Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004603

Topicstarter
Om een lang verhaal kort te maken: ik weet niet wat voor schroefje dit is.

https://imgur.com/a/GtJzT

Ik heb een desktopsysteem waar een M.2 SSD in zit en ik wil deze verwijderen, maar er komt geen beweging in, welke conventionele schroevendraaier ik ook gebruik. Misschien heb ik een speciale schroevendraaier nodig om dit schroefje los te krijgen. Weet iemand wat voor schroefje dit is en welke schroevendraaier daarop past? Het moederbord is een Asus Prime Z270-P, als dat helpt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-07 10:29
Het schroefje ziet eruit alsof hij kapotgedraaid is. Wat je kan proberen is een stukje van een ballon tussen de schroevendraaier en de schroef te doen, als het goed is krijg je hem er dan wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:10
Ziet eruit als een kapotgedraaide kruiskop.

Wat hierboven dus al is gezegd :p

Ter aanvulling een foto:
Afbeeldingslocatie: https://sapphirenation.net/wp-content/uploads/2017/07/08.jpg

Voor het loskrijgen. Randjes vierkant veilen en dan met een tang proberen los te draaien. Wel goed het metaal slijpsel weghalen ter voorkoming van kortsluiting. Of een net iets te grote platkop met genoeg kracht erin zetten.

[ Voor 101% gewijzigd door CurlyMo op 03-12-2017 20:48 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004603

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:17

KrazyJay

Voordat je gaat vijlen eerst even een postelastiek tussen de schroef en de schroevendraaier houden. Dat werkt soms ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:29

rdejongjr

Gnome

Stap1 haal de zooi uit de kast en leg het op een stevige ondergrond, vooral bij het schroefje.
Stap2 zoek de JUISTE schroevendraaier (ph0 of ph1 zo te zien)
Stap3 mik er desnoods een dun stukje rubber tussen voor extra grip en probeer de schroef los te draaien terwijl je stevig naar beneden drukt.

Vaste hand en vertrouwen in jezelf en het gereedschap is een vereiste, krassen op het pcb zijn niet makkelijk te fixen.
Pakt de schroevendraaier totaal niet? Zoek een kleine griptang op en draai hem daarmee er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 10:50
Was dit al zo of heb je hem zelf kapot gedraaid? Vraag me af hoe je in godsnaam zo'n fijn schroefje op zo'n fijne aansluiting kapot gedraaid krijgt waar je totaal geen kracht hoeft te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
chim0 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 10:22:
Was dit al zo of heb je hem zelf kapot gedraaid? Vraag me af hoe je in godsnaam zo'n fijn schroefje op zo'n fijne aansluiting kapot gedraaid krijgt waar je totaal geen kracht hoeft te zetten.
Verkeerde maat schroevendraaier meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 19:11
Niks vijlen, das het laatste wat ik zou doen, raar advies in de elektronica.
Pak gewoon een platbektang, je kan hem zo losdraaien, zo vast zit dit niet.

[ Voor 29% gewijzigd door Mel33 op 09-12-2017 11:14 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
TommyboyNL schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:06:
[...]

Verkeerde maat schroevendraaier meestal.
Tenzij je Steven Wonder heet, zie je toch wel dat het niet past of ben ik nou gek?
mell33 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 11:14:
Niks vijlen, das het laatste wat ik zou doen, raar advies in de elektronica.
Inderdaad! Bizar om dit te gaan adviseren. Vijlen op een moederbord.. 7(8)7
Pak gewoon een platbektang, je kan hem zo losdraaien, zo vast zit dit niet.
Volgens TS zit er geen beweging. Ben erg benieuwd hoe je dat voor elkaar krijgt bij zo'n fijn schroefje.

@Anoniem: 1004603 Hoe is de stand van zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik moet me heel sterk vergissen als dit geen torx-set bit is, https://phillips-screw.com/drive-system/torq-set. Deze zitten meestal in die multi bits setjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-07 17:03

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

regmaster schreef op maandag 11 december 2017 @ 07:38:
Ik moet me heel sterk vergissen als dit geen torx-set bit is, https://phillips-screw.com/drive-system/torq-set. Deze zitten meestal in die multi bits setjes.
Ben bang dat je je sterk vergist. Is zeker geen torx. Zoals de mensen boven zeggen, een passende schroevendraaier pakken, niet one-fits-all en doorraggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toevallig met electrische schroevendraaien aan de gang geweest? Niet goed passend + teveel koppel = dit soort 'mooie' ronde gaten.

Iig eens dat vijlen een zeer slecht idee is, allemaal geleidend vijlsel in de binnenkant van een computer is funest. Balon of elastiekje moet je ivm statische electriciteit ook mee oppassen, zorg dat dat absoluut geen geleidende connectoren aanraakt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
chim0 schreef op maandag 11 december 2017 @ 05:03:
Inderdaad! Bizar om dit te gaan adviseren. Vijlen op een moederbord.. 7(8)7
Wie heeft het er over het moederbord zelf. Ik zeg toch het schroefje? Als niks meer helpt dan zul je iets moeten. De meest voor de hand liggende oplossingen zijn al gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nee joh.
Vijlen aan een schroefje dat op zo een plek zit?

Zelfs al zat het op een redelijk toegankelijk plekje, je gaat toch niet vijlen?

Het is gewoon inderdaad een Bizar advies.

Vastpakken met een tangetje en eruit draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-07 18:54
Misschien schroevendraaier erin vast lijmen, en dan los draaien.
En pak een goedkope schroevendraaier hier voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Reepje schreef op maandag 11 december 2017 @ 08:47:
Zelfs al zat het op een redelijk toegankelijk plekje, je gaat toch niet vijlen?
Als je geen andere optie meer hebt? Dan gooi je je moederbord maar weg. Gebruik je de M.2 poort niet meer. Wat moet je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen andere optie? Uitboren kan altijd nog. Levert ook vijlsel op, dus zou ik ook in eerste, tweede en derde instantie afraden, maar tenminste minder kans om uit te schieten en andere onderdelen te raken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-07 15:18
gewoon mobo eruit halen, alle overige componenten eraf halen, goede stevige ondergrond en met rubber proberen uit te draaien.

indien dit niet werkt kan je proberen met een tang het kop je vast te grijpen en los draaien, lefty loosie righty tighty.

anders kon je ook met een dun metaal fijl proberen een inkeping te maken op het schroefje en met een platkop deze los draaien.

SUCCES!

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:16

HugoBoss1985

Xenotech

Kun je het geheel niet schoonblazen met een compressor als er vijlsel op komt?
Of krijg je dat op die manier niet weg?

Als dat ding zo vast zit lukt dit, denk ik, ook niet meer met een tang.
En dat lijkt mij teveel risico te geven op beschadigen aan het pcb.

Mij lijkt dan ook het beste om een sleufje in het schroefje te zagen/vijlen/dremelen zonder het pcb te raken.
En zoals dus al vermeld dan met een platkop schroevendraaier de schroef verwijderen.

Uitboren zou ook nog kunnen gezien de boor zichzelf toch wel centreert i.v.m. het laagste punt in het midden van de schroefkop.
Alleen lijkt me meer risico op beschadigingen aan een pcb te geven.

Ik zou zelf een sleufje vijlen met een fijne driehoekvijl met bolle kant.
Eventueel eerst alles goed inpakken / afplakken zodat er nergens metaalvijlsel op / in komt.

[ Voor 21% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-12-2017 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compunologist
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik vind deze schroeven ook krengen. Piepklein, muurvast en worden niet standaard meegeleverd bij een nieuwe SSD (of standaard extra bevoorraad op je moederbord) In mijn laptop staat er M2 x L3 vermeld bij een soortgelijk M.2 SSD slot. Als je de oude schroef eenmaal los hebt kun je nieuwe bv. hier bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 08:53
Wat een gedoe.. van boren tot vijlen

Gebruik gewoon een (kromme) platbektang.
Haal het bord uit de kast, leg het op een stevige ondergrond (tafel)
ferme grip, en rustig draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 13:55
@HugoBoss1985 Niet als het ergens onder in of tussen in gaat zitten. Het hoeft maar een klein bruggetje hier of daar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
LOTG schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:00:
@HugoBoss1985 Niet als het ergens onder in of tussen in gaat zitten. Het hoeft maar een klein bruggetje hier of daar te maken.
Opnieuw, als niks anders werkt gooi je je moederbord maar weg? Of gebruik je de M.2 poort niet meer? Helemaal terecht om de juiste methoden te bespreken en de gevaren ervan, maar dat begint bij je schroef niet kapot draaien. We zijn daar al voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

1. Druppeltje 2 seconde lijm, schroevendraaier erop, even wachten en draaien maar.

2. Anders nog mogelijkheid, breed elastiek (postpakketten spul) op de schroef, schroeverdraaier erop, werkt ook vaak waar er nog enige houvast zit.

3. handboor ~1/2mm midden boren (stofzuiger erbij), vervolgens met een tap-schroef alles eruit draaien (heeft schroefdraad de andere kant op).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
CurlyMo schreef op maandag 11 december 2017 @ 08:44:
[...]

Wie heeft het er over het moederbord zelf. Ik zeg toch het schroefje? Als niks meer helpt dan zul je iets moeten. De meest voor de hand liggende oplossingen zijn al gegeven.
Weet ik, maar kom op. Zo'n schroefje ga je toch niet vijlen?

Overigens is het volgens mij gewoon een standaard kruiskopje als ik Google afbeeldingen mag geloven. Een passende schroevendraaier is inderdaad handig, maar wat ik het meest bijzondere vind, is dat TS zegt dat ie muurvast zit. Dan vraag ik me af hoe je zo'n klein en fijn schroefje muurvast krijgt. We hebben het niet over het schroeven van de palen voor een schutting, toch?

https://www.google.nl/sea...783#imgrc=QXApa5BZC8PygM:

[ Voor 18% gewijzigd door chim0 op 11-12-2017 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
chim0 schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:13:
[...]

Weet ik, maar kom op. Zo'n schroefje ga je toch niet vijlen?
Jullie blijven niet ingaan op mijn punt dat het gewoon een van de dingen is die je kan proberen als niks tot dan toe is gelukt. Dat je het niet als eerste moet proberen is helder. Het is een laatste optie.

Als je met je arm vastzitten onder een rotsblok in the middle of nowhere dan amputeer je die toch ook niet eigenhandig met je zakmes. Natuurlijk niet. Behalve als het je allerlaatste optie is voor sterven.
Een bergbeklimmer die klem zat in een afgelegen gebied van de Amerikaanse staat Utah, heeft zichzelf bevrijd door met een zakmes zijn eigen arm te amputeren. Daarop daalde de 27-jarige man van de rotswand af en sleepte zich naar de uitgang van het dal, waar een reddingshelikopter hem vond. Artsen zeiden zondag dat de toestand van de man ernstig is.
https://www.nu.nl/algemee...eigen-arm-met-zakmes.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:56:
[...]

Jullie blijven niet ingaan op mijn punt dat het gewoon een van de dingen is die je kan proberen als niks tot dan toe is gelukt. Dat je het niet als eerste moet proberen is helder. Het is een laatste optie.

Als je met je arm vastzitten onder een rotsblok in the middle of nowhere dan amputeer je die toch ook niet eigenhandig met je zakmes. Natuurlijk niet. Behalve als het je allerlaatste optie is voor sterven.

[...]

https://www.nu.nl/algemee...eigen-arm-met-zakmes.html
Wat mij betreft heb je gelijk hoor, het is een kwestie van risico nemen of je het los wil hebben of niet. Er moet natuurlijk geen spanning op het bord staan maar het vijlsel dat eraf komt is droog en prima met een stofzuiger op te zuigen, wel zonder borstel dan vanwege de mogelijk statische elektriciteit. Desnoods gebruik je de plakzijde van tape om de restjes weg te halen.
In plaats van vijlen kun je ook het kopje een beetje overdwars inzagen zodat je er met een platte schroevendraaier grip op hebt (tip uit mijn link hierboven). Die schroef moet los en dan maakt het eigenlijk niet uit hoe of waarmee maar eerder wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Compunologist schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:07:
Ik vind deze schroeven ook krengen. Piepklein, muurvast en worden niet standaard meegeleverd bij een nieuwe SSD (of standaard extra bevoorraad op je moederbord) In mijn laptop staat er M2 x L3 vermeld bij een soortgelijk M.2 SSD slot. Als je de oude schroef eenmaal los hebt kun je nieuwe bv. hier bestellen.
Muurvast doe je zelf ;) Draai ze net aan tot het punt dat ze er niet vanzelf uitvallen en dat is genoeg, niet nog twintig extra slagen geven om m zo strak mogelijk te draaien...
Werden overigens elke keer meegeleverd bij de paar MX300's die ik heb gekocht?

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
regmaster schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:41:
[...]

Wat mij betreft heb je gelijk hoor, het is een kwestie van risico nemen of je het los wil hebben of niet. Er moet natuurlijk geen spanning op het bord staan maar het vijlsel dat eraf komt is droog en prima met een stofzuiger op te zuigen, wel zonder borstel dan vanwege de mogelijk statische elektriciteit. Desnoods gebruik je de plakzijde van tape om de restjes weg te halen.
In plaats van vijlen kun je ook het kopje een beetje overdwars inzagen zodat je er met een platte schroevendraaier grip op hebt (tip uit mijn link hierboven). Die schroef moet los en dan maakt het eigenlijk niet uit hoe of waarmee maar eerder wanneer.
Nadeel van een groef op de bovenkant zagen i.p.v. de zijkanten vlak vijlen is dat je met de bovenkant de schroef zwakker maakt. Het risico dat je dus de kop kapot draait t.o.v. het schroefdraad is iets groter.

Pagina: 1