Grafische kaart / voeding stuk door driver update?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelsgenerated
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-09 12:07
Hey guys/girls
Hoop dat dit het juiste plek is op het forum dus hier komt ie!

Ik heb een unieke vraag: Is het mogelijk dat een driver update een videokaart / voeding stuk heeft gemaakt?

Het is namelijk zo, sinds zondag heb ik een nieuwe driver geinstalleerd voor mijn GTX970 ( driver versie 388.13 naar 388.43 ) Toen ik een tijdje daarna een game opstart krijg ik wel het laadscherm maar zodra ik de game zelf binnen ga. valt de pc uit en reboot deze de melding: "Power supply surges deteced during previous power on. Asus anti-surge was triggered to protect systems from unstable power supply"

De dingen die ik al geprobeerd hebt maar geen effect hebben gehad:
- vorige drivers geinstalleerd ( versies 388.00, en 372.90 waar de pc een goed jaar ongeveer opgedraaid heeft )
- De afgelopen windows 10 update ongedaan gemaakt en ook weer de verschillende drivers geprobeerd.
- 3 verschillende stroomkabels gebruikt op 2 verschillende stopcontact punten en 1 op een stekkerdoos en surge protection
- met de stofzuiger zoveel mogelijk stof uit de pc gehaald
- verschillende games getest, deze ook meerdere malen opnieuw geinstalleerd (voornamelijk overwatch en wolfenstein 2) .
- 10 schietgebedjes naar de grafische videokaart goden.

-Wat de computer wel doen:
- niet grafische dingen, browsen en video's afspelen.

PC informatie:
Seagate Desktop HDD ST2000DM001 - Vaste schijf
Cooler Master Hyper 212 Evo - Koeler voor Processor
Cooler Master N600 - Midtowermodel
Cooler Master G550M - Voeding (intern)
Crucial - DDR4 32G 2133 MHz
MSI GTX 970 Gaming 4G - Grafische kaart
Samsung 850 EVO Series - Solid state drive
Samsung Super-WriteMaster SH-224FB - Schijfstation
Intel Core i7 6700 - 3.4 GHz
ASUS H170 PRO GAMING - Moederbord

Iemand nog ideeën of suggesties ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Software kan hardware niet kapot maken. Het lijkt er op dat je voeding of moederbord problemen geeft. Waarbij de voeding natuurlijk de grootste kanshebber is gezien de melding die je krijgt.

[ Voor 30% gewijzigd door PilatuS op 04-12-2017 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelsgenerated
Verder informatie die mij nog te binnen schiet:

- De pc is niet overgeklokt.
- Alle instellingen staan op de factory settings
- De pc heeft het ongeveer 2 jaar zonder problemen gedaan.

@PilatuS Is het dan puur toeval dat deze problemen geeft "na" het updaten?

[ Voor 17% gewijzigd door Pixelsgenerated op 04-12-2017 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Pixelsgenerated schreef op maandag 4 december 2017 @ 22:19:
@PilatuS Is het dan puur toeval dat deze problemen geeft "na" het updaten?
Aangezien met oudere drivers het probleem er net zo is lijkt mij dat wel ja. De melding die je krijgt komt uit vanuit de Surge Protection vanuit de UEFI wat sowieso los staat van de drivers. Die melding die je krijgt geeft duidelijk aan dat er iets met de voeding aan de hand is. Dat of het moederbord zelf heeft problemen.

De melding zelf zegt genoeg: Asus anti-surge was triggered to protect systems from unstable power supply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-10 23:30
Ik denk dat je met een brakke voeding zit. Zit er nog garantie op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 23:12
Andere hardware die stoort, op je usb poort bijv, verwijder zoveel mogelijk, ook bijv een printer.

Pc aarden?
Voeding lenen, en testen.
Grafische kaart in een andere pc proberen.

Een stofzuiger in /aan je pc is niet goed, statische stroom maakt je pc defect, dit mag dus niet.
Bij action koopje goedkoop lucht om je pc uit te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelsgenerated
@PilatuS Dat vermoeden had ik ook al dat er wat mis, maar het leek mij gewoon heel erg toeval dat het probleem zich voordoet na het installeren van een driver. Dus niet meer in software zoeken maar in hardware check.

@CryRaven Je zult het niet geloven, maar de computer is 2 jaar en 2 weken oud, dus hoop dat Azerty dat niet zo erg vindt. Maar ik weet nog niet wat er stuk is dus dat is even afwachten.

@jan99999 Naast mijn muis en toetsenbord zat er niks anders op de usb aangesloten, heb deze nog wel van poorten verwisseld zonder resultaat. Hij gaat terug naar Azerty en hoop dat het nog "net" onder de garantie valt. Met betrekking tot de stofzuiger heb je gelijk, heb wel alle voorzorgsmaatregelen getroffen, maar het mag niet dus daar heb je gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-10 23:30
Pixelsgenerated schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 09:28:
@PilatuS Dat vermoeden had ik ook al dat er wat mis, maar het leek mij gewoon heel erg toeval dat het probleem zich voordoet na het installeren van een driver. Dus niet meer in software zoeken maar in hardware check.

@CryRaven Je zult het niet geloven, maar de computer is 2 jaar en 2 weken oud, dus hoop dat Azerty dat niet zo erg vindt. Maar ik weet nog niet wat er stuk is dus dat is even afwachten.

@jan99999 Naast mijn muis en toetsenbord zat er niks anders op de usb aangesloten, heb deze nog wel van poorten verwisseld zonder resultaat. Hij gaat terug naar Azerty en hoop dat het nog "net" onder de garantie valt. Met betrekking tot de stofzuiger heb je gelijk, heb wel alle voorzorgsmaatregelen getroffen, maar het mag niet dus daar heb je gelijk in.
Mocht het de voeding zijn, dan heb je geen problemen met garantie. Je hebt 5 jaar garantie op de voeding van cooler master.
Pagina: 1