Windows start langzaam op na toevoegen 8GB geheugen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebrassino
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-05 18:12
Hallo allemaal,

Ik zoek me suf maar ik kan het antwoord niet vinden. Ik heb van de week 8gb (2x4gb) aan de bestaande 8gb (2x4g) RAM toegevoegd. Dus nu heb ik in totaal 16 GB. 4x4gb

Na het passeren van de bios e.d. gaat de pc naar de boot van windows. Hier gaat het echter voor 3 min heel langzaam en daarna functioneert de pc probleemloos. de 16 gb wordt probleemloos aangesproken en gevuld indien nodig. Maar ik krijg die trage opstart niet weg. En ik weet niet waar ik moet beginnen.

Specs:
Asus z-87 expert
Intel 4770
4x 4gb crucial ballistix identieke ram sticks. (heb 2 dezelfde bijgekocht)
nvida gtx 970
windows 10 x64

Waar moet ik beginnen of waaraan kan dit liggen? Ik geloof niet dat er iets stuk is namelijk.

Dank voor jullie antwoorden alvast

Beste antwoord (via sebrassino op 09-12-2017 04:32)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

sebrassino schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 19:40:
@MAX3400 Ik zie dit in mijn verschillende zoektochten wel terugkomen. Hoe kan ik hiernaar kijken?
Pagefile kan je zelf instellen; zet 'm even uit, herstart PC en kijk of het dan ineens snel is.

Zo ja, pagefile.sys wegmikken van C:\ en daarna opnieuw instellen als "System Managed", herstart, kijken of het snel blijft.

/edit: voor je hibernation-meuk; ik zet dat standaard uit op "vaste PC's"; open een administrative commandprompt en type dan powercfg /h off

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 02-12-2017 20:24 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In het juiste subforum posten helpt ;)
Dit is geen windows issue iig, maar een hardware ding. En laten we voor o.m. Memory nou net Processors, Moederborden & Geheugen hebben ;)
Begin maar eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
En dan hier melden wat het resultaat was. Kwestie van uitsluiten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Zit te denken aan je hibernation en/of pagefile. Op zich moet Windows dat zelf regelen maar er is niks mis met even controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebrassino
@The Eagle , mijn pc functioneert verder normaal. Ik vermoed dat dit wel een windows issue is. Ik heb net een edit gemaakt met after effects en de bijna volledige 16GB wordt gebruikt. Dus daar kan het toch niet aan liggen? Correct me if Im wrong. Maar ik zie de oplossing niet in de opties in de troubleshooter. Ik zal mijn vraag daar ook nog stellen indien nodig.

@MAX3400 Ik zie dit in mijn verschillende zoektochten wel terugkomen. Hoe kan ik hiernaar kijken?

Edit: het verwijderen van de nieuwe memory sticks lost het probleem niet op. Hij blijft nu ook in de oude configuratie lang doen om windows te laden.

[ Voor 20% gewijzigd door sebrassino op 02-12-2017 20:11 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

sebrassino schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 19:40:
Pagefile kan je zelf instellen; zet 'm even uit, herstart PC en kijk of het dan ineens snel is.

Zo ja, pagefile.sys wegmikken van C:\ en daarna opnieuw instellen als "System Managed", herstart, kijken of het snel blijft.

/edit: voor je hibernation-meuk; ik zet dat standaard uit op "vaste PC's"; open een administrative commandprompt en type dan powercfg /h off

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 02-12-2017 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebrassino
@MAX3400 Je bent de held van mijn dag! Dank!

Ik heb allereerst de pagefile verwijderd via geavanceerde instellingen en dan dat ik geen wisselbestand wil. En een herstart gedaan. Dat maakte het opstarten wel anders. Net zo traag maar het patroon knipperen van keybord en muis e.d. laden was anders. Ook windows laadde anders. Daarna heb ik opnieuw een pagefile toegewezen. (automatisch door het systeem laten beheren) dit omdat ik dacht dat het geen/nauwelijks effect had.

En vervolgens in Cmd als administrator powercfg /h off ingevoerd.

En de herstart duurde nu maar 15 seconden. in totaal! Dus dank!

De pagefile is nu weer 8GB zoals ie dat eerst ook was. Ik denk dat powercfg /h off de truc was.

[ Voor 4% gewijzigd door sebrassino op 02-12-2017 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Mooi, problem solved! En nu genieten van je weekend! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebrassino
Dat deed ik wel hoor maar dit was wel frustrerend. Jij ook een fijn weekend! en nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:48
zie geen groen vinkje achter het topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

<gokmode>Als je hibernation nog aan stond, stond er een hibernation file van 8gb voor je oude geheugen. Je geheugen is uitgebreid naar 16GB en dus matcht dat niet meer met je hibernation file. Misschien dat er daarom ergens een proces langzaam loopt. </gokmode>

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1