☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Hier zelfde probleem gehad; even goed gesprek gehad met Nuon hierover. Trouwens, ook Promovendum koopt databases bij EDM en schrijft op basis daarvan je aan.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Maar dat betekent nog steeds dat een partij waar je klant bent niet zo integer met de klantgegevens om gaat en ze dus doorverkoopt.
99% van de zaken omtrent de verhuizing stonden op alfabet op alle contracten/aanvragen en daar stond ik niet bovenaan.
Is GBA/Kadaster (semi-) openbaar doorverkoopbaar / in te zien?
Mijn vermoeden is dat mijn adres in een database is gekomen door gebruik te maken van de postnl verhuisservice. post van promovendum ontvang ik sinds mijn verhuizing.
[ Voor 15% gewijzigd door job op 02-12-2017 23:28 ]
Yup.job schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:05:
Ik ontving vandaag dezelfde post.
Mijn vermoeden is dat mijn adres in een database is gekomen door gebruik te maken van de postnl verhuisservice. post van promovendum ontvang ik sinds mijn verhuizing.
Voor wie er nog niet bekend mee was: Cendris.
PostNL is geen filantropische instelling. Cendris is een dochteronderneming van PostNL welke adresbestanden verkoopt; je mag één keer raden aan wie je toestemming geeft je gegevens door te verkopen bij het gebruik van de 'gratis' verhuisservice.
Ik kwam er later achter dat er een opt-out optie was die je adresgegevens verkoopt.
[ Voor 4% gewijzigd door job op 03-12-2017 20:43 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Dat is wel vreemd want, zoals ik eerder postte, de anderen op dit huisadres krijgen geen analoge spam in de brievenbus. Alleen ik. Terwijl de anderen allemaal hun eigen PostNL verhuisservice moesten aanvragen.Thralas schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:59:
[...]
...je mag één keer raden aan wie je toestemming geeft je gegevens door te verkopen bij het gebruik van de 'gratis' verhuisservice.
Ondanks dat het niet goed klinkt/voelt; iets wat als eerste wordt veranderd in GBA per huisadres, lijkt in ons geval verkocht/geharvest te zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door BlazeMuis op 03-12-2017 21:12 ]
Ik denk dat je er sowieso rekening mee moet houden dat men niet onvoorwaardelijk iedereen aanschrijft maar selecties maakt. Ik meen me te herinneren vroeger (verhuisservice) ook spam van de Postcodeloterij op naam te krijgen, terwijl inderdaad niet iedere huisgenoot dat ontving. Heel vreemd was dat, maar destijds konden we ook niets beters bedenken. En dat was voordat ik uberhaupt wist dat de verhuisservice een groot adresverzamelcomplot van Cendris is.MAX3400 schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:05:
Dat is wel vreemd want, zoals ik eerder postte, de anderen op dit huisadres krijgen geen analoge spam in de brievenbus. Alleen ik. Terwijl de anderen allemaal hun eigen PostNL verhuisservice moesten aanvragen.
Dan lijkt me de 'verhuisservice' sowieso een goede verdachte toch? Voor de meeste zaken die je meeverhuist betaal je gewoon, dan is het risico dat je data óók nog doorverkocht wordt wmb. minimaal.Ondanks dat het niet goed klinkt/voelt; iets wat als eerste wordt veranderd in GBA per huisadres, lijkt in ons geval verkocht/geharvest te zijn.
Uit de BRP hebben ze het niet; enkel de kerken mogen daar nog in graaien als je een vinkje achter je naam hebt. Het kadaster is wel openbaar, maar niet in bulk opvraagbaar (en zeker niet voor die doeleinden) volgens mij.
Heb je zelf nog uitgezocht hoe je gegevens bij EDM terechtkwamen? Altijd interessant, zeker als je zuinig bent op je gegevens.
@Motrax zou ook even bij Nuon moeten informeren, misschien willen die 't wel gewoon vertellen.
[ Voor 5% gewijzigd door Thralas op 03-12-2017 21:41 ]
@all:
Ik ben de afgelopen 5 jaar niet verhuist + niet verhuisservice gebruikt (op voorgaand adres wel, deze niet). Het lijkt dus niet de verhuisservice te zijn.
@MAX3400 Jij gaat er van uit dat het om EDM gaat? Maar gaven ze aan dat het adressenbestand van EDM kwam, of dat de adressen van Nuon/Promovendum waren verreikt/verbeterd met gegevens van EDM?
@Thralas Ik ga idd bellen, ik ben alleen de brief vergeten mee te nemen naar mijn werk
Ik heb in het weekend eens gelezen over dit soort praktijken: postfilter.nl is een initiatief vanuit de markt en is niet (wettelijk) verplicht. Dus alleen nette bedrijven houden zich daar aan.
Verder is er geen enkele wettelijke bepaling die dit soort geadresseerde post tegenhoud, als Nuon een database aankoopt met adresgegevens, dan mogen ze dat.
Ik zie op de site van EDM dat ze alle privacy verzoeken honereren. Geen enkele verwijzing naar GDPR... Interessante vraag is wel of ik nu al een privacy verzoek moet indienen, of wanneer GDPR actief is, met een vergeetverzoek. Misschien nu al een verzoek indienen en vervolgens na mei 2018 een verzoek tot verwijdering.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Nuon & Promovendum speelden beiden open kaart; zij hadden gegevens "ingekocht" bij EDM.Motrax schreef op maandag 4 december 2017 @ 08:10:
@MAX3400 Jij gaat er van uit dat het om EDM gaat? Maar gaven ze aan dat het adressenbestand van EDM kwam, of dat de adressen van Nuon/Promovendum waren verreikt/verbeterd met gegevens van EDM?
Kan me voorstellen dat het een soort abbo is; net als dat je "vroegah" ook een abbo kon nemen op de Telefoongids op CD, bijvoorbeeld.
[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 04-12-2017 08:17 ]
Tarieven:
http://webcache.googleuse...&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
Ze komen aan de gegevens via 'Partners', waarbij de ACM ook als partner staat (eh? die lijst van partners is dus niet sluitend / nuttig):
http://webcache.googleuse...&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
En nog een blog:
https://www.omroepmax.nl/...-ze-dit-allemaal-van-mij/
Overigens lees ik hier dat het overlijdensregister in handen is van EDM:
https://www.computable.nl...lijdensregister-over.html
En overlijdensregister en postfilter... die werken samen. Biedt veel vertrouwen.
Hier is een interessante blog met diverse datahandelaren en hun handelswijze.
http://cddn.nl/home/2015/...aar-wie-controleert-hen-)
Bits of Freedom artikel:
https://www.bof.nl/2016/0...ndelaren-zich-aan-de-wet/
[ Voor 41% gewijzigd door Motrax op 04-12-2017 08:52 ]
☻/
/▌
En vandaag, exact een week later, de tweede volledig geadresseerde én op naam gestelde brief van Nuon uit naam van Cindy Kroon mogen ontvangenMotrax schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 20:38:
Beste Tweakers, vandaag ontvingen we een brief van de Nuon terwijl we bij de Eneco zitten. Dit was een geadresseerde brief aan ons met een aanbieding van de Nuon. Er stond sneaky in geschreven 'dat Nuon het fijn vind wanneer we klant bij hun worden'. Ik dacht in eerste instantie dat mijn aansluiting was overgezet (oeps), maar na de brief nog een keer te lezen ging het om reclame.
Ik ben niet gediend van reclame in het algemeen en we hebben een nee/ja sticker (geen reclame, wel het lokale sufferdje). Heeft iemand enig idee hoe Nuon aan mijn gegevens komt en waarom ze deze misbruiken voor reclame? Met GDPR volgend jaar zijn ze zwaar de sjaak, maar hoe staat dat er nu mee?
* Will_M schrapt Nuon bij deze van z'n lijstje met mogelijk toekomstige leveranciers van wát dan ook.
Enige manier waarop ik onlangs met 't kadaster in aanraking ben gekomen is door middel van de gemeente vanwege het aanvragen van een bouwvergunning voor een nieuw te zetten garage... 't Zal toch niet zo zijn dat de gemeente die gegevens zomaar één op één doorspeelt en vrij laat geven?
[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 09-12-2017 20:33 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Goed, ben dus enige tijd bezig geweest met dit gedoe maar het is opgelost. Ben in mijn hoofd alle instanties langsgegaan waarmee ik in aanraking ben gekomen sinds de verhuizing. En ik ben verbaasd over de respons van een aantal; bijna iedereen bevestigt pertinent aan de telefoon dat ze gegevens niet mogen doorverkopen of doorspelen. Voor mij waren dat: hypotheek (3 geldverstrekkers in totaal) / bouwkeuring / notaris / intermediair / gemeente / levensverzekeraar / etc.
Toen bleven er nog 2 over: KPN en TPG. De eerste omdat dat mijn nieuwe ISP is geworden en de laatste vanwege de verhuisservice. KPN zelfstandig weggestreept want heb er ook andere produkten en zelfs KPN acteert daar niet aktief op om me nog meer te verkopen. TPG zou dus de enige overgeblevene zijn vanwege de verhuisservice maar die gaven expliciet aan dat het opt-in was om jezelf extra aan te melden bij "partners" zoals de NUON en Promovendum.
Uiteindelijk EDM gebeld en aangegeven dat ik niet gecharmeerd was van de vermelding in hun systemen. Alle begrip en verzocht me eruit te halen en uit te zoeken waar het nu door gekomen was. Ben binnen 3 werkdagen teruggebeld (hulde) met een goede verklaring. EDM had de gegevens van PostNL gekregen (wat me dus verbaast want als bewust internetgebruiker / ICT'er kruis ik niet vrijwillig aan dat ik extra spam wil ontvangen).
In goed overleg heeft EDM me uit alle systemen van hun gehaald waardoor mijn gegevens niet meer doorverkocht kunnen worden aan derden. Ondertussen ook al contact gehad met de initiele aanzetters (Nuon en Promovendum) en in beide gevallen nu al 2x een "do not contact me" formulier/procedure in gang laten zetten. Hopelijk dus met een maandje ofzo van alle ongewenste meuk af!!!
TLDR: bel EDM en laat je gegevens eruit halen! Heb dit als zeer plezierig ervaren (met de betrokken medewerkers) ondanks het commerciele karakter van hun databases.
Dan hebben ze dat niet al te lang geleden veranderd. Het is was toen ik verhuisde opt-out (helaas niet gezien). Fijn dat EDM mee lijkt te werken. Ik zal er ook eens een belletje aan wagenMAX3400 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:05:
Toen bleven er nog 2 over: KPN en TPG. TPG zou dus de enige overgeblevene zijn vanwege de verhuisservice maar die gaven expliciet aan dat het opt-in was om jezelf extra aan te melden bij "partners" zoals de NUON en Promovendum.
[ Voor 17% gewijzigd door job op 04-02-2018 22:42 ]
https://www.privacybarome...meentelijke_administratie
Klopt, PostNL verkoopt gegevens door, zodat je na je verhuizing keurig verhuist bent staat ingeschreven bij allerlei bedrijven die jouw informatie hebben ingekocht..job schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 23:05:
Ik ontving vandaag dezelfde post.
Ben een tijdje beheerder geweest van deze applicatie.
Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler
Troost je, dit artikel schetst mooi hoe belachelijk die opt out was (2016):job schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:29:
[...]
Dan hebben ze dat niet al te lang geleden veranderd. Het is was toen ik verhuisde opt-out (helaas niet gezien). Fijn dan EDM mee lijkt te werken. Ik zal er ook eens een belletje aan wagen
Klein privacyleed: de achterbakse verhuisservice van PostNL
Eenmaal doorklikken naar een tweede pagina, dan een keer extra klikken om het opt-outvakje überhaupt zichbaar te krijgen. Je zou bijna zeggen dat ze het erom doen
Netjes van EDM overigens. Moeten ze ook wel, stel dat ze er niet netjes mee omgaan, paar klachten aan de broek en de toko kan zowat gesloten worden door ACM.
☻/
/▌
Verwijderd
Ik raad iedereen aan om hun gegevens in het GBA zo dicht mogelijk te laten zetten. Vraag gewoon even geheimhouding aan bij de gemeente, zo moeilijk is het niet.sambalbaj schreef op zondag 4 februari 2018 @ 21:45:
Nog even over die kerken, dat gegevens graaien in de BRP had per 1 januari afgelopen moeten zijn, maar dit heeft het huidige kabinet (Hoi ChristenUnie & CDA) dus teruggedraaid. Zelf afmelden dus nog steeds.
https://www.privacybarome...meentelijke_administratie
Als je vermoed dat je gegevens uit de GBA misbruikt worden, kun je overigens ook een overzicht opvragen met daarin alle verzoeken om jouw gegevens.
Ik wacht met smart op de GDPR. Gelukkig heb ik weinig last van geadresseerde reclame, maar na de invoering van GDPR ga ik waarschijnlijk wel structureel werk maken van bedrijven die ongewenst mijn gegevens hebben.