Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Orvibo mini-hub Zigbee ZHA+ZLL

Pagina: 1
Acties:

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21:25

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Sinds kort heb ik een Orvibo "mini hub", typenummer VS10ZW, die op de bekende internationale websites te koop is voor tussen 20 en 50 euro. In principe is het een Zigbee bridge, die zowel ZHA als ZLL ondersteunt. Ik heb al meerdere bekende merken Zigbee bridges (Philips Hue, Osram Lightify, Ikea Tradfri) in gebruik, maar die ondersteunen alleen ZLL dus alleen lampen en één of twee sensoren van het eigen merk. Het Orvibo systeem zou op papier zowel ZHA als ZLL ondersteunen, dus vrijwel alle Zigbee apparaten die je kunt kopen.

Ik heb er een deur-/raamsensor (ZHA) op aangesloten en een Ikea Tradfri lamp (ZLL).
De lamp schakelt aan en uit met de sensor, dus dat werkt alvast.

Zijn er hier mensen met ervaring met de Orvibo hub? Het was best een klus om de lamp gekoppeld te krijgen, met meer geluk dan wijsheid. Hoe loopt de ZLL koppelprocedure het gemakkelijkst bijvoorbeeld?

• X-PloiD
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 12-02 13:00
Op dit moment heb ik

8x Orvibo Wi-Fi B25's
2x Orvibo Zigbee Deur/Raam sensoren
1x Orvibo Zigbee Motion sensor
1x Merkloos? Zigbee Smoke sensor
1x Orvibo Mini HUB

Er komen nog 2x Deur/Raam sensoren 1x Motion sensor en 1x Mini HUB extra aan. Dit omdat het met 11.11 wel erg voordelig was voor de set..

Ik heb nog niet de tijd genomen andere apparaten te koppelen. Dit zou ik wel willen doen opzich.. Dus deze ga ik zeker volgen..

Even tussendoor, Orvibo maakt gebruik van Amazon AWS. Alles werkt over internet ipv eigen Wi-Fi. Niet mijn voorkeur. Er is geen zicht op een eventuele server applicatie of koppeling met Domoticz. Het spul is allemaal niet zo gek duur. De app werkt allemaal prima. Maar het wekt wel wat zorgen :(

X-PloiD wijzigde deze reactie 14-12-2017 11:49 (4%)

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik heb momenteel gekoppeld:
- een Orvibo deur/raam sensor
- een Heiman deur/raam sensor
- een Tradfri 1000lm lamp

Het lijkt wel of het een pure toevalstreffer was dat ik de Ikea lamp kon koppelen: na een paar dagen proberen zag de hub hem ineens. Ik heb nog een andere Trådfri lamp, die ik nog veel vaker heb proberen te koppelen, maar die lukt niet. Ik denk dat ze bij Orvibo alleen het gebruik met tussenstekkers, zoals jij doet, in gedachten hadden. De verkoper van de hub zegt ook dat ik geen Zigbee lampen kan koppelen.

Maar goed, de lamp is gekoppeld en verschijnt op het homescherm. Je kunt de lamp wel aanzetten met de app, maar niet uit. Dat kan alleen door een andere scene te kiezen. Verder kan je de lamp niet dimmen. "Search for device" werkt dan weer wel, de lamp gaat dan even pulseren.

De Heiman sensor lijkt in eerste instantie goed te werken, maar verliest altijd na een aantal uur de verbinding met de hub en komt dan ook niet meer vanzelf terug. De Orvibo sensor werkt wel goed.

Ik heb momenteel een Xiaomi deur/raamsensor (Zigbee) in bestelling staan, maar ik weet niet of die gaat werken want het Xiaomi systeem schijnt nogal gesloten te zijn. Goed idee om nog een paar sensoren bij te bestellen, ga ik ook doen, ook omdat we volgend jaar in Nederland Zigbee 3.0 krijgen (in elk geval bij Hue) en dan zouden we daar ook eindelijk sensoren van andere merken op moeten kunnen gaan gebruiken.

Ik heb de Orvibo en de Heiman sensor geprobeerd te koppelen aan de Osram hub (Osram verkocht ooit zelf een deur/raamsensor voor hun hub), maar dat lukt niet.

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Intussen heb ik de Aqara (Xiaomi) raam/deursensor ontvangen en deze blijkt zoals gevreesd niet te koppelen te zijn met de Orvibo hub. Het gaat hier om de vierkante/"nieuwe" sensor, die vanaf ongeveer 6 euro te koop is en volgens de advertenties met "Zigbee" zou werken.

Hij kan de Orvibo hub wel zien zoeken, want de led op de sensor knippert 1 keer als de hub niet aan het zoeken is en 2 keer als de Orvibo hub wel aan het zoeken is naar nieuwe sensors.

• X-PloiD
Inmiddels heb ik het volgende

8x Orvibo Wi-Fi B25's
4x Orvibo Zigbee Deur/Raam sensoren (1x nog niet in gebruik)
2x Orvibo Zigbee Motion sensor (1x nog niet in gebruik)
1x Merkloos? Zigbee Smoke sensor
1x Heiman Zigbee Smoke sensor
2x Orvibo Mini HUB (1x reserve)

Beide rookmelders verliezen de verbinding. Mail naar Orvibo: Heb je wel een Orvibo Smoke sensor gekocht? Uhhh nee, waar haal ik die vandaan?

Je moet gedwongen dus gebruik maken van Orvibo spul, het koppelen van iets anders is op goed geluk.

Ik had een CO melder besteld, deze ligt nog bij het postkantoor. Waarschijnlijk haal ik deze niet op. Daar heb ik 26 euro voor betaald en ik moet maarliefst 18 euro extra betalen wanneer ik hem afhaal. Balen maar niet ophalen betekend gratis terugsturen en het geld terug. Dan maar afwachten tot ze wel van Orvibo zelf worden aangeboden. Wel erg jammer :( Misschien was het toch handiger een andere Home Automation oplossing te kiezen.. Iets wat niet zo beperkt is

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik snap dat je voor die oplossing wilt kiezen, maar het is natuurlijk niet erg netjes tegenover de shop waar je de CO melder gekocht hebt (maar dat wist je al).

Jammer dat Zigbee sensoren nog algemener merkgebonden lijken te zijn dan ik al dacht, niet alleen bij Europese merken maar ook bij Chinese merken. Ergens is het ook wel te begrijpen, want de kosten van zo'n systeem zitten hem in het ontwikkelen van de software voor de hub en de app, maar de hub is een eenmalige verkoop met hoge korting. Op sensoren kunnen ze de grote winsten maken: voor een magneetsensor betaal je tussen 6 en 50 euro, maar ik schat de fabricagekosten op ongeveer 3 euro.

Ik ben in elk geval blij dat Orvibo nog regelmatig met softwareupdates komt en heb intussen een B25 in huis en een tweede magneetsensor besteld om een systeem op te zetten naast wat ik al heb voor ZLL verlichting.

Is er trouwens een "knop" die werkt met het Orvibo systeem (om een B25 op afstand te kunnen bedienen)?

• X-PloiD
Inderdaad. Melder is al retour, allemaal geen probleem gelukkig!

De rookmelders werken wel en blijven werken wanneer ze dichterbij staan. Ik ga dus mijn hub verplaatsen om indoor genoeg dekking te krijgen.

Wat je zegt klopt zeker. Het ontwikkelen en verzorgen van nette software is noggal wat. Orvibo heeft een mooie goedwerkende app die goed vertaald is. De app om de S20's de bedienen was niet geweldig maar het werkt.

Ze brengen inderdaad genoeg updates uit. Volgens mij hebben ze ook erg veel ervaring uit het verleden. Ik verwacht niet dat ze zomaar stoppen dus vandaar dat ik het spul graag koop. De bekendheid in NL is wel beperkt.

Hoe bedoel je precies knop? De enige mogelijkheid is de app op een telefoon zover ik weet. Of bedoel je deze http://www.orvibo.com/en/product/productList.html#10

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Topicstarter
Ik was nog eens op zoek naar uitbreiding voor mijn Orvibo systeem en nu viel me op dat er de afgelopen maanden in alle stilte veel nieuwe sensors en schakelaars bij zijn gekomen. Grappig genoeg lijken veel van de nieuwe sensors qua uiterlijk sprekend op de "Heiman" Zigbee HA sensoren, maar dan met de Orvibo merknaam (en ik mag aannemen dat deze versie nu wel zal werken).

Ze hebben nu diverse nieuwe Zigbee schakelaars voor inbouw in de wand (gecombineerd knop en relais) en ook een losse opplak-knop op batterijen waarmee je (als ik het goed begrepen heb) een gekoppelde Zigbee ZLL lamp en/of tussenstekker zou moeten kunnen schakelen.

Ik ben van plan om een en ander weer op 11/11 te gaan bestellen.

aawe mwan wijzigde deze reactie 06-10-2018 13:26 (3%)

• X-PloiD
Inmiddels ben ik bezig met Domoticz gezien ik de boel wil losmaken van Cloud oplossingen in het buitenland..

Binnenkort heb ik de juiste onderdelen binnen om een Zigbee controller te maken. Met een beetje geluk kan ik de deursensoren van Orvibo blijven gebruiken, en zo ook de Heiman rookmelders.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True