Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Excel] Formule gedraagt zich raar

Pagina: 1
Acties:

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:08
Om een betaaloverzicht te hebben van alle facturen die we maken per maand, ben ik bezig om een excel file samen te stellen.

Wanneer er overal waarden in de individuele maand sheets zitten, werkt de formule van VERT.ZOEKEN goed.

Wanneer deze echter blanco zijn: bv we zijn januari 2018, dan zullen alle komende maanden blanco staan. De formule zet dan overal in de cellen "saldo" (kolomhoofd) ipv 0. Zet ik dan een bedrag in de eerste of 2de regel, dan neemt hij dit over in alle volgende cellen. (Wat zeker niet mag).

Formule "=VERT.ZOEKEN($C2;'JANUARI 2017'!$B:$AD;29)"

$C2= cel naar wat hij moet zoeken (nl een naam)
JANUARI 2017'!$B:$AD (bereik)
29: de data van de kolom welke hij moet overbrengen naar de cel waarin de formule staat.

In januari zitten er maar 2 bedragen nl bij test 1 (1000) en test 2 (600) en toch zet hij deze bedragen bij iedereen. Test 3 en hoger bestaan niet in januari.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jg7wIG2.png

Ik heb om het te kunnen tonen ook nog de volledige sheet erbij gestoken. Ik verwacht echter niet dat dit gewoon opgelost wordt en ik de sheet terug krijg. Enkel ter hulp.

Zie excel file: https://www.dropbox.com/s...verzicht%202018.xlsx?dl=0

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:49

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Je formule is incompleet, wat dacht je van een ONWAAR toevoegen aan je formule?

Dus:
=VERT.ZOEKEN($C2;'JANUARI 2017'!$B:$AD;29;ONWAAR)

[ Voor 46% gewijzigd door Angeloonie op 04-12-2017 11:47 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:08
Angeloonie schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:46:
Je formule is incompleet, wat dacht je van een ONWAAR toevoegen aan je formule?

Dus:
=VERT.ZOEKEN($C2;'JANUARI 2017'!$B:$AD;29;ONWAAR)
Dat was het inderdaad. Thanks!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:55
ShaneV schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:54:
[...]

Dat was het inderdaad. Thanks!
vert.zoeken

Ondanks dat 'benaderen' een optioneel argument is bij VERT.ZOEKEN() (het staat tussen [ ]), moet je het altijd invullen als ONWAAR, tenzij je een expliciete reden hebt om het niet te willen. Als je niets invult, krijg je namelijk ook resultaten terug van cellen uit de tabelmatrix die ongeveer voldoen aan je zoekwaarde.