Gasgevelkachel gaat telkens uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:59
Nu het wat kouder wordt had ik bedacht om de kachel in de garage eens aan te steken (voor het eerst sinds ik de woning/garage heb)

na het openen van de gaskraan ontbrande de waakvlam vrij goed echter denk ik dat de kachel jaren niet gebruikt is daar het een paar minuten duurde voor de waakvlam stabiel brandde, nu blijft hij wel gewoon steady branden.

op het moment dat ik de kachel aan doen ontsteekt de kachel van rechts naar links, echter gaat hij binnen 2 minuten van rechts naar links ook weer uit totdat het thermokoppel de kachel uit voorzorg uitschakelt.

Nu zie ik verder buiten de kap niet echt mogelijkheden om de kachel verder te openen en schoon te maken. en van de muur afhalen lijkt me wat lastig omdat er een gasleiding aan vast zit.

Mijn eerste gedachte was namelijk de brander is erg vies en moet schoongemaakt worden, of de geveldoorvoer naar buiten zit verstopt. Maar ik ben er nog niet zelf aanbegonnen omdat het toch gas is en daar heb ik nog nooit zelf onderhouden :X

dus iemand ervaring hiermee, of gewoon een bedrijf bellen? (of beunhaas :+ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thrilseeka
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2024

Thrilseeka

Woef Woef.

Reloader schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:20:

There is no sadder sight than a young pessimist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Reparatie zal wel net zo duur zijn als een nieuwe. Als je de kap eraf haalt kun je toch overal bijna bij ? Uit elkaar halen , schoonmaken en weer in elkaar zetten.

Een gevelkachel is trouwens een geniaal stukje techniek die je met goed afstellen een hoger rendement kunt laten halen dan een moderne hr-ketel.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:18

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Reloader schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:20:

ik kan me vorstellen dat als het misgaat het voor de (brand)verzekering een issue zal zijn of een bepaald apparaat onderhouden is door een bedrijf dat hiervoor ook een garantie en certificaat afgeeft of niet...
Wat dat betreft zou ik je afraden het zelf te doen of een beunhaas ervoor te vragen, maar de officiele weg volgen.

Zijn toch behoorljke consequenties en kosten die kunnen optreden _als_ het misgaat

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
RM-rf schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:33:
[...]

ik kan me vorstellen dat als het misgaat het voor de (brand)verzekering een issue zal zijn of een bepaald apparaat onderhouden is door een bedrijf dat hiervoor ook een garantie en certificaat afgeeft of niet...
Wat dat betreft zou ik je afraden het zelf te doen of een beunhaas ervoor te vragen, maar de officiele weg volgen.

Zijn toch behoorljke consequenties en kosten die kunnen optreden _als_ het misgaat
point taken, maar moet ook wel afwegen tegen de kosten, de kachel wordt namelijk niet vaak gebruikt, alleen ben ik nu wat aan het klussen in de garage en dan is het wel lekker als het aankan. lokale bedrijven rekenen al 50 euro voorrijkosten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Het is natuurlijk maar een heel simpele techniek wat je allemaal zelf prima kunt doen. Niet zo bang zijn voor brand zo gevaarlijk is het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:06
Klinkt als lucht te kort. Ik had in mijn oude huis ook een gevel kachel met dezelfde symptomen. De muurdoorvoer bleek nogal scheef te zitten waardoor ie valse lucht aanzoog en dus te weinig zuurstof kreeg. Je kan proberen de kachel iets hoger (dat was bij mij het geval) te tillen (2-3 cm) en kijken of ie het dan beter doet. Ook als je hem bijvoorbeeld op de lage stand zet eens kijken of ie dan wel blijft branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Reloader schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:36:
[...]

point taken, maar moet ook wel afwegen tegen de kosten, de kachel wordt namelijk niet vaak gebruikt, alleen ben ik nu wat aan het klussen in de garage en dan is het wel lekker als het aankan. lokale bedrijven rekenen al 50 euro voorrijkosten 8)7
Als je hem alleen gebruikt als je in de ruimte bent dan draai je de gaskraan voor de zekerheid toch dicht wanneer je er niet bij bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
dat doe ik sowieso al ja, nu staat die altijd dicht want de kachel brand toch niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou om te beginnen even een CO-melder ophangen niet al te ver van dat ding...

Verder zou ik in dit soort situaties gewoon wat informatie inwinnen over het apparaat en dan zelf even kijken hoe ver je komt. Mocht het heel erg zijn, dan bespaar je zo toch wat geld. Als het dan 'klaar' is zou je nog even een algemene controle kunnen laten doen zodat er alsnog een erkend bedrijf bij betrokken is.

Als je een ongelooflijke prutser bent, zal ik er maar niet aan beginnen trouwens. Niet iedereen is in staat om vanuit niets een apparaat te demonteren.zonder van alles te slopen.

Ik vraag mij wel af wat voor grafding dat is? Wil je een foto posten toevallig?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2017 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

handleiding zoeken van de kachel en ding voorzichtig uit elkaar halen.... denk aan pakkingen enzo ( asbest...)

luchttoevoer en spoeier(s) schoonmaken..

Ding weer in elkaar zetten (let op pakkingen) en testen... vlammen moeten mooi blauw zijn.. zonder gele randen... eventueel kun je de voordruk nog wat aanpassen op het gasblok.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
@Reloader Je kunt inderdaad eerst eens even iemand vragen die er wel sjoegel van heeft voor hoe en wat, en anders kun je evt. ook kijken naar wat anders zoals bv. een oliebad-radiator, die warmen naar mijn mening ook vlot een ruimte op en je kan hem altijd nog verplaatsen :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
die heb ik een staan maar vind ik wat ongemakkelijk, de gevelkachel is wat groter en geeft meer warmte (en sneller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:06
Kijk ook even naar de vlam die de thermokoppel opwarmt; veranderd die als de kachel aanspringt? Hangt de thermokoppel dan nog voldoende in de vlammen? Soms kun je het puntje van de thermokoppel iets draaien zodat ie beter in de vlam hangt.

En blijft de waakvlam überhaubt branden als het branderblok uit gaat?
Zit er niet een thermostaat in die gewoon uitschakelt?

[ Voor 21% gewijzigd door wmeester op 05-12-2017 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
ik kan t nu niet proberen, maar volgens mij gaat de waakvlam dan ook uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
vanmiddag via via nog iemand gebeld, die vertelde me dat er i.v.m. de verbouwing waarschijnlijk lucht in de leiding zat omdat dat altijd naar het laatste punt gaat (en dat is de garage)

dus na een uurtje de waakvlam te hebben gebrand, ontsteekt de kachel en blijft hij ook branden en wordt het snel warm. Hij is wel erg lang niet gebruikt want er verbanden nog wat stof her en der maar hij brand nu.

echter brand hij nog niet zoals het hoort denk ik want volgens mij moet een gaskachel een strak blauwe vlam hebben en tijdens het branden dansen er nog wat gele wolken rond dus ik ben bang dat ik dan toch er aan toe moet geven en een Professional de kachel moet laten reinigen

hier een filmpje: https://www.flickr.com/photos/rldr/38823113522/in/datetaken/

lijkt me dat alles strak blauw moet branden ( na een tijdje draai ik hem "omhoog" en dan wordt het gele even feller maar dat komt dus omdat ik hem "harder" zet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Voor een goed rendement moet je een blauwe vlam hebben, kachelmonteurs stellen hem ook af met een gele vlam.

Maar op het gasblok zit een stelschroef waarmee je het maximum kunt begrenzen, terugdraaien totdat je een blauwe vlam hebt en je hebt optimale verbranding. Er zal wel een juncker gasblok opzitten even het typenummer googlen en je ziet wel welke stelschroeven erop zitten en welke je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:51

Reptile209

- gers -

Moet je CV toevallig binnenkort schoongemaakt en gecontroleerd worden? Vraag dan (vantevoren of met een lekkere bak koffie + koekje in je hand) of de monteur ook even naar de kachel wil kijken.

En je had het over een verbouwing: kan er stof in de gasleiding zijn gekomen dat nu de inlaat verstopt (en als hij uitstaat weer terugvalt)? Misschien dat dat de gastoevoer belemmert. Dan zou je de gasleiding even goede moeten (laten) doorbraken zonder dat hij op de kachel is aangesloten.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Heb er ook nog eentje, is gelijk de enige verwarming hier in huis. Ik laat hem jaarlijks controleren een schoonmaklen. Kost € 100 (ze doen ook meteen de geiser)maar liever dat dan brand, een verzekering die moeilijk doet of CO-vergiftiging.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
de gasleiding is goed, maar de kachel is afgeschreven, via marktplaats al een nieuwe "gereserveerd" want deze was zo oud dat er geen "gasblok" in zat. geen echt thermokoppel (slaat af op 't thermostaatje aldus de monteur). alle "koordjes(?) waren zo goed als verrot en de brander stond op doorroesten.

conclusie eigenlijk was het gewoon een buis waar gas doorheen gejaagd wordt wat je aan kan steken, hij adviseerde me om een DRU te zoeken ART-3 of 4 en hij wilde hem wel komen hangen en hoefde nu niks af te rekenen. Top service en de kans dat je mij knock out in de garage vind ook een stuk kleiner.

allen bedankt voor de tips en het meedenken!

@Ardana

zo'n ding de enige verwarming in huis :/ dan zit je in heel het huis kou te lijden behalve recht voor dat ding? :'(

[ Voor 9% gewijzigd door Reloader op 13-12-2017 22:25 ]

Pagina: 1