Speakers (zuilen) aankoopadvies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superspinnie
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-03-2023
Goedenavond,

Ik waag er eens een berichtje aan. Ik ben op zoek naar twee goede luidspreker zuilen. Ik heb een Marantz PM7001 versterker en zoek daarbij geschikte speakers, vooral voor muziek. De voorwaarden die ik heb:

- Maximaal 1 meter hoogte
- Stereo opstelling (geen 5.1 of iets dergelijks, kan mijn versterker ook niet)
- Ik bestempel mezelf best een beetje als "bass freak". Ik hoop dat ik met de zuilen dermate veel (diep) laag in huis haal dat een subwoofer niet nodig is. Overigens ook geen ruimte voor.
- Muziekstijlen; rock, pop, top 40 etc
- Een beetje volume kunnen maken zou fijn zijn, al is het niet voor party's. Volume is dus wel ondergeschikt aan kwaliteit van het geluid
- Budget: 500-700 euro voor een set
- Bron: TV, Spotify, etc...

Mijn gevoel zegt dat ik beter voor een 2e hands set kan gaan ipv een nieuwe. Zelf nog weinig ervaring mee maar ik denk dat ik het wel aan durf om voor gebruikte speakers te gaan.

Wat ik zelf al tegen ben gekomen:
- Monitor-Audio Bronze 6
- Monitor-Audio RX8 (wordt her en der vooral gekenmerkt door genoeg laag)
- Q Acoustics 3050 (krijgt goede overall reviews)
- Jamo S628
- Jamo S606

Kan / wil iemand mij adviseren? Mis ik nog interessante merken en / of modellen?

Alvast bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:01

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies, dit topic gaat die kant dan ook op.

Qua wat de beste keuze is valt zo niet te beantwoorden. Wat de één goed vindt klinken kan een ander niets vinden. De één zal in dit topic bijvoorbeeld B&W noemen, een ander Klipsch en weer een ander JBL Om die keuze te maken moet je eigenlijk gaan luisteren naar speakers. En dan het liefst in je eigen ruimte en daarmee je eigen akoestiek. Akoestiek doet meer dan men denkt en door de plaatsing van speakers kan je andere effecten krijgen in het geluidsbeeld. Luisteren op je eigen versterker geloof ik dan weer niet zo in.

Mijns inziens is een subwoofer altijd een meerwaarde al is het bij bepaalde muziekstijlen minder waard dan bij andere. Met dit budget zou ik er geen nemen, dat neemt een te groot deel van je budget weg. Als je toch tweedehands kijkt zou je eens naar een transmissielijn speaker kunnen kijken. Die gaan veelal wat dieper door in het laag.

Edit:
Jamo valt al af door je eis van maximaal één meter hoog.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 05-12-2017 18:31 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superspinnie
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-03-2023
Smaken verschillen inderdaad altijd, luisteren is zeker iets wat ik ga doen. Ik hoop een soort eerste selectie te maken via deze post. Iemand nog tips waar je dit het beste kunt luisteren? Kan me voorstellen dat niet alles meer of slecht leverbaar is (bijv. de RX8) en het dus lastig is iets te vinden waar men dit toch heeft staan.

Qua hoogte heb je gelijk. Maar als er qua geluid zoveel verschil in zit kunnen die 12 cm er misschien nog wel bij :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:36
Er zijn veel van dit soort topics en kennelijk worden die buiten de topicstarter ook niet meer gelezen. Het advies is altijd hetzelfde.

Naar mijn idee kun je twee kanten op:
1. Je koopt blind en dan kun je het beste afgaan op reviews, kleur, uiterlijk, formaat e.d. Vragen naar adviezen heeft dan geen zit, omdat iedereen enkel zijn/haar eigen speakers adviseert. Dáár heeft die persoon tenslotte ervaring mee.
2. Je koopt speakers die volledig naar jouw smaak zijn. De enige manier om daar achter te komen is om te gaan luisteren. Er zijn zoveel speaker merken en types, bijna allemaal van goede kwaliteit (vanaf €100,- per speaker zit dat vaak al goed), dat een shortlist opstellen niet van toepassing is. Het zou zonde zijn als je bepaalde merken links laat liggen, puur omdat een wildvreemde dat op een forum gezegd heeft.

Er zijn wel bepaalde speakers die een vergelijkbare klank hebben, maar dan nog zijn de onderlinge verschillen vaak groot genoeg om zich te kunnen onderscheiden. Daarnaast zijn er zoveel speakers dat niemand je precies kan vertellen welke dezelfde klank kenmerken hebben.

Een paar dingen zijn wel algemeen:
- speakers (iig met dit budget) kunnen qua laagbereik nooit tippen aan een goede subwoofer.
- formaat van de speakers bepaalt mede hoe laag ze kunnen gaan.
- grotere speakers hebben meestal grotere conussen en daarmee lager laagbereik.
- het laagbereik wordt het meest beïnvloed door akoestiek.
- genoeg volume heb je praktisch altijd
- specificaties zijn leuk om mee te pronken, maar zeggen verder niets

[ Voor 16% gewijzigd door LA-384 op 05-12-2017 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waar je ook nog naar zou kunnen kijken zijn actieve zuilen. Ik weet dat Klipsch die had / heeft. Eigenlijk heb je dan een normale speaker met (sub) woofer ingebouwd. Ik heb ze ooit mogen horen, klonk erg goed. Of die actieve versterking er ook voor de mid en hoog was weet ik niet meer. Maar zou het wel verwachten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-10 23:05
Al naar de Teufel Ultima's gekeken?
pricewatch: Teufel Ultima 40 Mk2 (Zwart)

Als je Actiecode LOUD17 gebruikt zijn ze te verkrijgen voor 430,-
Voordeel is 8 weken ''testen'''om te kijken of ze bevallen en zeer lange garantie.
Pagina: 1