Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1lanJB
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
Globaal probleem & vermoedens oorzaak:
Wanneer ik mijn speakers en computer tegelijk aan heb, storen mijn speakers een beetje. Wanneer ik een game aanslinger wordt de storing het echt ondragelijk.
Het probleem doet zich ook voor wanneer de PC helemaal niet mijn setup (mengpaneel/de speakers) aangesloten heb en ik bijvoorbeeld muziek via een aux kabel en mijn telefoon afspeel.
Dit probleem doet zich, een stuk erger, voor sinds ik verhuisd ben. Mijn setup bestaat uit het volgende:

Ik heb het vermoeden dat het probleem óf bij de output(s) van mijn pc ligt, of misschien is er iets met het stroomnet aan de hand.
...

Relevante hardware die ik gebruik...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  1. Overstappen naar andere kabels 2x 6.3mm Jack -> 6.3mm Jack, naar 2x 6.3mm Jack -> XLR
    Nieuwe AUX kabel
  2. Ik heb op internet rondgeneusd en kwam daar tegen dat er wellicht een storing op het stroomnet kan zijn wanneer je de apparaten (PC, speakers en mengpaneel) op dezelfde stekkerdoos aansluit. (kan het nu niet zo snel meer terugvinden)
    Ik heb zo goed als alle combinaties van stopcontacten geprobeerd (inclusief tegelijk stopcontacten in de keuken en andere kamers) om de verschillende apparaten op aan te sluiten. Echter blijft de storing altijd op dezelfde manier hoorbaar.
  3. Debug sessie ->
    • 1) GEEN ruis:
      Speaker 1 aan -> verbonden met mengpaneel
      Speaker 2 uit & NIET verbonden met netstroom -> NIET verbonden met mengpaneel
    • 2) GEEN ruis:
      Speaker 2 uit & NIET verbonden met netstroom -> WEL verbonden met mengpaneel
    • 3) WEL ruis:
      Speaker 2 uit & WEL verbonden met netstroom -> WEL verbonden met mengpaneel
    • Cases 1, 2 en 3 met speakers 1 en 2 omgedraaid -> zelfde resultaat
    • 4) WEL ruis (op koptelefoon):
      PC aansluiten op mengpaneel en koptelefoon aansluiten op mengpaneel
    Conclusie: mengpaneel er tussenuit proberen te halen.
  4. Mengpaneel tussenuit halen door de volgende kabel te proberen: 3.5mm Jack -> 2x XLR tussen output van pc en input van speakers. Test:
    • Muziek via de nieuwe afspelen vanaf mijn telefoon, tegelijk gamen op de pc = kraakheldere muziek.
    • Pc aansluiten op de kabel. Hels kabaal van de storing...
    • Conclusie: Speakers zijn prima in orde, maar probleem komt van PC of misschien toch stroomnet?
Tot slot kwam ik tijdens het opstellen van deze vraag kwam ik het volgende tegen bij de reviews van de speakers: pricewatch: Behringer TRUTH B2030A (Zwart)
Blijkbaar zijn de speakers gevoelig voor storingen op de ground? In de review staat: "Maargoed, met optische aansluiting is het opgelost".
Nu ben ik erg beniewd of dit in mijn geval ook "de oplossing" zal zijn.

Samengevat:
Ik heb nu al een hele tijd last van dit vervelende probleem en heb vanalles geprobeerd om het op te lossen. Zou het probleem opgelost kunnen worden door ook de optische aansluiting van mijn pc te gebruiken? En zo ja, hoe kan ik dan het beste/goedkoopste het signaal van mijn PC (Digitaal Optisch (S/PDIF)) naar de speakers (XLR of 6.3mm Jack) krijgen? Is het af te raden om hiervoor bijvoorbeeld converters voor te gebruiken, veroorzaken deze misschien ook weer ruis?

Ik zou heel erg geholpen zijn als iemand mij hiermee veder zou kunnen helpen.

Heel erg Bedankt alvast!

Beste antwoord (via M1lanJB op 06-12-2017 11:50)

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Korte antwoord: ja, door een optische aansluiting te gebruiken scheidt je de apparaten elektrisch en zou je storing weg moeten zijn. Een simpele DAC zou voldoende moeten zijn, bijv:
https://www.ebay.nl/itm/D...8e677c:g:tfUAAOSwhQhYx7q5
https://www.amazon.de/Fii...3&sr=8-1&keywords=FiiO+D3

Als je rechtstreeks van optisch naar XLR zou willen moet je wat dieper graven en je budget verhogen.

[ Voor 13% gewijzigd door wagenveld op 05-12-2017 16:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Korte antwoord: ja, door een optische aansluiting te gebruiken scheidt je de apparaten elektrisch en zou je storing weg moeten zijn. Een simpele DAC zou voldoende moeten zijn, bijv:
https://www.ebay.nl/itm/D...8e677c:g:tfUAAOSwhQhYx7q5
https://www.amazon.de/Fii...3&sr=8-1&keywords=FiiO+D3

Als je rechtstreeks van optisch naar XLR zou willen moet je wat dieper graven en je budget verhogen.

[ Voor 13% gewijzigd door wagenveld op 05-12-2017 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1lanJB
Thanks voor je antwoord!

Zou het gebruik van een 'simpele' DAC (duidelijk) hoorbaar zijn i.c.m. mijn monitor speakers? Aangezien deze blijkbaar zo gevoelig zijn.

Het scheelt natuurlijk al een hoop als het gepiep en gekraak opgelost kan worden met een DAC, maar ik zou natuurlijk nog wel een beetje fijn geluid over willen houden. Is er veel winst te behalen om bijvoorbeeld voor een iets duurder, van +-60 euro, exemplaar te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Als je nu je onboard geluid gewend bent dan ga je geen verschil merken. Sowieso is er weinig tot geen verschil tussen een ~20 euro DAC en een ~60 euro DAC, behalve misschien de kwaliteit van de voeding. Die FiiO is een prima keuze <100 euro en gebruikt USB voeding.
@joopv Ik weet niet zeker of dat hier voldoende gaat zijn, maar voor het geld kun je het altijd proberen ntrlk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1lanJB
Ik denk dat ik die FiiO DAC eens ga proberen dan!

Wel had ik het idee toen ik met de 3.5mm Jack -> 2x XLR kabel muziek afspeelde van mijn telefoon, het geluid beter was dan eerder. Maar misschien komt dat wel doordat er nu 0 ruis was, vergeleken met die stoorzender van een pc van mij ertussen. 8)7

Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik weet vrijwel zeker dat een ground loop isolator je probleem oplost.
Kun je eens een headsetje rechtstreeks op de geluidskaart aansluiten, en dan luisteren?

Die van bax-shop is relatief prijzig maar wel goed. Via DX.com en andere bronnen zijn goedkopere te krijgen

Om nou een andere DAC optisch aan te sluiten om een stoorprobleem op te lossen lijkt mij lichtelijk overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:04
Ik heb hetzelfde probleem gehad, zie mijn topic hier in audio. Probleem is inderdaad de elektrische koppeling met de pc. Uiteindelijk heb ik dan speakers aangeschaft met een optical in en dit gaat zoals verwacht perfect.
Wat voor storing is het precies? Echt een constante lage brom of meer een muizennest dat tekeer gaat?
Bij een 50hz brom is het namelijk meestal de voeding of een groundloop. Een groundloop isolator gaat dan wel werken. In het andere geval is er vaak sprake van EMI storing, bijvoorbeeld doordat de ingebouwde DAC in je moederbord storing krijgt van bijv. de videokaart. Wat ik al heb ondervonden is dat een groundloop dan niet werkt, de storing zit al in het signaal zelf en wordt gewoon doorgegeven. De DAC niet gebruiken en naar buiten verplaatsen door een externe DAC (dus ook zo'n optical naar tulp kastje) of door de optical rechtstreeks naar boxen te lussen werkt dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1lanJB
Ik heb een FiiO Taishan D03K gekocht en het probleem is eindelijk verholpen! Wel is de geluidskwaliteit iets minder geworden, minder lage tonen en iets minder helder geluid, maar dat is het zeker waard (op dit moment)!

Wel hoor ik nog hetzelfde gekraak als ik (blijkbaar) een van mijn speakers aansluit op hetzelfde stekkerblok als waar mijn PC en mengpaneel aan zit. Maar dat kan dus verholpen worden door die speaker in een andere stekkerdoos te prikken.

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423356

let op dat wanneer je een aux kabel in de behuizing van je computer steekt dat je dan niet gebruik maakt van de audiochip van je moederbord. je krijgt dan geluid van minder kwaliteit. om supremefx te gebruiken zoals je moederbord heeft moet je het altijd aansluiten aan de achterkant van je pc, direct aan de moederbord.
Pagina: 1