Toon posts:

240hz gamen op oude meuk (socket 1155)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

Ik zoek een?
monitor die 240 hz ondersteunt. en een grafische kaart die een redelijke fps eruit kan persen zodat ik daadwerkelijk iets aan die refreshrate heb.

Wat is je budget?
499 voor een benq of asus scherm, maakt me eerlijk gezegd weinig uit zo lang het maar 240hz ondersteunt. En een grafische kaart, het liefst in de richting van 150

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
En daar komt mijn situatie:

specs:
Asrock h61m-dgs
core i5 2500K
2x4GB corsair ddr3 1600mhz
Msi twin frozen II N560GTX ti
Samsung 128GB SSD 830 series
Seasonic X-760 (SS-760KM) Active PFC F3 80+ GOLD, modular cable
in een kastje Cooler Master Silencio 550

ik zit dus nog op een Asrock h61m-dgs 1155 socket, met een core i5 2500K. Als ik kijk naar benchmarks zijn de laatste jaren de processors er vrij weinig op vooruit gegaan, en ik heb geen zin om meer dan 200€ aan een nieuwe processor uit te geven die een paar procent sneller is dan mijn i5 2500k. Dan stop ik dat geld liever in een nieuwe monitor en graka.

Mijn huidige videokaart is nog een GTX560ti. Achteraf gezien een goede koop, maar inmiddels goed verouderd.

Belangrijk punt: ik ben erg gevoelig voor een vloeiend beeld, en zie ook goed het verschil tussen 120hz en 240hz. Ik speel hoofdzakelijk FPS op low settings op 1024x768 of 1600x1200.

Wat zouden jullie doen om op 240 hz te kunnen gamen met mijn setup? (en waarom?)

Concrete vragen die ik heb zijn dan eigenlijk is bvb een 1060 voldoende op die resolutie om bvb in cs:go er 240 fps uit te persen?

Vormt mn ram of mobo geen bottleneck?

Of gewoon een compleet nieuw systeem vanwege veroudering van componenten?

Beste antwoord (via Verwijderd op 04-12-2017 18:41)

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 00:49:
Even terug naar die prijs/kwaliteit verhouding. Het beeldscherm kan ik meenemen naar mn volgende systeem, mag best wat kosten dus. Net als een videokaart, als het echt de moeite is. Als ik een duurdere kaart koop dan wel eentje die meteen 4 jaar meegaat ofzo zodat ik hem in een volgend systeem prik. Extra betalen omdat iets nieuw is daar doe ik liever niet aan mee. tenzij ze 240 fucking hertz monitors gaan maken natuurlijk. Maar het moet wel waarde zijn voor z'n geld.

En is dit eigenlijk een interessante tijd om een nieuw systeem te bouwen? Als dat zo is, no problem, maar nu AMD weer meedoet heb ik het idee dat de processoren en moederborden volgend jaar wel eens een stuk goedkoper kunnen zijn, en sneller!

Maar anyway, wat ik nu wil spelen is cs:go op lage settings maar op 240 hz, en ter ontspanning bvb Rust op medium/hoge settings maar 120 hz.

1050 Ti voor 150 is eigenlijk waar ik aan dacht in het begin, maar op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer..
De monitor kan inderdaad gewoon door naar een volgend systeem, maar dat is bij een GPU meestal niet het geval. Bij een gamingpc kan je vaak 2-3 keer de GPU vervangen zonder dat je de rest van het systeem hoeft te updaten, maar andersom gaat eigenlijk niet. Dan zou je immers een GPU kopen die nu niet volledig wordt benut of je volgende pc is niet echt krachtiger dan je huidige. Ik zou dan of nu niet te gek doen en een GPU nemen die andere games zoals Rust goed kan draaien (en dan automatisch ook geen problemen heeft met CS:GO) of een nieuwe pc bouwen met een GPU waar je de komende jaren mee door kan (en dan bijna in idle blijft bij CS:GO).

Rust zal alleen wel afhangen van de staat van de game. Het is zeer slecht geoptimaliseerd, dus de kans is groot dat een pc van €2000 alsnog niet boven de 60 fps komt. Als je hem überhaupt al kan starten op een modern systeem :P

Bij een recente game, een 1050 Ti en je huidige pc mag je niet verwachten dat je op 120 Hz kunt gamen. Hou rekening met ongeveer 50-60 fps met instellingen op medium en hoog. Maak eventueel even een lijstje met games en ga op zoek naar benchmarks. Dan kom je er vanzelf wel achter wat je mag verwachten van bepaalde kaarten en bij welke games.

W.b.t. of dit een goede tijd is: nee, maar er is altijd wel wat. Op dit moment is RAM en SSD-opslag erg duur, maar misschien zijn volgend jaar de processoren weer een stuk duurder. Je weet het nooit en op de grote hoop is het misschien 10-20% en voor dat geld kan je wel weer een jaar eerder gamen.

Nog 1 tip: probeer de monitor en GPU op elkaar af te stemmen. Zo kunnen de kaarten van AMD FreeSync gebruiken en die van Nvidia G-Sync. Google daar maar op. Ik denk namelijk dat jij die functionaliteit wel kan waarderen.

TL;DR:
- Wil je met je huidige pc CS:GO op 240 Hz spelen: ga met €50-100 naar V&A voor een GPU.
- Wil je met je huidige pc naast CS:GO ook recente games op 50-60 Hz spelen: 1050 Ti bied geweldig veel waar voor het geld.
- Wil je recente games op 120 Hz spelen: koop dan een hele nieuwe pc met een 1080 (Ti).

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Alle reacties

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:41
Je hebt helaas heel weinig aan een 240hz monitor, omdat je huidige systeem simpelweg geen 240fps kan halen om er voordeel van te hebben.

Processors zijn wel een paar % sneller, zeker bij 144hz en hogere monitor. Sterker nog, bij veel games word deze juist de limiterende factor.

Alleen dus bij 144hz en hoger, op 60hz geen probleem, maar zeker met cpu intensieve games en die hogere fps die je moet halen om voordeel te hebben van je scherm, maken het systeem intensief, ook dus voor de cpu.

Ik zou echt gaan voor wen compleet nieuw systeem in dit geval.

Want het gehele systeem is eigenlijk wel veroudert helaas.

[ Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 02-12-2017 19:25 ]

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-01 19:14

NeHoX

Gamer + PV

Zou doorsparen voor upgrade van Cpu mobo en videokaart. 4770K bijvoorbeeld deze misschien beetje overclocken. Daarna pas aan nieuw scherm gaan denken.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• Ample Energy
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 19:05:
Concrete vragen die ik heb zijn dan eigenlijk is bvb een 1060 voldoende op die resolutie om bvb in cs:go er 240 fps uit te persen?
Kan je huidige 560 Ti dat niet al? Mijn 660 had er in ieder geval geen problemen mee (en dat met hoge instellingen en een hogere resolutie). Ik ga er vanuit dat je huidige systeem geen enkele problemen heeft met 240 fps in CS:GO en met de resolutie die je noemt doet hij het sowieso met 3 vingers in z'n neus.

Heb je CS:GO al? Test het dan gewoon even, dan weet je het maar zeker.

Mocht je toch een nieuwe GPU willen, dan is een 1060 met jouw budget niet echt de beste keuze. De 6GB-versie is een geweldige kaart, maar die is 2 keer jouw budget en de 3GB-versie is weinig aan. Voor CS:GO is een 1050 Ti ook overkill, maar die heeft het voordeel van 4GB RAM tegenover de 3GB van de 1060 wat hem beter doet presteren op resoluties als 1080p en wanneer je je instellingen omhoog schroeft (hij kan meer en mooiere plaatjes tegelijk laden nl.).

Edit:
@Omega wees me er op dat je huidige GPU geen poort heeft die 240 Hz kan uitsturen. Dan moet je de keuze maken tussen een GPU met DisplayPort voor CS:GO of een nieuw systeem waarmee je meteen recente games ook kunt spelen. Dat eerste kan voor een paar tientjes, maar dat laatste is leuker :+

[ Voor 12% gewijzigd door Ample Energy op 02-12-2017 20:42 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• Omega
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03:44
Ample Energy schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 19:46:
[...]

Kan je huidige 560 Ti dat niet al? Mijn 660 had er in ieder geval geen problemen mee (en dat met hoge instellingen en een hogere resolutie). Ik ga er vanuit dat je huidige systeem geen enkele problemen heeft met 240 fps in CS:GO en met de resolutie die je noemt doet hij het sowieso met 3 vingers in z'n neus.

OP zijn kaart heeft geen ports die 1080p 240hz kunnen doen. Hij heeft een HDMI 2.0(b) of Displayport 1.2(a) of hoger nodig.

Also u voornamelijk CSGO speelt kan u een GTX 1060 6gb of RX 580 8gb halen.
- Door crypto miners zijn momenteel de RX 500 kaarten overpriced.

De CPU upgraden is ook geen slecht idee.

Als u het budget er voor heeft is het het beste om een geheel nieuw systeem te bouwen. Er van uitgaand dat u de nieuwste releases wil spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Is deze site dan bullshit?:
http://cpu.userbenchmark....MD-Ryzen-5-1600/619vs3919
14% extra snelheid zegt deze site?

• Wettacked
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-02 18:09
Ample Energy schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 19:46:
[...]

Mocht je toch een nieuwe GPU willen, dan is een 1060 met jouw budget niet echt de beste keuze. De 6GB-versie is een geweldige kaart, maar die is 2 keer jouw budget en de 3GB-versie is weinig aan. Voor CS:GO is een 1050 Ti ook overkill, maar die heeft het voordeel van 4GB RAM tegenover de 3GB van de 1060 wat hem beter doet presteren op resoluties als 1080p en wanneer je je instellingen omhoog schroeft (hij kan meer en mooiere plaatjes tegelijk laden nl.).

Edit:
@Omega wees me er op dat je huidige GPU geen poort heeft die 240 Hz kan uitsturen. Dan moet je de keuze maken tussen een GPU met DisplayPort voor CS:GO of een nieuw systeem waarmee je meteen recente games ook kunt spelen. Dat eerste kan voor een paar tientjes, maar dat laatste is leuker :+
Niet helemaal mee eens een 1060 3gb is wel degelijk beter, mede door de hogere clock speed. En in csgo scheelt het dus ook zeker in fps:
http://gpu.userbenchmark....ia-GTX-1050-Ti/3646vs3649

• Ample Energy
  • Nu online
Wettacked schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 20:49:
[...]

Niet helemaal mee eens een 1060 3gb is wel degelijk beter, mede door de hogere clock speed. En in csgo scheelt het dus ook zeker in fps:
http://gpu.userbenchmark....ia-GTX-1050-Ti/3646vs3649
Ja, niet helemaal mee eens, denk dat dat een goede conclusie is :+
Hangt van de game, van de resolutie en van de gewenste refresh rate af en dat kan je niet zien in zo'n grote-hoop-vergelijker. Zo speel ik Forza 7 en zeker op 1440p heeft die absurd veel textures om in te laden. De 1050 Ti deed gemiddeld zo'n 50 fps en de 1060 3GB had moeite met 30 fps constant houden. Dat is wel een beetje een bizar voorbeeld, dat geef ik toe.

Maar ja, een 1060 is boven budget en een 1050 Ti is al geweldig overkill. Ik denk dat TS het beste voor een paar tientjes een 660 o.i.d. van V&A kan halen of de TS uitbreiden als hij ook graag andere games wil spelen.
Bullshit is een groot woord. Laten we het op lastig te interpreteren houden. Zo kan je zeggen dat een auto met 110 pk 10% meer heeft dan een auto met 100 pk. Helemaal waar. Maar als die auto met 100 pk de helft weegt en beter gestroomlijnd is... ;)
Als je een game hebt waarbij het aantal rekenkernen belangrijk is rent die Ryzen 5 rondjes om jouw 2500K, maar CS:GO ondersteund standaard maar maximaal 3 cores (is volgens mij wel aan te passen, maar in dit voorbeeld niet van belang) en zolang de 2500K afdoende presteert kan je die 14% van de Ryzen niet eens inzetten.

Maar ik denk dat het voor ons makkelijk is als je even nadenkt over wat je precies wilt. CS:GO op lage resolutie en 240 fps of misschien toch ook recente games op 60 fps of zelfs hoger? Wij tweakers laten graag anderen geld uitgeven, dus als we je een i7-8700 en 1080 Ti kunnen aanpraten doen we dat graag :+

Verwijderd

Topicstarter
Haha ja snap het idee.

Prijs/kwaliteit verhouding speelt zeker mee. Ik denk niet van ik heb een budget van zoveel, wat is het beste wat ik voor die prijs kan aanschaffen? Ik denk meer van wat is op dit moment de beste prijs kwaliteit verhouding, en toekomstbestendige koop, dan betaal ik wat het moet kosten.

@NeHoX het hele idee draait dus om die 240 hz. Die wil ik, dat gaat net niet lukken met mn huidige systeem, dus ik ben hier om te kijken wat jullie denken dat ik aan moet passen aan het systeem verder behalve de monitor. @Ample Energy vraagt of m'n huidige systeem die 240 fps in cs:go al niet heeft, naaa, ja bijna maar niet stabiel. soms echt drops richting de 120.

Even terug naar die prijs/kwaliteit verhouding. Het beeldscherm kan ik meenemen naar mn volgende systeem, mag best wat kosten dus. Net als een videokaart, als het echt de moeite is. Als ik een duurdere kaart koop dan wel eentje die meteen 4 jaar meegaat ofzo zodat ik hem in een volgend systeem prik. Extra betalen omdat iets nieuw is daar doe ik liever niet aan mee. tenzij ze 240 fucking hertz monitors gaan maken natuurlijk. Maar het moet wel waarde zijn voor z'n geld.

En is dit eigenlijk een interessante tijd om een nieuw systeem te bouwen? Als dat zo is, no problem, maar nu AMD weer meedoet heb ik het idee dat de processoren en moederborden volgend jaar wel eens een stuk goedkoper kunnen zijn, en sneller!

Maar anyway, wat ik nu wil spelen is cs:go op lage settings maar op 240 hz, en ter ontspanning bvb Rust op medium/hoge settings maar 120 hz.

1050 Ti voor 150 is eigenlijk waar ik aan dacht in het begin, maar op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer..

Acties:
  • Beste antwoord

• Ample Energy
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 3 december 2017 @ 00:49:

De monitor kan inderdaad gewoon door naar een volgend systeem, maar dat is bij een GPU meestal niet het geval. Bij een gamingpc kan je vaak 2-3 keer de GPU vervangen zonder dat je de rest van het systeem hoeft te updaten, maar andersom gaat eigenlijk niet. Dan zou je immers een GPU kopen die nu niet volledig wordt benut of je volgende pc is niet echt krachtiger dan je huidige. Ik zou dan of nu niet te gek doen en een GPU nemen die andere games zoals Rust goed kan draaien (en dan automatisch ook geen problemen heeft met CS:GO) of een nieuwe pc bouwen met een GPU waar je de komende jaren mee door kan (en dan bijna in idle blijft bij CS:GO).

Rust zal alleen wel afhangen van de staat van de game. Het is zeer slecht geoptimaliseerd, dus de kans is groot dat een pc van €2000 alsnog niet boven de 60 fps komt. Als je hem überhaupt al kan starten op een modern systeem :P

Bij een recente game, een 1050 Ti en je huidige pc mag je niet verwachten dat je op 120 Hz kunt gamen. Hou rekening met ongeveer 50-60 fps met instellingen op medium en hoog. Maak eventueel even een lijstje met games en ga op zoek naar benchmarks. Dan kom je er vanzelf wel achter wat je mag verwachten van bepaalde kaarten en bij welke games.

W.b.t. of dit een goede tijd is: nee, maar er is altijd wel wat. Op dit moment is RAM en SSD-opslag erg duur, maar misschien zijn volgend jaar de processoren weer een stuk duurder. Je weet het nooit en op de grote hoop is het misschien 10-20% en voor dat geld kan je wel weer een jaar eerder gamen.

Nog 1 tip: probeer de monitor en GPU op elkaar af te stemmen. Zo kunnen de kaarten van AMD FreeSync gebruiken en die van Nvidia G-Sync. Google daar maar op. Ik denk namelijk dat jij die functionaliteit wel kan waarderen.

TL;DR:
- Wil je met je huidige pc CS:GO op 240 Hz spelen: ga met €50-100 naar V&A voor een GPU.
- Wil je met je huidige pc naast CS:GO ook recente games op 50-60 Hz spelen: 1050 Ti bied geweldig veel waar voor het geld.
- Wil je recente games op 120 Hz spelen: koop dan een hele nieuwe pc met een 1080 (Ti).

Pagina: 1