Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• D422
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-11 12:54
Tweakers,

Sinds kort heb ik last van audio pops en cracks. Soms is er niets aan de hand, maar opeens hoor ik een 'pop' geluid - ik kan het niet beter beschrijven helaas. Het gebeurt in games, Spotify, Netflix, overal. Als het eenmaal begint lijkt het steeds erger te worden. Een reboot lost het probleem op, maar binnen een uur heb ik er weer last van. Het is zeer irritant. Het probleem doet zich voor op mijn Sennheiser Game Zero en mijn Creative Labs 5.1 set. Beide heb ik geprobeerd op mijn telefoon, waar ze naar behoren werken.

Setup:

Intel i5 6600k
ASUS Z170 Pro Gaming (SupremeFX onboard audiochip)
W10 Home + laatste updates
16GB HyperX
ASUS ROG1070GTX

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- Volledige W10 reinstall (legitiem)
- Nieuwste Realtek drivers; oudere versies ook geprobeerd
- Front panel jacks
- Bijna elke combinatie van setting in de Realtek UI en de Windows geluidsinstellingen:
- Niveaus en verbeteringen
- 16 bits, 24bits etc.
- Equalizers getweaked, aan/uit
- Audio jacks voorzichtig schoongemaakt met compressed air
- Kabels gecontroleerd op breuk en eventuele 'grounding' bij de PSU of aan de case

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik dacht eerst aan een hardware defect, maar doordat het na een reboot een tijdje goed gaat lijkt het eerder een software probleem? De pops lijken soms gepaard te gaan met CPU spikes, maar dat kan ik niet helemaal bevestigen.

Alle hulp is welkom! :)

Beste antwoord (via D422 op 10-12-2017 16:22)

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-11 15:23

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Het eerste wat mij te binnen schiet is een DSP latency issue.

Misschien dat je dat even na kan lopen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Alle reacties

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 04:51
De chip op je moederbord 'kan' defect zijn. Tussen jouw probeersels zie ik niet staan dat je even een andere (cheap ass) geluidskaart geprobeerd hebt. Heb je niet ergens nog een audio kaartje liggen? Vaak liggen ze ook bij de kringloopwinkels wel voor nog geen euro. Al is het alleen maar om uit te sluiten of het aan je onboard audio chip ligt of aan iets anders.

Ik zie tevens dat naast je 5 audio jacks je moederbord ook beschikt over een optische uitgang. Nu moet je versterker wel een optische ingang hebben anders helpt het niet niet, maar mocht dat zo zijn, heb je die al geprobeerd? Uiteraard met een optische kabel.

En check eventueel op bios updates. Die 'kunnen' onder andere ook audio gerelateerd zijn. In jouw geval zou je dan deze bios update moeten hebben: https://www.asus.com/us/M...PRO-GAMING/HelpDesk_BIOS/

Check je huidige Bios versie door Command Prompt te openen en deze commando te geven:
wmic bios get smbiosbiosversion

[ Voor 20% gewijzigd door Snowwie op 08-12-2017 18:00 ]

Mijn YouTube Channel

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-11 19:52

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Is de voeding aangesloten op een geaard stopcontact?
Indien ja, dan zou ik inderdaad eerst een andere geluidskaart proberen.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• D422
Snowwie schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:07:
Tussen jouw probeersels zie ik niet staan dat je even een andere (cheap ass) geluidskaart geprobeerd hebt.
Bedankt voor je reactie! Ik heb er helaas geen liggen, maar het zal niet zo moeilijk zijn om even rond te vragen. BIOS update had ik niet aan gedacht, dat ga ik z.s.m. proberen.
JGoeij schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:18:
Is de voeding aangesloten op een geaard stopcontact?
Indien ja, dan zou ik inderdaad eerst een andere geluidskaart proberen.
Thanks voor de tip! De voeding is aangesloten op een geaard stopcontact. Ik ga morgen even kijken of ik ergens een geluidskaartje op de kop kan tikken.

Verder is het me ook opgevallen dat het geluid niet synchroon loopt bij video's (Youtube en VLC). :/
Maar bedankt voor jullie tips!

Acties:
  • Beste antwoord

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-11 15:23

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Misschien dat je dat even na kan lopen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• D422
Blaat schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:52:
Dit ben ik vergeten te melden in de post, dat had ik ook al gecontroleerd met LatencyMon. Destijds gaf dit programma aan dat er geen problemen waren. Ik heb LatencyMon nu langer laten lopen, en inderdaad geeft hij nu aan dat er DPC latency issues zijn. Dit zou het oplossen iets gemakkelijker moeten maken.

Vanmorgen heb ik de BIOS bijgewerkt, de Realtek en nVidia drivers (nogmaals) bijgewerkt. Tevens heb ik op basis van de bevindingen van LatencyMon Intel Speedlink uitgeschakeld in de BIOS en het energieschema van Windows omgezet naar 'hoge prestaties."

Dit heeft allemaal geen effect gehad :/ Bedankt voor jullie input, ik ben in ieder geval al iets dichterbij. Ik ga vanmiddag nog wat Googlen.

*Edit: De DPC Latency issues schijnen veroorzaakt te worden door nvlddmkm.sys, oftewel de nVidia driver. Ik ben momenteel aan het kijken wat hier de oplossing voor is.

[ Voor 8% gewijzigd door D422 op 10-12-2017 13:54 ]

• Snowwie
Tja, als ik nog weer terugdenk aan de tijd over de combinatie "Windows, Geluidskaart en kraken" dan denk ik gelijk terug aan Windows 7 + Creative Soundblaster Live. Het probleem werd destijds veroorzaakt door brakke drivers.

Heeft je moederbod ook onboard graphics? Probeer tijdens het gebruik daarvan eens geluid af te spelen.
Als je videokaart hdmi heeft, heeft deze ook hdmi audio. Je zou eventueel tijdens de Nvdia installatie de HDMI-Audio drivers kunnen uitschakelen, moet je tijdens de Nvidia installatie even kiezen voor een "custom" installation.

Mijn YouTube Channel

• D422
Snowwie schreef op zondag 10 december 2017 @ 15:40:
Je zou eventueel tijdens de Nvdia installatie de HDMI-Audio drivers kunnen uitschakelen, moet je tijdens de Nvidia installatie even kiezen voor een "custom" installation.
Dit heb ik inderdaad geprobeerd, in combinatie met:
- Intel Speedlink en Turbo uitgezet in de BIOS
- Speakers verwijderd (Deze zaten achterin een van mijn schermen, welke met HDMI is aangesloten. Ik had al eerder geprobeerd om deze te verwijderen, zonder succes.

Deze combinatie schijnt in ieder geval te werken! (Voor zover :X )

LatencyMon geeft nog steeds aan dat er problemen zijn, maar ik heb al enkele uren geen last gehad van pops/cracks.. Ik denk dat het uitschakelen van de HDMI audio drivers doorslaggevend is geweest. De speakers gebruikte ik toch zelden, dus ik denk dat ik ze helemaal weghaal.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties, volgens mij is het probleem verholpen!

• Snowwie
Tja, het vreemde is wel, ik heb zelf een Asus X99-A moederbord en ook een Nvidia videokaart. Ik gebruik de optische uitgang van het Asus bord, maar de audio drivers van mijn videokaart (GTX 1080 Ti) zijn wel gewoon geinstalleerd, maar heb deze geluids'bron' bij de instellingen voor geluid gewoon uitgeschakeld. Nooit geen last van gekraak.

Mooi overigens dat het nu lijkt te werken, maar begrijp ik nog steeds goed dat jij gebruik maakt van 5 jackplugs? En niet van je optische uitgang? Je weet dat optical kwalitatief veel beter is dan via analoge tulp/jackplug toch?

edit: mits je een versterker hebt met een optische ingang. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Snowwie op 10-12-2017 16:45 ]

Mijn YouTube Channel

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-10 12:25
Vorige week had ik ook zomaar ineens last van crackling en pops in m'n geluid, met een vrij gangbare on-board Realtek audio chip. Mijn vermoeden is dat het komt door de Fall Creators Update van Windows 10, die net een paar dagen eerder met een hoop bombarie geïnstalleerd moest worden. In de Device Manager event log van het audio device leek daarmee ook een nieuwe driver meegeïnstalleerd te zijn, die wellicht het probleem veroorzaakt heeft. Tegelijkertijd had ik ook met OBS Studio problemen dat de audio device timestamps niet klopten, waardoor video en audio out of sync raakten. Dat verklaart waarschijnlijk ook meteen het gekraak.

Na een paar dagen verdween het probleem uit zichzelf. Ik denk dat Windows achter de schermen nog een driver update heeft gedaan, of misschien dat een Windows patch iets heeft gedaan. Eerlijk gezegd ben ik hier niet zo blij mee; ik heb nu echt geen idee meer wat mijn computer allemaal zonder mijn weten aan het doen is, en die grote halfjaarlijkse Windows updates lijken ook niet erg betrouwbaar.

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-11 12:59
Bij mij gebeurt het als ik me mobieltje te dicht bij de boxen legt.
Pagina: 1