Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07-2023
Beste Tweakers,

Sinds kort heb ik een Logitech MX Master 2s. Deze muis wordt geleverd met een Logitech Unifying Receiver voor een USB poort. Nou merk ik dat mijn muis af en toe wat stottert danwel 'lagt'. De muis blijft soms even hangen, reageert niet goed, en 'schiet' van plek naar plek.

Op internet wordt vaak verwezen dat dit komt door een Bluetooth protecol van de Wireless netwerkkaart van de laptop/pc, maar deze heb ik niet. Ik heb een normale desktop die met ethernet verbonden is. Nou staat mijn pc wel onder een bureau waar ook de Ziggo router zit. (+- 20 cm naast de achterkant van mijn pc). Als ik mij niet vergis werkt die receiver op 2.4 GHz, als ik mij niet vergis is dat ook een kanaal bij de Ziggo routers. Is dit hetzelfde kanaal en kan dit met elkaar storen?

Verder wordt op internet vaak de invloed van een USB 3.0 poort aangehaald. Deze zou nabijgelegen signalen kunnen verstoren. Ik heb daarom alle poorten aan de achterzijde van de PC geprobeerd, echter zonder resultaat.

Ik heb de receiver nu aan de voorkant van mijn pc zitten, hier werkt hij wél naar behoren. Het probleem, hier wil ik hem niet hebben (want lelijk). Wat is nu het beste om te doen?

Ik kan A) een verlengkabel kopen (USB Male - USB Female) en de receiver van de achterkant van de pc iets verder weg zijn werk laten doen, of B) de receiver in een USB poort van mijn monitor stoppen (welke via een DP kabel verbonden is).

Wat is de beste oplossing, of is er verder nog een oplossing?

(De muis is volledig opgeladen. De muis is meerdere malen opnieuw verbonden, ook met de unifying software. De muis gedraagt zich op meerdere oppervlakken slecht)

Beste antwoord (via mark_adie op 06-12-2017 22:10)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 18:03
De zender in de muis is een extreem zuinige. Deze heeft niet genoeg vermogen om tot onder het bureau achter de pc te komen.

Koop een USB verlengkabel en plaats de ontvanger dichterbij. Achter je monitor bijvoorbeeld.
Daar zit de ontvanger bij mij al jaren, en dat werkt probleemloos.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 04-12-2017 21:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
De zender in de muis is een extreem zuinige. Deze heeft niet genoeg vermogen om tot onder het bureau achter de pc te komen.

Koop een USB verlengkabel en plaats de ontvanger dichterbij. Achter je monitor bijvoorbeeld.
Daar zit de ontvanger bij mij al jaren, en dat werkt probleemloos.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 04-12-2017 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
@jeroen3 Ik dacht dat die receiver een bereik had van 10 meter? |:(

Ik zal je optie proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ja, 10 meter open lucht. Zodra daar iets tussen zit neemt de afstand af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Optie, als je dat hebt liggen; gooi er een oude USB verlengkabel tussen. Desnoods een 1.1 kabel ofzo. Nog niet eens voor de afstand maar puur om de poort "langzamer" te laten werken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat ik nog als optie mis: wat voor ondergrond gebruik je voor je muis?

(wel knap trouwens dat een ontvanger stoort, meestal is het een zender die stoort)

[ Voor 38% gewijzigd door sypie op 04-12-2017 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
@sypie Haha, tja, dat ding heet de Unifying Receiver. Who am I to disagree? De ondergrond is een (imitatie)leren bureaulegger. Echter hij doet het ook niet op het bureau zelf, en ook niet op een vel a4-papier. Deze muis zou dat in mijn optiek makkelijk aan moeten kunnen (toch?)

Ik ga het proberen met een USB-verleng kabel! Bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_adie
Update: Heb ondertussen een (goede kwaliteit) USB kabel via de achterkant van de PC naar de achterkant van mijn bureau. Daar heb ik hem achter een boxje geplakt dat hij net boven het werkoppervlak uitsteekt. De muis werkt (zover het lijkt) vlekkeloos!

Eén laatste vraag, bij de aansluitingen van het moederbord heb je altijd bovenaan speciaal ruimte voor PS/2 muis of toetsenbord aansluitingen. Bij de modernere moederborden heb je óf een gedeelde PS/2 aansluitingen voor een muis of toetsenbord, óf twee USB poorten. Bij mijn oude moederbord stond er speciaal een sticker dat je op deze poorten je muis of toetsenbord moet aansluiten. Bij mij nieuwe moederbord staat dit niet nadrukkelijk vermeld.
Maakt dit uit? Zijn deze poorten 'anders'? En belangrijk, moet ik ook in deze poort mijn receiver inpluggen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:54
Heb exact hetzelfde met mijn MX muis.
10cm verlengkabel zodat ie voorbij alle andere kabels hangt en sindsdien werkt ie zonder problemen.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Er is een transitiefase geweest dat niet alle usb poorten de muis konden pakken in de bios of in Windows zonder drivers. Daar waren die gemarkeerde poorten voor.

Nu kan de muis in elke moederbord poort. De uitzondering is een pci-e kaart, daar is wellicht nog steeds een driver voor nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectroDanny
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-11-2024
Beste Tweakers,

Zelf had ik ook dit probleem dat telkens mijn toetsenbord de toetsaanslagen niet registreerde en de muis haperend over het scherm bewoog. Ik was erg teleurgesteld in de MX800 'Performance' set, die toch niet bepaald goedkoop is. Het was mijn idee een keer een goede set te kopen zodat ik een aantal jaren vooruit kon.

Gelukkig kwam ik dit artikel tegen en heb ik inmiddels het probleem opgelost! Bij mij was de oplossing om de (bijgeleverde) USB verlengkabel aan te sluiten en de ontvanger achter mijn TV te plaatsen. Tijdens het typen van deze reactie heeft mijn set geen enkele keer een hapering laten merken en dit is voor het eerst sinds de aanschaf.

Het lijkt er op dat de USB ontvanger meer 'vrije' ruimte nodig heeft om goed te werken i.p.v. tussen allerlei andere kabels en digitale signalen (wifi/bt/etc.).

Dank voor jullie hulp!
Pagina: 1