Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFly2K
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-05 10:12
Hoi,

Dit is mijn eerste post dus hopelijk dat ik deze juist invoer. Ik zou graag jullie advies willen of het vervangen van een CPU toereikend is om de videokaart GTX 1060 6GB optimaal te laten werken.
...

Huidige config:
Moederbord: Gigabyte ga-x58a-ud3r
CPU: Intel I7 920
GPU: Inno3D GTX 1060 6GB (compact)
Mem: Corsair 3x 2GB DDR3 1333
HDD: SSD 128GB (merk type is me ff ontschoten)
Voeding: Cooler Master RS - 500

...

Ik ben al enige tijd aan het uitzoeken hoe ik een issue kan oplossen met mijn PC. Ik heb een GPU gekocht (GTX 1060 6GB) alleen achteraf merk ik dat mijn oude GPU (GTX 560 2GB) betere prestaties liet zien tov mijn nieuwe... Na enig uitzoek werk kom ik erachter dat mijn huidige CPU degene is wat ervoor zorgt dat de nieuwe kaart niet optimaal functioneert. Hier kwam ik achter door mijn CPU naar de 4,1 over te klokken en in de games (oa CSGO / COD) hogere FPS liet zien. Nu is het helaas zo dat mijn budget is opgegaan aan deze kaart waardoor ik niet in de mogelijkheid ben om een nieuwe PC aan te schaffen (of upgrade kit). Nu heb ik via http://thebottlenecker.com/#project gezien dat als ik enkel de CPU vervang (zou door mijn moederbord worden ondersteund) met een Xeon W3680 dat de videokaart veel beter uit de verf zou komen. Andere optie is een tweedehands PC maar met een budget van 250 euro denk ik niet dat ik beter af ben.

Concreet: Is het de juiste beslissing om de CPU te vervangen? Rekening houdend met een PCIe 2.0 op de huidige moederbord? Of zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken voordat ik deze CPU bestel?
...

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen en daarvoor alvast bedankt voor jullie reactie!

Groeten

Beste antwoord (via FireFly2K op 06-12-2017 14:33)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Je gaat er voor veel games wellicht niks op voorruit, de grootste bottleneck voor jou zal de singlecore snelheid zijn, meer cores toevoegen levert waarschijnlijk weinig op.

Maar nogmaals, dat hangt ook af van welke spellen je speelt op welke settings.

De site zegt mij niks en een bottleneck in percentage uitdrukken is mij ook onbekend, wat bedoelen ze daar precies mee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozariusz
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:38
Kon je niet van te voren uitzoeken dat je CPU de bottleneck zou zijn? 9 Jaar is veel te oud voor een CPU, of denk ik nou te veel door?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:24
Slecht idee, als je wilt upgraden moet je het goed doen. Die Xeon is ook een grote bottleneck.

Doorsparen en dan een nieuw moederbord + Nieuwe CPU kopen. (En RAM erbij gooien)

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:58
Beter investeren in een nieuwer platform, dat de i7920 te langzaam is, dat was wel te verwachten van een platform wat al 10 jaar oud is helaas.

Maar investeren in je huidige systeem, dat Zou ik zeker niet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Sowieso is 6GB RAM ook niet al te veel, maar ook vanwege de CPU zou ik niet meer 'investeren' in dit systeem maar gaan sparen voor een nieuwere...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
RGAT schreef op maandag 4 december 2017 @ 17:54:
Sowieso is 6GB RAM ook niet al te veel, maar ook vanwege de CPU zou ik niet meer 'investeren' in dit systeem maar gaan sparen voor een nieuwere...
Dat wilde ik ook net zeggen :P

Het is gewoon allemaal niet goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-06 14:58
Met wat overclocken moet er nog wel wat uit dat ouwe beest te persen zijn.

Met een simpele cooler zijn de temperaturen nog wel in bedwang te houden: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

Hier een bench van Gen 1 i5 vs Gen 8 i5:

In sommige games kun je er nog wel mee uit de voeten. (i5/i7 hebben over het algemeen vergelijkbare game performance)

[ Voor 16% gewijzigd door unfor op 04-12-2017 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-07 22:23
Pak een 6core xeon (+-50 euro) en overclock deze, dan ben je iig kwa cpu weer bij.
Koop 6x/4x 4Gb (24/16Gb) DDR3 1600mhz ram bankjes 2de hands en dan zit je daarmee ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-07 22:57
Even los van hoe groot de bottleneck met een 920 is, je nieuwe GPU zou niet minder FPS mogen geven dan die antieke oude GPU. Heb je na het wisselen van GPU je oude drivers helemaal weggegooid, en de juiste nieuwe geïnstalleerd? Als je dat nog niet gedaan hebt, best even via DDU dit doen. Online kan je prima vinden hoe dit moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFly2K
Bedankt voor jullie reacties! Dat ik vooraf uitzoek werk had moeten doen is nou eenmaal gebeurd en helaas niet terug te draaien. En nu geen geld voor een nieuwe "grote" upgrade. Wie heeft er ervaring met de site http://thebottlenecker.com/#project ? Want met de xeon w3680 zou ik een tussenoplossing hebben om in ieder geval mijn kaart beter te benutten en te gaan sparen voor een nieuwe PC ;) En volgens deze site zou deze CPU meer als voldoende zijn (2%).

@dylan111111 Ik neem aan dat je de w3680 bedoelt? Of adviseer je een andere?

@Wekko306 Ik heb een gehele herinstallatie gedaan dus ook nieuwe drivers geïnstalleerd. Zou het kunnen dat deze "oude" gpu beter "praat" met mijn oude moederbord/CPU?

@unfor Dank je voor de tip, dat is nog een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Of de CPU of GPU een bottleneck is hangt ook heel erg af van de games/settings/fps waarop je speelt.
Zo'n 920 is misschien oud, maar voor goed geoptimaliseerde mutlithreaded games nog even snel als een stock 2600k of ryzen 1500X: YouTube: Intel i7-930 in 2017: Nehalem Revisit & Benchmarks

Als de i7 920 @ 4GHz niet voldoende is zou ik niet investeren in iets anders voor hetzelfde platform.

PS: als je voeding net zo oud is als je processor zou ik deze per direct vervangen.
Die is niet gemaakt om 10 jaar mee te gaan en is inmiddels gevaarlijk geworden.

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 04-12-2017 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik had een i7 920 op 3.46 ghz met een geforce 1070 en hoewel de meeste spellen prima draaide op zich is het verschil met mijn huidige 8700k flink merkbaar. Hoewel battlefield 1 bijvoorbeeld meestal boven de 60fps zat voelt dat nu veel vloeiender. Ik zou dus sparen voor een echte upgrade...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:24

nelizmastr

Goed wies kapot

FireFly2K schreef op maandag 4 december 2017 @ 20:39:

Ik neem aan dat je de w3680 bedoelt? Of adviseer je een andere?
De W3680 is een topmodel, is dus tweedehands duur. Te duur voor een systeem van deze leeftijd.

Neem dan de X5670, iets lager geklokt, maar dat kan je altijd fixen ;)

https://www.aliexpress.co...warranty/32601187027.html

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:09
Ik ben overgestapt van de 920 naar de Xeon X5650 voor 75 euro. Draait momenteel op een kloksnelheid van 3,8GHz in combinatie met een GTX 1080 en 16GB RAM. Alles werkt razendsnel en een overstap naar een nieuw platform is voor mij in ieder geval compleet overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-06 04:39

auto660

1991 240 GL Brick

Ik draai ook nog met een X5670 op 4.7Ghz icm 2 R9 290's en dat draait alle nieuwe spellen, zelfs op 4K. :) De 6 cores zijn niet meer zo duur en overclocken zelfs met een normale luchtkoeler vaak wel naar 4Ghz of hoger waarmee je weer helemaal bij de tijd bent performance-wise.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
Ik snap niet helemaal waar het advies vandaan komt om maar een zes-core CPU aan te schaffen.
OP heeft op dit moment nog helemaal niets aan 2 extra cores, waar OP baat bij heeft is een overclock op zijn huidige CPU.
Dan is het verstandig even door te sparen en op den duur eens een i5 8400/8600 of Ryzen systeem te bouwen.
Ik ben zelf in het bezit van een 6-core cpu, voor productiviteit is dat prettig. Maar voor games moet de eerste nog komen waarin je echt enorme voordelen hebt van 6 over 4 cores.

[ Voor 21% gewijzigd door unfor op 05-12-2017 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Assisins creed origins, BF1, The withcher 3, City of skylines,GTA 5, dat zijn er al 4 die meer als 2 en4 cores gebruiken. Het zullen er alleen maar meer worden .

[ Voor 5% gewijzigd door freaky35 op 05-12-2017 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
freaky35 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 19:17:
Assisins creed origins, BF1, The withcher 3, City of skylines,GTA 5, dat zijn er al 4 die meer als 2 en4 cores gebruiken. Het zullen er alleen maar meer worden .
In 1 v/d 4 games die je noemt kan ik een verschil ontdekken in de benchmarks, namelijk Witcher 3 die overigens prima loopt op 4-core systemen.
Dus nog steeds geen echt goede reden om voor zo'n oude bak een 6-core cpu aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Dat kan alleen hij zelf bepalen, naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
freaky35 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:01:
Dat kan alleen hij zelf bepalen, naar mijn mening.
Ik heb niet het idee dat OP er de ballen verstand van heeft, dus het is verstandig een goed advies te geven.
En IMHO is het aanschaffen van een 6 core xeon geen goed advies als OP al een 4c/8t CPU in huis heeft die voldoende OC ruimte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFly2K
Ik kan een W3680 aanschaffen voor 85 euro en daarvoor heb ik helaas geen nieuw moederbord, CPU en geheugen. Dus merk ik het verschil tov een i7 920 als ik deze in mijn moederbord prik. Volgens de site ga ik van 19% naar 2% dus ik zeg kat in het bakkie... maar wie heeft er ervaring met deze website of kan mij adviseren. Anders wordt het de tip om mijn huidige CPU beter te koelen bij het overklokken, moet dan nog wel de beste setting gaan vinden.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties, top om dit te zien! _/-\o_

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Nu online
Je gaat er voor veel games wellicht niks op voorruit, de grootste bottleneck voor jou zal de singlecore snelheid zijn, meer cores toevoegen levert waarschijnlijk weinig op.

Maar nogmaals, dat hangt ook af van welke spellen je speelt op welke settings.

De site zegt mij niks en een bottleneck in percentage uitdrukken is mij ook onbekend, wat bedoelen ze daar precies mee?
Pagina: 1