Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Macbook 2015 vervangen voor een (nieuw) Windows laptop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik kan op het moment €1900 krijgen voor mijn Macbook Pro Retina 512GB SSD 15" (2015) + AMD Radeon R9 M370X. Het enige wat mij ook tegenhoudt is dat ik het gevoel heb dat ik nog jaren met deze Macbook kan werken en dit niet van een andere laptop kan verwachten.
(Macbook is inmiddels 27 maanden oud)

Mijn vraag is of dit het waard is om het te vervangen voor een Windows laptop, is er iets gelijkwaardigs/veel beter voor die prijs op het moment? (Ben uitgekeken op het OS systeem en het imago van Apple).

Het zou tof zijn als het evt. een spel kan draaien zoals Destiny 2, maar is geen must.
& Makkelijk mee te nemen is, zoals een Macbook (geen bakbeest).
Het gaat mij er vooral om dat het geen problemen gaat ondervinden met Adobe programma's zoals Illustrator, Photoshop en Premiere/after effects. Er zit ook wel een voorkeur in voor een betere scherm dan Full HD, aangezien dit wel een pluspunt is van de Macbook.

Heb zelf al wel wat research gedaan, maar zoveel dat ik er even niet meer uitkom.
Kom maar op met het advies, alvast bedankt. 8)7

Specificaties:

- 2.5 Intel Quad Core I7 Processor
- 16 GB 1600 MHz LPDDR3
- Intel Iris Pro 1536 MB
- AMD Radeon R9 M370X 2048 MB
- 512 GB SSD Flash Storage
- Force Touch Trackpad

Mvg,
Justin

Alle reacties

• Coolstart
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-11 10:49
Volgens mij is er enkel de Dell XPS 15". Je zal wat batterij-duur moeten inleveren maar je kan er wel een beetje met gamen en ideaal voor adobe software.

Geen idee of het het waard is. Echt sneller zal het niet zijn, daarvoor zijn de verschillen in de praktijk te klein en de cpu is toch min of meer dezelfde.

De nieuwe macbook heeft een echt een veel beter scherm dan de vorige generatie. De resolutie is het zelfde maar het kleurenbereik is merkbaar verbeterd. Geen idee hoe Dell het op dat gebied doet maar Apple staat wel bekend om zijn perfect gekalibreerde schermen.

Als je wil gamen is het de switch waard en anders zou ik gewoon afwachten tot de nieuwe generatie coffe lakes en cannon lakes uitkomen. Ook zou intel met cpu's uitkomen met snellere gpu's zodat adobe software ook op een gewone i5/I7 erg goed werkt. Geen nood meer voor dure laptop met extere gpu.

Je komt van een vrij goede laptop dus het wordt moeilijk om hem even te overklassen. Ik heb het 2013 retina 15" model, het model voor de R9 en zelf met mijn 750m gpu draai ik software van Adobe soepel. Zelfs 4K lijkt geen probleem.

De enige reden dat ik zou overschakelen is voor het betere scherm en de iets betere trackpad. Voor mij zou een XPS 15 terug gaan zijn in de tijd en Win10 lijkt geen voordeel te hebben. In tegendeel, het draait op mijn macbook pro en het schaalt niet zo goed als Osx op high res. Ook heeft wifi 15seconden nodig om te connecten terwijl osx al verbinding heeft voor ik hem goed en wel heb opengedaan.

Of een Macbook langer meegaat is maar de vraag. Ik weet wel dat ze lang software updates garanderen en er veel after market onderdelen te vinden zijn indien het op latere leeftijd een probleem optreed. Een ander voordeel is easy recovery en backup. Het OS is immers plug and play waardoor je snel via uw internetverbinding macOS kan restoren met al uw files er terug op. 35min max. En alles is standaard encrypted op de ssd. Dus al ze uw laptop stelen kunnen ze niet aan uw bestanden. En als je aan video editing doet kan je files tussen mappen slepen zonder data transfer en meerdere source files koppelen aan 1 scene. Dat gaat niet in in windows (beperking ntfs).

Als ik op Windows zou overschakelen is het voor te gamen. Apple is gemaakt voor fotobewerking, videobewerking, lange batterijduur, strak design maar helemaal niet voor gaming. Maar voor alle andere doeleinden denk ik dat je bij Apple goed zit. Zeker voor professioneel gebruik.

En als ik WIndows MOET gebruiken dan zal het een goede oude thinkpad zijn. Ook hier weer gene top-scherm maar wel oer degelijk. Die laptop sleur je overal mee en kan tegen een stootje terwijl mij Macbook wss stuk is als hij van tafel valt.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik vrees dat je geen machine zal kunnen vinden met dezelfde specs voor die prijs. Met specs bedoel ik dus niet alleen de MHz'en en MB's, maar ook je andere wensen (geen bakbeest, goed scherm, lange levensduur, geen gezeur).

Een vrij basale filter levert een karig aantal opties op:

categorie: Laptops

Stel dat je het niet erg vind om een slechter scherm te nemen, of een langzamere SSD, dan zijn er nog wel wat meer opties. Dan moet je ook de wens van het 'geen bakbeest' geval laten vallen, de meeste laptops zijn vrij snel zwaar en lomp met die specs.

Stel dat je macOS niet meer wil gebruiken, dan kan je altijd gewoon Windows installeren. Kost weinig, en kan je gewoon rechtstreeks installeren (geen VM of emulatie). Als je dan macOS nog op een kleine partitie er bij laat staan voor eventuele firmware updates (dat kan windows niet altijd) zit je wel goed.

Het probleem is dat de laptop die je wil en de kwaliteit die je gewend bent gewoon niet in goedkopere varianten te krijgen zijn. Puur de 15 inch + i7 + beter-dan-SATA SSD + 2K resolutie is al moeilijk. Apple maakt die, en een paar high-end gaming laptops en enterprise laptops hebben dat (al zijn die vaak duurder dan Apple).

De pricewatch: MSI GS63VR 7RG-43NL (Stealth Pro) komt in de buurt, maar is flink duurder.

[ Voor 5% gewijzigd door johnkeates op 04-12-2017 23:49 ]