Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-09 14:50
Ik heb gisteren mijn 10/100mbit switch vervangen door de TP Link TL-sg2216. Al mijn netwerkkabels zijn CAT6 alsook de connectors en inbouwdozen.
Ik zie in de configuratie dat hij de router en mijn pc aanduid in het groen dus 1000mbit maar als ik dan een speedtest doe kom ik maar op 29 mbps download en 4 mbps upload.
Op de router van telenet motorola SBV5121e knippert het lampje van Link oranje, moet die dan niet blauw knipperen?

Beste antwoord (via rens-br op 04-12-2017 11:21)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:55

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Timmy269 schreef op zondag 3 december 2017 @ 15:00:
[...]

de poort waar de connector insteekt die van de router komt brand groen en als ik daar dan ga opstaan met de muis, dan geeft hij het volgende aan:
Type 1000M rj45
speed: 1000M fullduplex
status: connected enable
De poort detecteert welke kabel erin zit en wie er aan de andere kant zit. Dat is, in jouw geval, beide kanten een poort die Gbit kan praten en blijkbaar, op basis van de kabel, ook een handshake afspreekt om maximaal op Gbit met elkaar te praten.

Je provider geeft je aanzienlijk minder en dat is dus ook een andere waarde waarmee jouw interne netwerk kan communiceren met de buitenwereld.

Dat is toch niet anders dan als jij wel 1000Mbit internet zou krijgen en maar 100Mbit intern hebt? Dan kan je met je PC een speedtest uitvoeren en dan zijn de resultaten via speedtest.net ook maar 100/100. Ga je dan klagen over je provider of je eigen netwerk of je eigen inzicht?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:02
Hèb je al in de switch ingelogd en gekeken wat voor snelheid hij daar weergeeft bij je uplink poort. ? Is dat ook gigabit ?

Als je een een systeem direct op de kabel aansluit zonder switch wat haal je dan ?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:59

TommieW

Numa numa.

Hoe doe je die speedtest? (Hopelijk niet iets waarbij je je WAN snelheid meet, toch? :X )

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
TommieW schreef op zondag 3 december 2017 @ 08:53:
Hoe doe je die speedtest? (Hopelijk niet iets waarbij je je WAN snelheid meet, toch? :X )
ik meet die speedtest via een link http://beta.speedtest.net/nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:59

TommieW

Numa numa.

Gewoon even logisch beredeneren: Hoe verwacht je dat het vervangen van een switch invloed heeft op de snelheid naar het internet, als de bottleneck duidelijk niet binnen je eigen netwerk zit?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
HKLM_ schreef op zondag 3 december 2017 @ 08:50:
Hèb je al in de switch ingelogd en gekeken wat voor snelheid hij daar weergeeft bij je uplink poort. ? Is dat ook gigabit ?

Als je een een systeem direct op de kabel aansluit zonder switch wat haal je dan ?
de poort waar de connector insteekt die van de router komt brand groen en als ik daar dan ga opstaan met de muis, dan geeft hij het volgende aan:
Type 1000M rj45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
TommieW schreef op zondag 3 december 2017 @ 14:57:
[...]

Gewoon even logisch beredeneren: Hoe verwacht je dat het vervangen van een switch invloed heeft op de snelheid naar het internet, als de bottleneck duidelijk niet binnen je eigen netwerk zit?
Oké, dus het zou kunnen dat binnen mijn eigen thuisnetwerk ik wel een gigabit haal maar van internet/telenet ik dit niet kan verwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:02
Timmy269 schreef op zondag 3 december 2017 @ 15:03:
[...]

Oké, dus het zou kunnen dat binnen mijn eigen thuisnetwerk ik wel een gigabit haal maar van internet/telenet ik dit niet kan verwachten?
Je hebt intern dus een gigabit netwerk en aan de wan kant haal je wat je provider je geeft. Of dacht je dat je daar ook gigabit ging halen ?

Cloud ☁️

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Timmy269 schreef op zondag 3 december 2017 @ 15:00:
[...]

Type 1000M rj45
De poort detecteert welke kabel erin zit en wie er aan de andere kant zit. Dat is, in jouw geval, beide kanten een poort die Gbit kan praten en blijkbaar, op basis van de kabel, ook een handshake afspreekt om maximaal op Gbit met elkaar te praten.

Je provider geeft je aanzienlijk minder en dat is dus ook een andere waarde waarmee jouw interne netwerk kan communiceren met de buitenwereld.

Dat is toch niet anders dan als jij wel 1000Mbit internet zou krijgen en maar 100Mbit intern hebt? Dan kan je met je PC een speedtest uitvoeren en dan zijn de resultaten via speedtest.net ook maar 100/100. Ga je dan klagen over je provider of je eigen netwerk of je eigen inzicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy269
bedankt voor de info, ik vond die uitslag wat weinig maar is dus heel normaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanroelfs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 08-09 22:45
Timmy269 schreef op zondag 3 december 2017 @ 15:58:
bedankt voor de info, ik vond die uitslag wat weinig maar is dus heel normaal. :)
Dat ligt eraan. Wat voor internetabonnement heb je afgesloten? Hier wordt als het goed is een internetsnelheid bij vermeld. Heb je al eens een systeem rechtstreeks aangesloten op het modem? En dan een speedtest uitgevoerd?

Samsung Galaxy S10+ | Samsung Galaxy Gear S3 Frontier | Samsung Galaxy Buds | Apple iPad 3 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmy269
ik ben eens gaan opzoeken wat mijn internetsnelheid bij de provider is, het zou 30mbps downloadsnelheid zijn en 4mbps uploadsnelheid. Moet me dus geen zorgen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb even je titel aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Ik zou nog een kleinere switch willen bijkopen met POE poorten die dan zou aangesloten moeten worden op de TP Link 2216 via 'trunking'.
Moet ik bij die nieuwe switch naar iets specifieks kijken om hem aan te sluiten op de TP Link2216?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Timmy269 schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:26:
Ik zou nog een kleinere switch willen bijkopen met POE poorten die dan zou aangesloten moeten worden op de TP Link 2216 via 'trunking'.
Nee, niet speciaal maar waar heb je nu ineens PoE voor nodig en wat & waarom wil je trunken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
https://www.speedguide.ne...5121-voip-cable-modem-349

WAN throughput: 38 Mbps
WAN throughput upstream: 30 Mbps
WAN ports: 1
WAN port(s) type: Coax F-connector
LAN ports: 1
LAN ports type: 10/100 Base-TX (RJ-45)

Meer als die 38Mbps ga je zoiezo niet halen met dat motorola modem ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
MAX3400 schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:29:
[...]

Nee, niet speciaal maar waar heb je nu ineens PoE voor nodig en wat & waarom wil je trunken?
Voor in het voorjaar buitencamera's op aan te sluiten, misschien nog een AP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:47

D4NG3R

kiwi

:)

Timmy269 schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:50:
[...]

Voor in het voorjaar buitencamera's op aan te sluiten, misschien nog een AP.
Voor hardware geld over het algemeen de regel dat wanneer het (nog) niet nodig is, je het beter ook nu niet kan kopen. Tegen die tijd is de kans groot dat er wat nieuws op de markt is wat een stuk aantrekkelijker is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
D4NG3R schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:52:
[...]

Voor hardware geld over het algemeen de regel dat wanneer het (nog) niet nodig is, je het beter ook nu niet kan kopen. Tegen die tijd is de kans groot dat er wat nieuws op de markt is wat een stuk aantrekkelijker is.
Ik hou het in het achterhoofd, maar eender welke switch kan ik erop aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Dutch2007 schreef op maandag 4 december 2017 @ 13:38:
https://www.speedguide.ne...5121-voip-cable-modem-349

WAN throughput: 38 Mbps
WAN throughput upstream: 30 Mbps
WAN ports: 1
WAN port(s) type: Coax F-connector
LAN ports: 1
LAN ports type: 10/100 Base-TX (RJ-45)

Meer als die 38Mbps ga je zoiezo niet halen met dat motorola modem ;-)
Mijn abbo geeft toch niet meer dus zit ik nog goed met die modem.

Wil je voortaan de wijzig-knop gebruiken? Twee posts onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 04-12-2017 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Ik heb mijn een probleem met het benaderen van mijn Qnap server.
Deze is aangesloten op de switch, de 2 lampjes branden groen op de switch die verwijst naar de poort waar hij op aangesloten is, dus daar geen probleem.
Het is als ik vb. s'morgens iets op de server wil opzoeken, hij deze niet laat opspringen. Ik kan hem wel zien in het netwerk, maar hij (Qnap) blijft in slaapstand.
Van zodra ik de server manueel uitzet en terug opstart, dan kan ik hem wel benaderen met mijn pc, smartphone, ...
Moet ik iets aan die poort configureren of zo, dit probleem had ik voordien niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
* Welk model QNAP NAS heb je?

Ik ken QNAP niet goed, maar ook de volgende vragen:
* Staat de NAS ingesteld om in sleep mode te gaan?
* Is Wake-On-LAN wel enabled in de NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Cpt.Morgan schreef op woensdag 6 december 2017 @ 12:26:
* Welk model QNAP NAS heb je?

Ik ken QNAP niet goed, maar ook de volgende vragen:
* Staat de NAS ingesteld om in sleep mode te gaan?
* Is Wake-On-LAN wel enabled in de NAS?
Ik heb een Qnap 119pro.

De dag voor ik van Switch veranderd had, kwam dit probleem niet voor. Toen was de server wel verbonden aan mijn router in de living maar met die switch te kopen heb ik hem verplaatst naar een andere ruimte en verbonden aan mijn switch.
Aan de instellingen van de server ben ik niet geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Het helpt niet echt als je die instellingen niet wilt controleren. Het inpluggen van je NAS via een andere switch zou hiervoor in principe geen verschil mogen maken.

Er komen, zo zie ik, nog wel steeds updates voor deze NAS uit (de laatste van 20 november: https://www.qnap.com/en/d...119p%2B&category=firmware). Wellicht dat een recente update hiermee te maken heeft, of, als je niet de laatste versie draait, dat een update het probleem kan oplossen.

Ik zou dus echt eerst controleren of alle settings goed staat en of een eventuele update het probleem kan verhelpen.

Ook kun je natuurlijk even makkelijk testen of het probleem zich nog steeds voordoet, als je de NAS opnieuw direct aan de router koppelt. Dat kan je vertellen of de switch er een rol in speelt (wat ik niet verwacht, maar het kan nooit kwaad dit te testen).

[ Voor 19% gewijzigd door Cpt.Morgan op 06-12-2017 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Cpt.Morgan schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:47:
Het helpt niet echt als je die instellingen niet wilt controleren. Het inpluggen van je NAS via een andere switch zou hiervoor in principe geen verschil mogen maken.

Er komen, zo zie ik, nog wel steeds updates voor deze NAS uit (de laatste van 20 november: https://www.qnap.com/en/d...119p%2B&category=firmware). Wellicht dat een recente update hiermee te maken heeft, of, als je niet de laatste versie draait, dat een update het probleem kan oplossen.

Ik zou dus echt eerst controleren of alle settings goed staat en of een eventuele update het probleem kan verhelpen.

Ook kun je natuurlijk even makkelijk testen of het probleem zich nog steeds voordoet, als je de NAS opnieuw direct aan de router koppelt. Dat kan je vertellen of de switch er een rol in speelt (wat ik niet verwacht, maar het kan nooit kwaad dit te testen).
ik zal de instellingen vanavond zeker controleren als ik thuis kom. Ben nu nog aan het werken. Als ik dan merk dat de settings nog goed staan, dan zal ik hem terug aansluiten op de router om te controleren of dit probleem er nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:07
Vanwaar de aanschaf van zulk een gecompliceerde managed switch, als je onvoldoende kennis hebt van netwerken en bijbehorende terminologie?

Ergens in de instellingen van de switch zal ongetwijfeld een bepaalde instelling zitten die je probleem oplost. Ik vermoed dat in het kader van de veiligheid de doorgifte van WoL / magic packets default uitgeschakeld zal zijn in de switch.

En vraag je provider aub om een nieuwe modem. Die Moto is al bijna antiek, en past echt niet in je hi-tech netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Geeft de provider (telenet) zomaar een nieuwe modem?

Ik heb deze switch aangeschaft omdat ik ook meer wil leren en wil proberen.
Het probleem ligt dus niet bij de switch, daar ben ik nu zeker van door het volgende.
Toen ik vanmorgen een document wou opvragen kreeg ik geen verbinding. Ik ging naar de server kijken en deze was uitgeschakeld.
Ik wou hem opstarten door op de knop te drukken en doet dus niets meer. De externe voeding die 230v naar 12v omzet geeft nog steeds 12v.
Dus is het probleem intern in de server, maar wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Als de voeding het inderdaad nog doet, klinkt dit alsof de NAS is overleden. Tenzij je echt weet wat je doet met electronica is daar zelf niet veel aan te doen vrees ik. Hoe oud was de NAS? Volgens mij is dit model al even oud, maar ik weet het niet heel zeker.

Er vanuit gaande dat de disk nog in orde is, is je beste gok waarschijnlijk om de disk over te zetten naar een nieuwe QNAP: http://docs.qnap.com/nas/...html?system_migration.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Van de interne electronica ken ik niets, jammer.
Deze nas heb ik toch al een jaar of 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:07
Timmy269 schreef op donderdag 7 december 2017 @ 08:24:
Geeft de provider (telenet) zomaar een nieuwe modem?
....
Zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberonline
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-04 20:55
Has jij voorheen versie 4.2 voordat je ging bijwerken naar 4.3?
Heb een keer een klant gehad die precies hetzelfde probleem had, en dat een downgrade de oplossing was.

Voor jouw beeldforming, heb jij dit probleem sinds jij het firmware hebt bijgewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Misschien ten overvloede, maar als je je interne netwerk wilt testen op snelheid, kan je dit programma gebruiken

http://old.totusoft.com/lanspeed1.html

Een testfile laten aanmaken op een shared-folder en zien wat de effectieve snelheden zijn
Pagina: 1