De DSM van mijn synology DS216play geeft aan dat volume 1 beschadigd is. Ik neem aan dat dit 1 van de 2 WD red 3 tb schijven is. Tijd om te vervangen dus. Nu heb ik het vermoeden dat dit om schijf 1 gaat. Echter wil ik niet per ongeluk de verkeerde schijf verwijderen omdat ik niet weet wat dat voor consequenties heeft. Ik vind het eerlijk gezegd best spannend.
Ik heb een back-up gemaakt van al mijn data op een externe harde schijf.
Mijn concrete vraag is dus hoe ik kan zien welke van de 2 schijven beschadigd is. in DSM Opslagbeheer staat de volgende melding:
in HDD/SSD: Schijf 1-geinitialiseerd,normaal
Schijf 2-normaal
(snap niet helemaal dat hier geen foutmelding bij zit want onder volume krijg ik de volgende melding:
De ruimte is beschadigd. Het wordt aanbevolen de defecte harde schijven te vervangen.
aantal beschadigde schijven: 1
RAID type: Synology hybrid raid met1 schijf fouttollerantie.
Ik kan dus nergens terug zien om welke schijf het gaat. Als ik een integriteitsraport opvraag krijg ik:
Schijf 1:
Telling herverbinding schijf 2
Telling beschadigde sectoren 0
Telling heridentificatie schijf 0
Geschatte levensduur -
Schijf 2:
Telling herverbinding schijf 0
Geschatte levensduur -
vandaar dat ik het vermoeden heb van schijf 1.
Het is waarschijnlijk een heel simpel verhaal maar wat ik wil voorkomen is dat ik een hoop tijd kwijt ben omdat ik niet de juiste schijf verwijder. Duurt het trouwens lang om de nieuwe schijf te instaleren? Dit wordt voor mij de eerste keer.
Vriendelijke groet,
Dennis
Ik heb een back-up gemaakt van al mijn data op een externe harde schijf.
Mijn concrete vraag is dus hoe ik kan zien welke van de 2 schijven beschadigd is. in DSM Opslagbeheer staat de volgende melding:
in HDD/SSD: Schijf 1-geinitialiseerd,normaal
Schijf 2-normaal
(snap niet helemaal dat hier geen foutmelding bij zit want onder volume krijg ik de volgende melding:
De ruimte is beschadigd. Het wordt aanbevolen de defecte harde schijven te vervangen.
aantal beschadigde schijven: 1
RAID type: Synology hybrid raid met1 schijf fouttollerantie.
Ik kan dus nergens terug zien om welke schijf het gaat. Als ik een integriteitsraport opvraag krijg ik:
Schijf 1:
Telling herverbinding schijf 2
Geschatte levensduur -
Schijf 2:
Telling herverbinding schijf 0
Geschatte levensduur -
vandaar dat ik het vermoeden heb van schijf 1.
Het is waarschijnlijk een heel simpel verhaal maar wat ik wil voorkomen is dat ik een hoop tijd kwijt ben omdat ik niet de juiste schijf verwijder. Duurt het trouwens lang om de nieuwe schijf te instaleren? Dit wordt voor mij de eerste keer.
Vriendelijke groet,
Dennis