Toon posts:

Schijf is constant 100%

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb deze week een nieuwe laptop gekocht voor het wat simpelere thuiswerk (3D tekenen/photoshop) het gaat om het volgende type:
GAMING ROG STRIX GL553VD-DM203T

Deze laptop heeft al sinds hij voor het eerst is opgestart 100% schijfgebruik. Alleen niks doen zakt het soms naar zo'n 95%.

Ik dacht eerst dat het met update's te maken had. Maar daar geloof ik naar een week en meerdere keren opnieuw opstarten niet meer in.

Ik heb Panda geinstaleerd ter vervangen van mcafee, deze stond ook altijd hoog in de processen.

Servicehost: Lokaal systeem (16)
System
Draaien constant zo'n 0,5 tot 1 mb/s en zorgen dan voor die 95% schijfgebruik.

Met het opstarten van firefox schiet hij dan alweer naar de 100%.
Schijf is nog zo goed als leeg, en er is nog niks geinstalleerd op firefox na. En sinds vandaag een Spaceclaim (3D tekenprogramma), maar dat werkte op mijn 10 jaar oude laptop nog sneller...

Iemand tips waar dit aan kan liggen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schone installatie doen? Meestal wordt zo'n laptop meegeleverd met een hele bende troep van de fabrikant die op de achtergrond lekker van alles zitten te doen. Schone installatie, alle partities verwijderen, één partitie aanmaken en de rest lekker laten regelen door Windows. Dat werkt voor mij altijd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Task Manager -> Performance -> Resource Monitor -> Disk -> welke processen staan daar veel IO te genereren?

Neemt niet weg dat 1MB/s disk IO natuurlijk best laag is. Het percentage wat Windows meet is "ten opzichte van de rest" en niet "ten opzichte van de maximale prestatie van het onderdeel".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

MAX3400 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:25:
...Neemt niet weg dat 1MB/s disk IO natuurlijk best laag is...
Througput is niet recht-evenredig met "schijfgebruik". Als je bijv. op een schijf gaat zoeken naar (delen van) bestanden is de uiteindelijke throughput laag (want alleen het bestand wat je zocht) maar is de schijf wel druk bezig (100%).

@TS: Het wisselen van virusscanner is dan geen handige move: McAfee was bijna klaar met het scannen van je schijf en toen zette jij er Panda op, die wéér een week nodig heeft om je schijf te doorzoeken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-09 13:37

Zorian

What the fox?

Klinkt alsof je op een hdd werkt. Het loont enorm veel om een ssd te halen, die erin te zetten en daar Windows op te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Zal even de topicstart aanvullen dan maar; volgens de specs zit er een 1TB 5400rpm "klassieke" HDD in inderdaad. Vind ik sowieso al raar voor een laptop die als "Gaming" wordt aangeduid maar dat terzijde.

Ook 5400rpm disk moeten goed meekunnen; de default 3.5" uitvoeringen met die toeren staan meer dan regelmatig bij honderden Tweakers opgesteld in NASjes en leveren daar voldoende performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:24
Da's inderdaad een HDD. Belachelijk voor dat geld - ook omdat het een 5400RPM is - , maar goed. Volg de tips van @MAX3400 even, dan kunnen we kijken wat er schort. Sorteer even op 'Totaal' (2e scherm in het geheel). Screenshotje helpt.

Zet trouwens Diagtrack + alle telemetrie zooi van Windows ook even uit. Dat trekt nog wel eens een zware wissel op de HDD.

[ Voor 21% gewijzigd door Nat-Water op 06-12-2017 09:11 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

MAX3400 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:08:
[...]

Zal even de topicstart aanvullen dan maar; volgens de specs zit er een 1TB 5400rpm "klassieke" HDD in inderdaad. Vind ik sowieso al raar voor een laptop die als "Gaming" wordt aangeduid maar dat terzijde.

Ook 5400rpm disk moeten goed meekunnen; de default 3.5" uitvoeringen met die toeren staan meer dan regelmatig bij honderden Tweakers opgesteld in NASjes en leveren daar voldoende performance.
Mijn Asus ROG laptop had hetzelfde destijds. Dikke CPU en gpu erin maar ondertussen wel een 5400rpm schijfje. Was niet vooruit te branden, M.2 ssd erin en hij was gelijk bloedsnel.

Trouwens, dit is een 2,5" schijfje. :p Denk niet dat 3,5" zonder geweld en pletten gaat passen. ;)
En een laptop hdd is sowieso trager dan een 3,5" desktop hdd. Krijg je helaas als het allemaal in een kleinere behuizing zit.

[ Voor 19% gewijzigd door Zorian op 06-12-2017 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Goed verhaal; M.2 is een connector, geen storage. Dus als je ook even wil definieren op welke bus/protocol jouw SSD communiceerde, zou dat een stuk helpen ;)

Laten we dan wel meteen een slag om de arm nemen dat we niet weten of topicstarter een laptop heeft waar een M.2-slot in zit maar mogelijk zou een gewone SATA-aansluiting met snellere storage wel kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

MAX3400 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:12:
[...]

Goed verhaal; M.2 is een connector, geen storage. Dus als je ook even wil definieren op welke bus/protocol jouw SSD communiceerde, zou dat een stuk helpen ;)

Laten we dan wel meteen een slag om de arm nemen dat we niet weten of topicstarter een laptop heeft waar een M.2-slot in zit maar mogelijk zou een gewone SATA-aansluiting met snellere storage wel kunnen helpen.
In mijn model gaat een M.2 SATA, nou heb ik niet gekeken welke er in zijn laptop gaat want ik gebruikte het in dit geval om even een punt te maken. :)
Een normale SATA ssd (die past sowieso) zal net zoveel verschil maken in dit geval. Als er een NVMe in kan is dat alleen maar mooi meegenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:24
Ik denk niet dat TS bij een laptop die een weekje oud is direct een nieuwe uitgave erbij wil hebben.
Daarentegen zou ruilen tegen bijvoorbeeld pricewatch: HP Pavilion Power 15-cb001nd niet gek zijn (ook beide bij Mediamarkt beschikbaar, veeel betere koop want voor dezelfde prijs heb je IPS, SSD, grotere accu, meer USB 3.1, 300 gram lichter..)

[ Voor 13% gewijzigd door Nat-Water op 06-12-2017 09:24 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Nat-Water schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:18:
Ik denk niet dat TS bij een laptop die een weekje oud is direct een nieuwe uitgave erbij wil hebben.
Daarentegen zou ruilen tegen bijvoorbeeld pricewatch: HP Pavilion Power 15-cb001nd niet gek zijn (ook beide bij Mediamarkt beschikbaar)
Klopt maar als het een fysieke aankoop is geweest (en dus geen WKOA), is het wel zaak om het euvel/constatering in goed overleg met de winkelier aan te vliegen zodat er wat goodwill is om tot een oplossing te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-09 00:37
Wat voor Windows versie gebruik je? Telemetrie kan de hd zwaar belasten. Ik heb op mijn Windows 8.1 veel telemetrie uitgeschakeld en dat scheelt heel veel. Ik gebruik een mechanische harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberonline
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-04 20:55
Lijkt ook een Bug te zijn in de build 16..., heb ook deze build, of heb je het bijgewerkt naar build 1706?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden. Ben even druk met alle Sinterklaas dingen gewees, maar ga dit weekend al jullie tips even rustig nalopen....

De SSD opmerkingen geven mij iig voor nu al wel een gevoel dat ik er alsnog ingetrapt ben. Was juist op zoek naar laptop met SSD, besteld, maar naar 5 weken nog niks geleverd gekregen... tientallen mailtjes en belletjes later kreeg ik deze vervanger die voor enkele honderde euro's meer op internet stond aangeboden. Met alle Specs beter ,, behalve geen ssd, leek het mij een goed aanbod....

Maar ga eerst eens naar de overige tips kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:48
die servicehost is virusscanner

staat windows defender ook nog aan?

zet alles maar eens uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:38
Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 20:51:
Bedankt voor alle antwoorden. Ben even druk met alle Sinterklaas dingen gewees, maar ga dit weekend al jullie tips even rustig nalopen....

De SSD opmerkingen geven mij iig voor nu al wel een gevoel dat ik er alsnog ingetrapt ben. Was juist op zoek naar laptop met SSD, besteld, maar naar 5 weken nog niks geleverd gekregen... tientallen mailtjes en belletjes later kreeg ik deze vervanger die voor enkele honderde euro's meer op internet stond aangeboden. Met alle Specs beter ,, behalve geen ssd, leek het mij een goed aanbod....

Maar ga eerst eens naar de overige tips kijken.
Klap "Service Host: Lokaal systeem" eens open, dan zie je daaronder een lijstje van (in jouw geval 16) items en heb je hopelijk een beter idee waar het hem in zit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MsQ9JMR.png

Loop daarnaast even alle software langs die af-fabriek is geinstalleerd. Het meeste kan je waarschijnlijk zonder na te denken uninstalleren. Misschien zit daar wel de boosdoener tussen.

Dat een SSD sneller is dan een HDD spreekt voor zich maar een HDD moet ook prima werken. Je hebt gelukkig nog wel altijd de mogelijkheid om de HDD te vervangen voor een SSD!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02:27
- Zet je hiberfil.sys eens uit -> CMD prompt -> powercfg.exe -h off
- Check eens hoeveel ruimte Windows reserveert om te swappen.
- Check ook eens hoeveel ruimte Windows reserveert voor System Restore
- Schakel Windows Search en Indexering uit.

Al deze processen zijn al behoorlijk belastend voor een 5.400rpm schijf.

Nu kun je twee dingen doen:
- Of je behoudt de schijf en je gebruikt een deel van je 8GB ram als een ramdisk, en laat Windows daar z'n temp zooi op zetten, schakel de page file, system restore, hiberfil.sys, windows search en indexering uit.
- Maar nog beter is om dat te doen in combinatie met een fatsoenlijke ssd. Want nu heb je zo'n mooie snelle laptop, maar met een skelter van een opslagmedium. :N
KOOP EEN SSD :Y :Y

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1