Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-09 13:12
Goedemorgen,

Sinds enkele dagen heb ik mijn intel NUC via de HDMI in op mijn XBOX One X aangesloten.
Buiten het feit dat ik een tussenresolutie krijg en geen HD resolutie kan ik mijn geluid enkel stereo uitsturen.

Na wat opzoekwerk ligt dit hoogstwaarschijnlijk aan de EDID die de Xbox uitstuurt.
Via verder speurwerk ben ik er uiteindelijk toe gekomen om de EDID van mijn Xbox One X te mergen met die van mijn receiver om zo de surround opties te activeren. Het installeren van de nieuwe EDID (driver) voor de monitor is gelukt en het uitlezen van de EDID bevestigd dat de surroundopties er zijn in opgenomen.

Echter, de audiodriver valt op deze manier niet te updaten en daar leest hij nog de oude XBOX One driver uit en krijg ik dus enkel stereo.

Mijn vraag nu, hoe kan ik de NUC de monitor laten selecteren als primair audiokanaal? Op één of andere manier lukt dat niet.

Zijn er tweakers die hier reeds getweaked hebben?
En eventueel tips hebben hoe ik de audiodriver kan laten denken dat surround modes wel degelijk ondersteund worden.

Voor de duidelijkheid, de monitor driver is nu een niet digitaal ondertekende driver die verder perfect werkt.
Ik zou dus willen dat Windows 10 denkt dat hij die monitor moet gebruiken als primair audiokanaal of een zelf in elkaar gestoken driver willen installeren voor de audio. En vooral willen weten hoe dat dan te doen?

Mocht ik trouwens in het verkeerde topic zitten, schuif dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
Een kleine schop onder de kont.

Echt niemand? Ik dacht dat dit een tweaker forum was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik wil best nadenken maar dan ff iets meer info:

- welke NUC (en welke resolutie hoop je op)?
- wat is EDID? Ondanks dat ik vergelijkbare spullen heb staan; ik heb nog nooit over EDID gehoord?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
MAX3400 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 11:16:
Ik wil best nadenken maar dan ff iets meer info:

- welke NUC (en welke resolutie hoop je op)?
- wat is EDID? Ondanks dat ik vergelijkbare spullen heb staan; ik heb nog nooit over EDID gehoord?
Hoi,

EDID staat voor Extended Display Identification Data en is kort door de bocht een vorm van handtekening, opgenomen in de driverfile, die gegeven wordt aan de aangesloten apparatuur.

In dit geval vertelt de standaard driver van Xbox One in Windows aan Windows 10 dat enkel stereogeluid over de hdmi verbinding mogelijk is.

Deze handtekening kan met het programma Moninfo uitgelezen worden en weggeschreven worden (ini file) die vervolgens met behulp van notepad kan aangepast worden.

Kort door de bocht heb ik de EDID van de XBOX One aangepast zodat Windows via dit kanaal surround sound kan doorsturen en vervolgens deze aangepaste EDID geïnstalleerd via het driver menu van de monitor (een niet digitaal gehandtekende weliswaar, maar perfect te doen via de testomgeving van Windows).

Momenteel heb ik dus een monitor in mijn apparaatbeheer staan die de Xbox One herkend en meerdere geluidsformaten ondersteund.

Nu Windows alleen nog duidelijk kunnen maken dat deze monitor moet gebruikt worden als primair audioapparaat. Dat lukt immers niet, bij mijn audioapparaten staat immers nog steeds de 'oude' Xbox One.

Ik vraag mij dus af hoe ik de monitor onder de noemer Audio input en output kan krijgen of hoe ik de audiodriver van de XboxOne apart kan aanpassen. De aangepaste driver laden onder de noemer audio output heeft immers een foutmelding.

Kleine Edit: ik denk dus niet dat het type NUC er toe doet aangezien het windows en xbox gerelateerd is. Het is een nuc5i3ryk trouwens :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ekfad op 07-12-2017 13:44 ]