Zijn refresh rate en scherm grootte aan elkaar gekoppeld?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:51
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe tv voor mijn ouders. Zij vinden rond de 40 inch een mooi formaat, maar dit formaat zie ik vrijwel nergens in 100 Herz. Alleen bij grotere schermen zie ik 100 Herz. Zijn Herz en scherm grootte met elkaar gekoppeld? Lijkt mij niet maar ik vind het zo vreemd dat bijna alle 'kleinere' schermen 50 Hz zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-10 06:10
Het is allemaal 50Hz. 100 word alleen behaald met bepaalde trucjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:12

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb laatst ook gekeken naar 40" schermen en ze zijn een stuk schaarser en duurder dan een jaar of 3 geleden. Mijn indruk is dat er weinig markt voor blijkt te zijn aangezien fabrikanten allemaal net iets groter maken. Als je namelijk op 42" gaat zoeken is er ineens meer keus en ook een hoop meer voor minder geld.

Dit beantwoordt je vraag niet, van de techniek heb ik niet zoveel verstand. 100Hz bestaat echter voor elk formaat en volgens mij is het voornamelijk afhankelijk van de gebruikte schermtechniek en de processorkracht van de tv.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:32:
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe tv voor mijn ouders. Zij vinden rond de 40 inch een mooi formaat, maar dit formaat zie ik vrijwel nergens in 100 Herz. Alleen bij grotere schermen zie ik 100 Herz. Zijn Herz en scherm grootte met elkaar gekoppeld? Lijkt mij niet maar ik vind het zo vreemd dat bijna alle 'kleinere' schermen 50 Hz zijn.
Dit heeft ermee te maken dat de vraag vanuit de consument is verschoven naar grotere tv formaten. Waar een aantal jaar geleden rond de 40'' nog het meest gangbare/ verkochte formaat was is dat tegenwoordig 49-55'. Hier spelen de fabrikanten op in en besteden minder aandacht aan de kleinere formaat tv's.

Een bijkomend voordeel is dat de huidige tv's een dunne bezel hebben, hierdoor beschikken zij over een groter beeldoppervlak maar is de gehele omvang van de tv net zo groot als een tv van 1 of 2 maten kleiner met een dikke bezel.

Jullie zouden eventueel een 49'' tv kunnen overwegen, hierbij heb je wel een ruimere keus met 100Hz tv's.
De pricewatch: Sony KD-49XE9005 Zwart is de beste tv in het 49'' segment. Deze tv is momenteel in de aanbieding bij Smits in Arnhem voor € 1029,- waar nog 100 euro cashback vanaf gaat via Sony.
WEBGAMING schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:27:
Het is allemaal 50Hz. 100 word alleen behaald met bepaalde trucjes.
Dit is niet waar. Er zijn ook tv's te koop met een native 100/120Hz paneel. Waar jij het over hebt is op softwarematige wijze de aantal Hz verhogen, denk bijv. aan 800Hz. Dit wordt idd doormiddel van software tructjes behaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:21

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Volgens mij zijn de Viera TX toestellen van Panasonic allemaal 100hz, die gaan tot 40inch.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Maar hebben we het over native of interpolation?

pricewatch: Sony KD-43XE7096 Zwart laat ook maar 50Hz zien maar als je de handleiding pakt (of de vergelijkingspagina van Sony zelf), zijn er in die serie 700xx een twaalftal toestellen welke middels de beeldprocessor 50 / 100 / 200 / 400 geinterpoleerd hebben.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Freshouttheoven schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:06:

[...]

Dit is niet waar. Er zijn ook tv's te koop met een native 100/120Hz paneel. Waar jij het over hebt is op softwarematige wijze de aantal Hz verhogen, denk bijv. aan 800Hz. Dit wordt idd doormiddel van software tructjes behaald.
Ook dit is incorrect.

Het beeldinterpolatie-algoritme gaat hand in hand met de paneelfrequentie. Die 800 "Hz" waarover jij spreekt, is slechts marketing. Daarover heb ik uitgebreid in mijn blog geschreven: Dimens: Frame Rates en Geoptimaliseerde Frame Rates
SinergyX schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:13:
Volgens mij zijn de Viera TX toestellen van Panasonic allemaal 100hz, die gaan tot 40inch.
Viera (afkorting voor Visual Era) is niet veel meer dan een marketingnaam voor de televisies van Panasonic waarbij de TX voor Television (T) Europa (X) staat. Zij zijn ook te verkrijgen in formaten groter dan 40" en pas vanaf de EX730-series 100/120Hz.
MAX3400 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:16:
Maar hebben we het over native of interpolation?

pricewatch: Sony KD-43XE7096 Zwart laat ook maar 50Hz zien maar als je de handleiding pakt (of de vergelijkingspagina van Sony zelf), zijn er in die serie 700xx een twaalftal toestellen welke middels de beeldprocessor 50 / 100 / 200 / 400 geinterpoleerd hebben.
Dat is dus slechts de marketing waarover je spreekt, niet het beeldinterpolatie-algoritme. Dat marketingcijfer zegt niets over de daadwerkelijke beeldkwaliteit en kan geheel overgeslagen worden aangezien je er niets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dimens schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:35:
[...]

Dat is dus slechts de marketing waarover je spreekt, niet het beeldinterpolatie-algoritme. Dat marketingcijfer zegt niets over de daadwerkelijke beeldkwaliteit en kan geheel overgeslagen worden aangezien je er niets aan hebt.
2 dingen: Sony benoemt het tenminste welke interpolatie per type bekend is. Dit in tegenstelling tot veel andere fabrikanten waar je veel verder/dieper moet zoeken. Daarnaast, maar dat is een observatie: waar in de topicstart wordt er gevraagd naar "kwalitatief hoogwaardige 100Hz+ panelen"?

Er komt voor elke consument een afweging wanneer techniek & marketing prijstechnisch niet meer interessant worden en "dus" kopen we allemaal weer de TV uit de folder van de grote rode winkel.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
MAX3400 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:37:
[...]

2 dingen: Sony benoemt het tenminste welke interpolatie per type bekend is. Dit in tegenstelling tot veel andere fabrikanten waar je veel verder/dieper moet zoeken.
Sony benoemt de frequentie van het paneel. Maar MotionFlow XR is slechts een marketingterm en heeft geen (volledig) betrekking op het beeldinterpolatie-algoritme. Het is onduidelijk waaruit dit getal is opgebouwd en heeft daarmee ook geen enkele waarde.
Daarnaast, maar dat is een observatie: waar in de topicstart wordt er gevraagd naar "kwalitatief hoogwaardige 100Hz+ panelen"?
Het lijkt mij vrij duidelijk dat hier gezocht wordt naar een televisie met een 100Hz paneel op 40" en niet naar een televisie van dit formaat waar met marketingtermen een cijfer aan gehangen wordt dat verder geen kwaliteitskenmerken heeft en daarmee geclassificeerd zou kunnen worden als 100Hz+ - wat het niet doet.

Zou dat wel het geval zijn, zouden er voldoende 40" LCD-televisies gevonden kunnen worden die volgens deze marketingtermen 100Hz+ zouden zijn.
Pagina: 1