Huis met open trap

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-05 22:41
All,

Mijn vriendin en ik staan op het punt een nieuwbouwwoning te kopen, maar lopen nu al tegen een punt aan waarmee we het oneens met elkander zijn. Het standaard ontwerp van de woning heeft een open trap in de woonkamer. Je voelt het vast al aankomen, de vriendin vind dit heel mooi ;( . Mijn gevoel is dat dit een gat is waar alle warmte door verdwijnt. Alhoewel je het wel steeds vaker ziet hier in de omgeving met bouwprojecten heb ik het idee dat dit ze de woning gewoon zo goedkoop mogelijk willen aanbieden en er vanuit gaan dat je meerwerk laat doen door schuifdeuren voor de trap of de trap in de gang laten plaatsen. Het is geen project waarbij energiezuinigheid de boventoon voert met zonneboilers en warmte terug win systemen. De beneden verdieping is wel voorzien van vloerverwarming, waarvan ik begrepen heb dat het hiermee langer duurt om de woning te verwarmen.

Wie heeft hier ook ervaring mee? Zijn de nieuwe huizen zo goed geïsoleerd dat een trap in de woonkamer geen verschil meer maakt of moet ik toch echt mijn vriendin overtuigen dat de open trap geen optie is? Alle input/ervaringen zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:44

Grvy

Bot

Ik heb dat in mijn huis uit 1975.. ik vind het wel meevallen maar heb idd geen vergelijkingsmateriaal.. dus dit is het enigste wat ik erover zeg :p

Uit mijn ervaring/perspectief: valt het wel mee.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Je hebt niet het idee dat het lang duurt om je woning warm te krijgen? Of dat de verwarming de hele avond aanstaat als je de thermostaat op 20 graden hebt? Of hele hoge stookkosten per maand?

[ Voor 10% gewijzigd door SirMemeAlot op 05-12-2017 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

Geen ervaring, maar als je enkel je woonkamer + badkamer stookt (als je energiezuinig wilt zijn), dan ga je toch echt wel koudeval krijgen, en je stookt uiteindelijk voor je hele huis via je woonkamer.

En met vloerverwarming moet je sowieso al in uren/dagdelen denken als je een graad omhoog wilt.
Als het dan eenmaal warm is dan blijft het wel langer warm, het waait dan minder snel weg als je even een deur open hebt, maar als ie continue "open" staat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Deuren gesloten houden boven, en standaard 17gr stoken als minimum

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-04 21:38
Ik heb zelf een nieuwbouw woning uit begin 2013 met twee keer een open trap. Daarnaast mechanische ventilatie dus tevens grotere kieren onder de deur dan normaal. Vloerverwarming in elk vertrek, drie verdiepingen en woon niet op een tochtige hoek. Op de gure dagen voel ik de tocht door t hele huis trekken door die open trap. Het begint bij de brievenbus of de luchtroosters boven de ramen. In de winter heb ik alles dicht en dan nog voel ik het trekken.

Daarnaast is er zoiets als geluid. Je hoort op zolder alles wat er beneden gebeurd, deur open van de slaapkamers of niet. Maakt niets uit.

Als ik dit huis zelf gebouwd had (niet gedaan want tweede eigenaar) had ik alles dicht gemaakt. Dat lijkt mij na deze ervaring zoveel comfortabeler.

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je toch een wtw systeem kiest gaat je ventilatie de warmte van je woonkamer sowieso verspreiden over het huis aangezien de aangevoerde lucht opgewarmd wordt met de warmte van de afgevoerde lucht.

Wij hebben uiteindelijk voor een trap in de woonkamer gekozen met schuifdeur bovenaan in de nachthal. De schuifdeur was mijn eis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Wij hebben een huis uit 2006 met drie verdiepingen en op beide verdiepingen een open trap in de kamer. De tweede verdieping staat dus in open contact met de begane grond. Op de begane en eerste hebben we alleen vloerverwarming. Op de tweede staan alle radiatoren eigenlijk permanent uit (behalve op de badkamer). De inhoud van het huis is ongeveer 500 kuub.

Ons huis blijft prima op temperatuur en het voelt niet onaangenaam. We hebben het eigenlijk (gedurende het stookseizoen) altijd op 21 graden als we thuis zijn en 19 graden als we niet thuis zijn (ja, we houden van bejaardentemperaturen...). Kost ons maandelijks zo'n 130 euro en we hebben stadverwarming.

Ik kan me voorstellen dat het geluid wel een dingetje is, maar ik vind dat bij ons juist niet zo erg aangezien het bij het (open) karakter van het huis hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Admiral Freebee schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:41:
Als je toch een wtw systeem kiest gaat je ventilatie de warmte van je woonkamer sowieso verspreiden over het huis aangezien de aangevoerde lucht opgewarmd wordt met de warmte van de afgevoerde lucht.

Wij hebben uiteindelijk voor een trap in de woonkamer gekozen met schuifdeur bovenaan in de nachthal. De schuifdeur was mijn eis :)
We hebben geen wtw systeem helaas.

Dat is inderdaad ook een optie, wij kunnen kiezen voor schuifdeuren beneden voor de trap of de trap in de hal plaatsen.

De woning is ook 2 verdiepingen met ook nog een open trap naar de zolder, dus als de verwarming beneden aanstaat moeten er 3 verdiepingen worden verwarmt. Ik ben bang dat het A: Heel lang duurt B: last hebt van inderdaad geluid en warmte verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scoutertje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-05 22:40
Heb zowel in huizen met als zonder open trap gewoond. In de huidige woning (nieuw, goed geïsoleerd, vloerverwarming, geen vertilatie met warmteterugwinning) zit de trap in de woonkamer. Ik merk niks van tocht of warmteverlies.

Geluid zou een dingetje kunnen zijn als je ´s avonds kinderen hebt slapen en vaak bezoek over de vloer hebt. Ik vind het ook een groot voordeel dat als de kinderen naar hun kamer lopen ze de deur naar de gang niet steeds open laten staan...

We krijgen veel reacties dat onze woning beneden zo ruim is terwijl dat niet zo is. Puur omdat een trap in je gang de woonkamer kleiner maakt dan wanneer die trap door je woonkamer loopt. Ligt er natuurlijk wel een beetje aan of het een beetje transparant ontwerp is.

PS tip:
Als je nú een nieuwbouwwoning laat bouwen/koopt. Zorg dat je vloerverwarming alvast is gedimensioneerd op een toekomstige warmtepomp. Idem voor verdiepingsvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Mijn ouderlijk huis, waar we sinds 2001 niet meer wonen, had een open trap in de woonkamer. Dit was ook al een wat ouder huis met plavuizen vloer en radiatoren als verwarming (dus geen vloerverwarming). Ik woon daar al niet meer sinds ik 7 ben maar in mijn herinnering was de woonkamer altijd koud. Mede ook door de vloer droeg iedereen altijd sloffen, alleen sokken dan vroren je tenen er in de winter alsnog af :)

Mijn vader zegt nu nog steeds dat je nooit een open trap moet nemen omdat wij als gezin van 4 toen, schijnbaar, relatief veel moesten stoken om het enigszins aangenaam te houden omdat er veel warmte verdween door de open trap. Dat staat hem zo bij dat elke keer dat het erop lijkt dat wij misschien interesse hebben in een ander huis, hij al loopt te roepen dat je geen open trap moet hebben :D

Het zou veel schelen als het een dichte trap is (dus met verticale planken) en dan iets van een deur onderaan de trap. Ja is wel minder mooi. Maar warmte gaat omhoog en je wilt het beneden houden. In ons huidige huis gewoon trap in de gang en verwarming gaat alleen aan in de woonkamer, boven is gewoon 'normaal' aangenaam (redelijk koel) en willen we ook niet warm stoken wat je eigenlijk met een open trap zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
Ik herken me wel in de reacties dat de woning groter lijkt dan het is. Wij krijgen vaak opmerkingen dat ons huis zo groot is, terwijl we by far het kleinste huis in de straat hebben. Bij ons is de gehele begane grond eigenlijk de keuken (+ hal en toilet), de gehele 1e verdieping de woonkamer en de tweede verdieping drie slaapkamers en de badkamer. We hebben ook glas over de gehele hoogte van het huis langs de trap (ipv hekjes) om het extra open te houden. Door dit alles heb je nauwelijks het gevoel dat de trap ruimte inneemt.

Persoonlijk vind ik het grootste nadeel van een open trap het gebrek aan veiligheid voor (jonge) kinderen. Het is erg lastig/duur om een mooie oplossing te vinden voor traphakjes die het open karakter niet weer ongedaan maakt. Daarnaast heb je nog het risico dat de kinderen tussen de treden door klimmen en moet je daar eigenlijk ook een voorziening voor treffen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-05 13:41
Mooi topic, maar uiteindelijk doe je toch wat je vriendin wil....:)

Met gestrekt been.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Afgezien van het stookverhaal is een open trap in de woonkamer ook nog eens takke lelijk. Misschien kun je dat eens met je vriendin bespreken? ;)

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
artbij schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 17:44:
Mooi topic, maar uiteindelijk doe je toch wat je vriendin wil....:)
Ze heeft meer wensen, ik hoop dan tot een compromis te komen ;).

Als ik dit zo lees heel veel wisselende verhalen, de ene geeft aan dat het altijd koud is terwijl de ander zegt geen probleem.

@Scoutertje Ik zal dat eens gaan uitzoeken of het een optie is. Dank voor de tip. We hebben overigens alleen in de badkamer en begane grond vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:25
SirMemeAlot schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:29:
All,

Mijn vriendin en ik staan op het punt een nieuwbouwwoning te kopen, maar lopen nu al tegen een punt aan waarmee we het oneens met elkander zijn. Het standaard ontwerp van de woning heeft een open trap in de woonkamer. Je voelt het vast al aankomen, de vriendin vind dit heel mooi ;( . Mijn gevoel is dat dit een gat is waar alle warmte door verdwijnt. Alhoewel je het wel steeds vaker ziet hier in de omgeving met bouwprojecten heb ik het idee dat dit ze de woning gewoon zo goedkoop mogelijk willen aanbieden en er vanuit gaan dat je meerwerk laat doen door schuifdeuren voor de trap of de trap in de gang laten plaatsen. Het is geen project waarbij energiezuinigheid de boventoon voert met zonneboilers en warmte terug win systemen. De beneden verdieping is wel voorzien van vloerverwarming, waarvan ik begrepen heb dat het hiermee langer duurt om de woning te verwarmen.

Wie heeft hier ook ervaring mee? Zijn de nieuwe huizen zo goed geïsoleerd dat een trap in de woonkamer geen verschil meer maakt of moet ik toch echt mijn vriendin overtuigen dat de open trap geen optie is? Alle input/ervaringen zijn welkom :)
Vloerverwarming is een traag systeem, dat is waar. Echter, je mag dat niet projecteren op een woning uit pakweg de jaren 70, 80 of 90 die niet goed geisoleerd is.
In een moderne woning is vloerverwarming een goede keuze; de vloer warmt traag op, en koelt ook traag af. In combinatie met weinig warmteverliezen door een goede isolatie is dit een goede keuze.
Een trap in de living: dat is kwestie van smaak. Normaal gezien is het in een moderne woning overal even warm, dus dat je veel warmte verliest, zal wel goed meevallen

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:12
Grvy schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:30:
Ik heb dat in mijn huis uit 1975.. ik vind het wel meevallen maar heb idd geen vergelijkingsmateriaal.. dus dit is het enigste wat ik erover zeg :p

Uit mijn ervaring/perspectief: valt het wel mee.
Ik heb een huis van ongeveer hetzelfde bouwjaar met een open trap vanaf de woonkamer tot de zolder.

Tijdens de periode met open trap kreeg ik de ruimte warm en had ik een redelijk hoge stookrekening. Er was wel wat trok in de woning maar dat was niet echt storend op dat moment.

Sinds vorige winter het gat dichtgemaakt met een deur, hout en gips. Het stoken is een pak minder en de temperatuur stabieler. Vanaf je de deur opendoet dan merk je de koude heel goed binnenkomen.

Ik had ook liever een open trap, is mooier en ruimer. Helaas is dit een vrij kostelijke zaak en niet zo aangenaam kwa warmte.

Edit: een huis uit 1978 is natuurlijk niet te vergelijken met een nieuwbouwwoning waar er amper kieren zijn en beter geisoleerd is. Maar warmte trekt wel naar buiten ongeacht het bouwjaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Kapotto op 05-12-2017 19:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:03
Jullie hebben waarschijnlijk nog geen kinderen?

Als die wel gepland staan voor dit huis (voor zover je dat kan plannen ;)) zou ik ZEKER voor een trap in de hal gaan. Vrienden van ons (met kids) hebben een trap in de woonkamer en de kids gaan niet eerder slapen voordat de visite weg is....*joy* ;).

Als je de keuze hebt zou ik zeker voor een trap in de hal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-05 15:26
heb de trap in de woonkamer, oud huis. onlangs verbouwd en verbeterd. Ja er gaat warmte door omhoog.
Ik ervaar het niet als lastig. Het enige wat soms vervelend is is dat er koude lucht naar beneden stroomt en ik onder de trap een bureau heb staan.

feit is wel dat een mooie trap een aanvulling is op je interieur :)

misschien wel van belang: ik heb een pelletkachel in de woonkamer die vaak aan is, die krijgt de woonkamer prima op temperatuur ondanks dat het een verbinding is van woonkamer naar zolder (max 7kw de kachel)

[ Voor 24% gewijzigd door Reloader op 05-12-2017 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Tja veel open ruimte is meer verwarmen, net zoals hoge plafonds. isolatie / ventilatie zorgt wel voor minder stookkosten maar per kuub ruimte verwarmen moet je x hoeveelheid energie erin steken. de x wordt wel kleiner versus "oude" huizen als je beter isoleert .. maar ja het is ook de prijs die je betaald.

WIj hebben nu een woning met trap in de woonkamer, en gelukkig een deur op de 1ste verdieping en gesloten trapgat naar zolder, nadat we de gaten gedicht hadden tussen zoldertrap en muur merkte we dit in ons stook gedrag. Hierdoor hebben we wel besloten nog verder te gaan isoleren

In de zomer zijn open ruimtes lekker zeker als je goed kan doorluchten zodat je huis koel kan blijven (als het opgewarmt is) daarintegen is het in de winter erg lekker als je de ruimtes juist klein en gesloten hebt zodat je een vertrek snel warm kan stoken.
Road-runner83 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:12:
Jullie hebben waarschijnlijk nog geen kinderen?

Als die wel gepland staan voor dit huis (voor zover je dat kan plannen ;)) zou ik ZEKER voor een trap in de hal gaan. Vrienden van ons (met kids) hebben een trap in de woonkamer en de kids gaan niet eerder slapen voordat de visite weg is....*joy* ;).

Als je de keuze hebt zou ik zeker voor een trap in de hal gaan.
Dit is bij ons ook het geval, ook een reden om de trap in de woonkamer "gesloten' te maken en geluid zoveel mogelijk weg te halen .. *sound proofing*

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 15:56
Geen open trap, maar mijn leefgedeelte zit in wat eens de stal was. Dus een hoge ruimte (nok ca 7 mtr) en een groot bovengedeelte (de oude deel). De voorkamer is moeilijker warm te krijgen, daar zit geen vloerverwarming, wel isolatie onder de vloer. In de stal zit vloerverwarming en heb ik het bijna nooit koud.

Stookkosten zijn wel wat hoger, maar ook weer niet ontzettend veel hoger dan de overige normale woningen om mij heen.
Dit betreft een huis uit 1928, dus isolatie is over het algemeen niet geweldig, behalve wat ik later heb laten aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:28

Emiel1984

Made in NL

Als je de hal boven klein blijft hoef je maar weinig extra ruimte te verwarmen als de deuren verder dichtblijven.

Het geluidsoverlast is niet alleen bij kinderen maar ook als je zelf of je vriendin is moe een probleem. Daarom lijkt me dit meer het onderwerp dat je moet meenemen dan de stookkosten.

Succes

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:24
In het vorige huis hadden we een open trap in de woonkamer, daar heeft de Nuon goed aan verdiend. Toen ik er een deur voor had gezet kon de maandelijkse bijdrage omlaag. Ook toen we kinderen kregen was het 's avonds wat rustiger zitten en geluid aan van tv/radio.

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Omgekeerd beredeneerd: we hebben in ons huidige woning een gesloten trap en een deur voor de trappenhal.
Deze staat echter altijd open.

Nu krijgen we een huis met een open trap. Met deuren boven in. Al zal ik een schuifdeur of iets dergelijks maken, ik denk niet dat we dat in de praktijk dicht zullen doen. Jij wel?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 18:34

RvL

Hier ook een open trap, in een hoekwoning uit 1977. Boven aan de trap hebben we een schuifdeur voor beide trappen (dus van begane grond naar 1e maar ook van 1e naar 2e verdieping). Dit scheelt aanzienlijk in warmtecomfort, want als die deur open staat voel je de koelere lucht af en toe gewoon naar beneden komen. Ik hamer er dan ook bij iedereen op om die deur dicht te maken, vooral tussen begane grond en 1e verdieping.

Geluidsoverlast ervaren we hier niet eigenlijk. We hebben twee kinderen, waarvan er een op de 1e verdieping slaapt, notabene de kamer het dichtst bij de trap. Ik ervaar niet dat ze minder goed slapen dan in ons vorige huis, of dat ze er meer last van hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door RvL op 06-12-2017 08:36 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

@SirMemeAlot even los vd trap discussie (heb trouwens 20 jaar zo'n situatie gehad) je koopt een nieuwbouw woning anno 2017. De epc iets van 0,4 of lager ? Dan zou je toch verwachten dat warmte verlies geen punt moet zijn en toch eigenlijk ook niet aangezien die huizen kier dicht moeten zijn.

het is wel erg mooi zo'n open trap.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-05 09:49
Wij wonen in een compacte tussenwoning uit 1999 met een open trap in de woonkamer.
Wij ervaren er geen nadeel van als het gaat om warmteverlies. Het enige wat soms jammer is, is dat we bang zijn onze zoon wakker te maken als de TV wat harder staat maar ook dat is nog nooit gebeurt. Wellicht vind ie het zelfs prettig om wat leven beneden te ervaren.

Mijn ervaring is ook dat het soms lijkt alsof de warme luchtlaag halverwege de trap blijft hangen. Boven is het koeler (wij stoken niet boven), en beneden is het warm.

Verder hebben we vloerisolatie, spouwmuurisolatie, dakisolatie en stoken we rond 20/21 graden. Maandtarief bij Oxxio is 100e en krijgen altijd terug of spelen quitte.

Anyway, ons maakt het dus niet uit.

[ Voor 13% gewijzigd door Lensent op 06-12-2017 08:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:36
In onze woning (bj 2012) is ook een open trap aanwezig, welke de overloop en de gehele zolder (niet nader ingedeeld verbind). In de woonkamer kun je het wel op temperatuur krijgen, je merkt als je naar boven gaat dat het kouder wordt. Maar je voelt wel continu luchtstromingen (tocht) in de woonkamer, wat logisch is door het verschil in temperatuur (wij stoken niet op de verdiepingen).

Het andere aspect is geluid. Wat deels is te wijten aan de gebruikte materialen en deels te wijten aan de open-trap. Je hoort op de slaapkamers alles van beneden. Ter vergelijking van onze vorige woning (flat uit jaren 60). Slaapkamer lag direct (steenachtige muur) naast de woonkamer en was bereikbaar via een gang (twee deuren aanwezig). Je hoorde op de slaapkamer veel minder dan nu het geval is.

Ondanks dat de open trap mooi is, is zelfs mijn partner nu van mening dat we dit niet weer doen. Het positioneren van een deur/schuifdeur op de verdieping is vanwege de indeling niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 10:43
Wij hebben een huis uit 2013 met open trap. Bovendien ook een grote vide (8m²), waardoor we hoe dan ook met een opening zaten, dus een open trap was niet erg meer.
Wij ervaren het in elk geval niet als een nadeel. In de huidige woningen is alles zo goed geïsoleerd dat je niet meer per kamer opwarmt, maar het hele huis in 1 keer. Resultaat is dat ik na 4 jaar mijn verwarmingstoestellen van het bovenverdiep nog steeds niet gemonteerd heb. In de slaapkamers is het nog nooit onder de 17° gedaald.
Misschien hebben wij geen last van de tocht door die grote vide.

Ik heb de mogelijkheid voorzien om boven een schuifdeur te steken waardoor trap en vide afgesloten worden. Vooral voor het lawaai dan.
Intussen zijn de kids 4 en 2 en blijken het goeie slapers te zijn waardoor de schuifdeur er nog steeds niet gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-05 08:43

jeka

Support your local club.

Ik heb ook een open trap in de woonkamer. Van tocht heb ik geen last maar het geluid is wel irritant.

FCG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-05 17:21
Een huis dat in 2017 of later wordt gebouwd is zo goed geïsoleerd en kierdicht dat er weinig tot geen tocht meer bestaat.

Mechanische ventilatie zal altijd lucht door de roosters blijven aantrekken, maar dat is iets waar je met open of dichte trap niks aan veranderd.

Je moet uiteraard geen raampje openzetten op zolder. ;)

Dus open of dichte trap zal louter invloed hebben op de geluidsisolatie. Daarom zou ik zeker met jonge kinderen voor een gesloten trap tussen begane grond en verdieping(en) kiezen.

Ouderen woningen zijn minder goed tot ronduit niet geïsoleerd en kunnen enorme kieren hebben. Dan kan er zeker een flinke tocht ontstaan. In hoeverre dit exact speelt zal per woning bekeken moeten worden. Kun je geen eenduidige oplossing voor geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

metteko schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:33:
[...]

In de huidige woningen is alles zo goed geïsoleerd dat je niet meer per kamer opwarmt, maar het hele huis in 1 keer.

[...]
Dat moet je ook maar net willen natuurlijk. Wij willen juist steeds meer toe naar de situatie dat we de warmtevraag per ruimte/zone kunnen bepalen en dat de warmteafgifte daarop aangepast wordt. Wij willen bijvoorbeeld helemaal geen warme slaapkamers en overloop, maar soms wel een warme studeerkamer of badkamer. Ook ventileren we boven vrij veel.

Hiervoor hebben we in ons huidige huis overigens nog een hele weg te gaan. We stoken nu al niet echt veel (juist omdat we de gangdeur bijna altijd dicht hebben om niet teveel warmte door de gang naar boven te laten ontsnappen. We gaan nu eerst sparen voor de laatste isolerende aanpassingen aan de beglazing van het huis. De volgende stap zal zijn dat we de warmtevraag per radiator gaan regelen en het hele systeem gaan opnemen in Domoticz. Dat systeem kan ik dan in een kleine 10 jaar afschrijven en tegen die tijd zal huidige gasgestookte verwarming toch vervangen moeten worden door een nieuw systeem op electra. Vanaf 2030 gaat gas in de ban in NL. Hoe we dat precies gaan doen weet ik nog niet. Hopelijk zijn tegen die tijd de warmtepomp systemen wat volwassener en betaalbaarder dan nu. Misschien ga ik dan wel helemaal over op vloerverwarming beneden en boven met op iedere verdieping een losse airco/verwarmingsunit als bijverwarming voor de extreem koude dagen.

Voorlopig is het allemaal nog niet rendabel. Ik heb al bedragen horen roepen van 30k voor het vervnagen van een conventioneel gasgestookt CV systeem door een warmtepomp. Van dat geld kan ik in de huidige situatie 40 jaar stoken (inclusief onderhoud en vervanging ketel), dus dat schiet niet echt op. Ik kan stijgingen van de gasprijs nog opvangen door besparende maatregelen (extra isolatie), overstappen op een Quooker die met koud water gevuld wordt voor de keuken, overstappen op een inductiekookplaat als we over een paar jaar de keuken gaan vervangen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim.gaethofs
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-05 23:40
Vloerverwarming is stralingswarmte (= comfortwarmte), die over de hele ruimteoppervlakte aangenaam verwarmt tot op ‘menshoogte’.

https://www.bouwenwonen.n...agen-over-vloerverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Probeer het ook eens met andere argumenten:

Met een dichte trap heb je gelijk een opgeruimd huis, je hebt ruimte onder de trap waarin je spullen kunt opbergen.

Geluid is ook al aangedragen. Als je je traptreden aan de onderzijde nog eens verzwaard, loopt deze ook nog een stukje 'luxer'.

Inderdaad met kinderen die boven slapen/verblijven of je partner die boven slaapt/werkt, is het fijn om een extra geluidsbarrière te hebben. Dat comfort werkt visa versa!

je kunt als je er samen niet echt uit komt, er ook voor kiezen om bovenin een deur te plaatsen, maar dat komt eigenlijk zelden voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kan je boven geen deuren plaatsen? Dan is het maar een klein stukje extra dat mee verwarmd wordt. Als je de trap gaat afsluiten ziet en voelt alles denk ik wat kleiner aan.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Dank allemaal voor de vele reacties. Moet zeggen dat ik nog steeds neig naar een trap in de gang of andere oplossingen zoals schuifdeuren er voor. We hebben inderdaad geen kinderen, maar ik kan me het alleen het geluidsprobleem wel voorstellen. Ik ga me toch hard maken(poging doen) om tot een oplossing te komen waarbij we niet het warmte verlies/geluidsoverlast hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Anoniem: 39993 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 10:33:
[...]
Voorlopig is het allemaal nog niet rendabel. Ik heb al bedragen horen roepen van 30k voor het vervnagen van een conventioneel gasgestookt CV systeem door een warmtepomp.
30k. Dat is waarschijnlijk een W/W-warmtepomp (die toch meestal voor 20k gedaan kan worden).

Gemiddeld is toch onder de 10k

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162126

Lijkt me niet echt een probleem. Het formaat woning en de isolatie van moderne huizen lijkt me erg goed waardoor het probleem dat je schetst volgens mij minimaal is.

Wij hebben een 20 jaar oude vrijstaande grote woning (165m2 oppervlak) met een hele grote open vide. Bovendien is het dak op de vide niet geisoleerd en hebben we erg veel last van tocht op allerlei plekken.

En tegelijkertijd bedenk ik mij dat ik eventueel de vide kan afsluiten van de hal bovenaan de trap met een schuifdeur. Dus als het isoleren van het dak op de vide niet genoeg helpt kan ik dat nog doen.

Jaja, zo'n oude woning is gewoon een zoektocht naar oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hindelaufen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-04 12:41
Wij hebben een woning uit 2007, prima geïsoleerd en vloerverwarming op de begane grond en in de badkamer.
De trap staat in de gang met een deur naar de woonkamer dus over warmte verlies via het trapgat kan ik weinig vertellen.

Wel kan ik iets over de vloerverwarming vertellen. De thermostaat hangt in de badkamer en die is ingesteld dat het om 7:00 uur tot 9:00 uur daar 20 graden moet zijn (dat gaat dan met vloerverwarming en een wand radiator).

De vloerverwarming beneden staat open geschakeld (dwz de kraan staat open, maar deze kan geen warm water vragen aan de ketel, de thermostaat staat immers in de badkamer), dus als de badkamer verwarmt wordt stroomt er ook warm water door de vloerverwarming beneden.
In de 2 uur dat het in de badkamer 20 graden moet zijn is dat voldoende om de begane grond warm te krijgen.

Tenslotte zit er beneden ook een vloerverwarmingspomp schakelaar die zet de pomp uit als het water minder dan 28 graden is. Dit zorgt er voor dat het reeds warme water niet meer stroomt en dus heel langzaam afkoelt in de vloer van de woonkamer (in plaats van in alle buizen in het CV systeem).
Zelfs op koude dagen is de woonkamer tegen de avond nog erg aangenaam en dat kost maar 2 uur stooktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-05 18:11

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik snap wel dat de standaard hokkerige indeling van de Nederlandse woning super praktisch is, maar mooi vind ik het niet.

Wij hebben ook een huis met open trappen en een vide over de lengte van het achterhuis. Een deel van de verdieping ligt als een open bak (met een balustrade) op de gebinten van de boerderij. Dit zorgt er bij ons voor dat de constructie van de boerderij nog helemaal afleesbaar is (gebintconstructie volledig in zicht) en de ruimtelijke beleving niet heeft ingeboet ten opzichte van de oorspronkelijke situatie.

We verwarmen met vloerverwarming op constante temperatuur en een houtkachel. In het open gedeelte van de verdieping hoeft de vloerwarming eigenlijk niet aan. De houtkachel produceert veel warme lucht die opstijgt naar de nok. Je moet er voor zorgen dat de vloerverwarming op de begane grond wat overbemeten is, dan komt het wel goed. Koudeval hebben we geen last van, maar we hebben ook geen grote temperatuurverschillen in huis (vanwege continue verwarming).

Een nadeel is de gehorigheid. Als er een kind op bed ligt moeten we beneden geen housefeestjes gaan geven. Of dit echt een issue gaat zijn weten we pas als we eigen (dus fulltime :P ) kinderen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 797877

Warmteverlies zal je met zo'n trap altijd wel een beetje hebben denk ik. Vloerverwarming staat wel garant voor energiezuinig verwarmen en een hoog warmtecomfort. De warmte wordt constant en gelijkmatig verdeeld vanaf de grond, waardoor je sneller het gewenste warmtecomfort bereikt. De thermostaat kan eigenlijk makkelijk 2°C lager om hetzelfde gevoel te krijgen als bij radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genetai
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:54
Volgens mij moet je gewoon eerst even een tijdje zonder wand proberen. Warmte verplaatsing door de woning is niet erg zolang het maar in de woning blijft. Met goeie isolatie kan het dus in theorie meevallen. Geen warmteverlies bestaat niet dus er in wonen zal uitwijzen hoe erg het is. Mocht het nou wel erg zijn dan heb je gelijk een mooi voorbeeld om je vriendin over te halen ;) Trap dichtmaken dan krijg je waarschijnlijk ook je normale hal + trap "hal" wat dan wel erg hokkerig wordt, zou zonde zijn als het al niet eens tocht/koud wordt in de huidige situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Genetai op 06-12-2017 17:03 . Reden: Zinnetjes helderder maken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnaAnjo
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-03 17:07
Wij konden in ons project kiezen tussen ingang zijkant en open trap in de woonkamer of ingang voorkant woning en trap in de gang. Wij zijn voor trap in de gang gegaan, de buren voor trap in de woonkamer.

Deze hebben ze na driekwartjaar dicht laten maken omdat ze toch last hadden van geluid van beneden naar boven.

Voor de trap dichtzat vond ik de indeling van het huis van de buren stiekem mooier, maar nu dat ze het achteraf dicht hebben laten maken vind ik onze indeling veel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ray schreef op woensdag 6 december 2017 @ 08:40:
@SirMemeAlot even los vd trap discussie (heb trouwens 20 jaar zo'n situatie gehad) je koopt een nieuwbouw woning anno 2017. De epc iets van 0,4 of lager ? Dan zou je toch verwachten dat warmte verlies geen punt moet zijn en toch eigenlijk ook niet aangezien die huizen kier dicht moeten zijn.
precies dit. Plus woon-, eet -, slaapkamer, etc moeten binnen een bepaalde tijd minimaal 20 graden zijn, conform hetzelfde bouwbesluit als hierboven genoemd.
Dus warmte verlies is geen reden om het niet te doen. Ik denk overigens dat je op de verdiepingen ook gewoon verwarming hebt, hoeft niet per se vloerverwarming te zijn.

Gang verlengen kost bij onze nieuwbouwwoning zo'n 500 euro, dus dat zijn de kosten niet. Trap zat sowieso al in de gang, maar nu is de trapkast ook netjes weggewerkt in de gang :). Heeft m'n vrouw allemaal geregeld, ik zet alleen de kosten in een excel file :P.

Ennuh.. Als je geen standaard woning wilt moet je geen nieuwbouw kopen ;).

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 06-12-2017 21:41 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:47
Lijkt me ook dat je het geluid van de tv beneden in de woonkamer ook meer op de slaapkamers boven hoort? Ben blij dat de trap bij ons in de gang zit, hebben de kids boven wat minder last van het geluid.

Zou voor ons niet echt praktisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Sport_Life schreef op woensdag 6 december 2017 @ 21:35:
[...]
precies dit. Plus woon-, eet -, slaapkamer, etc moeten binnen een bepaalde tijd minimaal 20 graden zijn, conform hetzelfde bouwbesluit als hierboven genoemd.
Dus warmte verlies is geen reden om het niet te doen. Ik denk overigens dat je op de verdiepingen ook gewoon verwarming hebt, hoeft niet per se vloerverwarming te zijn.

Gang verlengen kost bij onze nieuwbouwwoning zo'n 500 euro, dus dat zijn de kosten niet. Trap zat sowieso al in de gang, maar nu is de trapkast ook netjes weggewerkt in de gang :). Heeft m'n vrouw allemaal geregeld, ik zet alleen de kosten in een excel file :P.

Ennuh.. Als je geen standaard woning wilt moet je geen nieuwbouw kopen ;).
Het gaat me niet zozeer om een standaard huis, maar meer of het wel of niet een slim besluit is om de trap in de woonkamer te doen. Alhoewel het nog wel wisselend is begrijp ik veelal dat een nieuwbouw woning hier weinig last van heeft. Alleen het geluid, maar dan kunnen we later eventueel nog wel schuifdeuren plaatsen.

P.S. bij ons project kost het 3000 euro, en later kan niet meer want de WC komt op een andere plek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:59

Onbekend

...

Als je de woning continu op de zelfde temperatuur hebt, is een open trap geen probleem. Pas als je alleen een gedeelte van de dag het huis wilt verwarmen, gaat eerst de warmte door de open trap naar boven toe (en de kou naar beneden) en als laatst wordt de benedenverdieping pas warm. In dat geval raad ik aan om grotere radiatoren te plaatsen om voldoende warmte-afgifte te krijgen. Zelf vind ik het zonde, omdat je 95% van de tijd toch beneden bent.

Zelf heb ik een trap in de kamer met gesloten treden, maar ik merk dat veel warmte gewoon naar boven verdwijnt. Ik ben op dit moment aan het kijken of ik er een deur voor kan plaatsen, maar het is niet gemakkelijk.

Maar nu je het toch nog kan bepalen, moet je het helemaal voor jezelf uitrekenen. Woon je over 30 jaar nog steeds in het zelfde huis, en hoeveel kost warmte op dat moment? Het belangrijkste is dat jullie er het helemaal over eens zijn, want een trap is toch een belangrijk onderdeel in het huis waar je ongemerkt heel veel gebruik van maakt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 23:08
Huis van 2013 hier, trap in de gang. Merk toch een aanzienlijk temperatuurverschil tussen woonkamer en gang. Vloerverwarming over de gehele begane grond. De gang ondervind wel last van tocht door brievenbus en voordeur maar toch het lijkt mij dat er ook gewoon erg veel warmte naar boven gaat.

Een gesloten trap is erg fijn omdat je bergingskast hebt om allerlei spulletjes op te bergen uit het zicht.

[ Voor 6% gewijzigd door Xepos op 06-12-2017 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:48

Amphiebietje

In de blubber

Ibidem schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:40:
Daarnaast is er zoiets als geluid. Je hoort op zolder alles wat er beneden gebeurd, deur open van de slaapkamers of niet. Maakt niets uit.
Dat heeft niet noodzakelijkerwijs iets met de open trap te maken, wel met onvoldoende demping en geluidsisolatie. In mijn ervaring zijn moderne nieuwbouwhuizen trouwens een totale ramp wat betreft dat laatste, je hoort alles en het lijkt er op dat er gewoon geen aandacht aan geluidsisolatie wordt besteed bij de bouw. Bij een kennis met Vinexwoning kan ik als ik voor de voordeur sta horen als hij (rustig) van de trap afkomt, gewoon niet normaal. :/

Ik heb zelf langere tijd doorgebracht in twee huizen met een open trap. Meerdere jaren in een jaren '80 woning met enkel een deur bovenaan de trap (trap bekleed met tapijt), noooit last van lawaai.
En jarenlang enkele weken per jaar bij een van mijn grootouders in een jaren '50 woning (toch niet de beste voor lawaai), waar de trap volledig open was, er een soms luid blaffende hond beneden was, en de TV overdag en vaak ook 's nachts luid aanstond. Met een slaapkamerdeur dicht hoorde je heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-05 09:49
Wil trouwens nog een opmerking maken over onze woning mbt geluid.
Tijdens het klussen na onze inhuizing bleek dat alle deuren boven superzwaar zijn uitgevoerd. De deuren beneden kun je makkelijk in je eentje uit de hengsels tillen, maar alle deuren boven zijn met 2 man nog knap lastig te versjouwen.

Lijkt erop dat hier op die manier wel rekening mee is gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headhunter1985
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:36
Lensent schreef op donderdag 7 december 2017 @ 08:14:
Wil trouwens nog een opmerking maken over onze woning mbt geluid.
Tijdens het klussen na onze inhuizing bleek dat alle deuren boven superzwaar zijn uitgevoerd. De deuren beneden kun je makkelijk in je eentje uit de hengsels tillen, maar alle deuren boven zijn met 2 man nog knap lastig te versjouwen.

Lijkt erop dat hier op die manier wel rekening mee is gehouden.
Dat is bij onze woning uit 2012 ook. Maar vervolgens zit er een standaard bovenlicht boven de deur (enkel glas) en een dikte van 70mm wanden van een niet nader te noemen partij. Er zal hiermee vast worden voldaan aan de eisen vanuit het Bouwbesluit. Maar de eisen uit het Bouwbesluit zijn de minimale eisen waaraan het gebouw dient te voldoen. Het is een de opdrachtgever om hogere eisen te stellen, wat helaas niet veel gebeurt (kost meer).
Pagina: 1