Merkwaardig probleem: PC geeft nog maar zelden beeld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritomos
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 12:36
Ha tweakers, ik heb nogal een merkwaardig probleem. Ik heb laatst een nieuwe harde schijf geïnstalleerd en gelijk even de boel stofvrij gemaakt met perslucht. De schijf bleek helaas defect en heb ik teruggestuurd maar daarna begonnen de echte problemen. De PC geeft nu nog maar zelden beeld door aan de monitor. Ik moet de computer bijzonder vaak hard resetten voordat ik beeld krijg. Vanochtend lukte het helemaal niet en zojuist na een poging of 10. Het klinkt alsof de PC normaal opstart. Geen piepjes of foutmeldingen van het moederbord. Het lijkt simpelweg alsof er geen video signaal wordt doorgegeven. Als er eenmaal wel beeld is, werkt alles gewoon perfect.

Wat heb ik al geprobeerd:
  • Videokaart verwijderd en de monitor aangesloten op integrated graphics: zelfde probleem
  • Andere monitor, tv, hdmi kabels, vga/dvi kabels geprobeerd zonder succes
  • Moederbord gereset
  • Nagelopen of alle kabels nog wel goed aangesloten zijn
  • Harde schijven ontkoppeld, ram stripje verwijderd etc
  • Drivers opgeschoond
Heeft iemand nog suggesties? Of is mijn moederbord en/of cpu simpelweg defect aan het gaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI Z77A-G45€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 316,65€ 316,65
1Seagate Barracuda Compute 3,5", 4TB€ 99,90€ 99,90
1Corsair Carbide 200R Closed€ 59,-€ 59,-
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 74,50€ 74,50
1Cooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 0,-€ 0,-

[ Voor 33% gewijzigd door Fritomos op 05-12-2017 12:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Geef de rest van je systeem ook eens. Wellicht verberg je nu dat je een brakke voeding hebt terwijl iedereen nu afgaat op je moederbord en cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-10 22:12
De rest van je systeem?

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritomos
br00ky schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:32:
Geef de rest van je systeem ook eens. Wellicht verberg je nu dat je een brakke voeding hebt terwijl iedereen nu afgaat op je moederbord en cpu.
Ik heb het lijstje even uitgebreid bovenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:38
NVM niet goed gekeken🙈

Heb je toevallig het bios misschien al geüpdate naar de laatste versie ?

[ Voor 142% gewijzigd door freaky35 op 05-12-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burrfoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 13:49
Voeding... 75% zeker. Een kennis had dezelfde voeding en een hoop ge-etter met zijn videokaart na een aantal maanden prima te hebben gewerkt.
Uiteindelijk zijn PC naar een hardware-boer gebracht omdat hij er zelf niet uitkwam (verschillende voedingen van CM geprobeerd en geen verschil) en met een ander merk voeding (Seasonic) was zijn probleem opgelost..

[ Voor 1% gewijzigd door burrfoot op 05-12-2017 16:11 . Reden: merk voeding met oplossing ]

"if you can't fix it with a hammer, try a bigger hammer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fritomos
Bedankt voor de suggesties. Ik weet niet of het verstandig is een bios update uit te voeren met een mogelijk brak moederbord.

Ik heb zojuist een andere voeding geprobeerd en het probleem blijft hetzelfde. Ik heb nu wel een manier gevonden om altijd beeld te krijgen na de eerste poging. Als ik een Clear CMOS uitvoer voor het opstarten, komt gegarandeerd na een minuut een POST in beeld waarna ik met F2 gewoon de PC kan starten. Een waardeloze oplossing natuurlijk omdat ik steeds het batterijtje er moet uitwippen.

Als de pc eenmaal start werkt deze gewoon perfect dus dit is een beetje frustrerend. Alle benchmarks, temperaturen etc. zijn nog in orde. Ook een herstart werkt altijd perfect zodra er eenmaal beeld is geweest.
Iemand anders nog suggesties?
Pagina: 1