Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:46
Wij wonen sinds 2014 in het buitenland (Duitsland) en hebben al geruime tijd geleden de belastingaangifte gedaan over 2015.

Omdat we maar niets hoorden van de BD, hebben we regelmatig navraag gedaan naar de status en na verloop (en na de tip van een van de medewerkers daar) een klacht gestuurd. De meest recente (en blijkbaar vanuit de BD definitieve) update is dat zij zich nu beroepen op een termijn van 3 jaar (!) waarin zij de definitieve aanslag kunnen maken. We hebben het net nog eens nagevraagd en in ons geval zou de definitieve aanslag in December 2018 gereed zijn, we krijgen ook dan pas ons geld. De reden voor deze vertraging is volgens de medewerker een "capaciteitsprobleem".

Omdat het hier toch om een hoop geld gaat, vroeg ik me af of het mogelijk is om wat meer druk op de ketel te zetten in deze situatie en of een van de tweakers daar toevallig ervaring mee heeft. 3 jaar is namelijk echt schandalig lang. Als zij geld van mij willen zien mag ik dat meestal binnen 2 weken betalen :D :7.

Er zijn volgens mij meerdere mensen die in het buitenland wonen met dit probleem, maar op o.a. "het duitsland forum" heeft nog niemand een oplossing of andere tips.

Zie: https://www.rijksoverheid...ifte-door-belastingdienst

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nee hoor, andersom geldt in een aantal gevallen hetzelfde; je mag je inkomen en andere zaken ook "eens" in de 3 jaar berekenen/aangeven als dat beter uitkomt.

In het domste/langste geval kan er dus 6 jaar zitten tussen een aangifte en definitieve aanslag. Dat het om veel geld kan gaan, is het issue voor/van beide partijen.

Ter info: we leven bijna 2018 en je hebt "geruime tijd" geleden aangifte gedaan over 2015. Is dat april 2016 geweest of pas september 2017?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Mei of Juni 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Tja, ik snap dat het vervelend is maar ik kan me er wel iets bij voorstellen voor mensen die in het buitenland wonen. Als blijkt dat je toch niets terug krijgt kan de BD fluiten naar z'n centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:00
Ik werk deels in België en wacht ook nog op de definitieve aanslag. Alles wat afwijkt van de standaard aangifte ligt onderop een stapel bij de Belastingdienst.

Vorig jaar is het me bij toeval gelukt een voorlopige aanslag te krijgen voor 2015 waardoor ik het geld alvast kreeg uitbetaald. Het schijnt dat als je belt met de belastingdienst dat je dit voor elkaar kunt krijgen. Ik ben dat voor 2016 ook van plan, want het gaat vanwege aftrek dubbele belasting om een behoorlijke smak geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
emnich schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:15:
Tja, ik snap dat het vervelend is maar ik kan me er wel iets bij voorstellen voor mensen die in het buitenland wonen. Als blijkt dat je toch niets terug krijgt kan de BD fluiten naar z'n centen.
Tja,

We werken allebei gewoon in Nederland en hebben dus gewoon recht op allerlei zaken. 3 jaar ergens over doen slaat echt helemaal nergens op imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je geen voorlopige aanslag (teruggaaf) aangevraagd?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2017 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 jaar?

Ingevuld in mei 2016. dat is nu dus 1,5 jaar...

Je hebt na 30 april ingevuld dus sowieso al niet dat jaar meer een voorlopige aanslag zover dat al mogelijk was.

Overigens als ze er lang overdoen zit er vaak ook gewoon reken rente op en dat is dacht ik 4,5% dus een beter rendement krijg je bijna nergens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:17:
Ingevuld in mei 2016. dat is nu dus 1,5 jaar...

Je hebt na 30 april ingevuld dus sowieso al niet dat jaar meer een voorlopige aanslag zover dat al mogelijk was.
Was er wel uitstel aangevraagd want anders kan ik me wel voorstellen dat de BD een naheffing/boete goed moet uitrekenen ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oehh owjee... ja dat kan ook nog een rol gaan spelen.... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
Omdat we in het buitenland wonen kunnen we elk jaar pas op een later tijdstip aangifte doen. Documenten / applicaties worden pas later openbaar gemaakt, dus konden we nog niet eerder aangifte doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:44
Artikel 11 Algemene wet inzake rijksbelastingen schrijft dat voor de inspecteur 3 jaren heeft na het tijdstip waarop de belastingschuld is ontstaan. Indien uitstel is verleend worden die 3 jaren nog verlengd met het aantal maanden dat uitstel is verleend.

Het is vervelend, maar de Belastingdienst doet formeel niets verkeerd.

Interpolis, glashelder!

Pagina: 1