Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:32:
Beste Tweakers,
Ik ben op zoek naar een nieuwe tv voor mijn ouders. Zij vinden rond de 40 inch een mooi formaat, maar dit formaat zie ik vrijwel nergens in 100 Herz. Alleen bij grotere schermen zie ik 100 Herz. Zijn Herz en scherm grootte met elkaar gekoppeld? Lijkt mij niet maar ik vind het zo vreemd dat bijna alle 'kleinere' schermen 50 Hz zijn.
Dit heeft ermee te maken dat de vraag vanuit de consument is verschoven naar grotere tv formaten. Waar een aantal jaar geleden rond de 40'' nog het meest gangbare/ verkochte formaat was is dat tegenwoordig 49-55'. Hier spelen de fabrikanten op in en besteden minder aandacht aan de kleinere formaat tv's.
Een bijkomend voordeel is dat de huidige tv's een dunne bezel hebben, hierdoor beschikken zij over een groter beeldoppervlak maar is de gehele omvang van de tv net zo groot als een tv van 1 of 2 maten kleiner met een dikke bezel.
Jullie zouden eventueel een 49'' tv kunnen overwegen, hierbij heb je wel een ruimere keus met 100Hz tv's.
De
pricewatch: Sony KD-49XE9005 Zwart is de beste tv in het 49'' segment. Deze tv is momenteel in de aanbieding bij Smits in Arnhem voor € 1029,- waar nog 100 euro cashback vanaf gaat via Sony.
Dit is niet waar. Er zijn ook tv's te koop met een native 100/120Hz paneel.
Waar jij het over hebt is op softwarematige wijze de aantal Hz verhogen, denk bijv. aan 800Hz. Dit wordt idd doormiddel van software tructjes behaald.