Ethernet & wifi router voor studio appartement

Pagina: 1
Acties:

• MGsubbie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-10-2025
Ik zoek een ethernet & wifi router voor mijn studio appartement. De totale oppervlakte is klein en alle toestellen zullen voornamelijk in dezelfde ruimte gebruikt worden. Ik ben ook van plan een printer aan te schaffen, het zou leuk zijn moest ik deze via USB met de router kunnen verbinden omdat ik al erg veel USB poorten op mijn PC gebruik. Ik ga naar een 200Mbps internet verbinding overschakelen, dus 100Mbps poorten zijn te traag. De belangrijkste toestellen zullen via ethernet verbonden worden, dus wifi snelheid is niet super belangrijk voor mij. (Zal voornamelijk voor smartphone, chromebook en gelijkaardige toestellen van gasten gebruikt worden.)

Ik zou liefst niet meer dan ongeveer €60 uitgeven, maar dat mag iets meer zijn als het de moeite waard is.

Ik heb niet echt een voorkeur aan bepaalde merken.

MIjn eerste gedachte was de deze : pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)

Ik las echter dat 2.4Ghz trager is met een groter bereik. Aangezien ik geen groot bereik nodig heb en snelheid een groter voordeel vormt dacht ik dan eerder deze : pricewatch: TP-Link Archer C5 V2

Of deze : pricewatch: Asus RT-N56U

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 08:18
5GHz wifi is natuurlijk sneller, maar mijn ervaring is dat het bereik echt wel heel klein is, het is vooral handig als je in een omgeving zit waar er al een pak 2.4GHz signalen zijn, om een betere verbinding te hebben. Als je dus nog nooit problemen met je wifi signaal gehad hebt, hoef dit niet een beslissende factor te zijn (tenzij 2.4GHz te traag is voor jou).

Misschien de moeite om naar dit model te kijken, daar dit het nieuwere model lijkt te zijn van je WR1043 (die toch al bijna 8 jaar op de markt is).

Btw, koop gewoon een printer met wifi. Deze heeft juist een stopcontact nodig, en heeft geen geknoei met USB kabels (de meeste modellen komen toch al standaard met wifi).

• MGsubbie
DenHond schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 14:15:
5GHz wifi is natuurlijk sneller, maar mijn ervaring is dat het bereik echt wel heel klein is.
De maximum afstand tussen de router en een toestel zal misschien 10 meter zijn. Maakt dit kleine bereik dan wel uit?

Het zou misschien wel beter zijn voor wanneer ik in de toekomst misschien naar een grotere woonst verhuis. En degene die je linkt is wel wat goedkoper. Deze lijkt me ook wat.

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 08:18
De archer C5 doet sowieso ook 2.4GHz, dus zijn er problemen met 5GHz band, kan je nog altijd op de andere band gaan.
Ik krijg zelf 5GHz niet meer werken door 1 betonnen muur (crappy router wel).

[ Voor 12% gewijzigd door DenHond op 02-12-2017 15:42 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
De TP-Link Archer C5 V2 is een prima low-budget apparaat. Ik zou ook de consumentenrange van dit soort apparatuur ook niet meer uitgeven gezien de hardware nagenoeg hetzelfde is.

Pas als je naar Ubiquiti of beter gaat kijken heeft het weer zin om meer geld uit te geven, dan kom je in de eerste instantie bij dit ding uit: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Dus, wil je 50 euro if minder uitgeven: TP-Link C5 V2, wil je meer dan 85 euro uitgeven: UniFi AC AP Lite.

Als je daarna nog andere eisen/wensen hebt heeft het ook weer zin om wat te verdiepen in de situatie, het kan namelijk met sommige omgevingen al weer nodig zijn naar multi-AP te gaan...

Oh, en, wat voor verbinding komt binnen? Als er een gateway/CPE van een provider gebruikt wordt zit daar in 99% van de gevallen al een router in, en ook een WiFi AP en een ethernet switch. Kan zijn dat je dan dus beter af bent met alleen een extra AP als je simpelweg een betere verbinding wil hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door johnkeates op 02-12-2017 15:50 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die TP link is prima, dat gaat wel werken.
Qua printer: koop er een met wifi. Scheelt je weer een kabel. Laatst zelg een Samsung kleurenlasr met wifi geinstalleerd en das eenmalig een USB kabel aansluiten voor de config van het draadloze netwerk en verder lekker draadloos werken. Kost ook geen kont meer :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MGsubbie
Ok, ik denk dat ik voor de C5 V2 zal gaan, bedankt iedereen!
Pagina: 1