Waterleiding aftakken voor vaatwasmachine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fawn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-06-2021
In de keuken van een recent gebouwd huis zou ik graag een vaatwasser neer willen zetten.
De keuken heeft hier nu nog geen aansluitingen voor, dus ik zoek naar een manier om een aftakking van de aanvoer van de keukenkraan te regelen.

De aansluiting van mijn keukenkraan ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/dMVGkG/IMG_20171203_123357297.jpg
Degene die me hielp in de bouwmarkt beweerde dat een splitsing die vastgeschroefd kan worden geen optie is ivm de stevigheid. Ik ben naar huis gegaan met een knel T-stuk.
Nu bedenk ik me dat zo'n knelstuk vast alleen voor een koperbuis is en ik volgens mij een kunststof leiding heb (of zit er koper in?)

Heeft iemand suggesties voor een geschikte aftakking op dit punt?

[ Voor 8% gewijzigd door Fawn op 03-12-2017 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Stukje tussen knietje van witte flex is toch koper ?
T-stuk plaatsen ipv dat messing knietje en daar verder aansluiten. (Wartel en knelring laten zitten)

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 03-12-2017 12:51 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-06 20:33
Hackus schreef op zondag 3 december 2017 @ 12:49:
Stukje tussen knietje van witte flex is toch koper ?
T-stuk plaatsen ipv dat messing knietje en daar verder aansluiten. (Wartel en knelring laten zitten)
With stupid.

Afbeeldingslocatie: https://www.doehetzelfberegening.shop/media/catalog/product/cache/image/e9c3970ab036de70892d86c6d221abfe/t/_/t_stuk_knel_bu_4dbc64c5e46b5.jpg

[ Voor 182% gewijzigd door __R__ op 03-12-2017 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-06 21:15
Er hangt daarna wel iets meer gewicht vrij te bungelen.
Maar denk dat het zo'n vaart niet zal lopen. Als je het echt niet vertrouwt, kan je altijd nog iets van een ondersteuning klussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fawn
Dank voor de tips!
Ik begreep het principe niet helemaal van de knelkoppelingen, in principe kun je daar ook iets op draaien natuurlijk.
In de basis heb ik de setup nu klaar, eerste afwas is schoon :)
Ik heb alleen nog een beter koppelstuk nodig van 1/2 inch (uiteinde van het T-stuk) naar 3/4 inch (slang vaatwasmachine)

Ik gebruik nu zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41jPqzrktFL._SX342_.jpg maar dat lekt als een malle, omdat de binnenste schroefdraad niet eindig is, niet 'ergens tegenaan' te schroeven is.

Huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/eFkDZb/IMG_20171203_155224782.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Fawn op 03-12-2017 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andre208
  • Laatst online: 28-06 14:23
Ik mis maar een ding een kraan met een terug slap klep er in. Dan gaan we het maar niet hebben over tape op een knel koppeling. En als je naar deze foto er niks meer aan gedaan hebt dan is er een lekkage zie de druppels aan de knel koppeling hangen.

Misschien nog een veel handiger oplossing alle rotzooi die je er nu tussen verzonnen heb er weer uit halen.
Als ik de foto goed bekijk lijkt het er op dat er in de staande witte leiding gewoon een T stuk zit met een plug erin gedraaid deze eruit en een wasmachine kraan er in.

[ Voor 36% gewijzigd door andre208 op 03-12-2017 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fawn
Hmm.. ik dacht, de situatie is niet helemaal ideaal nu, dus ik plaats het oude 'knietje' terug en probeer alles wat ik heb gedaan terug te draaien.
Helaas lekt nu de knelkoppeling :/ (zonder teflon tape) Ben bang dat ik de boel een keer te hard heb aangedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-06 20:39
Normaal gesproken zet je er ook een kraan tussen... En een rubbertje tussen slang en kraan... Het klinkt wel heel erg als een Teun de Beun-oplossing die je hebt...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Net gisteren zelf gedaan. Op het tstuk een wasmachinekraan gemonteerd want die moet je hebben voor je beluchting en keerklep. Tstuk horizontaal want zo moet de kraan worden gemonteerd. Alternatief is een aftakking naar een grondplaat en daar de kraan opzetten.

Ben trouwens naar de warmteservice geweest daar weten ze precies waar je het over hebt en wat de inbouwvoorschriten zijn. Kreeg ook direkt de goede spullen mee.

Gebruik ipv teflontape kolmat of loctite 55.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fawn
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/hx9dfp.jpg
Dit 'kraantje' zit nog voor het stuk waar ik heb zitten sleutelen, maar er lijkt geen beweging in te zitten. Is dit iets wat ik kan gebruiken om de boel vannacht af te sluiten?

Ik heb een kraan en zal die ook plaatsen zodra ik goede verloopstukken heb.
Momenteel ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/nxHVfG/IMG_20171203_175305243.jpg

(En als de hoofdkraan niet dichtzit lekt de boel dus)

[ Voor 6% gewijzigd door Fawn op 03-12-2017 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-06 20:39
Fawn schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:54:
[afbeelding]
Dit 'kraantje' zit nog voor het stuk waar ik heb zitten sleutelen,
Is dat een kraan ? Dat lijkt me meer een afsluitdop waarop je zo een wasmachinekraan had kunnen schroeven in plaats van de beunoplossing nu...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Sowieso even goed naar de koppelingen kijken. Bij een knelkoppeling hoor je geen teflon nodig te hebben. Ook als er een rubber in een koppeling zit moet hij daarop africhten en niet op teflon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre208
  • Laatst online: 28-06 14:23
Ben je je rubbertje niet kwijt geraakt die op de koppeling van het flex slang moet want anders kan het niet lekken. En die t aansluiting in de witte leiding is er bij de bouw al voor je in gemaakt om de kraan voor de vaatwasser te plaatsen. Dus dat is geen kraan maar de aansluiting voor de vaatwasser.Het was zo makkelijk dop er uit en kraan er in en klaar was je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-06 21:50
Fawn schreef op zondag 3 december 2017 @ 17:54:
[afbeelding]

(En als de hoofdkraan niet dichtzit lekt de boel dus)
Joh...

Sorry maar dat is echt broddelwerk, op schroefdraad gaat teflon en op knelkoppelingen niet. Waarom heb je niet gewoon een wasmachinekraan ingedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fawn
Eerlijk gezegd: geen flauw idee dat dat punt geschikt was voor een wasmachinekraan.

Verder heb ik een wasmachinekraan met beluchter, maar zonder keerklep, dus daarvoor zal ik terugmoeten naar de bouwmarkt.
Ik heb alles nog eens losgehaald, knelkoppeling nog eens goed gecheckt op resten teflon en schoon goed aangedraaid en nu lijkt die wel goed waterdicht te zijn weer.

Laten we het houden op een onhandige eerste ervaring met aanpassingen in de wateraansluiting.
Ik kan me voorstellen dat sommigen wat verbaasd reageren op mijn onhandige aanpak. Bedankt degenen die hebben meegedacht en tips hebben gegeven
Pagina: 1