepje Weet je het zeker 40 jaar? :D

Het gaat er mij om dat TS nu 300 euro gaat uitgeven aan een laptop van 5 jaar oud en dat vind ik zonde. Als ie een beetje goed had gezocht naar tweedehands spullen voor een goede prijs, had het hem veel geld gescheeld.

[ Voor 39% gewijzigd door chim0 op 08-12-2017 04:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:40:
[...] veel winkels gooien na 2 jaar de deur in je gezicht ook al staat er "5 years warranty" op de doos en zegt de wet dat ze die garantie moeten verlenen).
Je haalt hier het conformiteitsbeginsel (art. 17 lid 1 BW) en een gratis extraatje dat fabrieksgarantie heet en uitsluitend geldt tussen de fabrikant en de koper, door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Lounge Deluxe schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:09:
[...]

Je haalt hier het conformiteitsbeginsel (art. 17 lid 1 BW) en een gratis extraatje dat fabrieksgarantie heet en uitsluitend geldt tussen de fabrikant en de koper, door elkaar.
Ehm, nee.
Als de fabrikant adverteert met 5 jaar garantie op de doos heeft het product 5 jaar garantie en moet de verkoper dat verstrekken.

Dat fabrikant ook rechtstreeks garantie kan afhandelen met de koper is een leuk extraatje, maar in beginsel is de verkoper aansprakelijk voor alle garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:15:
[...]

Ehm, nee.
Als de fabrikant adverteert met 5 jaar garantie op de doos heeft het product 5 jaar garantie en moet de verkoper dat verstrekken.

Dat fabrikant ook rechtstreeks garantie kan afhandelen met de koper is een leuk extraatje, maar in beginsel is de verkoper aansprakelijk voor alle garantie.
De verkoper is inderdaad verantwoordelijk voor de afhandeling van non-conformiteit op basis van het BW; wat de fabrikant in aanvulling daarop nog aanbiedt, is niet het pakkie-an van de verkoper. Maar ik laat het hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Lounge Deluxe schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 10:32:
[...]

De verkoper is inderdaad verantwoordelijk voor de afhandeling van non-conformiteit op basis van het BW; wat de fabrikant in aanvulling daarop nog aanbiedt, is niet het pakkie-an van de verkoper. Maar ik laat het hierbij.
Een product met 5 jaar garantie dat na 4 jaar kapot gaat is non-conform, dus ja, het is pakkie-an van de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
chim0 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 02:24:
@Reepje Weet je het zeker 40 jaar? :D

Het gaat er mij om dat TS nu 300 euro gaat uitgeven aan een laptop van 5 jaar oud en dat vind ik zonde. Als ie een beetje goed had gezocht naar tweedehands spullen voor een goede prijs, had het hem veel geld gescheeld.
Puur statistisch wel ja. Ding gaat hoogstwaarschijnlijk wel eerder stuk, maar dat weten we nog niet.

Geld steken in een oude laptop is misschien niet echt nuttig, maar een ssd kan je er altijd wel weer uithalen.

Zo eb ik nog een kingston 100 uit 2011. Die heeft al in 3 laptops gezeten en verhuist binnenkort weer. Die ssd is niet kapot te krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sJor1s
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:53
Tjoeben schreef op donderdag 7 december 2017 @ 02:06:
Ik heb intussen de Crucial MX300 525GB besteld.
Ik heb een vergelijking gemaakt tussen de Samsung 850 EVO 500GB en de Crucial MX300 525GB.
Als ik bij de Samsung er alle dagen 82,19 GB op schrijf dan is die na 5 jaar overleden (theoretisch).
Bij de Crucial mag er elke dag 87,67 GB op geschreven worden om ook na de theoretische 5 jaren te overlijden. Ga ik dat doen, er dagelijks zoveel op schrijven, ik denk het niet.

Net nadat ik mijn bestelling had geplaatst kreeg ik opnieuw een mail van Samsung.
Dat de 850 EVO toch zou werken op mijn laptop.
In een eerste mail hielden ze zich op de vlakte, en moest ik het maar aan Asus vragen.
Maar Samsung is te laat het is een Crucial geworden.

Stroomverliesbescherming is toch een belangrijk punt, en ook Trim. En dat heeft de Crucial allebei.

Hartelijk Dank aan iedereen die me hier geholpen heeft.
En, werkt de Crucial SSD goed? Ik heb het geprobeerd met de Samsung 850 EVO 500gb, maar dat werkt niet. Ongeveer 9 van de 10 reboots wordt de SSD niet herkend door het moederbord. In de BIOS staat dan dat er geen schijf is aangesloten op de SATA poort. Dus het antwoord op je topic vraag is: Nee, die schijf is niet compatible met de Asus K75VM.

Maar ik ben erg benieuwd of de Crucial MX300 525Gb het wel goed doet in die Laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoeben
@sJor1s

Ja de Crucial mx300 525GB werkt goed. In het begin had ik wel wat problemen. Na het opstarten van de laptop kon ik er ongeveer 2 minuten mee werken, dan liep alles vast en moest ik opnieuw booten.
Het probleem was een verouderde driver.
Dus voor je er aan begint zorg voor de recentste Bios en controleer ook op de meest recente drivers.
Pagina: 1