Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiIfred
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-08-2018
Ik heb onlangs een Asus laptop gekocht, voornamelijk t.b.v. afspelen film en muziek.
De specs lijken dik in orde, met Intel Core i5 7200U en 512 GB SSD.
Helaas, bij afspelen muziek gaat het geluid haperen zodra ik iets anders doe, zoals bijv. het openen van een webpagina. Afspelen YouTube filmpjes gaat bij hogere resoluties ook haperen.
Op mijn 6 jaar oude PC'tje met 'Eco' AMD Athlon-processor had ik daar nooit last van.

Mogelijke boosdoener is m.i. de SSD. Ik heb er geen specs van gevonden, maar het is niet de snelste. Kopiëren van een bestand van ca. 2,5 GB duurt ca. 15 sec. Op mijn zakelijke laptop (een DELL XPS, ook met 512 GB SSD) duurt dat ca. 5 sec.

Zou ik dit probleem inderdaad kunnen oplossen door een snellere SSD te installeren?
Of kunnen er andere oorzaken zijn (bijv. te krappe buffers voor geluidschip of voor de SSD)?

Hardware/software:
ASUS R558UR-DM515T
Zie review op deze site: https://nl.hardware.info/product/393269/asus-r558ur-dm515t
Windows 10 64 bits home
Firefox (nieuwste versie)
JC River Media Player

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Ik heb overbodige 'apps' uitgeschakeld in de privacy instellingen.
- Ik heb visuele effecten e.d. uitgeschakeld (behalve gladde randen van tekst)
- Ik heb de instelling 'optimaliseren voor services' ingeschakeld.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-09 20:33
Wilfred,

Dit is mi niet iets wat door een trage SSD kan komen. 2,5GB in 15 seconden is nog steeds heel snel.
Is je computer heel druk met iets anders misschien?
Hoe ziet je taakbeheer er uit op het moment dat hij stottert?
Zou je de processenlijst daaruit kunnen laten zien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 09:31
Dingen om te proberen:
- Alle bloatware van Asus verwijderen (inclusief antivirus, gewoon lekker Windows Defender gebruiken)
- Andere browser proberen (werkt het wel op Chrome/Edge?)

Wat bedoel je met hogere resoluties? Ik zou niet verbaasd zijn als YouTube op 4k niet lekker werkt, maar dat is met je 1080p-scherm ook niet echt nodig.

Qua specs zie ik echt geen enkele reden waarom hij dergelijk gedrag zou vertonen. Bij het afspelen van YouTube-video's maakt het geen drol uit wat voor een hdd/ssd je hebt en een 7200U is verder een prima cpu.

[ Voor 6% gewijzigd door faraga op 04-12-2017 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik heb meer het idee dat dit te maken heeft met Windows10 o.i.d. ons mam heeft ook een laptop met windows 10 en is ook niet vooruit te branden door alles wat daarmee gebeurt. Kijk inderdaad in je taakbeheer wat er allemaal draait aan processen en hoe je cpu en hd belast worden (een 100% belasting van de HD is niet goed bijvoorbeeld :P )

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiIfred
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-08-2018
Beste mensen,

Dank voor het meedenken.

Dit was achteraf wel heel eenvoudig op te lossen. Het was inderdaad het antivirus/firewall pakket. Ik schaam mij diep, want daar had ik zelf aan kunnen denken. (Ik noem de naam niet, want ik weet niet of dit pakket het systeem zwaarder belast dan andere, en ik heb al een computerbouwer ten onrechte zwartgemaakt.)

Het gekke is wel dat ik op het hiervoor genoemde PC'tje hetzelfde pakket draaide (en op z'n voorgangers ook), zonder verstoring van film/muziek.

Nog even over de harddisksnelheid: Op het PC'tje duurde het kopieren van hetzelfde bestand 74 sec. (En het is overigens 2,96 GB groot).

Dus ik ben met terugwerkende kracht zeer tevreden over mijn laptopje, en ik ga mijn negatieve recensie heel snel aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraga
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-09 09:31
Asus mag best aan de schandpaal genageld worden als het om een meegeleverde probeerversie van een antivirusprogramma gaat. Ze leveren een hardwarematig prima laptop en gooien er allemaal rotzooi op, waardoor hij simpelweg niet meer goed werkt.

En geloof me, in mijn jaren bij Studentaanhuis heb ik eigenlijk alle antiviruspakketten wel problemen zien opleveren, met name McAfee en Norton. Windows Defender mag dan misschien wel ietsje minder scoren in tests, maar het belemmert in ieder geval niet de werking van je computer.
Pagina: 1