Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0th
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-07 18:13
Goedemiddag,

Daar de Experiabox V10 niet genoeg poorten heeft voor mijn situatie, ben ik overgegaan tot aanschaf van een switch. Mijn WiFi dekking is voldoende, met hulp van extenders, dus een router was niet nodig dacht ik.

De betreffende switch is een TP Link TL-SG1016DE managed switch. In mijn onwetendheid dacht ik gewoon dat het gewoon zou werken als een hub.

1) Oftewel, alle kabels uit de experiabox.
2) De inkomende lijn van glasvezel punt naar WAN poort op experiabox.
3) poort 1 van experiabox op poort 1 van switch
4) Presto!

Maar helaas. Hij doet het niet. Ik ben niet meer zo op de hoogte van de technologie van tegenwoordig en kom stappenplannen tegen van een soortgelijke situatie, echter met een router er tussen om de functies van de experiabox over te nemen.

Hoe stel ik mijn switch in is dus de vraag?

Aan te sluiten apparaten zou ik graag in 1 netwerk hebben. Ik dacht dus een ip adres vanuit de experiabox naar de switch en alle andere aangesloten apparaten op de switch via vaste ip. Dit vooral vanwege gemak (subnetmask / eigen netwerk).

Zelf denk ik dat iets iets moet doen met vLans, maar geen idee waar ik moet beginnen. Complete leek wat dat betreft.

Aan te sluiten apparaten:
1) KPN tv box
2) ps4 pro
3) Nintendo switch
4) Samsung smart tv
5) PC
6) netwerk printer
7) nas (met dual gig poorten, voor bonding)
😎 WiFi extender
9) 2x ip camera's.
10) receiver

Dank alvast !

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-08 11:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nou nee. Een switch switcht; dus je EB zal altijd DHCP blijven voor alle IP's van je apparatuur. Tenzij je een eigen DHCP-server hebt draaien anders dan op de EB.

Staat IGMP standaard aan op die switch? Heb je wel verbinding met internet als je iets aansluit op poort 1 van de EB (dus iets als een laptop of PC)?

/edit: de switch "zou" ook een IP-adres van de DHCP van de EB moeten krijgen. Dat kan je zien in de EB. Zo niet, switch even met Cat5 direct op je PC aansluiten, admin-page opsnorren uit de handleiding, IP vastzetten op EB subnet, switch weer aan EB prikken.

[ Voor 29% gewijzigd door MAX3400 op 02-12-2017 16:33 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Koppel de switch alleen aan op je pc. Kijk in je handleiding hoe deze te benaderen. Er staat standaard een statisch ip ingesteld en dit geeft waarschijnlijk een conflict met je EB. Geef je switch een ander ip of zet hem op dhcp en probeer het dan nog eens.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0th
MAX3400 schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 16:30:
Nou nee. Een switch switcht; dus je EB zal altijd DHCP blijven voor alle IP's van je apparatuur. Tenzij je een eigen DHCP-server hebt draaien anders dan op de EB.

Staat IGMP standaard aan op die switch? Heb je wel verbinding met internet als je iets aansluit op poort 1 van de EB (dus iets als een laptop of PC)?
IGMP staat aan ja. En ik heb inderdaad verbinding als ik mijn PC direct aansluit op poort 1 van de EB.
/edit: de switch "zou" ook een IP-adres van de DHCP van de EB moeten krijgen. Dat kan je zien in de EB. Zo niet, switch even met Cat5 direct op je PC aansluiten, admin-page opsnorren uit de handleiding, IP vastzetten op EB subnet, switch weer aan EB prikken.
Hij stond inderdaad standaard op een statisch IP. Deze omgezet naar DHCP ontvangen van de EB. Internet lijkt het dan eventjes te doen voor 2 minuten en daarna niet meer. :(

Ik zie allemaal vage dingen met TRUNK/acces/Vlan. Moet ik daar niet iets mee doen? op dit moment heb ik niks ingesteld op de switch, behalve dan die DHCP en de poorten ENABLEN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Wat staat er nu ingesteld op de vlan?

Ik vermoed dat de standaard vlan1 actief is. Als je niks wilt managen kun je wellicht vlan disablen of een eigen vlan maken waar alle poorten dan ook doen wat jij wil.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-v-R
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Waarom heb je eigenlijk een managed switch gekocht als je al je apparaten in 1 netwerk wilt hebben?
Met een goedkopere, unmanaged switch was het plug-and-play geweest.

Wie het laatst lacht is gewoon wat trager van begrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0th
tweakduke schreef op zondag 3 december 2017 @ 16:03:
Wat staat er nu ingesteld op de vlan?

Ik vermoed dat de standaard vlan1 actief is. Als je niks wilt managen kun je wellicht vlan disablen of een eigen vlan maken waar alle poorten dan ook doen wat jij wil.
Niks is ingesteld. Ik heb het apparaat uitgepakt en gewoon alles erin geprikt zoals aangegeven in de OP.
Op den duur is het de plan om iets te managed, bonding zeg maar, aangezien ik ook een nieuwe NAS, synology 918+ heb aangeschaft en deze de mogelijkheid heeft tot bonding.

Mijn gedachtegang was om het internet eerst werkend te krijgen op mijn pc. Alle volgende apparaten die ik daarna erin prik, zou dan in principe moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@R0th als je meer achtergrond informatie wilt hebben over VLANS e.d. kan ik je aanraden om even productreview: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts) review door donny007 door te nemen. Deze user gaat uitgebreid in op alle opties van zijn switch. Het is hetzelfde merk, alleen jou switch heeft meer poorten. Voor de rest zijn ze volgens mij hetzelfde.

Verder heb ik even je titel aangepast.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 04-12-2017 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:43

donny007

Try the Nether!

Out-of-the-box gedraagt deze switch zich als een "unmanaged"/domme switch, in jouw situatie hoef je niets te doen met de VLAN-configuratie.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het standaard IP-adres van deze switch (192.168.0.1) conflicteert met de Experiabox (die normaal op 192.168.2.254 zit, maar dat kan natuurlijk ooit zijn aangepast).

Ik raadt je aan om de switch eerst even terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Als dat is gedaan kun je de IP-configuratie van de switch nalopen en waar nodig aanpassen.

Vergeet niet om na het aanpassen van de configuratie deze ook "permanent" te maken, dit kun je het beste doen vanuit "System" -> "System Tools" -> "System Reboot" met de optie "Save Config" aangevinkt. Doe je dit niet dan gaat de configuratie verloren zodra de spanning wegvalt.

/dev/null

Pagina: 1