Wederom "refurbished harddisk wel of niet" vraagje (HGST)

Pagina: 1
Acties:

• R-P
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-12 14:12
Net een servertje (HP ML10 gen9 G4400) gekocht na het overlijden van mijn 4TB Seagate Central. Om de harddisk uit de Seagate te redden heb ik minimaal een 4TB harde schijf nodig om de bestanden te redden voordat ik hem formateer en hergebruik (ze overlijden meestal door oververhitting moederbordje, niet door sneuvelen harddisk, (de harddisk heeft een of ander obscuur bestandssysteem)

Na onderzoek wil ik graag een HGST _/-\o_ (komt erg vaak als betrouwbaar naar boven bij flink Googlen).
De enige die voldoet aan mijn prijseis (bijna gratis) is deze. HGST Ultrastar 6TB, sata, helium versie, 139,99 euro, refurbished, 1 jaar garantie.

Nu heb ik matige ervaring met een refurbished desktop* bij de Makro, dus gewoonlijk zou ik hard wegrennen, maar ik kwam onderstaande quote tegen (tussen tig antwoorden die het afraden) en het past in mijn straatje >:) , dus zit hier wat in?
Mr. Roboto Mar 6, 2015 at 5:13 PM

A factory refurb HD has undergone more QA than otherwise would. And buying piles of them at a time, you are guaranteed to get drives from different production batches, also a good thing.

I have zero moral issues buying (factory) refurb HGST Ultrastar drives and putting them into production RAID 10 and RAID 6 arrays... In fact, I practically prefer them.

I have had ONE HGST refurb fail on me in the last two years... I would take a refurbed HGST that has been dropped, put through the wash, used as a door stop, and talked dirty to over a brand new Seagate.
Ander advies is ook welkom. Andere goedkope optie is een 5TB Intenso USB3 voor 120euro.
Gebruik server is gewoon wat streamen aan geluid en beeld met twee tieners in huis. Allemaal niet vreselijk spannend of intensief.
Er komt een 16GB USB in met Freenas,
de 4TB uit de Seagate Central intern,
een 3TB externe Intenso USB3
en misschien nog 2 stuks 500GB in raid voor persoonlijke foto's en films (hoewel ik al ruim 500GB gereserveerd heb op een externe 1.5TB schijf die aan de WII hangt (en NIET aan het netwerk): dit is wellicht nog veiliger om hier eens per maand een kopie op te draaien).
En dus nog een 5 of 6TB schijf, al dan niet intern.

* Makro laptop: Q6600 die regelmatig crashte. Ooit 2x1GB vervangen door 2x2GB Corsair, maar die was na een jaar stuk (levenslange garantie geldt alleen voor oorspronkelijke koper kwam ik achter...). Koeler vervangen maar temperatuurweergave van Speedfan bleek domweg fout, dus dure Scythe hield de zaak nauwelijks koeler dan de stock Intelcooler.. Computer draait nog steeds na 10 jaar dus helemaal miskoop was het ook weer niet.