Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:01
Hoi,

Mijn vriend heeft een aparte probleem: Als hij een spel speelt dan valt zijn pc of na een paar minuten uit, of meteen.

Ik heb eerst geprobeerd om zijn cpu te stresstesten: Hier lag het niet aan, de temperaturen bleven goed laag en overleefde de stress test lang.
Hierna heb ik zijn GPU gestresstest: Zijn pc viel meteen uit dus hierna dacht ik dat het aan de gpu lag. Ik heb dus gevraagd of hij zijn videokaart naar de PCI slot eentje naar beneden kon doen (zijn bovenste PCI slot is kapot)

Ik heb hierna ook meteen een driverupdate uitgevoerd en hierna crashte zijn spel niet meer meteen en de benchmark (FurMark) overleefde hij meteen.

Maar zijn PC valt nog steeds uit bij het spelen van een spel.

Hierna heb ik dus een GPU stress test gedaan: 2x Heaven Benchmark (2x geslaagd) en een FurMark Stress test (GPU heeft het ook weer overleefd) maximale temperatuur werd na een lange tijd 89 graden waarna hij niet meer hoger ging.
Ik heb ook zijn GPU en CPU tegelijkertijd gestresstest maar hier overleefde zijn pc het ook gewoon.

Hierna heb ik nog geprobeerd om zijn spel van zijn HDD naar zijn SSD te verplaatsen maar zijn pc valt nog steeds uit tijdens het spelen van een spel (dit gebeurde meteen).

Bij de spellen ArmA 3 en Cities: Skylines valt zijn pc uit: Andere spellen heeft hij niet geprobeerd maar minder zware spellen overleeft zijn pc wel.

Zijn PC specificaties zijn:

Windows 10
i7-5820K (watergekoeld)
Gigabyte X99-Gaming 5
GTX 780
Een 840 EVO SSD en een Harde schijf.
Corsair CX750 voeding en 8 Gb ram

- Wat ik heb geprobeerd:

- Driver update
- Videokaart PCI slot naar beneden
- CPU en GPU stresstesten
- Temperaturen in de gaten gehouden
- Spel van HDD naar SSD verplaatst

Iemand enig idee waar het nog meer aan zou kunnen liggen?

[ Voor 0% gewijzigd door Tolga07 op 04-12-2017 21:46 . Reden: extra detail ]

Beste antwoord (via Tolga07 op 30-12-2017 15:58)

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 21:01
Gewoon even een wilde gok, zou het de voeding kunnen zijn? dat deze niet stabiel genoeg is onder zware load?

Laden doe je met je zonnepanelen

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 21:01
Gewoon even een wilde gok, zou het de voeding kunnen zijn? dat deze niet stabiel genoeg is onder zware load?

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
gekke-gerrit schreef op maandag 4 december 2017 @ 21:50:
Dat dacht ik ook, maar ik heb de CPU en GPU onder full load gestresstest: beiden tegelijk op 100% maar zou dan de voeding er niet mee moeten kappen? Iets wat niet gebeurd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:48

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Kan zeker toch de voeding zijn. Kun je ook de voltages eens posten?

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janremie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-09 18:19
Laatst zelf nog een geval gehad wat hier erg op leek. Alle benchmarks werkte en zelfs tegelijk.
Game op starten hield hij nog geen minuut vol. Alles 1 voor 1 uitgesloten en toch maar de voeding vervangen.
Dat was de laatste mogelijkheid en maakte het verschil.
Als je toevallig makkelijk kan testen met een andere voeding zal ik dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
tweakduke schreef op maandag 4 december 2017 @ 22:20:
Ik zal de voltages morgen eens posten, heb je toevallig een goede programma hiervoor zonder de BIOS in te gaan?
janremie schreef op maandag 4 december 2017 @ 22:33:
Laatst zelf nog een geval gehad wat hier erg op leek. Alle benchmarks werkte en zelfs tegelijk.
Game op starten hield hij nog geen minuut vol. Alles 1 voor 1 uitgesloten en toch maar de voeding vervangen.
Dat was de laatste mogelijkheid en maakte het verschil.
Als je toevallig makkelijk kan testen met een andere voeding zal ik dat doen.
Aangezien er meerderen zijn die de voeding als probleem aangeven zal ik eens even kijken wat ik kan doen voor hem betreft de voeding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
tweakduke schreef op maandag 4 december 2017 @ 22:20:
Dan moet hij er een multimeter aan hangen. Voltage's softwarematig uitlezen zegt het helaas vrijwel niets.

Even los van dat word een PC die uitvalt zonder BSOD of andere melding vrijwel altijd veroorzaakt door de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:13
nou je kan dat gewoon softwarematig doen met logging aan
als hij dan uitvalt heeft hij vast nog wel wat gelogd
zo niet dan is het niet de voeding hoogstwaarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QErikNL
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-09 15:54
Ik heb ongeveer ditzelfde probleem. Echter, soms kan ik een aantal uur achter elkaar gamen zonder problemen. Dus ik ben onzeker geraakt over andere onderdelen zoals het moederbord wat misschien bij veel wisselende belastingen uitvalt. Is dat iets wat zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolga07
QErikNL schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:36:
Ik heb ongeveer ditzelfde probleem. Echter, soms kan ik een aantal uur achter elkaar gamen zonder problemen. Dus ik ben onzeker geraakt over andere onderdelen zoals het moederbord wat misschien bij veel wisselende belastingen uitvalt. Is dat iets wat zou kunnen?
Bij hem valt het of meteen uit of binnen 10 minuten, hij kan geen urenlang gamen..

Ik kan helaas de voltages van de voeding niet posten; ik en hij hebben geen multimeter tot beschikking. Hij gaat proberen om een andere voeding te pakken misschien dat het dan toch aan de voeding ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilencMol
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:00
Geeft de computer dan ook een foutcode als je hem weer opstart?

De computer is niet correct afgesloten.....
klick F12 voor meer info (ofzo iets)

Beide spellen zijn ook CPU intensief, maar daar ligt het niet aan als ik de stress test geloof.

Arma3 werkt soms ook beter als je van 64Bit naar 32Bit zet (of andersom).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tolga07
Update: Mijn vriend zijn nieuwe voeding is binnengekomen en zoals het er nu naar uitziet is het probleem verholpen!

Dank aan allen die een antwoord hebben gegeven!
Pagina: 1