NZXT Kraken X52, i7 8700K 102 graden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:22
Goedenavond Tweakers,

Ik heb afgelopen weekend mijn nieuwe PC build in elkaar gezet. een Asus Z370-F Strix moederbord i.c.m. een i7 8700k en een NZXT Kraken X52 waterkoeler. Nu ben ik erachter gekomen dat de CPU onwijs heet werd onder een Aida64 CPU stresstest. Op internet gevonden dat ik dan de Multicore Enhancement uit moet zetten in de Bios.

Nu rest mij een vraag voor de techneuten hier :)

Zonder de Multicore Enhancement draait hij onder load van Aida64 tussen de 70-80 graden, is deze temperatuur normaal voor waterkoeling + i7 8700k en hoe komt het toch dat een instelling in de BIOS ervoor zorgt dat je CPU naar deze absurd hoge temperatuur gaat.

Mocht een van jullie een idee hebben, ik hoor het graag _/-\o_

Beste antwoord (via mprkooij op 05-12-2017 20:53)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:19
Ik zou zeggen gooi je vraag in het coffee lake topic ook. Daar zal je een goed antwoord krijgen, ik durf niet te zeggen waar je precies mee moet beginnen, elke cpu is anders.

Maar 1.260 lijkt me een mooie start, is dat stabiel, ga dan terug in voltage net zolang totdat je het punt bereikt hebt dat het niet meer stabiel is. Dan heb je een mooi start vcore. Als je geluk hebt, heb je een goede en kan je met een laag voltage af🙂👍/

Wel goed stesstesten dus, met bv realbench, OCCT, prime95( kijk uit met de temps bij allemaal)

Maar zet de vraag dus ook maar in het coffee lake topic, dat is mijn advies in elk geval. En kijk ook rond op het net. Er is namelijk heel wat info over te vinden

[ Voor 23% gewijzigd door freaky35 op 05-12-2017 20:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Vooral die asus borden hebben er last van dat ze standaard en dus helemaal met multiccore enha, een veel te hoge vcore geven aan de cpu, vandaar die hoge temps.

Zet dat aub uit, want het zorgt voor oververhitting en ook voor wen gevaarlijk hoge vcore, ik heb voorbij zien komen van 1.5, dat is krankzinnig/

Lees met HWIinfo de vcore uit( niet verwarren met core vid).

[ Voor 9% gewijzigd door freaky35 op 05-12-2017 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Maar het is dus normaal dat deze setting ervoor zorgt dat mijn CPU rond de 105 graden worden met deze setting aan? Iemand die dus geen stabiliteitstesten uitvoert weet dit dus niet en komt hier waarschijnlijk pas veel later achter.

Nu haal ik rond de 60-80 graden met de Aida64 strestest, is dit een normale temperatuur? Idle draait de i7 8700k watergekoeld op 29-30 graden.

Laatste CPU die ik gebruikte was een i5 3570k, die wordt niet warmer dan 56 graden onder load. Dus ik heb eigenlijk geen idee hoe warm de i7 8700k ongeveer mag worden onder load en normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
De 8700k is een aardige heethoofd een kraken x52 is om eerlijk te zijn toch nog aan de lichte kant. Zeker als je wilt oveclocken dan.

Voor Aida is dat eigenlijk wel te hoog

Maar ga geen stresstest draaien, zonder een vaste vcore of in ieder geval een zelfingestelde. Deze loopt namelijk te veel op, op de automatische stand.

[ Voor 48% gewijzigd door freaky35 op 05-12-2017 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Op het moment zal het denk ik niet nodig zijn om te overklokken. Ik gebruik mijn PC het meest voor 4K gaming en denk dat mijn "Stock" i7 8700k en 1080Ti hier wel mee overweg moeten kunnen.

Ja is de x52 nog redelijk aan de lichte kant? Had hiervoor een x62 maar die paste helaas niet in de behuizing.

De temperaturen zijn oké als ze rond de graden zijn zoals hierboven beschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Wat geeft HWIINFo aan voor vcore, belast dan?

Ik zie dat de x52 gelijk is qua koeling als mijn Noctua d15, dus dat is toch geen probleem. Mijn fout. Die kan dus prima

[ Voor 58% gewijzigd door freaky35 op 05-12-2017 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Ik zie hier:

NZXT :

Liquid temperature 35 graden op 1741 RPM.

i7 8700K :

VCORE: 1# 1.296V / 2# 1.184V / 3# 1.344V / 4# 1.258V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Dat is wel heel hoog, als je bedenkt dat ik op 4,9 GHz op 1.250 zit

Ik zou gewoon een overclock zetten op 4.7ghz, dan heeft je cpu minder voltage en warmte als nu.

[ Voor 41% gewijzigd door freaky35 op 05-12-2017 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
freaky35 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:23:
Dat is wel heel hoog, als je bedenkt dat ik op 4,9 GHz op 1.250 zit.
Dat dacht ik ook al.. Dit is met de Bios setting op default en Multicore Enhancement OFF

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/hti6uu.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Met die enhacement zal dat nog verder oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
freaky35 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:25:
Met die enhacement zal dat nog verder oplopen.
Wat zeg jij? CPU laten omruilen, of valt het allemaal mee? Misschien heb ik de rotte appel van de i7 8700's gekregen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Dat ligt niet aan de cpu maar aan
het moederbord.

Als je handmatig de voltage insteld ga je en snelheidswinst krijgen, zonder de warmte en de slijtage .

Een andere cpu zal hetzelfde resultaat geven.
Het is een K cpu, die mag wel gekieteld worden 😀

[ Voor 79% gewijzigd door freaky35 op 05-12-2017 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Ik zie dat het moederbord aardig achterloopt qua BIOS versie. Misschien de BIOS updaten naar de laatste versie?

Het moederbord draait ongeveer 4 stable builds achter. Waarbij bij de laatste versie dit is improved:

ROG STRIX Z370-F GAMING BIOS

1.Improve system performance
2.Revise BIOS string for XMP notice

Wat zijn aan te raden voltage / snelheid om mee te beginnen?

[ Voor 9% gewijzigd door mprkooij op 05-12-2017 20:34 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Ik zou zeggen gooi je vraag in het coffee lake topic ook. Daar zal je een goed antwoord krijgen, ik durf niet te zeggen waar je precies mee moet beginnen, elke cpu is anders.

Maar 1.260 lijkt me een mooie start, is dat stabiel, ga dan terug in voltage net zolang totdat je het punt bereikt hebt dat het niet meer stabiel is. Dan heb je een mooi start vcore. Als je geluk hebt, heb je een goede en kan je met een laag voltage af🙂👍/

Wel goed stesstesten dus, met bv realbench, OCCT, prime95( kijk uit met de temps bij allemaal)

Maar zet de vraag dus ook maar in het coffee lake topic, dat is mijn advies in elk geval. En kijk ook rond op het net. Er is namelijk heel wat info over te vinden

[ Voor 23% gewijzigd door freaky35 op 05-12-2017 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Thanks voor je goede en snelle input! Ik ga ermee aan de slag :) Ben nog niet helemaal thuis in de voltage's e.d. vandaar al deze vragen. :)
freaky35 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:40:

Ga het avontuur tegemoet :) Wat zijn ongeveer redelijk goede temp's die hij maximaal zou mogen behalen? Om een redelijk veilig leventje te leven zeg maar :)

Lees net trouwens bij de buren van Hardware info dat de Z370-F Strix inderdaad soms problemen heeft met voltage en temps. Er is afgelopen maand een BIOS update naar buiten gekomen die dit fixt.

Schijnbaar was er ook iets mis met de loadline-calibration!?

[ Voor 87% gewijzigd door mprkooij op 05-12-2017 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Kijk dat is beter👍,zou dan zeker de laatste bios erop zetten, alleen niet in Windows flashen maar in de bios zelf natuurlijk

Load line zorgt er voor dat het vcore voltage stabiel blijft bij belasting(b.v een stresstest), zakt die te ver in, dan is de kans groot dat je overclock instabiel word. Het is er dus voor om meer stabiliteit te krijgen met een overclock

Als je alles standaard wilt houden , zou ik dus eerst kijken of het inderdaad met het laatste bios opgelost is.

[ Voor 60% gewijzigd door freaky35 op 05-12-2017 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:54
mprkooij schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:43:
Thanks voor je goede en snelle input! Ik ga ermee aan de slag :) Ben nog niet helemaal thuis in de voltage's e.d. vandaar al deze vragen. :)

[...]

Ga het avontuur tegemoet :) Wat zijn ongeveer redelijk goede temp's die hij maximaal zou mogen behalen? Om een redelijk veilig leventje te leven zeg maar :)

Lees net trouwens bij de buren van Hardware info dat de Z370-F Strix inderdaad soms problemen heeft met voltage en temps. Er is afgelopen maand een BIOS update naar buiten gekomen die dit fixt.

Schijnbaar was er ook iets mis met de loadline-calibration!?
Heb hetzelfde probleem als jou, maar dan met een BeQuiet Silent loop 120mm, stress test prime95 (laatste versie) tik ik rond de 92.. Zit te kijken om te delidden. Heb dan een Strix z370-i moederboord gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
zelfs voor stock snelheden zijn auto settings not done dat bewijst dit maar... vcore zelf instellen met de juiste llc setting vcore moet onder load zo dicht mogelijk bij het door jouw ingestelde voltage zijn hooguit 002v minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 15:21
De VCore instelling van het moederbord is ook op "default" niet per se een goeie waarde.
Zo had mijn Z170I (Asus) 1.1V default voor een 7700K , na bios update was dit plots 1.2V voor dezelfde hardware, slaat dus nergens op. De cpu is stabiel op 1.025V op 4.2GHz vast.
Ik zou beginnen met de default vcore - 0.1V en van daaruit verlagen tot aan het prime95 faalpunt, dan 0.02-0.05V omhoog bijstellen
Pagina: 1