Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Makkelijke massa brief-maker uit exceldata lastig te vinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cort1
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16-01-2023
Hallo mede-Tweakers,

Er is een uitdaging waar ik tegen aan loop waarvan ik hoop dat iemand mij hier in de goede richting kan sturen.

Ik moet ongeveer 300 brieven versturen met data uit een Excel-bestand. De brief is in feite een overzicht van de goederen die gebruikt worden door de ontvanger, het verschilt dus per persoon hoeveel lijnen informatie getoond word.

Ik dacht dat het anno 2017 best makkelijk was om dit voor elkaar te krijgen, maar het lijkt in de realiteit toch lastiger dan ik dacht. Ik heb met Mail Merge van Word geprobeerd om het voor elkaar te krijgen, maar zodra er verschillende lijnen informatie getoond moeten worden in tabel-vorm lijkt het erg complex. Mijn vermoeden is dat er een makkelijkere manier is.

Is er toevallig een software-pakket waarbij ik de data kan inladen en een brief kan maken?

Bedankt voor het lezen :) Hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groeten,

Cort

Alle reacties

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gaat het eenmalig om 'maar' 300 brieven? Of bijv. dagelijks? Relevant voor de hoeveelheid licentiegeld en inrichtingstijd.

Als eenmalig zou mailmerge misschien toch het makkelijkste zijn. Als er veel tabellen zijn kan je ook een mail merge in Excel overwegen. Minder opmaak-vrijheid, maar misschien makkelijker voor de tabellen.

Of, misschien kan je de regels in Excel zelf terugbrengen tot platte tekst met linebreaks. Dan kan je het als 1 'cel' in Word importeren met de mailmerge.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Cort1
Thanks :P Dat filmpje heb ik al gevolgd, maar ik kan voor mijn specifieke document dit niet makkelijk toepassen. Ik krijg dan foutmeldingen. Ik vind Mail Merge dan ook best wel complex voor dit soort vraagstukken, vandaar dat ik benieuwd ben naar een alternatief.
F_J_K schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:12:
Gaat het eenmalig om 'maar' 300 brieven? Of bijv. dagelijks? Relevant voor de hoeveelheid licentiegeld en inrichtingstijd.

Als eenmalig zou mailmerge misschien toch het makkelijkste zijn. Als er veel tabellen zijn kan je ook een mail merge in Excel overwegen. Minder opmaak-vrijheid, maar misschien makkelijker voor de tabellen.

Of, misschien kan je de regels in Excel zelf terugbrengen tot platte tekst met linebreaks. Dan kan je het als 1 'cel' in Word importeren met de mailmerge.
Voor nu gaat het om een eenmalige actie. Dat is nog een optie idd :)

[ Voor 39% gewijzigd door Cort1 op 05-12-2017 13:42 ]

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:55
Cort1 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:29:
[...]

Dat filmpje heb ik al gevolgd, maar ik kan voor mijn specifieke document dit niet makkelijk toepassen. Ik krijg dan foutmeldingen.
Wat is in jouw bestanden anders dan in het filmpje?
Nu is het (voor mij althans) gokken hoe jouw data eruit ziet...

[ Voor 10% gewijzigd door breew op 05-12-2017 13:31 ]

• Cort1
breew schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:30:
[...]

Wat is in jouw bestanden anders dan in het filmpje?
Nu is het (voor mij althans) gokken hoe jouw data eruit ziet...
Het gaat bij mij om meerdere 'multiple rows' in tabellen en ook om veel meer velden. Ik weet niet hoe ik de oplossing van het filmpje waarbij hij simpelweg een code kopieert moet toepassen op mijn specifieke dataset en wensen. Helaas gaat het ook om privacygevoelige gegevens en kan ik het niet zomaar delen.. Vandaar dat ik op zoek ben naar een pakket waarbij je makkelijker dit soort brieven kan maken.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:55
Cort1 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:48:
[...]
Ik weet niet hoe ik de oplossing van het filmpje waarbij hij simpelweg een code kopieert moet toepassen op mijn specifieke dataset en wensen. Helaas gaat het ook om privacygevoelige gegevens en kan ik het niet zomaar delen..
Het is lastig antwoord/tips geven op een vraag die niet volledig gesteld kan worden. De methodiek van die in het filmpje wordt geschetst, lijkt mij vrij eenvoudig uitbreidbaar/schaalbaar naar meerdere velden. Maar goed.. dat is zonder inzicht in jouw data-structuur natuurlijk niet zeker te zeggen.

Als het te veel moeite is om een sample geanonimiseerde data te posten, dan kan ik verder ook niet heel veel meer antwoorden dan: "Geen idee".
Pagina: 1