Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!
Wel lezen he, aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move OH -> CAA
Verder inhoudelijk:
Waarom ben je Cherry reds exact zat? Ik vind de blues niet echt voor de hand liggend als alternatief.
Drie verschillen:
45cN (red) vs 50cN (blue) activatiedruk (minst relevante verschil)
linear (red) vs tactile (blue)
stil (red) vs clicky (blue)
Over blues
wordt gezegd:
Blue switches are favoured by typists due to their tactile bump and audible click, but can be less suitable for gaming as the weighting is relatively high – 50 cN – and it is a bit harder to double tap, as the release point is above the actuation point.
Het ligt dus niet voor de hand om reds met blues te vervangen tenzij je vroeger FPS-gaming deed en nu vooral texten typt
Het lijkt me verstandiger om te focussen op de drie zaken waarin deze (en trouwens alle andere) Cherry switches verschillen en te kijken wat nu minder gaat en wat je liever wilt. Als ik je eisen zie ben je zowel een gamer als iemand die veel typt. Dan heb je IMHO twee opties:
1) neem een compromis tussen de twee, waarbij brown vaak de beste compromis genoemd wordt
en ook een goede typ-only keuze is in een kantoortuin, m'n collega's zouden me vermoorden als ik blues had of nog erger m'n dreigement om een keer een gereviseerde IBM Type M op te vissen waarmaak
2) geen compromissen, neem twee. Oftewel eentje met bijv reds en macros voor gaming, en een tweede met blues voor het typwerk - dat kan gelijk een minder bling-bling model met betere ergonomie zijn. Hoeft niet eens duurder te zijn in totaal omdat je bij een compromis vaak een high-end monster met erg veel toeters en bellen moet nemen...
Iig eerst je eisen scherp krijgen, dan switches kiezen en pas als dat allemaal helder is op basis daarvan gaan vissen naar een keyboard.