Ik heb onlangs een Asus laptop gekocht, voornamelijk t.b.v. afspelen film en muziek.
De specs lijken dik in orde, met Intel Core i5 7200U en 512 GB SSD.
Helaas, bij afspelen muziek gaat het geluid haperen zodra ik iets anders doe, zoals bijv. het openen van een webpagina. Afspelen YouTube filmpjes gaat bij hogere resoluties ook haperen.
Op mijn 6 jaar oude PC'tje met 'Eco' AMD Athlon-processor had ik daar nooit last van.
Mogelijke boosdoener is m.i. de SSD. Ik heb er geen specs van gevonden, maar het is niet de snelste. Kopiëren van een bestand van ca. 2,5 GB duurt ca. 15 sec. Op mijn zakelijke laptop (een DELL XPS, ook met 512 GB SSD) duurt dat ca. 5 sec.
Zou ik dit probleem inderdaad kunnen oplossen door een snellere SSD te installeren?
Of kunnen er andere oorzaken zijn (bijv. te krappe buffers voor geluidschip of voor de SSD)?
Hardware/software:
ASUS R558UR-DM515T
Zie review op deze site: https://nl.hardware.info/product/393269/asus-r558ur-dm515t
Windows 10 64 bits home
Firefox (nieuwste versie)
JC River Media Player
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Ik heb overbodige 'apps' uitgeschakeld in de privacy instellingen.
- Ik heb visuele effecten e.d. uitgeschakeld (behalve gladde randen van tekst)
- Ik heb de instelling 'optimaliseren voor services' ingeschakeld.
De specs lijken dik in orde, met Intel Core i5 7200U en 512 GB SSD.
Helaas, bij afspelen muziek gaat het geluid haperen zodra ik iets anders doe, zoals bijv. het openen van een webpagina. Afspelen YouTube filmpjes gaat bij hogere resoluties ook haperen.
Op mijn 6 jaar oude PC'tje met 'Eco' AMD Athlon-processor had ik daar nooit last van.
Mogelijke boosdoener is m.i. de SSD. Ik heb er geen specs van gevonden, maar het is niet de snelste. Kopiëren van een bestand van ca. 2,5 GB duurt ca. 15 sec. Op mijn zakelijke laptop (een DELL XPS, ook met 512 GB SSD) duurt dat ca. 5 sec.
Zou ik dit probleem inderdaad kunnen oplossen door een snellere SSD te installeren?
Of kunnen er andere oorzaken zijn (bijv. te krappe buffers voor geluidschip of voor de SSD)?
Hardware/software:
ASUS R558UR-DM515T
Zie review op deze site: https://nl.hardware.info/product/393269/asus-r558ur-dm515t
Windows 10 64 bits home
Firefox (nieuwste versie)
JC River Media Player
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- Ik heb overbodige 'apps' uitgeschakeld in de privacy instellingen.
- Ik heb visuele effecten e.d. uitgeschakeld (behalve gladde randen van tekst)
- Ik heb de instelling 'optimaliseren voor services' ingeschakeld.