Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ben nu al een tijdje aan het kijken naar domotica, maar ik kom er niet helemaal aan uit wat ik nu het beste kan doen.

Even de situatie uitleggen:
We hebben een hele woning verbouwd en ik heb alle stroomdraden getrokken naar de meterkast. Overal waar het kan is het aangelegd als een sternetwerk. De enige plekken waar dat niet is gedaan is bijvoorbeeld bij de WC, daar zit het klassieke aansluiting (is dat een ringnetwerk?). Helaas heb ik alleen maar stroomdraden getrokken en geen signaaldraden. De draden die ik daarentegen heb getrokken zijn de gewone draden (dus 2,5mm en 1,5mm voor zwart). Als ik het goed heb begrepen kan ik dus ook zonder problemen 12 volt opzetten. Nu heb ik ook nog een vriendin en naast dat het geen kapitalen mag kosten, wil ze ook gewoon een schakelaar (pulsschakelaars) hebben en moet het zonder problemen blijven werken. Dus of de centrale sturing mag nooit uitvallen, of ik moet zorgen dat het ook nog met de hand kan worden bediend.Vooral het laatste is lastig heb ik gemerkt.

Idee 1 - niet automatiseren en er later eens naar kijken.
Nu heb ik gekeken naar het idee om het niet meer te automatiseren. Dit is vooral vanwege de tijdwinst die ik hierin kan halen, aangezien het hele domotica gebeuren voor mij nieuw is. Ik zou dan eltako EUD12D-uc als dimmer gaan gebruiken en Hager EPN510 als aan/uit schakelaar. Zover ik heb begrepen kan ik dit nooit meer automatiseren en zou ik alles moeten vervangen.

Voordeel:
- Tijdwinst
- Gerenommeerde merken

Nadeel:
- Niet te gebruiken voor automatisering

Idee 2 - Automatiseren op een goedkope manier
Op Tweakers kwam ik verschillende manier tegen om simpel te beginnen. Zou ik de Qubino Din dimmer kunnen gebruiken als dimmer en kan ik sonoff gebruiken als aan/uit schakelaar. Beide zijn te gebruiken met een losse schakelaar, dus mijn vriendin is dan ook weer blij. Het enige 'nadeel' is dat het draadloos is en dat eigenlijk niet noodzakelijk is (alles komt toch al uit in de meterkast).

Voordeel:
- Werkt zelfstandig
- Werkt met schakelaars

Nadeel:
- Iets of wat houtje-touwtje oplossing?
- Ken de merken niet.
- Onnodig draadloos

Idee 3 - Het gelijk professioneel aanpakken
Heb natuurlijk ook de blogs van Femme door gelezen. Daarin vond ik de Loxone oplossing wel mooi. Nadeel was de hoge prijs en de leercurve. Voordat het gaat werken, moet ik weten hoe het werkt. Het is niet mogelijk om deze oplossing zelfstandig te laten draaien (gewoon schakelaar om en lamp gaat aan) en dat ik daarna pas kan gaan spelen met leuke instellingen.

Voordeel:
- Werkend concept
- Uitbreidbaar

Nadeel:
- Prijs
- Moeten weten wat ik moet doen voordat het werkt

Het liefst zou ik iets van een oplossing hebben wat idee 1 en 3 combineert. Nu investeren in apparatuur die zelfstandig kan werken en later zorgen dat de schakelingen kunnen worden uitgelezen en aangestuurd door een centraal systeem. Hierdoor kunnen we het nu al gebruiken van onze verlichtingen en schakelingen en kan ik in alle tijd uitzoeken hoe ik er domotica op aansluit. Is er zoiets? Of kom ik dan uit bij idee 2 en moet ik er mee leven dat dit gewoon draadloos werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 11:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik volg dit topic even. Ook van plan iets soortgelijks te doen maar er nog niet over uit welk systeem en op welke manier.

Zelf heb ik grofweg dezelfde eisen, waarbij het systeem ook nog moet kunnen werken als de domotica in zijn geheel uit valt. Een van de dingen die ik graag wil regelen is individuele verwarming van vertrekken met slimme thermostaatkranen, waarbij een fallback zou moeten zijn dat als ze uit vallen, ze gewoon allemaal vol open gaan en de regeling word overgenomen door aan/uit van de CV ketel.

Gaat het bij jou alleen om het regelen van je verlichting, of wil je het verder door trekken? Dus uitlezen van eventuele zonnepanelen, verbruikers, gas, electra, verwarming, etc?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
In eerste instantie wil ik het gaan gebruiken voor verlichting en bepaalde scenes opstarten. Als dat werkt, dan wil ik het verder gaan uitbreiden. Maar dan moet eerst de verlichting werken, want we werken nu al een tijdje met 1 (imitatie) Kaku afstandsbediening waarmee we in het hele huis 3 lampen kunnen schakelen. En ondanks mijn vriendin het niet heeft gezegd, verbeterd dit de hele WAF niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ik zou gewoon beginnen met een systeem als Hue voor je verlichting. Pak als eerste de sfeerverlichting, een leeslampje in de hoek van de kamer, breid het eens uit met een bewegingssensor op de gang die de lamp heel zachtjes laat branden 's nachts wanneer bijvoorbeeld de kleine huilt en je de gang op loopt e.d. en ga als dat bevalt wat uitbreiden qua automatisering e.d.

Zo ben ik zo ook begonnen, eerst de verlichting, toen automatisering van zaken middels "Home Assistant" waarmee ik bijvoorbeeld een seintje krijg als bijvoorbeeld het dakraam nog open staat en buienradar binnen een half uur minimaal 0.5mm regen voorspelt (die paar druppels overleeft een vloer wel ;-)).

De verlichting in bijvoorbeeld de keuken gaat bij ons nog gewoon met een harde schakelaar evenals de hoofdverlichting van de woonkamer. Dit was allemaal al voorzien van een dimmer en die dimmer zit nog geen meter van de plek af waar we doorgaans zitten. Op die manier vind de vrouw het tenminste niet meer dan "irritant" als er een keer iets niet helemaal werkt zoals het hoort.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 11:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@R2D2 Ik denk wel dat ik eerst zou nadenken over welk systeem het beste past in een groter geheel. Zonde om nu iets aan te schaffen en over 12 maanden er achter komen dat het niet goed samen gaat werken met andere systemen waardoor je over kunt naar een ander systeem of 2 gescheiden systemen hebt.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
unezra schreef op maandag 4 december 2017 @ 11:34:
@R2D2 Ik denk wel dat ik eerst zou nadenken over welk systeem het beste past in een groter geheel. Zonde om nu iets aan te schaffen en over 12 maanden er achter komen dat het niet goed samen gaat werken met andere systemen waardoor je over kunt naar een ander systeem of 2 gescheiden systemen hebt.
Het voordeel van een systeem als Hue is dat het naadloos integreert in een systeem als Home Assistant, OpenHAB, Domoticz e.d. dus het is geen weg gegooid geld, sterker nog ik heb de boel hier zelfs uitgebreid qua Hue lampen omdat het simpelweg goed werkt. Ik had alles met Z-wave kunnen doen qua verlichting maar zag daar persoonlijk de meerwaarde niet van in ten opzichte van Hue wat vandaag de dag zo'n beetje op iedere straathoek te verkrijgen is.

Hue is wat mij betreft een prima startpunt tenzij je met zaken als Loxone of KNX aan de gang wil maar dan heb je het ook wel over iets andere bedragen, iets wat hier in huis in ieder geval niet mee helpt bij de zogenaamde "WAF" ;)

[ Voor 12% gewijzigd door R2D2 op 05-12-2017 06:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 18:34
@R2D2 @unezra Zelf ben ik ook begonnen met een NinjaBox, toen Homewizard en tegenwoordig Domoticz op een RaspBerry3, maar heb de belangrijkste verlichting op Hue, dit omdat dit out of the box bijna feilloos werkt 99,9% van de tijd en 0.1% gaat maar 1 van de lampen in een ruimte aan. Dit heeft toch een hoge WAF. Daarnaast is voor de Hue verlichting in vrijwel alle domotica systemen of pakketten wel ondersteuning.
Verlichting via zwave of klikaanklikuuit geeft hier vaker missers.
Ook zijn er veel goede apps op Android en iOS en ook WindowsPhone beschikbaar waar veel mee valt te automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenex1
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-08 07:44
Hier 3 jaar geleden begonnen met Pimatic en een 433mhz zender/ontvanger. Inmiddels een RPI3 met Domoticz en:
- Aeotec stick -> Fibaro/qubino modules achter de pulsschakelaars, bewegingsmelders
- RFLink -> Voor de goedkope stekkerschakelaars (hoek/sta lampen), deur sensoren en een deurbel in de garage. Werkt toch heel wat stabieler dan de zelfbouw kit.
- Hue Bridge -> Andere losstaande lampen of LED strips. Voor 10 euro een Bridge 1.0 op de kop getikt en werkt prima icm Domoticz.
- OpenTherm gateway voor thermostaat
- Slimme meter kabel

IMO komen de Fibaro modules voor jouw het beste in aanmerking. Omdat:
- Geen aparte schakeldraden naar meterkast nodig, zorg wel dat je nul draad in de wandcontactdozen hebt en ze 55mm diep zijn.
- Werkt direct en altijd op de aangesloten verlichting, ook zonder RPI3 en Domoticz. Auto-calibratie bij eerste power on werkt goed. Nadeel: voor vermogens onder 10W heb je bij dimmers zeker een Fibaro Bypass nodig.
- Redelijke prijzen

Mogelijk risico bij Z wave: Knipperende lampen (+- elke 30 min knippert het een paar sec.) op de dimmers. Veroorzaakt door het TF signaal en afhankelijk van locatie.. Nog geen oplossing voor helaas.

Hue is leuk en goedkoop, maar werkt niet samen met wandschakelaars voor zover ik weet. Zelfde voor KaKu, hier heb je een module in de wandschakelaar EN de lamp nodig om dezelfde functionaliteit als Fibaro te krijgen.

Dus conclusie: RPI3 + Domoticz + Z wave is een goede basis om te starten!

[ Voor 7% gewijzigd door joenex1 op 05-12-2017 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
joenex1 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:29:
Hue is leuk en goedkoop, maar werkt niet samen met wandschakelaars voor zover ik weet.
Kan op zich prima, een puls z-wave schakelaar er tussen zoals deze bijvoorbeeld, https://www.robbshop.nl/e...akelaar-z-wave-plus-tz36s en die via Home Assistent koppelen aan desbetreffende HUE lamp(en) met een actie.

Dat vond ik persoonlijk een dure hobby worden aangezien je voor datzelfde geld ook 2 van deze jongens kunt kopen, http://www2.meethue.com/nl-nl/p/hue-dimmer/8718696506943

Die laatste kan heel makkelijk geplaatst worden door de oude schakelaar te verwijderen (electra even door te lussen zodat er altijd spanning op staat op de lamp) en het afdekplaatje + switch te monteren. Oude schakelaar lekker in een doos op zolder mocht ik ooit eens gaan verhuizen ;-)

Hue heeft wel wat meters gemaakt sinds de eerste setje op de markt kwamen, het is naar mijn mening een prima systeem voor verlichting en ook meer dan prima in andere domotica software te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenex1
R2D2 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:17:
[...]

Kan op zich prima, een puls z-wave schakelaar er tussen zoals deze bijvoorbeeld, https://www.robbshop.nl/e...akelaar-z-wave-plus-tz36s en die via Home Assistent koppelen aan desbetreffende HUE lamp(en) met een actie.

Dat vond ik persoonlijk een dure hobby worden aangezien je voor datzelfde geld ook 2 van deze jongens kunt kopen, http://www2.meethue.com/nl-nl/p/hue-dimmer/8718696506943
Werkt dat dan nog steeds als de RPI uit valt? En ik ben geen fan van batterijen bij belangrijke licht schakelaars :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
joenex1 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:05:
[...]

Werkt dat dan nog steeds als de RPI uit valt? En ik ben geen fan van batterijen bij belangrijke licht schakelaars :P
Nope wat betreft de zwave schakelaars.

De Hue dimmers werken los van Home Assistant, zolang de Hue bridge maar werkt (volgens mij zou het zelfs zonder bridge moeten werken als ze eenmaal gekoppeld zijn). En mocht het batterijtje leeg zijn van de Hue dimmer is er altijd nog de Hue app op de telefoon OF de iPad met Home Assistant aan de muur om de lamp mee aan te kunnen zetten. En als dat allemaal niet meer werkt... dan steken we wel een kaarsje aan ;)

En een wat dan als ooit, misschien dat zus zo, want dan... enzovoort, er is altijd wel een scenario te vinden waarop er iets mis gaat.

Punt is dat wanneer je in wil stappen en nog niet zeker bent van welk systeem / protocol je wil gaan gebruiken je met Hue eigenlijk een mooi begin hebt waar je alle kanten mee op kunt. Met alleen een z-wave puls schakelaar en een unit in je lasdoos ben je nou niet echt meters aan het maken als het gaat om automatiseren... dan zul je ook nog aan een controller + software moeten e.d. anders doet het niets meer of minder dan een bedrade oplossing.

Long story short, als je een paar lampen wil automatiseren vind ik persoonlijk Hue de beste oplossing om mee te gaan beginnen, simpel, effectief en prima te integreren in een latere oplossing. Meteen z-wave apparatuur in de muren gaan zitten schroeven is een behoorlijk dure hobby wat mij betreft (ik was afgelopen maand een slordige 400 euro kwijt voor wat z-wave schakelmateriaal en dan doet het nog helemaal niks noppes nada... dat kost ook weer tijd om alles in te regelen, te finetunen e.d.) en ook helemaal niet nodig voor iets simpels als sfeerverlichting e.d.

[ Voor 13% gewijzigd door R2D2 op 05-12-2017 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:02

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

Hier inderdaad ook met Hue set begonnen en aan homeassistent gekoppeld later. Ben blij met deze onafhankelijke keuze qua domotica, omdat bij uitval van homeassistent de lampen gewoon bedienbaar zijn.

Andere keuze kan ook de Ikea variant zijn, deze is vergelijkbaar met Hue. Mocht je geen batterij willen voor Hue bediening, dan heb je deze oplossing ook nog.

http://www2.meethue.com/n...-schakelaar/8718696498026

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:55
R2D2 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 06:31:
Hue is wat mij betreft een prima startpunt tenzij je met zaken als Loxone of KNX aan de gang wil maar dan heb je het ook wel over iets andere bedragen, iets wat hier in huis in ieder geval niet mee helpt bij de zogenaamde "WAF" ;)
Dat hoeft niet zo te zijn hoor. Klikkie. Deze heb ik en zo is Hue ook uitstekend in KNX geïntegreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenex1
R2D2 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:29:
[...]

Meteen z-wave apparatuur in de muren gaan zitten schroeven is een behoorlijk dure hobby wat mij betreft (ik was afgelopen maand een slordige 400 euro kwijt voor wat z-wave schakelmateriaal en dan doet het nog helemaal niks noppes nada... dat kost ook weer tijd om alles in te regelen, te finetunen e.d.) en ook helemaal niet nodig voor iets simpels als sfeerverlichting e.d.
Niet helemaal waar, je kunt zonder controller de modules gewoon gaan gebruiken zonder ook maar iets in te regelen en ze werken 100% altijd. Verschilt niets met een dimmer module van b.v. Gira (die ook nog duurder zijn). Als je eenmaal een controller hebt is de module ook nog eens volledig naar maat af te stellen. Maar afhankelijk van budget, is het wel een investering. Amazon.de heeft overigens mooie prijzen voor de Fibaro's.

@Eppo ©, heb je nu wel of geen signaal draden getrokken? Eerst zeg je helaas alleen stroom draad getrokken te hebben, daarna zeg je dat alles toch al in de meterkast uit komt? Alle stroom draden rechtstreeks naar de meterkast is niet voldoende voor een centrale oplossing in de meterkast.. En wat is het budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Met de Hue heb ik een klein beetje ervaring, maar dat een is tijd geleden. Toen werkte het nog niet goed zonder afstandsbediening. Als mijn vriendin de stad schakelaar omzette (dus de lamp zonder stroom zetten), dan was het een niet mogelijk om de lamp weer aan te krijgen (is ook logisch) en twee ging de lamp op 100% aan zodra hij stroom kreeg. Dit was voor mijn vriendin geen werkbare situatie, dus is de hue weer in de doos gegaan en op zolder gezet. Kan de hue er weer wel bij pakken, maar dan zou ik al mijn lampen (inbouw spotjes enzo) moeten vervangen.

@joenex1 Sorry, ik zag dat mijn post onduidelijk was. Ik heb wel (zwarte) schakeldraad getrokken van mijn schakelaars naar de meterkast. Nu kan ik dat ook als signaaldraad gebruiken, maar ik zag signaaldraad meer als de dunnere AWG draden. Die heb ik dus niet getrokken, het zijn enkel de draden waarop je een 'klassieke' schakelaar op aansluit.

Afbeeldingslocatie: https://img.2dehands.be/f/normal/375246241_1-signaaldraad-donne-6-aders-van-0-8mm-rol-is-nieuw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Dennis schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:22:
[...]

Dat hoeft niet zo te zijn hoor. Klikkie. Deze heb ik en zo is Hue ook uitstekend in KNX geïntegreerd.
Het kan ongetwijfeld maar ik krijg hier in huis slecht uitgelegd dat ik net even een slordige 400 euro heb uitgegeven om Hue iets te laten doen wat het eigenlijk ook al zelf kon maar dan via een ander systeem. Let wel, ik zou stiekem ook best wat muren van de nodige UTP willen voorzien en alles van Loxone er in rammen want eerlijk is eerlijk... hoe vet is iets als dit, https://shop.loxone.com/nlnl/touch-surface.html ;)

Als je er maar genoeg geld tegen aan smijt kan praktisch alles heb ik wel geleerd inmiddels ;)
joenex1 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 17:56:
[...]

Niet helemaal waar, je kunt zonder controller de modules gewoon gaan gebruiken zonder ook maar iets in te regelen en ze werken 100% altijd. Verschilt niets met een dimmer module van b.v. Gira (die ook nog duurder zijn). Als je eenmaal een controller hebt is de module ook nog eens volledig naar maat af te stellen. Maar afhankelijk van budget, is het wel een investering. Amazon.de heeft overigens mooie prijzen voor de Fibaro's.
True maar wat is de toegevoegde waarde van zoiets ten opzichte van een "standaard" installatie in huis? Kan zijn dat ik hem mis hoor maar in dat geval zou ik het geld gewoon in mijn zak houden en misschien eens gaan bedenken waar ik het nog meer aan kon besteden dan een "draadloze schakelaar". ;)

Amazon.de is inderdaad wel een goede tip. Deurcontacten, motion sensor en al die andere batterij z-wave meuk bestel ik zelf op aliexpress maar zaken waar 220 overheen gaat haal ik ook liever via Amazon.de van een wat gerenommeerder merk als Fibaro.
Eppo © schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 18:30:
Met de Hue heb ik een klein beetje ervaring, maar dat een is tijd geleden. Toen werkte het nog niet goed zonder afstandsbediening. Als mijn vriendin de stad schakelaar omzette (dus de lamp zonder stroom zetten), dan was het een niet mogelijk om de lamp weer aan te krijgen (is ook logisch) en twee ging de lamp op 100% aan zodra hij stroom kreeg. Dit was voor mijn vriendin geen werkbare situatie, dus is de hue weer in de doos gegaan en op zolder gezet. Kan de hue er weer wel bij pakken, maar dan zou ik al mijn lampen (inbouw spotjes enzo) moeten vervangen.
Dat is nog steeds zo... maar dat kun je dus oplossen met die Hue dimmer. Oude schakelaar er uit, afdekplaatje er voor, afstandsbediening in dat ding klikken en klaar. Oude schakelaar niet weg gooien maar lekker in een doos op zolder bewaren, mocht je ooit verhuizen kun je de nieuwe bewoner met die ouderwetse zooi opzadelen en zelf lekker je Hue systeem mee nemen.

Ik heb ook 100.000 keer hier in huis geroepen dat de lamp uit moest via de Hue app of via Home Assistant, forget it, ze leren het toch niet. Toen die Hue dimmer op de muur geschroefd en 0 gezeik meer gehad. Problem solved ;)

Hue dimmer is hier ook als volgt ingesteld, 1 keer drukken is stand zoals ie stond toen de lamp uitgeschakeld werd, 2 keer drukken is leeslicht, 3 keer drukken is 100%.

[ Voor 26% gewijzigd door R2D2 op 05-12-2017 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Ik ga van het weekend de optie van de hue eens verder onderzoeken en kijken of hij voldoet aan onze wensen en wat de kosten daarvan gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Heb het hele weekend lopen zoeken, lijstjes gemaakt en afwegingen gemaakt. Daarna alles voorgelegd aan degene die over het geld gaat (mijn vriendin) en we zijn tot de conclusie gekomen om voor optie 2 te gaan.

De hue viel af vanwege de prijs en het feit dat we nog aparte lampen willen gebruiken (het oude Edison model). Deze hebben ze in de hue lijn niet, dus dan zou ik naast de hue nog een tweede optie moeten zoeken voor het dimmen.

Optie 1 viel af omdat de prijs tussen de eltako dimmer en de qubino dimmer niet zo groot was. Als dat verschil veel meer dan een tientje was, dan had ik (tijdelijk) de normale dimmer geplaatst en als we wisten wat we precies nodig hadden het gaan vervangen. Gezien we in ons huis 9 dimmers nodig hadden, spreken over iets van 100 euro meer investeren om het mogelijk ook de automatiseren. Dat is het nu wel waard en als we het niet automatiseren, dan werken de dimmers nog stand-alone.

Optie 3 viel af omdat ik niet weet hoe goed het gaat werken en hoe leuk ik het vind om er mee te spelen. Als ik het leuk vind, het werkt goed en mijn vriendin ziet de meerwaarde ervan, dan gaan we in ons nieuwe huis (over +/- 10 jaar) dat doen. Tot die tijd ga ik lekker met mijn houtje-touwtje oplossing spelen.

Daarnaast was het ook een overweging omdat we misschien met sensoren willen gaan werken. Hiervoor zijn nu geen draden aangelegd in de woning, dus zou het draadloos moeten worden. Daarin lijkt Z-wave ook een goede oplossing. Niet super kostbaar, redelijk tweakbaar en nog veel verschillende spullen verkrijgbaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hey allen ik zelf ben nog maar net lid van dit forum.
maar toch wil ik al even terugkomen op dit topic.
ikzelf ben Loxone gebruiker en ben verliefd geworden op het product.
ga zelf ook in de toekomst nog verder experimenteren met andere zoals ik in verleden ook al gedaan heb.
Echter Loxone is volgens mijn inziens zeker niet die moeilijke stap in to domotica.
ik vind het namelijk heel toegankelijk en je loopt niet snel vast in je concept dat je wilt bouwen.
zelf ben ik ook zonder enige kennis hier aan begonnen maar de befaamde youtube heeft me ver op weg geholpen. Zeker het kanaal van loxone zelf is zeer handig.
ook op de website van loxone kan je makkelijk aansluitschemas en dergelijke vinden.
zelfs nu in de nieuwe versie programming software is er een auto config functie die alles nog makkelijker maakt.
dus mijn mening in dit verhaal is investeer niet 2 keer.
al ben ik zelf ook nog benieuwd naar andere oplossingen.

groetjes michael

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Laatst online: 01:20
@Verwijderd Dank je voor je post, ik ben nu nog niet zover, maar ga ook vrijwel zeker met Loxone aan de slag, ben nu nog aan het oriënteren voor elektrische gordijn rails en een mogelijkheid om de verwarming te regelen via zone (vloer) verwarming. Ik wil de cruciale dingen zoals verlichting en verwarming zeker ook nog handmatig willen bedienen voor als de automatisering uitvalt. Als ik ooit nog vragen heb hoop ik dat je me nog eens kunt helpen met Loxone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hier nog een stem voor Loxone. Je kunt redelijk voordelig instappen en langzaam uitbreiden. Met 1500-2000 euro kun je hele goede basis neerzetten en als het op een budget moet denk ik dat je zelfs met 1000 euro al en stuk kunt komen. In jouw situatie zijn ook de AIR producten interessant voor als je ergens een kabel mist.

En volgens mij hoef je geen twijfel te hebben of het werkt. De instap is laag, programmeren is niet nodig en er zijn veel functies / koppelingen al standaard ingebakken en er zijn ook diverse forums vol met voorbeelden van geavanceerde functies. Diverse gebruikers op forum zijn tevreden met Loxone.

[ Voor 34% gewijzigd door Sethro op 30-12-2017 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-08 16:10
Herbiek616 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:24:
@Verwijderd Dank je voor je post, ik ben nu nog niet zover, maar ga ook vrijwel zeker met Loxone aan de slag, ben nu nog aan het oriënteren voor elektrische gordijn rails en een mogelijkheid om de verwarming te regelen via zone (vloer) verwarming. Ik wil de cruciale dingen zoals verlichting en verwarming zeker ook nog handmatig willen bedienen voor als de automatisering uitvalt. Als ik ooit nog vragen heb hoop ik dat je me nog eens kunt helpen met Loxone.
Vraagje, op welk systeem ben je uitgekomen voor de electrische gordijnrails? Ik denk aan een optie van AlieExpress, maar Forest lijkt mij wat meer gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Laatst online: 01:20
Ben gegaan voor Goelst heb een vertegenwoordiger thuis gehad die vertelde dat ze zeer binnenkort een nieuwe type motor introduceren. Wordt april/mei dit jaar verwacht.. dus moet nog ff wachten en dus ook nog geen ervaring mee.
Pagina: 1