Toon posts:

xDSL via analoge data huurlijnen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb begrepen dat het mogelijk is om DSL te draaien via "doodgewone" analoge huurlijnen van KPN, die zijn VEEEL goedkoper dan de digitale variant, maar halen officieel maar 2400 bps en onofficieel max. 36k6 bps. In feite is zo'n huurlijn nix anders dan een telefoonverbinding die dag en nacht open staat.. alleen 56k6 kun je er niet op draaien, omdat dat speciale eigenschappen van je telefooncentrale gebruikt.

Nu zou ik willen weten of een van jullie hier toevallig ervaring mee heeft en welke aparatuur je daarvoor nodig hebt.. met een ADSL modem aan bijde kanten zal het wellicht niet zomaar lukken denk ik...

Ik woon in een onbebreedband gebied van Nederland.. echter, mijn werk ligt zo'n 5 KM verder op.. als ik daar een redelijke verbinding heen kan leggen dan heb ik voor "maar" fl. 250 piek per maand breedband Internet, nog steeds goedkoper dan nu...

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Dit kan niet. De inbelverbiding die jij gebruikt (lees de analoge lijn die jij gebruikt) gaat naar de centrale in jouw woongebied. Vanaf daar word jouw analoge banbreedte gewoon als analoog stukje van 33k6 op de lijn gezet die naar de centrale van je werk gaat.

Het kan WEL als de centrale in jouw buurt voorzien is van DSL apperatuur (en de centrale van je werk ook). Er bestaan officieel geen abonnementen voor zo'n contructie (DSL naar DSL modem) maar het is technisch mogelijk.

Maar ja, waarom zou je zo'n constructie nemen als beide centrales voorzien zijn... kun je beter meteen op het internet gaan zitten :) Hoef je ook niet door de firewall heen van je werk...

Voor een analoge modem verbinding werkt het nog steeds wel, dus als je alleen met die hoge telefoonkosten zit is het een optie.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Topicstarter
Naaauww.. ik weet niet.. ik heb het gevoel dat het wel kan ;) Hoezo? Een lokale provider vertelde mij voorkort dat het mogelijk was... maar praktijkvoorbeelden hadden ze nog niet.

Bij ADSL wordt welliswaar speciale apparatuur geinstalleerd, maar de lijn van jouw naar de centrale is in feite gewoon een koperlijntje waar wat meer data overheen wordt gemoduleerd dan alleen spraak.

Als ze die lijn dus gewoon doorlussen en de totale afstand is niet groter dan een KM of 5, dan zou je dus in feite gewoon hetzelfde signaal als ADSL kunnen moduleren over die lijn? Of niet? Tenzij de kwaliteit van de lijn te slecht is of KPN het gewoon tegengaat door bepaalde frequentiebanden niet door te sturen.

Ik hoef niet door een firewall.. ik kan gewoon inbellen bij mij op het werk wanneer ik dat wil (zelf voor gezorgd ;), maar dat helpt mij niet af van mijn telefoontikken... Een 33k6 verbindinkje is niet echt geweldig, maar zou wel voldoende zijn, die huurlijn gaat er dus toch komen.. alleen zou het natuurlijk tof zijn als ik er DSL over heen zou kunnen draaien --> de enige in het koedorp met breedband intternet ;)

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 17:41

qless

...vraag maar...

Technisch mogelijk, echter KPN levert analoge verbindingen niet meer (of liever niet), en er zit een frequentie filter op (zodat DSL niet mogelijk is)

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
dan maak je toch een call-back verbinding ?? dual-isdn ofzow.
is dta niet goed dan ?

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm.. denk dat mijn baas me ervan langs gaat geven als hij de telefoonrekening krijgt... ISDN callback o.i.d. heb ik het al over gehad, helaas, zit er niet in. Uiteindelijk ben je met een huurlijn zelfs goedkoper uit volgens mij.

Ik heb KPN vanmiddag nog gebeld, ze leveren nog analoog, alhoewel ze je non-stop digitaal aan proberen te smeren.

Als dat klopt met die filter, dan vindt ik dat wel een beetje een rotstreek, niet waar? Maargoed, met ADSL technieken zou je snel 2 MBit/s kunnen halen (flat rate) met een lijntje van 230 piek per maand... Hetzelfde kost je bij KPN snel fl. 7000 per maand! (Plus hetzelfde als eenmalige installatie kosten) Eenduidig het bewijs dat die Digistream lijnen van KPN gewoon absurd duur zijn!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 17:41

qless

...vraag maar...

Digistream verbindingen zijn niet alleen zo duur vanwege snelheid maar juist vanwege de garanties op uptime (die is gewoon erg goed!), maar inderdaad het zou wel goedkoper kunnen

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Vroeger (voor de zomer van 2000) was het inderdaad mogelijk om 2 DSL modems aan een analoge huurlijn te hangen, mits beide lijnen aan dezelfde nummercentrale zitten. Nu zet KPN lijnfilters op je analoge huurlijn, zodat je alleen de 'normale' frequenties kunt gebruiken, zodat je lijn alleen geschikt is voor voice of normaal modemverkeer. Meer info kun je waarschijnlijk wel op een specificatiesheet van KPN vinden, of neem contact op met hun helpdesk.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie info.. dan weet ik dat ik in ieder geval niet op jacht hoef te gaan naar twee ADSL modems om te testen (alhoewel ik dat toch niet kan laten bevrees ik ;) )

Ik denk dat ik toch maar voor zo'n vette 36k6 verbinding ga ;) .. ik bedoel, haal nu ook zelden of nooit meer dan 4 kb/s en dok daar toch wel snel zo'n 300 piek per maand (ik probeer mijn online tijd wat te beperken...). Ik weet dat KPN het met tegenzin gaat aansluiten hier... wat? Annaloog? Ik weet ook dat digistream redelijk betrouwbaar is (nah.. valt wel mee trouwens.. heb er zelf twee jaar achter gezeten, soms moet je die knuppels wel ff wakkerschudden bij de KPN en ff duidelijk maken wat een SLA is... maarja, waar heb je dat niet he).

Maar ik kan er wel tegen als "het internet" er voor een uurtje uit ligt.. dus digistream betrouwbaarheid hoeft voor mij niet.. doe mij maar wat goedkoper 8-) (toch vet he.. zo'n smiley met zonnebril).

• maartena
Kun je niet beter DEMON 24 Connect nemen a 525 piek per maand? Een 24-uurs internet verbinding op 64 kbit/s, en je bent ook niet meer afhankelijk van de vuurmuur op je werk.

Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Ik denk dat ik toch maar voor zo'n vette 36k6 verbinding ga ;) .. ik bedoel, haal nu ook zelden of nooit meer dan 4 kb/s en dok daar toch wel snel zo'n 300 piek per maand
Als de plek waar je LL aan hangt binnen dezelfde centrale ligt kun je wellicht eens proberen met twee crocus modems te spelen aan weerszijden, ik ken mensen die hebben al een aantal jaar 2mbit op deze manier, het kan ALLEEN als je binnen dezelfde centrale zit omdat de KPN daar vaak/meestal niet gebruik maakt van de filtertjes, er is natuurlijk geen garantie op te geven, maar als het werkt :)

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n demon Internet verbindingkje is wel ffkes meer dan 2 maal zo duur...

Thuis overleef ik het ook wel met wat minder bandbreedte.. wat surfen en wat telnetten/ssh-en.. da's alles wat ik nodig heb.

We zitten helaas niet op dezelfde nummer centrale (ik bevrees dat de communicatie tussen de nummercentrales uit glas bestaat; digitaal, vandaar zal het zeker niet mogelijk zijn).. maar kan het evengoed nog wel eens proberen als ik wat ADSL apparatuur kan lenen van iemand. Wat ik me alleen afvraag.. 2 ADSL modems aan elkaar koppelen via een standaard PTT/KPN koperdraadje.. snappen die dingen dat wel? Dat zou de primaire voorwaarde zijn denk ik.

• maartena
Op donderdag 12 juli 2001 12:39 schreef griebels het volgende:
Zo'n demon Internet verbindingkje is wel ffkes meer dan 2 maal zo duur...
Mischien. Maar je kunt het dan wel vanaf overal in het land gebruiken, dus ook als je toevallig een weekend weg bent, of gaat verhuizen. De verhuiskosten die KPN rekend voor het verhuiskosten zijn ook niet mis.

Bovendien heb je die verbinding totaal in eigen hand. Je kunt bijv. waarschijnlijk niet echt gemakkelijk een eigen server draaien, omdat er nog een firewall tussen zit die op je werk staat. (Tenminste, ik neem aan dat die er is). Ik zou in dat geval liever wat meer betalen, dan heb je compleet eigen controle over die lijn. Ik weet natuurlijk niet hoe de router/firewall bij julie op de zaak werkt, maar ik NEEM aan dat er e.e.a. aan beveiliging wordt gedaan (anders wil ik wel even weten waar je werkt }) }) ) en dat kan voor sommige applicaties (irc (dcc), icq, online games) nog wel eens lastig zijn. Sommige firewalls blokkeren ook java/activex, en dan werkt Windows Update ook niet goed.

Daarnaast is het dubbel zo snel. 64 kbit/s werkt toch een stuk lekkerder. Ik moet heel eerlijk zeggen dat zo'n analoge huurlijn meer klinkt als een "ik-ben-wanhopig-verslaafd" oplossing....

Het lijkt mij alleen maar nadelen hebben, zo'n analoge huurlijn.
maar kan het evengoed nog wel eens proberen als ik wat ADSL apparatuur kan lenen van iemand. Wat ik me alleen afvraag.. 2 ADSL modems aan elkaar koppelen via een standaard PTT/KPN koperdraadje.. snappen die dingen dat wel? Dat zou de primaire voorwaarde zijn denk ik.
Waarom zou je dat willen testen als de KPN de frequenties die benodigd zijn voor ADSL eruit filtert? In principe kan het werken, via een koperdraadje, ware het niet dat de KPN het niet toestaat. Of wou je zelf 5 kilometer koper trekken >:)

Trouwens, het zou heel goed kunnen dat er op dergelijke huurlijnen ook nog e.e.a. van datalimiet opzit, maar dat weet ik niet zeker. Ik las daarover iets bij pine.nl, maar dat zou ook wel eens de provider kunnen zijn, en niet zo zeer de KPN.

Hou je er wel rekening mee dat je ZELF die modems moet kopen? En de KPN stelt hier geloof ik wel bepaalde eissen aan, dus de goedkoopste modems zullen het niet worden denk ik.....

Ik betwijfel in ieder geval of het een verstandige investering is.... Je zou ook nog eens kunnen besluiten om ergens anders te gaan werken. (Of je baas "overtuigd" je dat dat het beste is }) )

Er schijnen trouwens deze zomer nog meer oplossingen a-la demon te komen, en ook voor analoge modems. Mischien toch nog een paar maandjes wachten?

Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Je moet er natuurlijk wel bij bedenken dat een 'normale' ADSL verbinding van je huis tot de centrale loopt, en daar afgeplitst wordt van het telefoonsignaal, dat verder het telefoonnet ingaat.
Wat jij wilt (ADSL op een analoge vaste lijn) kan dus alleen als in de central het ADSL signaal van het signaal wordt afgesplitst en naar het KPN ADSL netwerk geleid. (De analoge leased-line verbinding loopt verder via het telefoonnet, wat zelf niet geschikt is voor ADSL)
Aan twee kanten van die lijn zelf ADSL apparatuur plaatsen kun je dus helaas vergeten.

Verwijderd

Topicstarter
Als het gaat om het feit of ik verslaafd ben.. hmm.. ik heb van mid. 1998 tot dec. 2000 een vaste Internet verbinding gehad (toen zat het bedrijf waar ik nu nog steeds werk nog aan de overkant). Op den duur begin je er toch wel aan te wennen, aan zo'n vaste verbining. Dat bedrijf is inmiddels verhuisd naar een fatsoenlijk kantoor.. Ik heb zelf ook wat servertjes hier staan waar ik wat zooi op draai dus ik ben heeel graag 24 uur per dag online...

Er is ook een kans dat ik binnenkort maar ga verhuizen naar Eindhoven (studeer blijkbaar ook nog aan de TU/e zo nu en dan ;) )... De meeste zooi die ik voor mijn werk doe, doe ik toch online... vandaar dat het niet zoveel boeit waar ik werk (en ik zou nog liever vanaf thuis werken).

Mijn tel. rekening is momenteel zo'n 300 piek per maand.. dus zo'n 600 piek per 2 maanden (goh.. ik kan goed rekenen). Da's nog wat te weining voor een digistream lijn, ik krijg die elende ook niet terug van mijn baas (zijn stelling: had je maar op de zaak moeten komen werken... grrr.. maarja.. een beetje gelijk heeft ie wel helaas).

DigiStream is onbetaalbaar voor mij, echter, annaloog lijntje is wel te doen (eenmalig zo'n 700 piek en daarnaa zo'n 200 piek per maand (BTW praten we niet over.. die trekken we wel af ;) ) Enige probleem probleem: lage snelheid. Volgens de specs van KPN kun je er gewoon een eigen huis, tuin en keuken modem op aansluiten (alleen baseband modems natuurlijk niet.. die hebben ze fijn geblockt :( ).

De constructie op mijn werk is redelijk eenvoudig...

provider uplink <--> router <--> webservers | klanten (medebewonders) | ISDN dialin (voor werknemertjes zoal ik) | firewall (Office LAN) | Evt. huurlijn naar mij ;)

Ik heb die zooi voor een groot deel zelf aangelegd en geconfigd (uren lang patch kabels trekken aansluiten.. hel).. dus ik kom ook wel door de firewall als ik wil >:).. Tevens is er nog de mogelijkheid om via VPN door de vuurmuur heen te prikken, maar de office lan is toch niet zo interessant voor mij...

Uit veiligheidsoverwegingen ga ik toch maar niet vertellen waar ik werk ;) er staan nog twee NT servertjes in het netwerk, die wil ik liever nog heel houden... ikke niet zo veel verstand van NT dus die dingen staan wagenwijd open ben ik bang (alleen op poort 21 en 80 inmiddels).

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op donderdag 12 juli 2001 13:42 schreef Operations het volgende:
Je moet er natuurlijk wel bij bedenken dat een 'normale' ADSL verbinding van je huis tot de centrale loopt, en daar afgeplitst wordt van het telefoonsignaal, dat verder het telefoonnet ingaat.
Wat jij wilt (ADSL op een analoge vaste lijn) kan dus alleen als in de central het ADSL signaal van het signaal wordt afgesplitst en naar het KPN ADSL netwerk geleid. (De analoge leased-line verbinding loopt verder via het telefoonnet, wat zelf niet geschikt is voor ADSL)
Aan twee kanten van die lijn zelf ADSL apparatuur plaatsen kun je dus helaas vergeten.
Wat bedoel je hiermee? Als hij 2 DSL modems neer wil zetten, zou dat gewoon zonder het KPN ADSL-netwerkje kunnen, mits er geen filter tussen zit (die er wel zit). Hij vraagt namelijk niet naar een ADSL-connectie naar een DSLAM in de KPN centrale (die er ook niet is, want anders had hij wel gewoon een ADSL-aanbod van bijv. Mxstream ofzo genomen).

Ik geloof dat je je argumentatie nog even door moet lezen :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

Op donderdag 12 juli 2001 15:43 schreef bramvrzt het volgende:

[..]

Wat bedoel je hiermee? Als hij 2 DSL modems neer wil zetten, zou dat gewoon zonder het KPN ADSL-netwerkje kunnen, mits er geen filter tussen zit (die er wel zit). Hij vraagt namelijk niet naar een ADSL-connectie naar een DSLAM in de KPN centrale (die er ook niet is, want anders had hij wel gewoon een ADSL-aanbod van bijv. Mxstream ofzo genomen).

Ik geloof dat je je argumentatie nog even door moet lezen :)
Er zit altijd een filter tussen. In de centrale wordt het signaal gefilterd, gedigitaliseerd en met nog honderden (duizenden?) vaste en kies verbindingen in een vezeltje gepompt naar de centrale verderop (of waar het dan ook heen moet). Wat ik bedoel te zeggen dat een mxstream verbinding niet via dat telefoonnet loopt. 2 adsl modems verbinden via een vaste analoge gaat dus niet werken, aangezien die modems frequenties gebruiken buiten het deel dat door het telefoonnet getransporteerd wordt.

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Wat ik me nu afvraag. Kun je twee alcatel speedtouch home modems naar elkaar aansluiten en zo ja hoe doe je dat ? Cross-link tel kabel ?

Ik heb nog iets gevonden. http://www.nettonettech.com/solutions/point-to-point/

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Pagina: 1