Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jird
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-08 11:52
Mijn vraag

Vanwege een verhuizing van onze pc's, van 1e verdieping naar zolder, heb ik een wifi repeater (tp link tl-wa850re) op de 1e verdieping in het stopcontact gedaan en juist geïnstalleerd.

Nu wil op alle devices de internetverbinding werken, behalve op de Imac van mijn vrouw. Geteste devices zijn: android mobiel, iphone, windows 10 pc en uiteraard de bewuste imac.

De wifi verbinding op de imac is er wel, maar dan vraagt de imac om de WPA2 key voor het netwerk. Als ik hier dan de juiste key invoer, meermaals gecheckt met een zichtbaar wachtwoord, geeft hij aan dat dit niet de juiste key is.

Mijn vraag is dus, wat zorgt er voor dat de WPA2 key niet als juist word herkend op de Mac?

Relevante software en hardware die ik gebruik
1. Mijn eigen pc met windows 10 en TP link 150 Mbps draadloze N-adapter.
(werkt goed, volledig wifi bereik, internetverbinding ok)
2. Moto G4 plus op Android 7
3. Iphone 5s met laatste IOS update (sorry even geen idee welk dat is 8)7 )
4. Imac uit 2007 op OS X 10.9.5
(werkt niet goed, volledig wifi bereik, kan verbinding maken met wifi, geen internetverbinding)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
helaas geen oplossingen kunnen vinden op het www.

Ik heb alle apparaten (modem, repeater, imac) herstart/gereset en de mij bekende instellingen van de repeater gecheckt. Verder ben ik op dit gebied niet erg kundig, en hoop ik dat jullie me verder kunnen helpen.

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Beste antwoord (via rens-br op 21-12-2017 10:38)

• Jird
Helaas heb ik geen oplossing kunnen vinden in al jullie suggesties |:( . Ik heb zojuist de laatste hand gelegd aan een kabelverbinding, wat betekend dat het probleem wel verholpen is. :+

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de input, en aan de mods vragen of dit topic dicht mag.

Nogmaals, dank _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-09 10:50

Neus

www.zenaconsult.com

Heb je een aparte netwerk naam voor 2.4Ghz en 5Ghz WiFi op de repeater ingesteld ? Wellicht raakt de wat oudere iMac in de war van dezelfde WiFi SSID die op twee verschillende frequenties werken...

- edit -

Helaas, zowel je iMac als deze TP-Link doen beide geen 5Ghz, maximaal 802.11n op 2.4Ghz.

[ Voor 20% gewijzigd door Neus op 04-12-2017 21:18 ]

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jird
Klopt, ik heb voor de zekerheid ook de 5ghz key geprobeerd, maar die geeft (logischerwijs) hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:52

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Jird op welk kanaal staat je repeater ingesteld? Wellicht staat het op een kanaal ingesteld die de imac niet mee mag verbinden. Daarnaast kun je ook even kijken wat je kanaalbreedte is. Sommige apparaten hebben moeite met 40Mhz netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 12:57
Werkt de Imac zonder deze repeater wel, dus rechtstreeks op je WIFI router? Ik neem aan dat de repeater hetzelfde SSID en hetzelfde wachtwoord heeft als je andere router?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jird
rens-br schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 08:48:
@Jird op welk kanaal staat je repeater ingesteld? Wellicht staat het op een kanaal ingesteld die de imac niet mee mag verbinden. Daarnaast kun je ook even kijken wat je kanaalbreedte is. Sommige apparaten hebben moeite met 40Mhz netwerken.
Danku, ik ga vanavond even checken, hoop dat ik het kan vinden. Ik heb geen verstand van deze dingen, maar wat is de 40Mhz waar je over praat? Dit gaat toch over een 2,4ghz netwerk?
Ora et Labora schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 08:53:
Werkt de Imac zonder deze repeater wel, dus rechtstreeks op je WIFI router? Ik neem aan dat de repeater hetzelfde SSID en hetzelfde wachtwoord heeft als je andere router?
Jep, op de eerste verdieping zonder repeater werkte de IMac als een zonnetje. Dus het netwerk/modem en de IMac kunnen met elkaar overweg.

SSID en wachtwoord zijn hetzelfde. Dit weet ik zeker omdat ik deze ook heb moeten invoeren/instellen op mijn pc, die nu wel goed werkt met de repeater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Jird schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:57:
Danku, ik ga vanavond even checken, hoop dat ik het kan vinden. Ik heb geen verstand van deze dingen, maar wat is de 40Mhz waar je over praat? Dit gaat toch over een 2,4ghz netwerk?
Dat klopt. Maar binnen de 2,4Ghz band heb je nog verschillende kanalen, zoals je wellicht weet. Elk kanaal is 20Mhz. Je kan je netwerk ook zo instellen dat je gebruik maakt van twee kanalen tegelijkertijd, en dat is dus 40Mhz. En niet elk apparaat kan daarmee overweg, is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jird
rens-br schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:16:
[...]

Dat klopt. Maar binnen de 2,4Ghz band heb je nog verschillende kanalen, zoals je wellicht weet. Elk kanaal is 20Mhz. Je kan je netwerk ook zo instellen dat je gebruik maakt van twee kanalen tegelijkertijd, en dat is dus 40Mhz. En niet elk apparaat kan daarmee overweg, is mijn ervaring.
Dit is voor mij nieuw(s), helaas kan ik via de de beheerwebsite en de androidapp van de extender geen optie vinden om kanalen in te stellen/toe te wijzen. Kijk ik verkeerd, of is dit een optie voor een duurdere prijsklasse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Jird schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:58:
Kijk ik verkeerd, of is dit een optie voor een duurdere prijsklasse?
Als ik mij niet vergis is het toch wel een vrij basic optie van een access point / repeater, dus ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat je het niet kan instellen. Maar goed ik heb maar weinig ervaring met repeaters, aangezien ik het ondingen vind.

Maar goed je kan wel via Google Play: Wifi Analyzer kijk op welk kanaal nu alles staat ingesteld.

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 05-12-2017 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jird
volgens wifi analyzer loopt alles over kanaal 1, op 22 mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Jird schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 17:07:
volgens wifi analyzer loopt alles over kanaal 1, op 22 mhz
Kanaal 1 is prima en 22Mhz wil dus één kanaal zeggen. Prima dus.

Zit zowel je repeater als je router op kanaal 1?

[ Voor 23% gewijzigd door rens-br op 05-12-2017 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jird
rens-br schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 17:08:
[...]

Kanaal 1 is prima en 22Mhz wil dus één kanaal zeggen. Prima dus.

Zit zowel je repeater als je router op kanaal 1?
beiden zitten op kanaal 1 inderdaad, in de lijst staat 2x dezelfde SSID met verschillende signaalsterktes. Beide signalen geven kanaal 1 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

@Jird dan gok ik even dat de repeater automatisch alle settings van de router overneemt, waardoor je niet zelf handmatig het kanaal in kan stellen. Maar goed dat maakt voor nu even niet uit, aangezien het verder ook niet veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jird
rens-br schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 17:12:
@Jird dan gok ik even dat de repeater automatisch alle settings van de router overneemt, waardoor je niet zelf handmatig het kanaal in kan stellen. Maar goed dat maakt voor nu even niet uit, aangezien het verder ook niet veel uitmaakt.
Ik heb ondertussen ook weten te vinden hoe ik het kanaal kan veranderen op het modem. Maar dit zou dus geen verschil moeten maken omdat behalve het kanaal nummer er niets veranderd aangezien de repeater alles overneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:55

Speedmaster

Make my day...

Haal de key uit de settings van de repeater via knippen plakken naar een kladblokbestandje op een USB stick. Steek deze vervolgens in de mac en probeer het eens op die manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je kan ook de opgeslagen netwerken op de iMac verwijderen. Dan weer eens opnieuw verbinding laten maken.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb eerder een soortgelijk probleem gehad maar dan met een losse acces point waar alle apparaten behalve 1 Macbook verbinding mee konden maken. Bleek een compatibiliteitsprobleem tussen het acces point en de Macbook te zijn en was opgelost na een firmware update van het acces point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Ik heb even je titel aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jird
rens-br schreef op woensdag 6 december 2017 @ 09:31:
[mbr]Ik heb even je titel aangepast.[/]
danku
scartissue schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 17:30:
Ik heb eerder een soortgelijk probleem gehad maar dan met een losse acces point waar alle apparaten behalve 1 Macbook verbinding mee konden maken. Bleek een compatibiliteitsprobleem tussen het acces point en de Macbook te zijn en was opgelost na een firmware update van het acces point.
bedankt voor het delen van je ervaring, en daarmee je suggestie. Helaas heeft het niet mogen helpen.
Speedmaster schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 17:23:
Haal de key uit de settings van de repeater via knippen plakken naar een kladblokbestandje op een USB stick. Steek deze vervolgens in de mac en probeer het eens op die manier
Dit is om spelfouten tegen te gaan toch? Of zit er nog een andere gedachte achter? Ik weet namelijk 100% zeker dat ik geen spelfouten maak, aangezien ik het wachtwoord zichtbaar kan maken.
tweakduke schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 17:27:
Je kan ook de opgeslagen netwerken op de iMac verwijderen. Dan weer eens opnieuw verbinding laten maken.
Ook jij bedankt voor de suggestie, helaas lost dit het probleem ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Op de site van tp-link staat deze guide http://www.tp-link.com/us/faq-408.html

Misschien kun je daar toch nog wat mee proberen.

Wel lees ik op veel sites dat de tp-link lastig is met de iMac.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jird
tweakduke schreef op woensdag 6 december 2017 @ 22:25:
Op de site van tp-link staat deze guide http://www.tp-link.com/us/faq-408.html

Misschien kun je daar toch nog wat mee proberen.

Wel lees ik op veel sites dat de tp-link lastig is met de iMac.
dank voor de suggestie, ik ga het zeker proberen als ik er gelegenheid voor heb. Mijn vraag vooraf is echter, wat hebben IP adres en netwerk-key met elkaar te maken?

Ik weet dat een juiste netwerk-key voorwaarde is om een IP adres toegewezen te krijgen, echter is het probleem in deze de key. Alles wat daarna gebeurt (en eventuele problemen daarin :+ ) is nog niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Nu online

tweakduke

Dat klopt, maar de apparaten communiceren niet goed met elkaar. De key is gewoon goed die je op geeft. Het gaat in het stuk daarna fout, wat met de andere apparaten wel goed gaat. Het verifieren en ipadres ophalen.

Misschien dat je met de instellingen speelt nog wat kan bereiken en anders kan de iMac niet overweg met de tplink. Of andersom :+

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jird
tweakduke schreef op donderdag 7 december 2017 @ 10:54:
Dat klopt, maar de apparaten communiceren niet goed met elkaar. De key is gewoon goed die je op geeft. Het gaat in het stuk daarna fout, wat met de andere apparaten wel goed gaat. Het verifieren en ipadres ophalen.

Misschien dat je met de instellingen speelt nog wat kan bereiken en anders kan de iMac niet overweg met de tplink. Of andersom :+
We zullen het moeten doen met je laatste conclusie.... |:( ook je laatste suggestie, met de handleiding, brengt geen verandering. Hij blijft de netwerkkey afkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:11
2007 is natuurlijk al oud beste. Grote kans dat je main wifi wpa/wpa2 doet maar de repeater alleen wpa2. Ik ben bang dat je imac te oud is om wpa2 goed te ondersteunen.

Probeer daar eens mee te spelen :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Jird
Bedankt voor je reactie. Jazeker is hij oud, hij werkt nog als een trein (geen apple fan, maar kwaliteit is het zeker) en voldoet nog voor het gebruik van mijn vrouw (lichte fotobewerkingen/verwerking).

Ik zal eens kijken of ik kan spelen met de instellingen voor de repeater, dank voor de suggestie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jird
Helaas heb ik geen oplossing kunnen vinden in al jullie suggesties |:( . Ik heb zojuist de laatste hand gelegd aan een kabelverbinding, wat betekend dat het probleem wel verholpen is. :+

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de input, en aan de mods vragen of dit topic dicht mag.

Nogmaals, dank _/-\o_

Pagina: 1