Abnormaal snelle slijtage achterremblokjes fiets

Pagina: 1
Acties:
  • 10.358 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:40
Beste Tweakers, ik zit met een klein probleempje.

Begin oktober heb ik een nieuwe fiets gekocht, een Koga F3. Hij wordt gebruikt voor woon-werkverkeer, 7.5 km heen en 7.5 km terug (Haren - Groningen vv). De fiets heeft V-brakes met Shimano S65T remblokjes.

Na zes weken waren de achterremblokjes allebei compleet weg. Ik overdrijf niet. Vóór zag er nog prima uit.

Nu ben ik eens gaan nadenken hoe dit toch kan. De rij-omstandigheden zijn als volgt.

Ik rij over normaal verhard geasfalteerd wegdek, grotendeels rechttoe-rechtaan. Wel zijn de wegen de afgelopen maanden vaak nat en vies (veel blad op de weg, lokaal ook veel zand want overal wordt aan de weg gewerkt enzo). Hoewel ik de fiets regelmatig schoonmaak, zit hij soms na één dag al helemaal onder het zand/modder.

Ik heb twee weken terug achter een nieuw setje remblokjes gemonteerd (weer Shimano S65T) en ben er nu extra op gaan letten. Ik maak de velgen elke drie dagen helemaal schoon (met een sponsje), en sowieso vóór elke rit veeg ik met een borsteltje tussen de velg en de rem eventueel zand weg. Meestal haal ik het borsteltje trouwens even over de hele velg heen.

Toch kan ik alwéér merken dat de remmen achter sneller slijten dan vóór. Het is nog niet direct zichtbaar aan de dikte van de remvoering, maar als ik de velgen helemaal schoonmaak en ik veeg na één ritje met mijn vinger over de velg achter dan is die vinger helemaal zwart van het rubberpoeder. Doe ik hetzelfde over de velg vóór dan blijft de vinger nagenoeg schoon. En dat terwijl ik vóór meer rem dan achter.

Wat gaat hier nu fout?

Ligt het aan de velg (al ziet/voelt die niet anders aan dan de velg vóór)?

Zijn die remblokjes nu zulke slechte baggerzooi? De voering van die remblokjes lijkt een soort rubber. Het is niet heel erg hard lijkt het.

Wat me wel opvalt is dat het spul achter gewoon enorm snel vies wordt. Hoe nat/vies de weg ook is, vóór blijft het spul er toch veel schoner uit zien dan achter. Alle troep lijkt zich achter te verzamelen bij het slot, de remmen etc. Het is gewoon niet schoon te houden. Ik kan de fiets/remmerij wel dagelijks helemaal schoon gaan maken, maar ik ben van mening dat dat niet verlangd mag worden voor dagelijks gebruik. Als het zó kwetsbaar is, dan is het gewoon van slechte kwaliteit. Bovendien, wat ik er dan vooral mee bereik is dat de fiets schoon is als hij stilstaat. Na pakweg een kilometer is het spul toch weer vies.

Bij een eerdere fiets met remblokjes heb ik dit nog nooit meegemaakt. Daar deed ik serieus jaren met een setje remblokjes. Dat was een goedkope fiets en die fiets was haast nog eerder doorgeroest dan dat de remblokken versleten waren.

[ Voor 4% gewijzigd door Glenfiddich op 05-12-2017 07:57 ]

Catch a smile out there!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Bij normaal gebruik doe je idd jaren met een setje blokjes. Wegslijten van normale remblokjes kost energie. Dus of de blokjes zijn niet 'normaal' geweest of je fiets trapt veel te zwaar. Als je uitrijdt zonder te remmen, hoe gaat dat?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 15:51
Wat je verwacht met dat soort slijtage is dat ze aanlopen zonder ze te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
mekkieboek schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 08:54:
Bij normaal gebruik doe je idd jaren met een setje blokjes. Wegslijten van normale remblokjes kost energie. Dus of de blokjes zijn niet 'normaal' geweest of je fiets trapt veel te zwaar. Als je uitrijdt zonder te remmen, hoe gaat dat?
Prima, de remmen lopen absoluut niet aan, en setje dat compleet versleten was deed dat ook niet.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
We hebben het hier over die rubber blokjes die je tegen de velg drukt, niet over schijfremmen ofzo? Ik wist niet dat die blokjes slijten konden (FYI: ik heb al sinds groep 8 van de basisschool, nu zo'n 17 jaar ofzo, een Gazelle Skydrive en heb ze nog nooit hoeven vervangen, op de voorrem)

Wat zegt de fietsenmaker?

[ Voor 36% gewijzigd door FastFred op 05-12-2017 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
FastFred schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:28:
We hebben het hier over die rubber blokjes die je tegen de velg drukt, niet over schijfremmen ofzo? Ik wist niet dat die blokjes slijten konden 8)7

Wat zegt de fietsenmaker?
Geen schijfremmen nee, gewoon remblokjes. Deze:

Afbeeldingslocatie: https://www.bike-mailorder.com/media/image/2f/ec/c1/s65t-bremsschuh-108041.jpg

Wat de fietsenmaker gaat zeggen weet ik nog niet.

Twee weken terug werd ik er nogal door overvallen dat de remblokken echt compleet versleten waren, ik kon er gewoon niet mee doorrijden en ik heb de fiets wel nodig elke dag. Ik moest dus wel even nieuwe remblokken kopen bij de fietsenmaker om de hoek en die er zelf op zetten. De fietsenwinkel waar ik de fiets heb gekocht is 25 km bij mij vandaan dus was even te ver weg om enkel voor die remblokken daar langs te gaan.

De fiets moet over een paar weken voor de eerste beurt, en dan ga ik er uiteraard wel naar vragen. Ik heb de versleten remblokken wel bewaard, dus die kan ik hem wel laten zien.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Shimano's slijten gewoon heel erg snel.
Tip van mij: probeer eens remblokjes van Jagwire ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:35
Slijtage hangt nogal van het gebruik af. Dat mensen die een stadfiets hebben waarmee ze amper kilometers maken de blokjes nooit vervangen kan ik me voorstellen. Met het gebruik van de topicstarter zullen ze zeker slijten. Ik heb zelf een mountainbike, rij vrij hard, rem hierdoor regelmatig, en maak ongeveer evenveel km's als jij. Ik vervang ze ongeveer elke 3 maanden.

Het schoonmaken wat jij doet lijkt me een beetje teveel van het goede. Probeer het eens met 1 keer per maand schoonmaken, en kijk dan of dit de levensduur verslechterd.

Ik koop de blokjes overigens bij de action. Merk zelf geen verschil in levensduur met die van Shimano.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Er zijn remblokjes in/met allerlei kwaliteiten. Sommige zijn wat zachter, andere wat harder, sommige knalhard (die van @FastFred :P ). Dit heeft gevolgen voor hoe goed je remt én hoe snel een en ander slijt.
Zachte blokken in combinatie met zand en natheid kunnen behoorlijk hard wegslijten. Dus ik zou er simpelweg een ander setje opzetten en kijken of eea verbetert.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darth.75
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:51
Heeft van alles met omstandigheden en manier van rijden te maken. Jaren terug in België in een rit een setje blokken weg geremd door viezigheid op de weg en slechte weersomstandigheden. De blokjes daarna (zelfde kwaliteit) gingen een jaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Op mijn fiets (oude Giant) zitten ook al 30 jaar dezelfde remblokjes. De fiets heeft al vele duizenden km's gemaakt maar de meeste op het dak van een auto en achterop een caravan ;)

Nu rijd ik er 15 km per dag op door natte bladeren en moet ik het wel in de gaten houden. Het wordt toch wel tijd want het ijzer en de schroefjes zijn ver weg geroest. Het ligt denk ik gewoon aan het gebruik en nu in de winter komt er meer viezigheid op je velg. Dat kun je er continu afhalen maar dat doen je remmen ook al (en daarom slijten ze harder) dus ik denk dat het niet zo veel nut heeft omdat ze bij je laatste reactie ook schoongeveegd zijn. Ik zou gewoon andere remmen proberen (goedkoper of harder)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Beetje off-topic, maar het voordeel van een gesloten kettingkast met terugtraprem wordt hier ook duidelijk. Ik heb een vouwfiets die werkdagelijks van achterbak naar parkeergarage gaat, een ritje van 1,2 km. Elk half jaar moet ik de ketting schoonmaken, ontroesten en invetten. De handrem piept als een malle. Als ik dat vergelijk met mijn kanon van een herenfiets die ik nu twaalf jaar schandalig slecht onderhoud, is dat een wereld van verschil.

O/T: Op Nederlandse, vlakke wegen met veel rechtdoor zou je jaren met remblokjes moeten kunnen doen, lijkt me. Mountainbiken heeft een totaal andere rembelasting tot gevolg. Testen met diverse verschillende remblokken lijkt mij de beste remedie. Prijs zegt niet alles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien kijken wat voor remmen er op electrische fietsen gebruikt worden. Die worden ook zwaarder belast (door gewicht en snelheid) dus ik verwacht dat die goed zijn. Mijn vrouw heeft een electrische Decathlon fiets en de eerste set remblokjes gingen super hard (ook 3 maanden ofzo), maar de blokjes daarna zitten er al weer 1,5 jaar op.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:30
Hardere remblokjes erop zetten zou ik niet per se doen, dan heb je kans dat je velgrand zelf gaat slijten. En remblokjes zijn aanzienlijk goedkoper ;) Ik zou ook eens kijken naar je remtechniek, normaal gesproken rem je met voor meer dan achter. En ook niet teveel "slepend" remmen. Aangezien je zonder achterrem "niet meer kon rijden" zou ik eerst hier over nadenken. Slijt je achterband ook harder dan je voorband? Misschien dat de rem iets te strak staat, en daardoor langs de velgrand sleept (maar dat zou je moeten merken denk ik).

Verder denk ik niet dat schoonmaken veel zin heeft, na een bocht zit er toch weer rotzooi op. Kun je je beter de moeite besparen.

Offtopic: mijn stadsfiets heeft gesloten kettingkast, naafversnellingen en trommelremmen. Meest beschermd tegen weer en wind.

[ Voor 9% gewijzigd door Timorad op 05-12-2017 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 19:54
Velgremblokjes slijten gewoon heel hard met nat weer. Bij racefietsers is het (anekdotaal) niet ongebruikelijk dat je in een lange regenrit een hele set blokjes er doorheen remt. Ik vind het wel opvallend dat je dit alleen achter hebt. Dat suggereert dat er of iets mis is met remtechniek (Je dient harder te remmen met de voorrem) of dat je achterwiel significant meer water en zand van de weg meedraagt in natte omstandigheden.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Timorad schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:39:
Hardere remblokjes erop zetten zou ik niet per se doen, dan heb je kans dat je velgrand zelf gaat slijten. En remblokjes zijn aanzienlijk goedkoper ;) Ik zou ook eens kijken naar je remtechniek, normaal gesproken rem je met voor meer dan achter. En ook niet teveel "slepend" remmen. Aangezien je zonder achterrem "niet meer kon rijden" zou ik eerst hier over nadenken. Slijt je achterband ook harder dan je voorband? Misschien dat de rem iets te strak staat, en daardoor langs de velgrand sleept (maar dat zou je moeten merken denk ik).

Verder denk ik niet dat schoonmaken veel zin heeft, na een bocht zit er toch weer rotzooi op. Kun je je beter de moeite besparen.

Offtopic: mijn stadsfiets heeft gesloten kettingkast, naafversnellingen en trommelremmen. Meest beschermd tegen weer en wind.
Ik kon er wel mee rijden, maar niet mee remmen ;)

De remmen waren toen zo ver versleten dat het metaal waar de remvoering op zit tegen de velg aan kwam. Omdat het remmen een automatisme is wilde ik er niet mee doorrijden, zodat ik niet per ongeluk die rem in zou knijpen.

Normaal gesproken rem ik met voor en achter tegelijk (eerst voor, en dan achter erbij pakken). Ik rem eerder kort maar krachtig dan langdurig slepend. Zoals gezegd liep en loopt hij ook niet aan. Ik heb daar nooit iets van gemerkt en ik bekijk de remmerij altijd bij het schoonmaken.

Zeker nadat het eerste setje remblokken zo snel sleet koekeloer ik nu bovendien na elke rit naar de remmen, ze lopen zeker weten niet aan. Toch slijten, zoals gezegd, ook nu de achterblokken weer sneller dan vóór heb ik het idee (als ik de velgen helemaal schoonmaak en ik veeg na één ritje met mijn vinger over de velg achter dan is die vinger helemaal zwart van het rubberpoeder, doe ik hetzelfde over de velg vóór dan blijft de vinger nagenoeg schoon, ergo de velg slijt achter sneller dan voor).

Misschien moet ik toch eens andere remblokjes proberen. Ik las over bijvoorbeeld de zalmkleurige Koolstop remblokken goede dingen, die zijn niet keihard maar wel gemaakt van één of andere compound die erg slijtbestendig is bij gebruik in modder etc? Iemand daar ervaring mee?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
MrAngry schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:45:
Velgremblokjes slijten gewoon heel hard met nat weer. Bij racefietsers is het (anekdotaal) niet ongebruikelijk dat je in een lange regenrit een hele set blokjes er doorheen remt. Ik vind het wel opvallend dat je dit alleen achter hebt. Dat suggereert dat er of iets mis is met remtechniek (Je dient harder te remmen met de voorrem) of dat je achterwiel significant meer water en zand van de weg meedraagt in natte omstandigheden.
Voor mijn gevoel rem ik vóór ook harder dan achter, maar ik zal er eens op letten.

Mbt dat laatste is het mij wel opgevallen dat de boel achter continu veel en veel smeriger is dan vóór.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:26

Hegeman

Weet van alles wat

Glenfiddich schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:13:
[...]

Voor mijn gevoel rem ik vóór ook harder dan achter, maar ik zal er eens op letten.

Mbt dat laatste is het mij wel opgevallen dat de boel achter continu veel en veel smeriger is dan vóór.
Is ook logisch, het voorwiel gooit alle rotzooi waar je doorheen rijdt de lucht in en je achterste gedeelte van de fiets pikt dit op. Verder rem ik op een rechtstuk altijd met de voorrem, omdat dit beter remt en je meer gevoel hebt. Wanneer ik een bocht fiets of het glad is rem ik pas met mijn achterrem.

Ik heb zelf op mijn mountainbike resin blokjes (dit zijn overigens wel schijfremmen), maar zijn en voor blokjes op de velg geen verschillende samenstellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Hegeman schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 12:18:
[...]

Is ook logisch, het voorwiel gooit alle rotzooi waar je doorheen rijdt de lucht in en je achterste gedeelte van de fiets pikt dit op. Verder rem ik op een rechtstuk altijd met de voorrem, omdat dit beter remt en je meer gevoel hebt. Wanneer ik een bocht fiets of het glad is rem ik pas met mijn achterrem.

Ik heb zelf op mijn mountainbike resin blokjes (dit zijn overigens wel schijfremmen), maar zijn en voor blokjes op de velg geen verschillende samenstellingen?
Voor en achter zaten en zitten dezelfde blokjes.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 11:13

aap

Toen ik eens nieuwe remblokjes voor mijn fiets nodig had, vond ik op internet een brokje wijsheid dat zei dat de standaard remblokjes van Shimano voor droog weer zijn. En dat we in Nederland geen droog klimaat hebben.

Als ik Google op S65T dan zeggen we webshops die ze aanbieden "Voor V-brake, vooral goede prestatie bij droge omstandigheden, geruisarm, verhoogde slijtage aan velgen"

Er is ook een variant voor nat weer en die zou je moeten hebben.

Die van mij gaan inmiddels al weer een paar jaar mee (woonwerk).

Edit:
Even opgezocht: ik heb de laatste keer de Shimano M70T3 remblokken gekocht

Nog een edit:
Deze pagina geeft de karakteristieken van de verschillende Shimano remblokjes. Hier staat over de S65T: "wears in muddy conditions". Je moet dus denk ik de M65T3 of de M70T3 hebben. Of een ander merk.

[ Voor 27% gewijzigd door aap op 05-12-2017 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Het kan inderdaad veel oorzaken hebben waardoor de remblokken zo snel zijn versleten. Heb zelf tijdens het mountainbiken ook wel eens een setje in 1 dag op geremd terwijl ik er normaal veel langer mee doe.

In mijn V-brake tijd heb ik op het laatste gebruik gemaakt van BBB cartridge type remblokken. Ze zijn wat langer als de standaard remmen en mij beviel het goed. Ook in slechtere weersomstandigheden houden ze het goed. Als je interesse hebt mag je wel een berichtje sturen, heb het setje nog liggen met nieuwe blokjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zybertweak
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-04 22:26
Dat is geen normale slijtage, ik heb op fiets vakantie de magura remblokjes van velgremmen na zo'n 6000 km vervangen. En daar was dan ook aardig mee geremd in de afdalingen. Doet me denken aan de wielen van mijn Phil&Teds kinderwagen die gemaakt zijn om snel te slijten. Heb er nu Chinese namaak wielen onder die wel van normaal rubber zijn, zoveel beter dan de originele. Misschien dat er een ander type of merk remblok op past. Mogelijk zijn er verschillende hardheden, misschien heb je nu wedstrijd blokken erop ofzo die snel slijten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:44

PinusRigida

I put the p in pool.

mekkieboek schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 08:54:
Wat is 'normaal gebruik'? Ik fiets dagelijks 20km woon-werk en daarnaast nog vaak in het weekend gewoon als hobby, op normale verharde wegen, voor mij is dat normaal gebruik en "jaren" doe ik toch niet met een setje hoor, ik vervang zo'n 1 à 2x per jaar.

Bij mij slijten ze wel gelijkmatig af. Waar ik zo meteen aan denk: speling op achterwiel, hierdoor schuurt de velg (misschien niet constant) tegen de remblokken aan.
Dit zou TS echter wel duidelijk moeten horen en eventueel zelfs voelen.

En ja, ook in de remblokken zelf zit véél verschil, ik kan me zo meteen het merk niet meer herinneren maar ik heb ook ooit eens een setje remblokken gehad die zo ontzettend snel versleten waren dat het niet normaal was, ook op slechts een paar weken tijd waren ze *weg*...

Ik kan TS alleen maar aanraden om te experimenteren met verschillende soorten remblokken. Maar ook zeker en vast om dat achterwiel na te kijken op speling en de afstand van de remblokjes t.o.v. de velg eventueel wat vergroten. Speling -als die er is- wegkrijgen door aan spaken te draaien kan ook maar een goeie tip: begin hier niet aan als je niet weet welke spaken je moet aanspannen, voor je't weet trek je heel je wiel krom en moet je sowieso naar een hersteller.

Ik gebruik al enkele jaren geen Shimano-remblokken meer, persoonlijk enorm tevreden over remmen van Clarks, sinds een jaar of 3 gebruik ik deze:
https://www.amazon.co.uk/...age_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Voordeel bij deze is: remblokjes vervangen = alléén remblokjes vervangen en geen gepruts met het herafstellen van heel het draagsysteem, gewoon pinnetje uit, oud blokje uit, nieuw blokje er in, pinnetje er in en klaar.

Maar dit is natuurlijk pas relevant als bovenstaand probleem opgelost is...

[ Voor 19% gewijzigd door PinusRigida op 05-12-2017 15:24 . Reden: 2 à 3 setjes remblokken/jaar = 1 à 2 keer vervangen/jaar en geen 2 à 3 keer. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
@EagleEye1290 De speling kan op meerdere plaatsen ontstaan, niet alleen in de spaken. En aangezien het een 1 a 2 maanden oude fiets is, lekker ermee naar de fietsenmaker gaan als er ergens speling geconstateerd wordt.

Bewaar even ook de oude remblokken om aan je dealer te laten zien. Kona is echt geen slecht merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
MdBruin schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:08:
@EagleEye1290 De speling kan op meerdere plaatsen ontstaan, niet alleen in de spaken. En aangezien het een 1 a 2 maanden oude fiets is, lekker ermee naar de fietsenmaker gaan als er ergens speling geconstateerd wordt.

Bewaar even ook de oude remblokken om aan je dealer te laten zien. Kona is echt geen slecht merk.
Absoluut, in zo'n geval gaat hij linea recta naar de winkel terug. Ik heb niet specifiek op speling gelet en zal dat van t weekend nog wel even controleren, al verwacht ik dat niet hoor. Zoals gezegd merk ik niks van aanlopen tijdens het rijden en als ik de fiets optil en het wiel met de hand een slinger geef loopt er ook niks aan.

En Kona is inderdaad geweldig :p

Maar Koga bevalt ook prima, afgezien van die remblokjes dan ;)

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:39

Tomatoman

Fulltime prutser

Zit er misschien een pepernoot in je achterband? :P

Als je als test de remblokken van het voorwiel naar het achterwiel zet en de Shimano remblokken op je voorwiel zet, kun je zien of het slijtageprobleem meeverhuist naar het andere wiel. Dan kun je eenvoudig conclusies trekken of het aan de Shimano remblokken ligt of dat er een ander probleem is.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Tomatoman schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 21:44:
Zit er misschien een pepernoot in je achterband? :P

Als je als test de remblokken van het voorwiel naar het achterwiel zet en de Shimano remblokken op je voorwiel zet, kun je zien of het slijtageprobleem meeverhuist naar het andere wiel. Dan kun je eenvoudig conclusies trekken of het aan de Shimano remblokken ligt of dat er een ander probleem is.
Voor en achter zitten dezelfde Shimano-blokken, dus dat gaat weinig opleveren ben ik bang :)

Inmiddels heb ik voor de achterremmen een setje Kool Stop Supra 2 Salmon blokken besteld. Deze zouden velgvriendelijk zijn maar wel zeer geschikt voor modder etc. Eens kijken wat dat oplevert. Duurt waarschijnlijk nog wel even voordat ze geleverd worden, dus maar hopen dat de Shimano-blokjes het nog een paar weken volhouden :P

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Kool stop werkt wel lekker, remt behoorlijk maar is ook een stuk zachter. Slijten dus relatief gezien harder. Maar snap waarom je ze neemt, je wilt langer met je velg kunnen doen. Het zijn tegenwoordig alu velgen wat ook niet mee helpt.

Ik heb ook naar Koga gekeken maar kom toch qua geometrie beter uit bij Scott.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

Op mijn fiets (Trek X300) slijten de remblokjes ook vrij hard.
Ik denk dat ik zo’n drie maanden met een setje doe.
Mijn oplossing: Een kleine voorraad van die goedkope blokjes van Action. Kosten: 1 - 2 euro per setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:30
Ik had ongeveer hetzelfde aan de hand, de fietsenman gaf aan dat de remblokjes die er standaard af-fabriek op zitten bij veel modellen vaak niet erg lang meegaan. De vervangset die hij toen gemonteerd heeft gaat ondertussen al drie keer zo lang mee en er is tot nu toe bijna geen slijtage te zien.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannie1976
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-04-2024
HellPunk schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:50:
Ik had ongeveer hetzelfde aan de hand, de fietsenman gaf aan dat de remblokjes die er standaard af-fabriek op zitten bij veel modellen vaak niet erg lang meegaan. De vervangset die hij toen gemonteerd heeft gaat ondertussen al drie keer zo lang mee en er is tot nu toe bijna geen slijtage te zien.
was de vervangster gelijk aan de originele blokken? Ik heb mijn blokken in 7 maanden tijd versleten en zoek nu een alternatief. Ik twijfel tussen een Jagwire Mountain pro of Koolstop H5. De huidige S65T zijn prima blokken voor droog weer met veel regen heb ik na 7 kilometer fietsen de drap aan blok hangen en remt hij de eerste paar meter amper. Kortom benieuwd naar jouw vervangset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:30
Dannie1976 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 13:13:
[...]
was de vervangster gelijk aan de originele blokken? Ik heb mijn blokken in 7 maanden tijd versleten en zoek nu een alternatief. Ik twijfel tussen een Jagwire Mountain pro of Koolstop H5. De huidige S65T zijn prima blokken voor droog weer met veel regen heb ik na 7 kilometer fietsen de drap aan blok hangen en remt hij de eerste paar meter amper. Kortom benieuwd naar jouw vervangset.
Geen idee wat er aan vervanging op zit eigenlijk. Het toeval wil dat mijn fiets nu net opnieuw voor onderhoud binnen is, o.a voor vervanging remblokken. Als ik 'm straks ophaal zal ik even navragen wat het merk is.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josio
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 11:01
Het is me enige tijd terug na het plaatsen van nieuwe blokjes opgevallen dat die in het prille begin van het gebruik opvallend veel zwart grit achterlieten op de velg, dat op zijn beurt dan de remblokjes snel verder afschuurde.
De normale / voor de hand liggende gang van zaken is remblokjes vervangen en gelijk ook de velg zijkanten kuisen.
Daarna denk je (ook logisch) dat je er een tijd niet meer naar om moet kijken.
Wel, het tegendeel is waar, van zodra je de (dit merk/model?) remblokjes vervangt moet je heel kort nadien de velg zijkanten nog eens kuisen, om dat grit weg te hebben.
Alternatief kun je natuurlijk voorafgaande de montage een vijl of schuurpapier pakken. :)
En dan heb je dat snelle afslijten niet meer.
Dat is mijn ervaring.

Het is mogelijk dat fabrikanten met opzet hun remblokjes voorzien van een bovenlaag uit een andere materie (of een harder-brosser makende oppervlaktebehandeling) die dan de grote rest van het remblokje afslijt, zodat je vlugger terug staat aan hun kassa.

Het is ook mogelijk dat de materie van remblokjes wordt aangetast door zonlicht / uv, dat een brosser-worden veroorzaakt, waardoor het blootgestelde oppervlak zijn oorspronkelijke eigenschappen verliest.
De remblokjes moeten dan wel lang genoeg blootgesteld geweest zijn, wat onwaarschijnlijker is dan de eerste verklaring.

Dus bij een volgende vervanging, check de eerste uren / dagen erna op grit, veeg het stelselmatig weg, het zou (vlug) minder moeten worden, en dan zou je de normale levensduur van je blokjes moeten halen.
ALS dit de reden was.

De V-blokjes waarbij ik dit voor het eerst vaststelde waren deze:
ALHONGA TAIWAN
2808830
BRAKE SHOE
HJ-748.13AR

[ Voor 5% gewijzigd door Josio op 29-12-2017 12:37 ]

http://achterdesamenleving.nl/wp-content/uploads/2014/09/Het-meest-gevaarlijke-bijgeloof-11.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-04 19:36
Dat ik nog veel op de fiets zat gingen er 2-4 sets remblokken per jaar doorheen (shimano, koolstop, tectro, BBB van alles geprobeerd) . Ook minimaal 1 of 2 maal een ketting, een set banden en ieder jaar een cranckstel en een trapas met lager cassettes. Ik rem achter vaker dan voor. (mountenbike afwijking)

Als je veel fietst, snel fietst en door bijvoorbeeld een stedelijke omgeving vaak moet remmen dan wil het best slijten.

Verder controleren of de blokjes goed terug komen na het remmen, niet blijven haken of naar 1 kant terug komen, controleren of je achterwiel recht is. En of er geen bramen op je velg zitten. Ook de naad van de velg kan soms best scherp zijn.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRUYTS
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-02-2021
Ik kocht een elektrische fiets met magura remmen. Aanvankelijk werkten de remmen goed (zomer, droog weer) Daarna werd het erger. Na een tijd moest er al een rem ontlucht worden. Weer een tijdje later opnieuw.
De remblokjes slijten bij minder goed weer zeer snel. Het lijkt of ze dan maar half afgesleten zijn, je kan nog wel wat bijregelen aan de remgreep maar niet voldoende . Je kan dan de cilinder van de remklauw dichter naar de velg afgregelen om het remblokje volledig te verslijten maar dat is een heel gedoe als je dit telkens gaat doen. Bij slecht weer door opspattend vuil water is er nog een probleem: bij het remmen schuift telkens het remblokje uit de remklauw waardoor er een kier van een paar mm ontstaat tussen achterkant remblok en remklauw, hier komt het vuil water tussen en vuil hoopt zich op tussen remblok en klauw, na enkele dagen slecht weer zit de kier vol vuil en trekt de remblok niet meer terug in de klauw, gevolg: na een week zijn de remblokjes opgesleten. Dit is volgens mij een groot nadeel bij deze magura remmen. Samengevat: De magura rem begon een lopende rekening te worden. Ik heb ze gedemonteerd en er gewone V-brakes opgezet, geen remzorgen meer nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Na 4 jaar is het wel mosterd na de maaltijd. Ik sluit dit topic.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.