Toon posts:

Geluid van HD Telenet Digicorder via Sony HTCT 800 Soundbar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen.

Deze week een nieuwe soundbar gekocht, maar heb problemen om het geluid van mijn Settopbox (HD telenet digicorder) correct te laten spelen op mijn soundbar (heel pover geluid, enkel stereo 2.0).

Setup:

Televisie: SAMSUNG UE40EH500
https://tweakers.net/pric...ue40eh5000/specificaties/

Soundbar: Sony HTCT 800
https://tweakers.net/pric...ny-htct800/specificaties/

Settopbox: HD Telenet Digicorder
https://www2.telenet.be/n...technische-specificaties/

Op mijn televisie heb ik geen hdmi arc, dus aangesloten als volgt:

Optical in van Soundbar naar optical out van televisie
HDMI out van Soundbar naar HDMI in van televisie
HDMI out van settopbox naar HDMI in van soundbar

Schematisch:
https://ibb.co/dGZffG

Als ik muziek stream via bluetooth heb ik een goed geluid, echter bij het bekijken van televisie (via mijn settopbox) heb ik een zeer 'mager' geluid.

Als ik op mijn soundbar mijn optical in afkoppel en ook de hdmi out naar de hdmi in van mijn televisie afkoppel dan speelt mijn geluid gewoon verder zonder enig verschil.

Mijn vermoeden is dus dat het geluid aangeleverd wordt via de hdmi out van mijn settopbox naar de soundbar niet verder verwerkt wordt via de optische digitale kabel (aangezien ik deze gewoon kan afkoppelen).

Heb al allerhande instellingen veranderd, zonder enige verandering (televisie ingesteld op externe luidspreker, in het menu van de soundbar ook de optical cable geselecteerd).

Uiteraard heb ik online al wat opgezocht, maar verder dan dat het misschien verholpen kan worden met een hdmi edid manager ben ik nog niet gekomen.

Alle suggesties zijn uiteraard welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:40
@Verwijderd in jouw geval doet de optische verbinding inderdaad niets, tenzij je bijvoorbeeld gebruik maakt van de smart opties die de tv biedt.

Verder moet je even in de setopbox kijken hoe deze het geluid uitstuurt. Weet ook dat niet alle zenders/programma's een surround track hebben.

Bij mij klinkt stereo ook wat mager, maar ik kan het kunstmatig omzetten naar surround. Ik denk niet dat een soundbar die optie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Blijft toch onlogisch dat de optische kabel onbenut blijft.

De televisie in kwestie is trouwens geen smart tv, dus van apps of dergelijke kan ik niet meespreken wat de klank betreft.

Kan op met settopbox enkel kiezen om digital dolby in of uit te schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het kan zijn dat je TV via HDMI "Audio return channel" het geluid naar je soundbar stuurt.

Wat nou als je de optische kabel rechtstreeks van je settopbox naar je soundbar laat lopen en alleen een HDMI van de settopbox naar de TV laat lopen?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vind nergens terug in de specs dat mijn televisie hdmi arc zou hebben (ook geen vermelding aan de hdmi poorten zelf).

Ik probeer vanavond de suggestie uit om de settopbox rechtstreeks op de televisie aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ah wacht je hebt de bron (settop box) > soundbar > TV met hdmi. Dan is het logisch dat er geluid uit komt als je via je settopbox speelt, want je soundbar trekt gewoon het geluidsignaal uit het HDMI signaal.

Je zou het eens kunnen proberen, De crux van mijn advies zit hem wel in de optisch uit van de settopbox op de soundbar aansluiten (als dat kan). MAar hdmi zou gewoon goed moeten zijn.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@JvS Als ik die optische verbind tussen mijn settopbox en de soundbar krijg ik geen geluid binnen.

Ook de optie om hdmi te trekken tussen tv en settop werkt niet omdat de soundbar dan geen videosignaal heeft om zijn gegevens op het scherm te zetten (volume, info, ..). Ook geluid zelf is niet beter dan.

Probleem lijkt er meer en meer op dat de hdmi altijd voorrang blijft krijgen op de optische ook qua audio...

Suggesties zijn dus nog altijd welkom :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:00

FeaR

In GoT we trust

Ik sluit me bij LA-384 aan. De Digitcoder stuurt audio naar de sound bar en de sound bar doet daarom niets met de audio die via de S/PDIFD binnen komt. Kan je niet aangeven in de sound bar dat je geluid via S/PDIF IN wilt en beeld via HDMI OUT? Dan kan je testen of het beter klinkt. Al ga je in theorie het beste geluid halen met HDMI aangezien je dan verzekerd bent van alle formaten, de S/PDIF out van de TV gebruiken is nogal eens gelimiteerd tot 2.0 stereo. Ik neig dan ook naar een setting in de Digicoder betreffende geluid uitsturen dan wel een setting in de sound bar qua processing. De manier van aansluiten met alle HDMI naar de sound bar en dan één HDMI naar de TV is goed.

Ik snap alleen niet waarom 2.0 muziek over Bluetooth (met compressie) beter klinkt dan 2.0 TV over HDMI.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kleine update:

Heb alles via hdmi aangesloten en optische kabel gewoon verwijderd. Geluid is nu wel aanvaardbaar.

Soundbar ook ingesteld dat hij audio ontvangt via hdmi.

Heb nu wel geen terugkoppeling van mijn televisie zelf naar mijn soundbar (geen ARC en dus ook geen optische kabel meer). Kan er mij iemand uitleggen waar die koppeling precies voor dient? (gebruik sowieso de luidsprekers van mijn televisie niet meer, staat ingesteld dat mijn televisie zijn eigen luidsprekers moet uitschakelen ten voordele van een externe speaker).
Pagina: 1