• Diop
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 04-12-2017
Als je bloedsuiker (glucose) meet in het bloed b.v. met bloedprikken en stripjes met een bloedsuikermeter komt daar een bepaalde mmol waarde uit.
Als ik sacharose / sucrose direct aan het bloed toevoeg (dus niet via de mond opnemen) en dat bloed meet met diezelfde meter gaat de gemeten glucose bloedwaarde omlaag zag ik laatst bij een test.
Ik zou verwachten dat die gemeten glucose mmol waarde juist omhoog zou gaan of geen invloed zou hebben omdat glucose en sacharose andere stoffen zijn.
Is de meting onjuist of is het correct dat het resultaat van de glucose meting omlaag gaat als er sucrose bij bloed wordt gemengd?

• wouter6022
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 08-09 21:47
-

[Voor 100% gewijzigd door wouter6022 op 27-03-2018 17:39]

• Diop
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 04-12-2017
Ik ben ook geen scheikunde expert dus vandaar mijn vraag :-)
Zover ik het uit mijn studie verleden kan herinneren neemt het volume van een vloeistof niet toe of af als er een stof in wordt opgelost. Het verandert de dichtheid. De moleculen van de stof gaan tussen de water moleculen zitten.
Van sacharose heb ik gelezen dat deze bestaat uit een covalente binding tussen glucose en fructose (zo staat het op Wikipedia). Daarmee zou ik juist verwachten dat als het suiker oplost in het water van het bloed, de glucose vrij kan komen en daarmee de glucose concentratie laat toenemen.
Maar mogelijk dat opgeloste suiker geen glucose vrijmaakt en daarmee de concentratie niet doet toenemen. Maar dan wel vreemd dat dan de mmol indicatie van de glucose meetinstrument omlaag gaat.
Mogelijk dat opgeloste suiker een reactie aangaat met de meetsubstantie in de meetstrip en daardoor niet alle aanwezig glucose meer kan detecteren.

• cymric
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 01-02-2019
Lastige vraag die volgens mij alleen beantwoord kan worden door te bestuderen hoe precies het glucose-gehalte wordt gemeten. Ik heb geen verstand van biosensoren en wat ik heb kunnen vinden meldt dat het principe gebaseerd is op de enzymatische afbraak van glucose. Die reactie heeft zuurstof nodig en dát is wat er wordt gemeten. Doorzoekende kon ik niet zo gauw vinden of het gebruikte enzym wordt beïnvloed door saccharose. Maar ik vermoed dat dit wel de oorzaak is van het dalen van de gemeten glucosewaarde: competitie om de actieve centra. Saccharose bindt ook in meer of mindere mate met het enzym maar wordt vervolgens niet geoxideerd. Er is dus per tijdseenheid minder enzym actief hetgeen wordt geïnterpreteerd door de electronica als 'er is minder glucose aanwezig'.

Oplossen van stof A in stof B gaat altijd gepaard met volumeveranderingen. Soms neemt het volume af (!), soms neemt het toe. Van te voren is slechts met flink veel gedoe en gerommel te voorspellen wat er zal gebeuren. Ik durf echter vrij zeker te zeggen dat volumeveranderingen hier niet de oorzaak van het waargenomene zijn.

• Jos_V
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 20-09 12:05
Suiker splits niet in glucose en fructose door oplossing in bloed - daar heb je nog steeds een enzym voor nodig.

Dus, het goede nieuws is dat je niet veel kennis van scheikunde nodig hebt. Je kan gewoon de volume vergroting uitrekenen dankzij jou toevoeging van suiker. en het effect dat dit zou moeten hebben op de Glucose-concentratie(die daalt groter volume, evenveel glucose)

Over de bloedmeting zelf - Niet elke glucose meter is gelijk. op/in je strip zit een enzym die een redox reacie met glucose faciliteert. Dit enzym, en de specifieke reactie verschilt. (volgens mij heb je glucose oxygenase en -dehydrogenase + verschillende cofactors zijn mogelijk)
Die verschillende enzymen - hebben nu eenmaal verschillende gevoeligheid voor dingen zoals: PH, Zuurstofgehalte, en ook op andere moleculen, zoals sacharose. zonder specifiek enzym en methode, valt er weinig te zeggen over het het effect van sacharose op de meting.

dat gezegd, ik zou eerst je concentratie verandering meten en dat controleren.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee